Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door jessedew » wo 25 mei 2022 15:47

Ik heb me erin verdiept maar 1 lattenbodem is geschikt tot 120 kg, althans degene die ik zag, 2 x 70 zou dan denk ik nodig zijn voor het totale gewicht, uitgaande van 2 personen die op het bed slapen.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Erwin1987 » wo 25 mei 2022 16:46

erik.wesselo schreef:Ik heb een 200x140 matras liggen. Ik kan nu ook niet bij een deel van de opbergruimte onder de banken. Ik denk er ook over om dit projectje te starten. Ik zie alleen dat er gewerkt wordt met twee losse lattenbodems. Waarom niet 1 van 140 breed wanneer ik toch 1 matras heb ipv 2.
Ik heb bij mij een lattenbodem gebruikt en hier onder gasveren gezet ( home car racer 48)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Mlandzaat
Berichten: 164
Lid geworden op: za 20 nov 2021 22:20

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Mlandzaat » vr 10 jun 2022 20:38

Ik heb vandaag bij onze Home Car Racer 39 de voorste zitgroep omgebouwd naar een vast bed.
We gebruikte het altijd al zo met over de originele kussens een 5cm topper van Ikea.
Nu twee 70x200cm Lönset lattenbodems gekocht bij Ikea en daar een 140x200cm Emma O2 matras op gelegd.
Al met al is bovenkant matras wel wat hoger geworden maar dat lijkt geen probleem.
Ik heb de eerder gedeelde scharnieren met gasveer inmiddels ook liggen, binnenkort eens kijken of ik die gemonteerd krijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Adriaatje
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 29 jul 2019 09:03

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Adriaatje » ma 1 aug 2022 14:36

Ook wij zitten er aan te denken om de rondzit om te bouwen naar vast bed.
Laatst op een weggeefhoek op Facebook al een bed opgehaald waar de lattenbodems af waren gehaald maar het stalen frame + mooie opklapscharnieren voor oud ijzer aangeboden werd!

Nu is mijn vraag; zou het ook een optie zijn om één lattenbodem van 70cm en één van 80cm aan elkaar te maken zodat je aan beide kanten 5cm speling hebt? En ook 2 losse matrassen er op van 70 en 80

Wij hebben namelijk strak 160 x 195 en dus moet ik sowieso het één en ander gaan inkorten, zo ook in de lengte ivm de cassettes van verduistering gordijnen.


Verstuurd vanaf mijn CPH1931 met Tapatalk


theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door theotrucker » ma 1 aug 2022 16:02

Lattenbodems van Ikea en Jysk zijn bouwpakketten, dus heel gemakkelijk korter en of smaller te maken.
Mijn bedje is maar 140 x 195.
Vanwege de ruimte heb ik er een moeten versmallen met 5 cm en beiden inkorten.
Matras blijft 140.
Slaapt veel beter dan eerst met de bankkussens onder de matras.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door jessedew » zo 7 aug 2022 21:08

Ik ben inmiddels ook aan het klussen geslagen. Alles gewogen (oude, kussens, tafel en topper, wogen 24 kg) nieuw weegt 50kg. Maar disseldruk valt me niet tegen. Ik rij altijd met elektrische fietsen op de dissel, dus moet wel beetje goed gewicht verdelen, maar met stokken van de voortent achter de as, kom ik wel een eind.

Resultaat is in elk geval mooi, of het lekker ligt, ga ik volgend jaar pas ontdekken. Onze vakantie zit er alweer op. (na de vakantie pas in orde gemaakt, besloten dat we volgend jaar wellicht langer met de caravan willen kamperen en moet je dus ook een fatsoenlijk bed hebben)
Bijlagen
20220804_175445_resized.jpg
20220804_174756_resized.jpg
20220804_121740_resized.jpg

Gebruikersavatar
Adriaatje
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 29 jul 2019 09:03

Re: Van zitgroep naar vast bed (met gasgeveerd scharnier)(klustip, verslag)

Bericht door Adriaatje » di 16 aug 2022 19:31

Zoals ik eerder al aangaf ben ik ook maar eens gestart, ik had nog lift scharnieren liggen maar ik twijfel of deze wel geschikt zijn, ik moet ze met behoorlijk veel kracht naar beneden duwen om ze in de 'gesloten' positie te krijgen, er zitten gasveren op van 1000N,...dat lijkt mij een beetje overdreven, nu zag ik in een Facebook groep (passie voor de caravan) ook een artikel voorbij komen over een vast bed maken en daar werd gebruik gemaakt van een ander scharnier.
https://www.vevor.nl/pneumatisch-hefmec ... 0623543812

Voor die €51,- wil ik liever niet gaan martelen met de scharnieren die ik nu heb.

De laatste 2 foto's zijn een voorbeeld van de scharnieren die te koop zijn bij vevor.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn CPH1931 met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Interieur”