Welke Dakairco kan het beste verwarmen?
-
denmen
Welke Dakairco kan het beste verwarmen?
Dag allemaal,
Wat is jullie ervaring met een dak Airco in combinatie met verwarmen.
Ik wil er graag 1 aanschaffen maar vind verwarmen net zo belangrijk als koelen.
Wat hebben jullie?
Wat zijn jullie tips.
Dank je wel voor alle info.
Wat is jullie ervaring met een dak Airco in combinatie met verwarmen.
Ik wil er graag 1 aanschaffen maar vind verwarmen net zo belangrijk als koelen.
Wat hebben jullie?
Wat zijn jullie tips.
Dank je wel voor alle info.
Re: Welke Dakairco kan het beste verwarmen?
Wij hebben sinds 2010 een Dometic B2200 die we zowel voor koelen als verwarmen gebruiken. Groot voordeel van de Dometic is dat de verwarmingsfunktie middels een verwarmingsspiraal werkt die dus ook bij echt lage temperaturen nog werkt (dat is dus niet zo bij alle types dakairco).
In de praktijk verwarmt de B2200 de caravan voldoende zolang het niet te koud is en/of er niet teveel wind staat; zeker in die combinatie komt de dakairco tekort en moeten we bijstoken met de gasverwarming. Nou hebben wij natuurlijk wel een grote ruimte te verwarmen (caravan is totaal bijna 9 meter lang, opbouwlengte ruim 7,5 meter).
Voorheen op onze voorgaande type's 540 UL en 540 UFe caravans had de dakairco vanzelfsprekend minder moeite om de ruimte op temperatuur te krijgen en te houden. Bij een omgevingstemperatuur vanaf ca. 5 C voldeed de verwarming van de dakairco dan zeker om de caravan op temperatuur te krijgen.
Verwarmen met de gaskachel/ringverwarming geeft overigens wel comfortabelere warmte; met name het goed doorwarmen van de caravan bereik je eigenlijk alleen met de gasverwarming. In de praktijk met de tandemasser starten we dan ook vaak met de gasverwarming en laten we daarna het klimaat onderhouden door de dakairco, ondersteund door de vloerverwarming.
In de praktijk verwarmt de B2200 de caravan voldoende zolang het niet te koud is en/of er niet teveel wind staat; zeker in die combinatie komt de dakairco tekort en moeten we bijstoken met de gasverwarming. Nou hebben wij natuurlijk wel een grote ruimte te verwarmen (caravan is totaal bijna 9 meter lang, opbouwlengte ruim 7,5 meter).
Voorheen op onze voorgaande type's 540 UL en 540 UFe caravans had de dakairco vanzelfsprekend minder moeite om de ruimte op temperatuur te krijgen en te houden. Bij een omgevingstemperatuur vanaf ca. 5 C voldeed de verwarming van de dakairco dan zeker om de caravan op temperatuur te krijgen.
Verwarmen met de gaskachel/ringverwarming geeft overigens wel comfortabelere warmte; met name het goed doorwarmen van de caravan bereik je eigenlijk alleen met de gasverwarming. In de praktijk met de tandemasser starten we dan ook vaak met de gasverwarming en laten we daarna het klimaat onderhouden door de dakairco, ondersteund door de vloerverwarming.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 475 pk / 750 Nm (2021) Stage1 Tuned
- r.obbink
- Contacteer:
Wij hebben geen verwarming in de dakairco... is een freshjet 1700
maar om eerlijk te zijn mis ik het ook niet, de ringverwarming werkt prima en mijn vrouw (Kaapverdiaanse) heeft altijd last van koud voeten maar niet in de caravan met de verwarming!
het is maar wat je wil... de freshjet is puur voor de zomer...
maar om eerlijk te zijn mis ik het ook niet, de ringverwarming werkt prima en mijn vrouw (Kaapverdiaanse) heeft altijd last van koud voeten maar niet in de caravan met de verwarming!
het is maar wat je wil... de freshjet is puur voor de zomer...
Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel Starlink schotel voor Internet
Ik heb ook een Dometic freshjet 2200 met verwarming.
Zelf vind ik het geen echt prettige verwarming, te droog.
Net als een ventilatorkacheltje maar dan op hoofdhoogte.
Blaast wat in je gezicht...dus nog nooit solo gebruikt.
Gaskachel samen met vloerverwarming vind ik veel prettiger.
Zelf vind ik het geen echt prettige verwarming, te droog.
Net als een ventilatorkacheltje maar dan op hoofdhoogte.
Blaast wat in je gezicht...dus nog nooit solo gebruikt.
Gaskachel samen met vloerverwarming vind ik veel prettiger.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Ook mijn ervaring.
Mijn laatste 2 airco's kunnen/konden allebei verwarmen.
Wel eens een keer gebruikt, het werkt wel.
Maar is erg onprettig vond ik. De gaskachel en mijn huidige Alde verwarming is veel fijner.
Geen geblaas om de kop..
Mijn laatste 2 airco's kunnen/konden allebei verwarmen.
Wel eens een keer gebruikt, het werkt wel.
Maar is erg onprettig vond ik. De gaskachel en mijn huidige Alde verwarming is veel fijner.
Geen geblaas om de kop..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Mover: 3,1 TDI op de voorwielen.
De reis is het doel.
Geen fijne warmte. Een caravan wordt pas aangenaam warm als je gelijkmatig kunt verwarmen, bijvoorbeeld door de gaskachel met ringverwarming. Verwarmen met dakairco is veel geblaas en warmte boven je hoofd. Niet waar je het wil hebben. Als je per se elektrisch wil verwarmen is Ultraheat beter of een losse kachel die je op de grond of tafelhoogte kunt zetten.
Eriba Novaline 442 - 2026
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026
VOLVO XC40 T5 PHEV Plus Dark-2023 & VOLVO EX40 Ultra-2025 MY2026
Ik sluit me bij de eerdere meningen aan.
Wij hebben een fresjet 2200 die kan verwarmen en hiervoor een dometic b2100 gehad die ook kon verwarmen, het werkt maar prettig is het niet.
Omdat wij ook graag elektrisch willen kunnen verwarmen gekozen voor een ultraheat en vloerverwarming wat veel comfortabeler is.
Wij hebben een fresjet 2200 die kan verwarmen en hiervoor een dometic b2100 gehad die ook kon verwarmen, het werkt maar prettig is het niet.
Omdat wij ook graag elektrisch willen kunnen verwarmen gekozen voor een ultraheat en vloerverwarming wat veel comfortabeler is.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
-
Kampeerliefhebber
Hallo allemaal,
Ik heb ook de freshjet 2200.
Jullie hebben het over verwarmen: bij mij komt er wat lauwe lucht uit, verwarmen zou ik het niet echt willen noemen? Hoe is dat bij jullie?
Ik heb ook de freshjet 2200.
Jullie hebben het over verwarmen: bij mij komt er wat lauwe lucht uit, verwarmen zou ik het niet echt willen noemen? Hoe is dat bij jullie?
Wij ook de 2200 en er komt inderdaad wat lauwe lucht uit.
Het wordt wel wat warmer in de caravan maar om nou van een volwaardige verwarming te spreken, nee.
Vanmorgen vroor het hier 2 graden (8 graden in de carvan) toen we wakker werden, dan zou ik niet met alleen de dakairco de hut willen opwarmen.
Maar terugkomend op je vraag welke dan het beste verwarmt dat weet ik niet.
Ik heb een B2100 gehad en nu een FJ2200 en beiden verwarmen niet geweldig.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Wij hebben ook een Truma Aventa comfort maar vind het gebrom en geblaas van de warmtepomp niet prettig. De verwarming uit het dak is een hele andere ervaring als koeling. Wij gebruiken de warmte functie dus eigenlijk nooit.
Wat ik mij nu bedenk en handig zou kunnen zijn is om op afstand de caravan vast voor te verwarmen en dan met ultraheat op temperatuur te houden.
Daarom vorig jaar ook ultraheat laten Inbouwen, dit werkt perfect! Moet er wel bij zeggen dat het voor ons vaak alleen in de nacht in het voor/naseizoen op 500w draait om de "kou" uit de caravan te houden. Voor ons geldt als we veel moeten verwarmen op de camping dan zit ik liever thuis.
Wat ik mij nu bedenk en handig zou kunnen zijn is om op afstand de caravan vast voor te verwarmen en dan met ultraheat op temperatuur te houden.
Daarom vorig jaar ook ultraheat laten Inbouwen, dit werkt perfect! Moet er wel bij zeggen dat het voor ons vaak alleen in de nacht in het voor/naseizoen op 500w draait om de "kou" uit de caravan te houden. Voor ons geldt als we veel moeten verwarmen op de camping dan zit ik liever thuis.
Hallo,
In mijn vorige caravan had ik de Dometic 2200 dakairco, het verwarmen eigenlijk nooit gebruikt. Natuurlijk wel eens getest in de winter, maar de verwarmingscapaciteit was minimaal, (caravan opbouw >7 meter).
Bij een kleinere opbouwlengte zal het wat beter werken maar ook afhankelijk welke buitentemperatuur het is. De verwarmingscapaciteit vond ik niet optimaal, het viel mij persoonlijk tegen.
Mijn huidige caravan, ook een opbouwlengte van > 7 meter, heeft af fabriek de Dometic 3200 dakairco gemonteerd, advies van Dometic is ook om dit type airco te plaatsen op voertuigen langer dan 7 meter.
Deze 3200 heb ik ook al getest, de verwarmingscapaciteit van de 3200 is aanmerkelijk beter ten opzichte van de 2200 en duidelijk merkbaar in de caravan ook bij min temperaturen.
De caravan staat thuis en als ik de caravan voor een paar uur warm wil hebben gaat de airco aan, maar dat is ook eigenlijk het enige. Normaal verwarm ik met gas op de camping en met elektra thuis met de Alde verwarming voor ik vertrek.
De koelcapaciteit van de 3200 is ook duidelijk veel beter, maar wij hebben het hier wel over de ervaring met een caravan met een opbouwlengte van > 7 meter.
De Dometic 3200 dakairco kan wel goed verwarmen én zeer goed koelen, echter of het zinvol is om deze airco in een kleinere caravan te plaatsen om een betere verwarmingsfunctie te hebben kan een ieder voor zich bepalen, de prijsklasse van de Dometic 3200 is ook weer wat hoger, en het eigengewicht is ook hoger.
Mijn persoonlijke mening is dat er betere alternatieven zijn voor het verwarmen van een caravan, dan een airco.
Succes met je keuze.
Groeten,
Eric-Norbert
In mijn vorige caravan had ik de Dometic 2200 dakairco, het verwarmen eigenlijk nooit gebruikt. Natuurlijk wel eens getest in de winter, maar de verwarmingscapaciteit was minimaal, (caravan opbouw >7 meter).
Bij een kleinere opbouwlengte zal het wat beter werken maar ook afhankelijk welke buitentemperatuur het is. De verwarmingscapaciteit vond ik niet optimaal, het viel mij persoonlijk tegen.
Mijn huidige caravan, ook een opbouwlengte van > 7 meter, heeft af fabriek de Dometic 3200 dakairco gemonteerd, advies van Dometic is ook om dit type airco te plaatsen op voertuigen langer dan 7 meter.
Deze 3200 heb ik ook al getest, de verwarmingscapaciteit van de 3200 is aanmerkelijk beter ten opzichte van de 2200 en duidelijk merkbaar in de caravan ook bij min temperaturen.
De caravan staat thuis en als ik de caravan voor een paar uur warm wil hebben gaat de airco aan, maar dat is ook eigenlijk het enige. Normaal verwarm ik met gas op de camping en met elektra thuis met de Alde verwarming voor ik vertrek.
De koelcapaciteit van de 3200 is ook duidelijk veel beter, maar wij hebben het hier wel over de ervaring met een caravan met een opbouwlengte van > 7 meter.
De Dometic 3200 dakairco kan wel goed verwarmen én zeer goed koelen, echter of het zinvol is om deze airco in een kleinere caravan te plaatsen om een betere verwarmingsfunctie te hebben kan een ieder voor zich bepalen, de prijsklasse van de Dometic 3200 is ook weer wat hoger, en het eigengewicht is ook hoger.
Mijn persoonlijke mening is dat er betere alternatieven zijn voor het verwarmen van een caravan, dan een airco.
Succes met je keuze.
Groeten,
Eric-Norbert
Als je er een wil nemen die minder populair is en eventueel 5kg zwaarder weegt dan de populaire dakairco's.
Dan kan je de Telair 8400h overwegen. Met, 5°C buiten temperatuur is het na 30min 22-23°C.
Warmer wordt het niet denk ik, of ik zou het moeten testen.
Uiteraard neem je het geluid, wat je ook hebt met koelen er voor lief bij.
Dan kan je de Telair 8400h overwegen. Met, 5°C buiten temperatuur is het na 30min 22-23°C.
Warmer wordt het niet denk ik, of ik zou het moeten testen.
Uiteraard neem je het geluid, wat je ook hebt met koelen er voor lief bij.