Franse stekker

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Checkin
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:03

Franse stekker

Bericht door Checkin » zo 22 jul 2007 20:46

Wij gaan binnenkort naar Frankrijk op vakantie, nu blijkt dat ze op de camping alleen een "franse" stekker gebruiken en niet een Eurostekker (CEE).

Heeft iemand hiervan een afbeelding hoe die eruit ziet ?
Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK - Audi A4 Avant Quattro 272Pk - 400Nm

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Bericht door PeterD » zo 22 jul 2007 20:51

Dat is een normale geaarde stekker, waar een extra gat in zit voor de Franse aardpen.

Zonder reclame te willen maken hier een link die ik vond door in de afbeeldingen van Google te zoeken:

http://www.de-wit.nl/winkel/showproduct ... 19f9f8da7f
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: Franse stekker

Bericht door Renaat » zo 22 jul 2007 20:56

Checkin schreef:Wij gaan binnenkort naar Frankrijk op vakantie, nu blijkt dat ze op de camping alleen een "franse" stekker gebruiken en niet een Eurostekker (CEE).

Heeft iemand hiervan een afbeelding hoe die eruit ziet ?
De CEE-stekker is bijna overal van toepassing
Een zeldzame keer ontmoet je nog een "oude stekkerdoos" zoals hier thuis gebruikelijk is. Dus dont worry, be happy geen stekkerprobleem in Frankrijk. :D

grt Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Gebruikersavatar
Checkin
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:03

Bericht door Checkin » zo 22 jul 2007 20:58

Bedankt voor de snelle reactie, woensdag maar even controleren of hij al in de caravan aanwezig is. 8)( komt dan uit de stalling)
Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK - Audi A4 Avant Quattro 272Pk - 400Nm

gastjw

Re: Franse stekker

Bericht door gastjw » zo 22 jul 2007 21:21

Renaat schreef:De CEE-stekker is bijna overal van toepassing
Een zeldzame keer ontmoet je nog een "oude stekkerdoos" zoals hier thuis gebruikelijk is. Dus dont worry, be happy geen stekkerprobleem in Frankrijk. :D
grt Renaat
'bijna overal' is toch een tikkeltje sterk uitgedrukt. Vooral de kleinerere/oudere campings hebben nogal eens (vaak) de ouwerwetse franse stekkerdoos.
Dus je zal er maar net een treffen. Dan heb je tóch een probleem.
Zorg dus dat je een verloopsnoertje hebt. Desnoods van een in een Franse super gekocht frans stekkertje en een CEE die je er al klaar voor hebt.
Maar misschien verkopen ze ze wel kant en klaar bij Halfords?

FuturA

Bericht door FuturA » zo 22 jul 2007 21:37

Ik dacht dat iedereen wel zo'n koppelstukje zou hebben, omdat je de caravan daarmee thuis ook aan de stroom kunt hangen.

*Peter*

Re: Franse stekker

Bericht door *Peter* » zo 22 jul 2007 23:30

Checkin schreef:Wij gaan binnenkort naar Frankrijk op vakantie, nu blijkt dat ze op de camping alleen een "franse" stekker gebruiken en niet een Eurostekker (CEE).

Heeft iemand hiervan een afbeelding hoe die eruit ziet ?
Dat ziet er uit als een gewone randaardestekker, maar er zit dan ook een gat in het vlakke deel van de stekker. Voor weinig geld haal je bij elke caravanboer een verloopstukje. Dat bestaat uit een stukje snoer van plm 20 cm met aan de ene kant de bewuste stekker en aan de andere kant een CEE contrastekker.

Succes en prettige vakantie gewenst!

gastjw

Bericht door gastjw » zo 22 jul 2007 23:35

FuturA schreef:Ik dacht dat iedereen wel zo'n koppelstukje zou hebben, omdat je de caravan daarmee thuis ook aan de stroom kunt hangen.
????? Nee, hoor. zo'n verloopje kán een stekker hebben die ook een gaatje heeft (en dus ook in de Franse stekkerdoos past), maar het hoeft helemaal niet. En dan sta je.

Waar je dus als Frankrijkganger op moet letten is het gaatje!
De stekker waar we het over hebben is een combinatiestekker: randaarde zoals we hier gewend zijn, maar dan met extra een gaatje dat op het Franse aardepennetje past.
Die stekkers zijn algemeen gangbaar op haspels, en zwaardere apparaten als wasmachines, maar vreemd genoeg niet op alle verloopsnoertjes. [schande!]

Mocht je echter een snoer hebben waar alleen de 'hollandse randaarde' op zit en je redt het niet om op tijd een verloopsnoertje te vinden?
Dan kun je bij de Franse supermarkt meestal wel een verloopstekker vinden die het contact met pennetje omzet naar gewoon Hollands. (niet vergeten die uit de stroompaal te trekken als je weg gaat;-))

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 22 jul 2007 23:44

Ik heb de laatste jaren nooit meer een verloopsnoer gezien met een stekker zonder gat.
Voor wie het nog moet kopen: Het gat zit in het vlakke deel van de stekker en is bedoeld om een pen, die in het stopcontact zit, op te nemen.

BDoets

Bericht door BDoets » ma 23 jul 2007 09:24

Ik vergeet die randaarde-pen (in de contactdoos) nooit meer. Ooit als betrekkelijk kleine jongen voelde ik, nieuwsgierig, met mijn vinger aan de pen (dacht dat-ie zou inveren). En kreeg een opdonder. Dacht, zo klein als ik was, dat het zo hoorde en dat je er dus gewoon niet aan moest komen. Nu weet ik beter...

Volgens mij zijn alle geaarde stekkers die je in Frankrijk koopt universeel, passen dus zowel in een Nederlands als in een Frans geaard stopcontact. Dus als je er eenmaal zo'n Franse op hebt zitten heb je nooit meer een andere nodig. Allerlei verlengsnoeren en losse stekkers die je hier koopt hebben ook de combi-aarde.

Bart

Tjinne

Bericht door Tjinne » ma 23 jul 2007 11:05

Het is toch simpel koop een Belgische stekker die past op allebei zowel de randaarde of de franse :idea:

Vroem

Bericht door Vroem » ma 23 jul 2007 13:18

Tjinne schreef:Het is toch simpel koop een Belgische stekker die past op allebei zowel de randaarde of de franse :idea:
En dát wordt hier bedoeld met een Franse stekker. :wink:

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Franse stekker

Bericht door Fred » ma 23 jul 2007 16:34

Dag,
Zo'n Franse stekker tref je nu nog wel aan op NL-apparatuur met randaarde. Ik snijd altijd het snoer af van niet meer functionerende apparaten. Heel vaak zit daar een Franse stekker aan. Denk aan oude koel/vrieskasten, (af)wasmachines.
Dan zet je zelf een Cee-stekker eraan.
Wellicht heb jezelf of een buuman of kennis met nog iets dergelijks.
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » ma 23 jul 2007 16:39

Tjinne schreef:Het is toch simpel koop een Belgische stekker die past op allebei zowel de randaarde of de franse :idea:
dat dacht ik ook
die stekkers zijn volgens mij de gewone stekkers die wij hier dagdagelijks gebruiken.

BDoets

Bericht door BDoets » ma 23 jul 2007 16:56

asterix schreef:die stekkers zijn volgens mij de gewone stekkers die wij hier dagdagelijks gebruiken.
Nee, dat is niet helemaal waar. Als je met een stekker met alleen maar randaarde in Frankrijk komt, dan gaat die niet in een Frans geaard stopcontact. Maar heel veel stekkers die hier verkocht worden zijn wel universeel (dat is fabricagetechnisch natuurlijk aantrekkelijk). Ik heb net gecheckt, een paar verlengsnoeren die ik bijvoorbeeld hier thuis in gebruik heb en die ik kant en klaar heb gekocht hebben bijvoorbeeld zo'n stekker.
Als er iemand in twijfel verkeert kan ik er wel een fotootje van maken hoor....

Bart

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 23 jul 2007 18:51

Als er iemand in twijfel verkeert kan ik er wel een fotootje van maken hoor....
Bart, ik ben daar niet zo handig mee, anders had ik het al gedaan, want we hebben het hier toch eigenlijk massaal over drie keer niks....? Zou jij inderdaad de moeite willen doen?

BDoets

Bericht door BDoets » ma 23 jul 2007 19:07

Nou, dit is 'm dan, de Franse geaarde stekker.
Zoals je ziet past deze zowel in een Nederlands, als in een Frans geaard stopcontact. Het Franse stopcontact heeft een pin die correspondeert met het gat middenboven.
Afbeelding

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » ma 23 jul 2007 20:06

bdoets schreef:
asterix schreef:die stekkers zijn volgens mij de gewone stekkers die wij hier dagdagelijks gebruiken.
Nee, dat is niet helemaal waar. Als je met een stekker met alleen maar randaarde in Frankrijk komt, dan gaat die niet in een Frans geaard stopcontact. Maar heel veel stekkers die hier verkocht worden zijn wel universeel (dat is fabricagetechnisch natuurlijk aantrekkelijk). Ik heb net gecheckt, een paar verlengsnoeren die ik bijvoorbeeld hier thuis in gebruik heb en die ik kant en klaar heb gekocht hebben bijvoorbeeld zo'n stekker.
Als er iemand in twijfel verkeert kan ik er wel een fotootje van maken hoor....

Bart
Belgische stopcontacten hebben allemaal normaal gezien een aardpin:
Ik denk dat Nederlanders dat dus een "Frans" stopcontact noemen, maar volgens mij is het tevens een "Belgisch" stopcontact
wij werken niet met die randaarde.
Afbeelding
Afbeelding

BDoets

Bericht door BDoets » ma 23 jul 2007 20:22

Gut, dat wist ik niet. En vorig jaar nog op een Belgische camping gestaan... (maar ja, mijn verloopstekker kan dan ook op Nederlandse, Franse én Belse stopcontacten...)
Bart

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 23 jul 2007 20:56

Dankjewel, Bart!
Dank zij jouw foto weten we tenminste allemaal, waar het over gaat...

Gebruikersavatar
Checkin
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:03

Bericht door Checkin » ma 23 jul 2007 21:51

Is het niet fantastisch :D , wat zo'n eenvoudige vraag al niet te weeg brengt.
Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK - Audi A4 Avant Quattro 272Pk - 400Nm

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 23 jul 2007 23:07

En: héb je zo'n stekker? Want per slot van rekening stelde jíj die bewuste vraag... :roll: :oops: :lol:

Gebruikersavatar
Checkin
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:03

Bericht door Checkin » di 24 jul 2007 22:48

Morgen zal ik het weten, dan staat hij weer voor de deur :D
Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK - Audi A4 Avant Quattro 272Pk - 400Nm

Tjinne

Bericht door Tjinne » wo 25 jul 2007 11:37

bdoets schreef:Nou, dit is 'm dan, de Franse geaarde stekker.
Zoals je ziet past deze zowel in een Nederlands, als in een Frans geaard stopcontact. Het Franse stopcontact heeft een pin die correspondeert met het gat middenboven.
Afbeelding
Ik weet niet waarom jullie allemaal "franse" stekker zeggen maar dit is de gewone stekker van bij ons :wink: :wink:

BDoets

Bericht door BDoets » wo 25 jul 2007 12:09

Tjinne schreef: Ik weet niet waarom jullie allemaal "franse" stekker zeggen maar dit is de gewone stekker van bij ons :wink: :wink:
Omdat de meesten van ons vaker in Frankrijk kamperen dan in België...
Okee, het is een Frans-Belgische stekker... 8)
Bart

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”