Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Willeme1

Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » di 22 okt 2019 13:23

Wij gaan onze caravan vanaf volgend jaar stallen in Frankrijk. Onze huidige verzekeraar dekt maar max. 180 dagen per jaar in het buitenland dus dat wordt hem niet.
Wie weet welke verzekeraar dekking bied bij stalling in het buitenland ?

Vast bedankt.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door hoboken » di 22 okt 2019 13:44

Volgens mij geen enkele.
Je zal de caravan in het land van de stalling moeten verzekeren.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

fo,zamundo
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 jun 2019 06:48

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door fo,zamundo » di 22 okt 2019 15:10

RE.gif
Klopt als een bus! Onze caravan staat permanent in Nederland en dus wilden de Belgische verzekeringen deze niet verzekeren (want risico staat in buitenland). Dan maar een Nederlandse maatschappij onder de arm genomen knipoog.gif

Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » di 22 okt 2019 16:09

Ai al dat is vervelend, mijn Frans is niet zo geweldig

workel

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door workel » di 22 okt 2019 16:23

Bij Univé staat dit op de site:
Ja, dit is mogelijk. Uw caravan is het hele jaar verzekerd in de Benelux en in Duitsland. In de andere groenekaartlanden bent u tot maximaal 6 maanden verzekerd. Wilt u de caravan daar ook stallen? In sommige gevallen bent u ook in die landen het hele jaar verzekerd. Meer informatie leest u in de voorwaarden.

Advies zou ze ff bellen.

Onze caravan is wel verzekerd geweest in het buitenland, aantekening gemaakt op de polis maar dat is alweer 10 jaar geleden. Voorwaarden wijzigen nog wel eens bij verzekeringsmaatschappijen.

Succes.

Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » di 22 okt 2019 20:19

Oké zal ze morgen bellen, bedankt !

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door janoniem » di 22 okt 2019 20:50

De volgende verzekeraars blijken mee te werken aan het stallen in Frankijk: Allianz, Ansvar, Avero, Reaal, Unigarant (ANWB) en Unive
Althans, dat wordt op deze pagina beweerd.

Wij ontmoetten dit jaar een aantal campinggasten die ook gebruik maakten van overdekte stallingen in Frankrijk.
Zij hadden ervaren dat overdekt daar wel met een korreltje zout wordt genomen; de bewuste caravan stond al geruime tijd buiten.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door deusjevo » di 22 okt 2019 21:46

Wat voor caravan wil je verzekeren Willeme1?
Bouwjaar, dagwaarde etc.
Niet iedere verzekeraar verzekerd wat oudere caravans.

De Knaus van ons is van 1995 en staat ook gestald in Frankrijk.
Hij is niet verzekerd, de stallingsbaas trouwens wel maar de precieze voorwaarden ken ik niet.
In NL hebben we de caravan trouwens ook nooit verzekerd gehad.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » di 22 okt 2019 22:05

Een oud beestje. Dethleffs rondo 400 uit 1995 geschatte dagwaarde rond de 2000 euro. Verzekering vooral voor schade aan anderen als we ergens staan of stallen.

Zoeken ergens op 800 km afstand vanuit Groningen richting de Vendee een stalling, binnen of buiten dat maakt ons niet veel uit hebben een hoes eventueel

@ Janoniem. Interessante pagina

Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » di 22 okt 2019 22:15

Voornaamste reden is dat ons Fiatje zonder caravan gemiddeld 1op20 rijdt en met caravan 1op10 en het met het 1.3 motortje zwaar heeft met de 1100 kilo erachter.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Reisben » di 22 okt 2019 22:54

Ik wil niemand op slechte gedachten brengen, dat voorop gesteld.

Verder heb ik de vraag hoe een verzekering kan weten dat jij je caravan langer dan zes maanden in het buitenland hebt staan. Wij zijn nooit gevraagd om aan te tonen dat onze caravan, die in Spanje stond, even voor de poort van de verzekeraar te rijden als fysiek bewijs. Aangezien grenscontroles voor west Europa niet meer gebeuren kun je niet met een stempeltje in je paspoort aantonen hoe lang je in het buitenland bent geweest, ergo, er valt niets te controleren. Zeg ik stoute dingen?

Geldt niet hetzelfde voor de reisverzekering? Meestal wordt door die verzekering ook iets van zes maanden gedekt, de kreet doorlopende reisverzekering zegt niet dat je 365 dagen uit Nederland kunt zijn, toch? Maar hoe is dat te controleren door de verzekering? En ongetwijfeld zijn ze niet op hun achterhoofd gevallen, daar bij die verzekeraar, ze moeten het, denk ik, door de vingers zien.

Omgekeerd zijn er ook regels in bijvoorbeeld Spanje, je wordt geacht daar niet permanent te verblijven maar welke expat gaat elke zes maanden even de grens over om zo een nieuwe periode te starten? Met auto en met caravan?

Ik heb niets gezegd...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door deusjevo » di 22 okt 2019 23:00

Tja, het is gewoon fraude en dat zou niet mijn Cup of Tea zijn.

https://www.ad.nl/economie/leugentje-ov ... ~a5678801/
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door dieseltijger » di 22 okt 2019 23:55

Eens, en daarbij kom je - bij ontdekking - op een zwarte lijst terecht die verzekeraars onderling delen. Consequentie is ( voor een relatief miezerig bedrag) dat je je niet meer kan verzekeren, of dat je dit alsnog bij Rialto ( voorheen: Terminus) kan proberen. De hoge premie wel vooruit voldoen svp.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door PD » wo 23 okt 2019 06:43

Reisben schreef:
di 22 okt 2019 22:54
Geldt niet hetzelfde voor de reisverzekering? Meestal wordt door die verzekering ook iets van zes maanden gedekt, de kreet doorlopende reisverzekering zegt niet dat je 365 dagen uit Nederland kunt zijn, toch? Maar hoe is dat te controleren door de verzekering?
Ik zou maar oppassen met onjuiste aangiftes, zoals 2CV ook opmerkt.

In het geval van een doorlopende reisverzekering bijvoorbeeld, moet je ingeval van een schadeclaim je reservering overleggen van je vakantie. Ga je op de bonnefooi een weekendje naar een camping en heb je daar de reservering of rekening niet van, dan geen dekking.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door PD » wo 23 okt 2019 06:48

Willeme1 schreef:
di 22 okt 2019 22:05
Een oud beestje. Dethleffs rondo 400 uit 1995 geschatte dagwaarde rond de 2000 euro. Verzekering vooral voor schade aan anderen als we ergens staan of stallen.
Verzekeren van de caravan lijkt ne overbodig, ingeval van schade krijg je al snel een habbekrats en in schade voor derden voorziet een caravanverzekering volgens mij niet.

Hoe kan jouw caravan trouwens schade aan derden veroorzaken terwijl deze op een camping of in een stalling staat ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Jan van Vijven » wo 23 okt 2019 07:16

@Reisben,
Als de stalling in het buitenland afbrand of gewoon instort...
lijkt me dat je wat uit te leggen hebt.

Ik ben niet roomser dan de paus, maar er zijn dingen waar je toch niet te licht over moet denken.
En wat betreft dat expat en reisverzekering gedoe, er is meer over je bekend dan je denkt...
wat dacht je alleen al van je betaal gedrag?
Als je echt zoiets wilt zul je altijd moeten denken als een ondergedoken crimineel, en dan nog...!
In Spanje geflits worden en ooit beweert te hebben dat je in Amsterdam was, de verrader slaapt niet...
Nee, voor die paar centen je hele hebben en houden er voor opgeven zou ik niet gokken.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » wo 23 okt 2019 11:18

PremiumDiscovery schreef:
wo 23 okt 2019 06:48
[quot

Hoe kan jouw caravan trouwens schade aan derden veroorzaken terwijl deze op een camping of in een stalling staat ?
Brand door vlam in de pan etc. Of zoals ons een keer gebeurt is bij het afkoppelen op een terrassencamping dat de caravan wegrolde ik hem niet kon houden en tegen mijn vrouw riep de handrem de handrem en zij i.p.v. de handrem van de caravan de auto indook, die al op de handrem stond, en de caravan van het talud afrolde bovenop een tent die een verdieping lager stond.

Mogelijkheden te over ongelukjes zitten in een klein hoekje en voor de 6/7 € in de maand premie dek ik dat graag af
Frauderen doen we maar niet

Het is al heel wat dat we de caravan al niet meer geheel leeg gaan halen en poetsen en dan ook nog onverzekerd ergens ver weg stallen is ons net een brug te ver.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door deusjevo » wo 23 okt 2019 11:31

Daar is je dan je persoonlijke aansprakelijkheid verzekering voor.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Daphne » wo 23 okt 2019 11:40

Willeme1 schreef:
wo 23 okt 2019 11:18

Of zoals ons een keer gebeurt is bij het afkoppelen op een terrassencamping dat de caravan wegrolde ik hem niet kon houden en tegen mijn vrouw riep de handrem de handrem en zij i.p.v. de handrem van de caravan de auto indook, die al op de handrem stond, en de caravan van het talud afrolde bovenop een tent die een verdieping lager stond.
Dit valt onder de WA verzekering van de auto. En hopelijk gebeurt je dit nooit meer Afbeelding

Wanneer anderen schade ondervinden doordat jij de vlam in de pan krijgt, staan ze te dichtbij mrgreen.gif Wanneer andere caravans hierdoor schade oplopen, zullen zij hun eigen verzekering moeten aanspreken. Jij kunt dit niet met een caravanverzekering afdekken. Die is alleen voor schade aan eigen voertuig. Wanneer jij aansprakelijk wordt gesteld voor schade aan anderen, dan valt dit onder jouw eigen persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering.

Ik zou in jouw geval gezien de waarde van de caravan niet verzekeren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Willeme1

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Willeme1 » wo 23 okt 2019 13:37

Lees dat toch anders

Dit valt buiten de dekking
Buiten de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering valt schade veroorzaakt door:
Motorrijtuigen, caravans, vaartuigen waar je een vaarbewijs voor nodig hebt en luchtvaartuigen (deze hebben eigen verzekering nodig). Verzekeraars maken een uitzondering voor elektrische fietsen en in sommige gevallen van joyriding of -sailing.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Daphne » wo 23 okt 2019 14:21

RE.gif

Vlam in de pan wordt niet veroorzaakt door de caravan maar door jou, dus als je al aansprakelijk wordt gesteld dan valt dat onder de persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Een caravan veroorzaakt niet uit zichzelf schade aan anderen. Daar kun je een caravan niet voor verzekeren.

Een caravan die aan de haal gaat bij afkoppelen en schade maakt valt nog onder de autoverzekering. Maar wanneer je buiten het verkeer al tot stilstand bent en je manoeuvreert de caravan omdat je 'm toch anders op de plek wil installeren dan valt dat onder je aansprakelijkheidsverzekering. Een caravan is niet gemotoriseerd, kan niet zelfstandig rijden (behalve op de mover) en heeft geen verzekeringsplicht voor aansprakelijkheid behalve in het verkeer. Maar dat is al bij de autoverzekering geregeld. De andere genoemde voertuigen hebben zelfstandig een verzekeringsplicht voor aansprakelijkheid. Voor een caravan kun je die niet apart afsluiten als je in Nederland woonachtig bent.

Je moet wel het verschil zien tussen aansprakelijkheid- en casco verzekering. Jij wil een casco verzekering afsluiten, die geldt dus alleen voor de verzekerde caravan en niet voor schade aan derden. Overigens zit bij onze caravanverzekering (Aveco) wel een stukje aansprakelijkheid verwerkt, maar dat is dus dubbel, want onze persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering dekt dit alles ook al.

Ik ben trouwens benieuwd waar je het citaat vandaan hebt. Bron?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021


Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Daphne » wo 23 okt 2019 15:13

RE.gif

Oké. Dat is heel algemeen. Heb nog even in mijn eigen aansprakelijkheidsverzekering gekeken maar daar staat alleen een uitsluiting motorvoertuigen en (lucht)vaartuigen. Die zijn immers verplicht verzekerd voor aansprakelijkheid. Geen uitzonderingen voor caravans of elektrische fietsen. Zou dus even je eigen verzekeringspolis checken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door dieseltijger » wo 23 okt 2019 15:50

Daphne schreef:
wo 23 okt 2019 15:13
RE.gif

Oké. Dat is heel algemeen. Heb nog even in mijn eigen aansprakelijkheidsverzekering gekeken......
Dat is het punt wat ik probeerde te maken. Er zijn geen twee verzekeringen identiek, en the devil is in the detail. Het belang is groot: niet verzekerd zijn kan bij een ongeluk een forse financiële aderlating betekenen. Lees dus - behalve dit forum en de algemene wijsheden van de consumentenbond - vooral jouw polis, met name de uitsluitingen en ook wat niet benoemd is. Niet het meest leuke werk maar noodzakelijk.

En bij de jaarlijkse check die ik uitvoer zo rond de kerst, kijk ik ook of een aantrekkelijke, concurrerende aanbieding wel voldoende dekking biedt. Niet op de site - want daar staan zonder uitzondering vrolijke vakantievierders op en algemene statements, maar in de dodelijk saaie polis.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Welke verzekering bij stallen in het buitenland

Bericht door Daphne » wo 23 okt 2019 16:41

RE.gif

Ik denk dat de Consumentbond het benoemt omdat de aansprakelijkheidsverzekering inderdaad geen dekking biedt voor caravans wanneer deze zich in het verkeer bevinden. En dat is ook niet erg want dan geldt de WA van de autoverzekering.

Ik heb nu de voorwaarden van verschillende aansprakelijkheidsverzekeringen doorgenomen maar ik kan het echt nergens vinden zoals de Consumentenbond het beweert.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”