Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Systemen en aanverwante zaken.
Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door thmeyer » wo 4 dec 2019 21:46

RE.gif
Hoi Chris,

Geloof me maar, het werkt super.

Tom Tom gebruikt juist “deze gegevens” voor de mensen die speciaal een Tom Tom hebben gekocht voor de vrachtauto, bus of camper cq caravan.
Ik heb 1 voorbeeld gegeven in mijn bijdrage over dit onderwerp, maar in werkelijkheid heb ik meerdere situaties uitgeprobeerd, alle keren werkte het.
Ook zal Ik dit in de toekomst blijven monitoren. En mocht niet juist zijn dan geef ik dit direct door aan Tom Tom en die reageren altijd direct.
Een paar jaar geleden op Corsica, moest ik volgens mijn Tom Tom over een brug die er niet meer was (half afgebroken). Daardoor moest ik 12 km terugrijden om die rivier over te kunnen steken. Dit via mij Tom Tom doorgegeven en de volgende dag was het al aangepast.

Rechts onder In “My Drive” is het ook mogelijk om kaartaanpassingen te melden.

Daarom vraag ik iedereen van dit “Forum” om dit ook te doen. Op deze manier wordt het navigatiesysteem steeds nauwkeuriger en betrouwbaarder.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Royke2 » zo 29 dec 2019 12:36

Is het mogelijk om in de app va. Tom tom aan tegeven dat je met de caravan rijd? Ja je hebt de camper navigatie, maar nu zit er in de auto zon mooi schermpje met apple carplay en wil
Dat natuurlijk niet terug naar zon losse unit aan de raam.. of zijn er andere navi app die dat wel ondersteunen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door CoralOne77 » zo 29 dec 2019 14:12

Onze Garmin Camper 780 DT heeft me al goed geholpen om nauwe situaties te vermijden.
Routes plan je op voorhand op de laptop mbv Garmin Basecamp software. (Daarmee kan je ook Google Directions importeren.)

De ACSI camping database zit er o.a. ook in, etc.
Met de optionele BC40 heb je ineens ook een (of 2) draadloze achteruitrijcamera('s).
Kaarten en OS updaten doet ie via WiFi, gewoon thuis op de oprit.

Overkill in tijden van smarphones en tablets met gratis apps? Waarschijnlijk wel, of toch gedeeltelijk, ik gebruik die appjes ook (vooral Gaia GPS en Wikiloc voor 4x4 greenlanen), maar die Garmin stuurde me toch nog nooit met de caravan in nauwe steegjes, of dwars doorheen een max 3.5 ton zone, terwijl Waze, Maps, etc. daar bij mijn weten totaal geen rekening mee houden... En mijn telefoon staat niet meer roodgloeiend achter die voorruit te herstarten, meestal op het verkeerde moment, volgens mij kan die Garmin ook net ietsje beter tegen de hitte.

Ik heb er verschillende voertuig profielen in staan:

- Auto
- Auto + dakkoffer

- Auto + aanhanger
- Auto + aanhanger + dakkoffer

- Auto + caravan
- Auto + caravan + dakkoffer

Camper_780_Trailer_configuration[1].jpg

4IWKQ-Lastw
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Chris » zo 23 feb 2020 16:10

Zo...
Het is vandaag toch geen weer om eens lekker buiten te gaan spelen..
Dus ik ben aan het routeplannen geslagen.
Ons vakantieplan is om te beginnen in de Loire, en dan via de Languedoc naar de Costa Brava af te zakken.
Ik gebruik een Tomtom GO Premium X
En plan er lekker op los met Tomtom MyDrive
Erg leuk dat je dat op je PC kan doen en daar een "auto/caravan" combinatie kunt selecteren en instellen op jou combi maten.
Dan voorkom je lage bruggetjes etc.
En ook wegen waar je beter weg kunt blijven met de combi.
Lekker ook dat je bij b.v. Parijs je eigen voorkeur route kunt maken.
En dan verzend je de hele bubs naar de TT GO.
Naast Tomtom MyDrive heb ik dan ook Google Maps en Google Earth open staan en "cross virtueel" de hele route af..+

Zo ben ik al een paar uurtjes lekker bezig en in vakantiestemming.. nog 1450 km te gaan en dan zijn we er weer... caravan.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door freekvo » zo 23 feb 2020 20:21

Chris schreef:
zo 23 feb 2020 16:10
En plan er lekker op los met Tomtom MyDrive
Erg leuk dat je dat op je PC kan doen en daar een "auto/caravan" combinatie kunt selecteren en instellen op jou combi maten.
Dan voorkom je lage bruggetjes etc.
En ook wegen waar je beter weg kunt blijven met de combi.
Ik plan ook via TT Mydrive maar waar geef je dan je combi in???
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Hermanus » zo 23 feb 2020 21:21

Al je MyDrive opstart, en dan gaat naar "plan route", dan zie je links boven de mogelijkheid om een auto, motor, vrachtwagen of camper/caravan te kiezen. Als je dan de laatste optie (camper / caravan) kiest, kan je de gegevens van het voertuig ( auto met caravan) kiezen, en de gegevens van de combi ( lengte / breedte / hoogte / max snelheid) invoeren.

Ik heb vorig jaar op deze manier mijn routes gemaakt, en dit ging fantastisch. Geen enkel obstakel tegen gekomen. Ook voor dit jaar ben ik bezig mijn routes te maken. Geeft direct al een "vakantiegevoel".

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door freekvo » zo 23 feb 2020 21:44

Gevonden. Dat moet je ook maar net weten. Bedankt voor de tip.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Chris » zo 23 feb 2020 21:45

RE.gif en RE.gif

Nou Freekvo... Hermanus is me voor..klopt exact wat hij schrijft..
Het is echt handig hoor...
Een pagina hiervoor schreef Thmeijer er over, toen heb ik het ook pas "geleerd".
viewtopic.php?f=74&t=39742&start=25#p721242
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door freekvo » zo 23 feb 2020 21:59

Ok, dat heb ik gemist. Maar toen zaten we vlak voor de aankoop van ons nieuwe huis en het opknappen daarvan.
Ik navigeer zelf met TT Go Mobile maar dat werkt hetzelfde.
Nadeel van deze manier vind ik wel dat je niet een routepunt kunt overslaan wat ik nog wel eens wil doen.
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

appellover
Berichten: 134
Lid geworden op: di 30 apr 2019 14:46

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door appellover » ma 24 feb 2020 09:50

Gebruik al jaren 9 inch van gadgets4u.nl Heeft me keurig heel europa de weg gewezen. Incl. alle campings ,maar ik gebruik meestel de coordinaten.
Superservice.



Met vriendelijke groet
Ron

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door PD » ma 24 feb 2020 10:39

CoralOne77 schreef:
zo 29 dec 2019 14:12
Onze Garmin Camper 780 DT heeft me al goed geholpen om nauwe situaties te vermijden.
Routes plan je op voorhand op de laptop mbv Garmin Basecamp software. (Daarmee kan je ook Google Directions importeren.)

De ACSI camping database zit er o.a. ook in, etc.
Met de optionele BC40 heb je ineens ook een (of 2) draadloze achteruitrijcamera('s).
Kaarten en OS updaten doet ie via WiFi, gewoon thuis op de oprit.

Overkill in tijden van smarphones en tablets met gratis apps? Waarschijnlijk wel, of toch gedeeltelijk, ik gebruik die appjes ook (vooral Gaia GPS en Wikiloc voor 4x4 greenlanen), maar die Garmin stuurde me toch nog nooit met de caravan in nauwe steegjes, of dwars doorheen een max 3.5 ton zone, terwijl Waze, Maps, etc. daar bij mijn weten totaal geen rekening mee houden... En mijn telefoon staat niet meer roodgloeiend achter die voorruit te herstarten, meestal op het verkeerde moment, volgens mij kan die Garmin ook net ietsje beter tegen de hitte.
Absoluut géén overkill; ik ben ook erg blij met onze Garmin Camper die ik telkens aan het begin van het kampeerseizoen een gratis kaartupdate geef thumbup.gif

Grote voordeel van een dergelijk apparaat is dat je niet vooraf je routes hoeft te bedenken (die weten we vaak niet eens één dag van tevoren) waardoor je optimale flexibiliteit behoudt thumbup.gif

Ook ons heeft de Garmin (tijdens live duotests) al eens behoed voor straatjes/bruggetjes/viaducten waar we met de combi echt niet langs konden.

Solo rijd ik tegenwoordig vrijwel altijd met Google-Maps of Flitsmeister, maar met de combi gebruik ik steevast de Garmin Camper !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Fred G » vr 28 feb 2020 09:17

Afgelopen zomer hier de Garmin 660 gebruikt in Italië. Het ding heeft daar prima zn werk gedaan volgens mij, want ben gekomen waar ik wilde zijn.

Alleen thuis de enige Windows die ik gebruik, kijk ik door naar buiten, en daar heeft Garmin met zn update software geen rekening mee gehouden.

Dus de 660 ingeruild voor de 770, en die kan via de WiFi ge-updatet worden. thumbup.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door RonvA » ma 27 apr 2020 19:42

Ik heb in 2017 een nieuwe autoradio gekocht met Android auto koppeling met mijn telefoon, dus gebruik altijd google maps als navigatie op mijn auto radio.
Zat even te googlen of er naviatie apps zijn waar je wel hoogte enzo in kan vullen van je combinatie want dat kan op maps niet. Net 5 minuten door een website gescrolled die tig applicaties had bekeken. Maar je kan of wel de breedte en hoogte instellen en zijn ze niet via Android Auto te gebruiken, of je kan ze wel via Android Auto gebruiken en kan je weer niks instellen xD allemaal net niet dus.

Maar heb geen behoefte aan weer een nieuwe losse navigatie dus we gaan het maar gewoon zonder proberen en goed opletten op borden :p
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Morgoth » di 28 apr 2020 09:32

Persoonlijk vind ik Google Maps de meest beroerde navigatie die er is. Dat komt omdat er bij elke afslag veel te veel informatie wordt gegeven. Bovendien worden de straatnamen en stedennamen erg letterlijk op z'n Nederlands uitgesproken waardoor je er vaak totaal niets van snapt.
De laatste keer dat ik het gebruikte wilde ik van een bezoek aan een boeddhistisch klooster weer terug naar de camping. Gelukkig solo, zonder caravan. De weggetjes werden steeds smaller en we gingen uiteindelijk over een steeds slechter wordend zandpad door het bos. Het was niet veel meer dan een pad wat gebruikt werd door de bosbouwers. Steile helling af en vervolgens eindigde we bij een beekje. Aan de andere kant van het beekje ging het pad verder. We hadden weliswaar een MPV maar wel gewoon voorwieldrive en niet echt terrein waardig. Uiteindelijk na inspectie van het snelstromende water toch de keuze gemaakt om de gok te nemen en zijn we de beek doorgereden, terug was niet mogelijk want voor omkeren was geen ruimte. Vervolgens over het bospad weer steil omhoog. Paar superscherpe en steile haarspeldbochten en we stonden ineens voor de ingang van de camping. Google Maps had de kortste route genomen. Ik kreeg de grijns niet meer van mijn gezicht maar gelukkig hadden we toen de Hyundai Tucson. Met de huidige trekker was ik nog niet eens halverwege gekomen. Sindsdien Google Maps niet meer gebruikt.
Ik gebruik nu de standaard navigatie in de Mercedes of eventueel Sygic op de telefoon.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Royke2 » di 28 apr 2020 09:54

Ja het zelfde hier, heb een mooi groot scherm ij de auto en dan wil ik niet een lossie navi erbij. Word tijd dat tomtom camper ook op de app komt ofzo. Of een andere merk die het implementeerd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Jan van Vijven » di 28 apr 2020 10:55

Ik gebruik gewoon de ingebouwde navigatie van onze auto’s en maak me nergens druk over, als een afslag niet is wat ik wens dan rij ik gewoon door.
Om de vraag van de TS te beantwoorden: ik vind het onzin om iets speciaals aan te schaffen, ik red me zo ook wel, nooit problemen ondervonden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Morgoth » di 28 apr 2020 11:24

Inderdaad. Ik heb Sygic ooit aangeschaft voor op de motor.
Nog een nadeel van alle online apps is trouwens dat je altijd verbinding moet hebben. Heb je even geen internet, dan ook geen navigatie. Daarom vertrouw ik ook het liefst op de ingebouwde navigatie. Die van Mercedes is overigens uiterst vriendelijk: "Hier links afslaan alstublieft"
Hobby 420 De Luxe uit 1988

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door sailor wim » di 28 apr 2020 12:08

In de Eclipse Cross zit het display te laag naar mijn zin in het dashboard geplaatst.
Daarom een nieuwe Garmin aangeschaft en de oude naar de zoon.
Nu kan ik meer mijn ogen op de weg houden.
Helaas heeft mijn Head up display geen navigatie weergave, dan was misschien de losse Garmin niet nodig geweest.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Royke2 » di 28 apr 2020 13:30

Bij mijn eclipse vind ik hem
Niet te laag zitten..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door deemster07 » di 28 apr 2020 21:22

Wij gebruiken een TT en ‘on the side’ googlemaps.
Navigatie van de auto vind ik maar niks om dat ik tijdens het autorijden niet naar beneden wil kijken en vind navi (laag op het raam) dus ideaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Herman&Saskia » wo 29 apr 2020 07:58

Wij hebben dit voorjaar de Garmin aangeschaft....enige nadeel: je kan niet invoeren dat jeTempo 100 hebt.
Dus die vervelende melding als je te hard rijdt uitzetten. Verder heeft ie ons begin maart wel zonder problemen naar 4 campings begeleidt. thumbup.gif Ding

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door thmeyer » wo 29 apr 2020 13:50

De onderstaande info gaat:

Om een nieuwe route met MyDive Connect van Tom Tom naar een groter scherm (bv ± 9 inch) Multi-Media autoradio met de TomTom Mobile App te sturen !!
Met een Multi-Media autoradio met een Andriod besturing kan je een gratis TomTom Mobile App downloaden.

Deze App geeft je elke maand tot 75 km gratis navigatie !!!

Waarna je een abonnement van 1 maand ( € 1,99) of 1 jaar (€ 19,99) kunt aanschaffen met een onbeperkt aantal kilometers.
Wanneer je al een bestaande TomTom account heb, kan je deze al koppelen (synchroniseren) met de TomTom Mobile App op je Multi-Media autoradio !!
Alles wat je op je losse TomTom hebt, komt ook in je Multi-Media autoradio met Andriod besturing te staan, zoals mijn plaatsen en mijn routes.

Diverse landkaarten kunnen gewoon gedownload worden.

Met Mydrive Connect van TomTom (en het gaat het juist om dit onderwerp) kan je ook de hoogte, breedte, lengte, gewicht en snelheid van caravan of camper aanpassen, en naar je nieuwe TomTom Mobile op je Multi-Media ontvanger een nieuwe route zenden (synchroniseren).

Link: TomTom GO Mobile is de navigatie-app met offline kaarten, nauwkeurige verkeersinfo en waarschuwingen voor flitsers

Opmerking:
Al het bovenstaande werkt natuurlijk ook met een gewone mobile telefoon met een Andriod of een iOS besturing.
Ook hier kan je een App voor MyDrive Connect van TomTom downloaden !! Maar deze werkt alleen (synchroniseren) als je een TomTom account heb.

Theo
Bijlagen
App voor navigatie.JPG
App voor navigatie.JPG (45.78 KiB) 2798 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door RonvA » wo 29 apr 2020 17:54

Morgoth schreef:
di 28 apr 2020 11:24
Inderdaad. Ik heb Sygic ooit aangeschaft voor op de motor.
Nog een nadeel van alle online apps is trouwens dat je altijd verbinding moet hebben. Heb je even geen internet, dan ook geen navigatie. Daarom vertrouw ik ook het liefst op de ingebouwde navigatie. Die van Mercedes is overigens uiterst vriendelijk: "Hier links afslaan alstublieft"
Mits je van te voren weet waar je allemaal komt kan je op Google Maps wel je kaarten downloaden, kost wat GB opslag maar is de internet verbinding geen must meer. Zal vast bij andere 'online' navigatie systemen ook wel kunnen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door Morgoth » wo 29 apr 2020 17:58

Wist ik niet. Complete regio's of alleen je route?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Zin of Onzin caravan Navigatie ?

Bericht door RonvA » wo 29 apr 2020 18:04

Morgoth schreef:
wo 29 apr 2020 17:58
Wist ik niet. Complete regio's of alleen je route?
Ik heb het zelf nooit gebruikt, net even gekeken in maps. daar kan je bij offline kaarten heel simpel een regio (of meerdere) downloaden. Er staat dan ook bij hoeveel MB de download in neemt. Dus zo kan je m.i. bijvoorbeeld als je gaat trekken en wat in specifieke gebieden wil bezoeken de kaarten van die gebieden alvast downloaden. En de rit tussendoor gewoon via internet verbinding dan wel zonder navi doen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Plaats reactie

Terug naar “Navigatie”