Naar Elba?

Gebruikersavatar
R_d_K
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 jun 2007 17:12

Re: Naar Elba?

Bericht door R_d_K » wo 1 sep 2021 17:41

Afgelopen zomervakantie hebben wij drie weken op Elba verbleven, camping Ville degli Ulivi. Ik zal hieronder een korte impressie geven van Elba en de camping.

Wij (ouders en een tweeling van 12 en labrador) verblijven normaal niet langer dan 5 dagen op een camping. Door Corona en wij genoodzaakt waren in augustus op vakantie te gaan, hebben we voor het eerst een camping gereserveerd voor 3 weken. De eisen aan de camping waren een zwembad, goed sanitair en aan zee. Wij reizen met de een caravan van ruim 7,5 meter. Dit hebben we ook bij de reservering aangegeven, omdat de plaatsen in Italie klein kunnen uitvallen.

De laatste jaren bestonden onze vakanties uit het rondtrekken op de eilanden Corsica, Sicilië en meerdere malen Sardinië.

Camping Ville degli Ulivi
In onze periode op de camping waren de relatief veel Nederlanders en Italianen. Verder een aantal Belgen, Duitsers en een Zwitser. Na de eerste week in augustus was de camping vol en hoofdzakelijk gevuld met Italianen (>80%).
De camping bestaat uit plaatsen en verhuuraccommodaties. De verhuuraccommodaties liggen aan de buitenring van de camping. De plaatsen zijn afgebakend op basis van natuurlijke begroeiing (zeedennen). De meeste plaatsen zijn daardoor ook schaduwrijk (en niet geschikt voor satelliet ontvangst). Enkele plaatsen hebben tegen meerprijs water / afvoer. Auto’s dienen buiten de camping op een afgesloten parkeerplaats te worden geparkeerd.

Het zwembad is gratis toegankelijk (in het verleden moest in het hoogseizoen worden betaald(?)), wel met badmuts. De kinderen kunnen vrijuit spelen in het zwembad (balletje, opblaasbanden, etc). Het aantal strandstoelen / parasols is, zeker in de middag te weinig, maar ik verwacht dat buiten augustus dit geen probleem zal zijn.

Bar / Restaurant / Pizzeria is van goede kwaliteit en tegen acceptabele prijzen. Ook in de directe omgeving van de camping zijn goede restaurants te vinden. Alle medewerkers van de camping zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam ondanks hoogseizoen.

Op de camping is een animatieteam aanwezig. Onze kinderen hebben daar niet aan meegedaan, maar de gehele dag worden activiteiten georganiseerd.

Het enige minpunt vonden wij de elektrische voorziening. De staanplaatsen hebben 6A stroom, hetgeen voor onze airco op de caravan te weinig was in combinatie met de koelkast. Koelkast op gas, was voldoende om de airco te kunnen laten draaien voor slapen gaan.

Het strand is een openbaar strand, die via een achteruitgang van de camping op een tiental meters is te bereiken. Op dit strand kunnen strandstoelen worden gehuurd en er is verhuur van waterfietsen, boten, etc. Uiteraard is er ook ruimte voor de eigen handdoek.

Veerboot
Om Elba te bereiken varen meerdere veerdiensten. Vanuit camping Ville degli Ulivi krijg je een kortingscode voor de diensten van Moby en Blu Navy. Beiden varen meerdere malen per dag op Elba. Wij hebben gebruik gemaakt van Blu Navy, puur op basis van prijs.

Elba
De afstanden op Elba zijn kort, maar door het heuvelachtige landschap is de gemiddelde snelheid laag. Al het verkeer (fiets, auto, vrachtauto, bus, scooter) gaat over dezelfde wegen. Wij waren meestal wel een half uur onderweg naar de gr otere plaatsen op het eiland, zoals Portoferraio, Porto Azzuro, Marciana Marina, etc.

Elba is een veelzijdig eiland en vooral gericht op strand en water, mooie stranden (al vinden wij Sardinie mooier) en veel mogelijkheden voor snorkelen, duiken en andere watersporten. Het viel ons ook op dat veel mensen met de racefiets het eiland verkennen.
Hartelijk groet,

Ray

Dethleffs Generation 515 LE - Volvo V60 T6 Recharge (2021)
"tutto compreso"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Naar Elba?

Bericht door Micky » wo 1 sep 2021 17:46

[re.gif]

Heel erg bedankt voor deze waardevolle impressie thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Naar Elba?

Bericht door fredmo » do 18 nov 2021 15:18

Bedankt voor deze info!
Ook wij zijn van plan deze zomer naar Elba te gaan en dit verslag plus dat van Ferdi heeft ons er van overtuigd dat het de moeite waard is thumbup.gif
Heb ik alleen nog een vraag over welke route jullie gereden hebben. Moeten we rekening houden met 'lastige' stukken of wegen die we beter kunnen vermijden? Wij zijn geen ervaren bestuurders namelijk, de caravan stond altijd in Spanje gestald. En we gaan voor de eerste keer naar Italie haphop.gif
Alvast bedankt!

Groetjes Monique
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Naar Elba?

Bericht door SBerend » do 18 nov 2021 17:44

Tolweg vanaf La Spezia tot cecina is goed. De gewone autoweg vanaf Cecina tot Piombino heefther en der nog wat gaten. Dat is vlak voorbij de tol poorten Echter het slechtste stuk ot Piombino is opnieuw geasfalteerd.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Naar Elba?

Bericht door fredmo » do 18 nov 2021 17:54

Bedankt!
Ik heb inmiddels ook al wat andere draadjes gevonden over de route, dus dat komt goed thumbup.gif

Groetjes, Monique
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Naar Elba?

Bericht door SBerend » do 18 nov 2021 18:52

Wij zijn djt jaar vanaf Chiasso bij Milaan langs richting Parma. Vandaar naar La Spezia naar Cecina gereden.. Net voorbij tolpoorten heb je even een slecht stukje. Verderop is de weg beter vanwege delen die opnieuw geasfalteerd zijn. Dit was een paar jaar geleden anders. Daar kon .met gerust hart je fietsendrager achterop van je caravan af krijgen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Naar Elba?

Bericht door fredmo » vr 19 nov 2021 11:43

[re.gif]
Deze route had ik ook in gedachten om te rijden. Bedankt!
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Naar Elba?

Bericht door SBerend » vr 19 nov 2021 20:39

thumbup.gif
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
R_d_K
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 jun 2007 17:12

Re: Naar Elba?

Bericht door R_d_K » vr 26 nov 2021 13:11

[re.gif] [re.gif]
Inderdaad, deze route hebben wij ook gereden. Hier en daar is de weg nog slecht.

Genua, Livorno en Napels zijn havens die ruim zijn opgezet en goed toegankelijk zijn. Piombino is een kleine haven. Wij hebben ruim 45 min in de file gestaan in Piombino om de haven te bereiken. Al het verkeer moest over 1 weg en door 1 ingang naar de veerboten toe. Hetgeen in ons geval tot een verkeersinfarct in Piombiono heeft geleid. Er stonden agenten het verkeer te regelen, maar dit bood geen soelaas. Wij hadden genoeg marge voor onze boot, als wij hadden kunnen doorrijden hadden wij een boot eerder kunnen halen. Piombino uit was een fluitje van een cent.

Op Elba zijn maar een beperkt aantal wegen. Deze zijn van de categorie omhoog / naar beneden en bocht naar links en weer naar rechts. Goed te doen, maar neem de tijd en laat je niet opjagen door overige verkeer, want dan kost het je de remmen van de caravan. Alles gaat over dezelfde weg, vrachtverkeer, bussen, wielrenners, etc.

Veel plezier!
Hartelijk groet,

Ray

Dethleffs Generation 515 LE - Volvo V60 T6 Recharge (2021)
"tutto compreso"

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Naar Elba?

Bericht door fredmo » vr 26 nov 2021 14:55

[re.gif]
Bedankt voor deze info!
We zijn van plan in juni te gaan, dus ik ga er van uit dat het dan minder druk zal zijn scratch.gif
Ik ga er in ieder geval wel rekening mee houden.
Goed om te weten ook hoe de wegen op Elba zelf zijn. We laten ons niet snel gek maken dus ook dat komt goed, zijn we van onszelf al mrgreen.gif
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Naar Elba?

Bericht door Ferdi » vr 26 nov 2021 16:32

Ik zie dit draadje nu pas.
Goede keus Elba, neem een rib met buitenboordmotor mee of huur daar een keer iets. We hadden toen een Rib mee en dan is het op het warmst van de dag aangenaam vertoeven op en in het water.

Rijden met de caravan is te doen, rustig aan doen dan komt het goed. De boot gaat ook prima, we hadden geen file maar waren ook vroeg vertrokken. Het is maar een uurtje varen dacht ik.
Toen wij er waren was het een fijne internationaal mix van gasten.
Het eiland vinden wij mooier dan Sardinië, meer afwisseling. Stranden en water van Sardinië met de Magdalena eilanden is ook betoverend mooi.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
R_d_K
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 jun 2007 17:12

Re: Naar Elba?

Bericht door R_d_K » vr 26 nov 2021 17:33

[re.gif]
Vanaf onze camping konden wij een ribboot huren. Je krijgt een kaart mee met de bezienswaardigheden. Zo kan je snorkelen bij een scheepswrak (1972) dat op slechts 10m diepte ligt. Delen van het schip liggen hoger en zijn aan te raken. Het schip is leuk, maar ook zeker alle vissen die zich bevinden rondom het schip (grote voedingsbron). Er gaan trips vanuit verschillende havens naar de bezienswaardigheden.

Met de boot naar Elba is een klein uur varen. De boten van Blu Navy zijn de oude schepen die bij ons tussen Vlissingen en Breskens hebben gevaren (Prins Friso en Koningin Beatrix). De letters zijn nog te ontcijferen op de wand van de schepen. Het zijn kleinere schepen dan de veerdienst naar Sardinië, Sicilië of Corsica. Afhankelijk van de ligging van de schepen, betekent dit toch schuin oprijden ivm de achterkant van de caravan.
Hartelijk groet,

Ray

Dethleffs Generation 515 LE - Volvo V60 T6 Recharge (2021)
"tutto compreso"

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Naar Elba?

Bericht door fredmo » vr 26 nov 2021 21:01

[re.gif] en [re.gif] [re.gif]
Superleuke info weer knipoog.gif
Dat van die ribboot (eerst even opgezocht wat het precies is mrgreen.gif ) gaat op m'n lijstje thumbup.gif
Lijkt me erg leuk om te doen!
Alles komt trouwens op mijn lijstje, ook de tips over de routes en het rijden en nu weer over de veerboot knipoog.gif
Nog even in afwachting van goedkeuring vakantie en dan ga ik de boot en camping boeken. Voor onderweg zijn we van plan niks te boeken. Spannend, want nog nooit gedaan omdat we altijd in de schoolvakanties moesten. Maar lijkt me in juni geen probleem. Misschien alleen de camping voor we de oversteek maken.

Groeten, Monique
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Naar Elba?

Bericht door fredmo » za 29 jan 2022 17:15

Inmiddels hebben wij een plaats op Camping Ville degli Ulivi geboekt haphop.gif
8 juni vertrekken we! We blijven 12 dagen op Elba en daarna richting Frankrijk en van daar weer langzaam terug.
Hebben er zin in! Voor het eerst vóór het hoogseizoen blij.gif dus ben benieuwd hoe dat is qua drukte enzo.
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Naar Elba?

Bericht door Ferdi » za 29 jan 2022 22:49

Re, goed bezig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Naar Elba?

Bericht door Ab » zo 30 jan 2022 00:28

Hoe neem je een Rib mee met caravan ? scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Naar Elba?

Bericht door Ron » zo 30 jan 2022 00:33

Die huurt hij daar op de camping.
Lezen Ab lezen . mrgreen.gif
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
R_d_K
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 jun 2007 17:12

Re: Naar Elba?

Bericht door R_d_K » di 1 feb 2022 20:31

Ab schreef:
zo 30 jan 2022 00:28
Hoe neem je een Rib mee met caravan ? scratch.gif
Volgens mij neemt een van de forumleden een rib mee op dak van de auto.

Wij huren iedere vakantie een rib om lekker rond te varen, snorkelen, etc.

@Fredmo
Veel plezier, dat zal een verademing zijn in het voorseizoen thumbup.gif
Hartelijk groet,

Ray

Dethleffs Generation 515 LE - Volvo V60 T6 Recharge (2021)
"tutto compreso"

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Naar Elba?

Bericht door fredmo » di 1 feb 2022 22:06

Ja dat denk ik ook! Zal een stuk relaxter zijn voor het hoogseizoen.
Staat bij ons ook op de planning om een rib te huren


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Naar Elba?

Bericht door Ab » di 1 feb 2022 23:15

ronk schreef:
zo 30 jan 2022 00:33
Die huurt hij daar op de camping.
Lezen Ab lezen . mrgreen.gif
Ik kan prima lezen..
Ik reageerde op Ferdi. Misschien zelf ook even lezen ? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Naar Elba?

Bericht door Ab » di 1 feb 2022 23:17

Ferdi schreef:
vr 26 nov 2021 16:32

Goede keus Elba, neem een rib met buitenboordmotor mee of huur daar een keer iets. We hadden toen een Rib mee en dan is het op het warmst van de dag aangenaam vertoeven op en in het water.

Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Naar Elba?

Bericht door Ron » di 1 feb 2022 23:22

Ab schreef:
di 1 feb 2022 23:15
Ik kan prima lezen..
Ik reageerde op Ferdi. Misschien zelf ook even lezen ? mrgreen.gif
Ferdi zijn reactie stond een stuk hoger.
Dus was niet duidelijk dat je daar op reageerde. mrgreen.gif

Maar op en rond Elba is het prima toeven.
Glashelder water .
IK heb er diverse keren gedoken en gesnorkeld.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Naar Elba?

Bericht door Ab » di 1 feb 2022 23:40

Tja..goed lezen Ron. awhoea.gif
Maar hoe neem je een Rib mee ? Ik ben nog steeds benieuwd.
Ik zie niet direct een andere mogelijkheid dan op een trailer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Naar Elba?

Bericht door Ron » di 1 feb 2022 23:51

Hoe Ferdi een rib met caravan meeneemt vraag ik me ook af.
Ik neem aan dat hij niet een rib karbonade bedoelt awhoea.gif
De keren dat ik bij Elba ben wezen duiken .
Vaarden we met een Rib vanuit Piombino over.
Rib was van een duikschool.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Naar Elba?

Bericht door Ferdi » wo 2 feb 2022 01:33

Een rib is eigenlijk een rubber boot met polyester bodem. Die van ons had een opblaasbare bodem. Dus als pakket mee te nemen in de auto.
Goed opgelet heren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Plaats reactie

Terug naar “Italië”