klik aan klik uit

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: klik aan klik uit

Bericht door Philmar » do 19 sep 2019 14:15

Het is duidelijk dat Rob negatief geladen is. Duizend en één voorbeelden om zijn klikkerdeklak probleem te helpen oplossen is niet goed genoeg. Kortom, hij wil niet rechtsom of linksom. Spijtig.

Philmar

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: klik aan klik uit

Bericht door Frank Volvo » do 19 sep 2019 18:56

Ik begon echt te twijfelen na de reaktie van TS, maar lees gelukkig dat anderen er ook zo over denken; hij leest echt niet en wil dus niet geholpen worden.
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: klik aan klik uit

Bericht door Micky » vr 20 sep 2019 12:38

VIP Premium schreef:RE.gif

Merk/type is wel belangrijk om te weten wat voor een installatie er in zit, omdat bij moderne caravans de lampen aan het plafond vaak al 12V zijn, bij oudere is dit 220V.
Toch niet bij alle oudere, alle lampen aan het plafond van onze Kip zijn 12 volt origineel.
De enige 220V lamp zit in de unit boven de keuken, die heeft 2 schakelaars 12v en 220.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

klik aan klik uit voor 12 volt

Bericht door thmeyer » di 24 sep 2019 17:49

Beste Rob,

Ik ben iets tegen gekomen wat te vergelijken is met de KlikAanKlikUit schakelaar in jouw eerdere vraag.

Link: Draadloze schakelaar met 433 Mhz ontvanger module 12 volt DC compleet voor € 7,32

+ heel veel "INFO".

Gr. Theo
Bijlagen
Draadloze schakelaar met 433 Mhz ontvanger relais module 12 volt.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: klik aan klik uit

Bericht door WillyL » wo 25 sep 2019 14:55

Ik,denk dat TS foetsie A ben_weg.gif is, gevoelige tenen...
Jammer, er zijn verschillende oplossingen aangeboden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: klik aan klik uit

Bericht door Micky » wo 25 sep 2019 21:38

RE.gif

ach je kunt niet iedereen blij maken en er komen hier steeds vaker mensen die een hoog Facebook "kamperen met de caravan" gehalte er op na houden, dus weinig geduld, kort lontje enz, helaas voor hun, het forum wordt er niet minder informatief om mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: klik aan klik uit

Bericht door sailor wim » wo 25 sep 2019 21:44

RE.gif
Ik ben er even geweest, op uitnoding van een maat.
Er is daar geen ruimte om iemand uit te vragen zodat haar of zijn probleem etc. duidelijk wordt.
Gelukkig is dat wel hier aanwezig.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: klik aan klik uit

Bericht door Micky » wo 25 sep 2019 22:49

RE.gif mrgreen.gif :( thumbup.gif

dat bedoel ik..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: klik aan klik uit

Bericht door Morgoth » ma 30 sep 2019 10:14

RE.gif
Maar daarom kunnen sommige reacties best wel iets vriendelijker.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: klik aan klik uit

Bericht door Hobby Linka » ma 30 sep 2019 21:29

RE.gif


Inderdaad. En onvriendelijke of grove opmerkingen kunnen gewoon gemeld worden door op het uitroepteken bij het bericht te klikken. Het team krijgt alleen die melding te zien en als het terecht is wordt daarop geacteerd.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

klik aan klik uit

Bericht door thmeyer » ma 30 sep 2019 22:12

RE.gif

Sorry Hobby Linka,

Ik was nog met mijn onderstaande tekst bezig.

Ik ben het helemaal met Morgoth eens.

Het Caravan-Forum is een mooi info-medium, voor beginnende -, minder technische - en voor de meer ervaren - en technische mensen op caravan gebied. De mensen die een probleem of een vraag hebben, moeten vaak door de laatste groep, worden doorgevraagd, wat er precies aan de hand is. Want juist op afstand is moeilijk vast te stellen wat precies aan de hand is. Dan is vaak een foto, een optie !!

En dan moet er geen onzinnige opmerkingen door andere worden gemaakt, welke totaal niets met het onderwerp te maken hebben. En als deze opmerking voor een oplossing zijn, dan heb ik er geen moeite mee. Maar als het een opmerking is die niets met het onderwerp cq vraag te maken heb, dan vind ik dat de “Moderators” direct in moeten grijpen.

Zelf heb ik een brede technische achtergrond en ik vind het juist leuk om iemand te adviseren die iets minder technisch onderlegd is, om tot een oplossing te kunnen komen.
En zijn er mensen die het beter weten en die zijn er, dan hou ik gewoon mijn mond.

Opmerking:
Als ik toch zie dat iemand iets roept, wat in “mijn ogen” niet juist is, dan stuur ik die persoon een PB-richt, zodat deze niet publiekelijk op dit Caravan-Forum onderuit hoeft te gaan.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

klik aan klik uit

Bericht door Jan van Vijven » di 1 okt 2019 04:43

Eigenlijk waren de vraag en de antwoorden redelijk to the point, er waren onduidelijkheden dat wel, maar er kwamen zeker ook oplossingen. Dat deze niet waren die de TS had gehoopt te horen is dan jammer.
Tot een bepaalt punt ging het best redelijk totdat de vraagsteller zelf enigszins geprikkeld reageerden... vanaf dat punt was eigenlijk het hele lijntje om zeep, jammer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 14 aug 2019 12:37
Locatie: Zuidwending
Contacteer:

Re: klik aan klik uit

Bericht door Paul Joosten » di 1 okt 2019 12:41

Komende week heeft een van oorsprong Duitse discountsuper leuke aanbiedingen met allerlei draadloze beveiligingshulpjes.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: klik aan klik uit

Bericht door Hobby Linka » di 1 okt 2019 15:45

RE.gif

En welke van oorsprong Duitse discountsuper is dat dan?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 14 aug 2019 12:37
Locatie: Zuidwending
Contacteer:

Re: klik aan klik uit

Bericht door Paul Joosten » di 1 okt 2019 16:05

Kijk hier maar even.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: klik aan klik uit

Bericht door Hobby Linka » di 1 okt 2019 16:51

thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: klik aan klik uit

Bericht door Unplugged » wo 2 okt 2019 10:35

AC Tion, OteW, WteS, de Duitse discounter, onze chinese vrienden...

Het hoeft niet hoor, volgens de forumregels, die doorzichtige cryptische omschrijvingen. Je mag onbekommerd schrijven dat de Lidl iets in de aanbieding heeft, dat je bij Obelink kunt slagen, dat de Action soms ook dingen heeft waar je wel iets aan hebt, dat AliExpress meer dan TingTong verkoopt en dat in het zuiden van het land De Wit zaken kan leveren.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: klik aan klik uit

Bericht door Hobby Linka » wo 2 okt 2019 16:51

RE.gif

Klopt helemaal, mits het een antwoord is op een vraag.

Zomaar iets van een bedrijf plaatsen zonder dat er een vraag is geweest mag niet. In het verleden hebben we een medewerker van een kampeer super betrapt op het aanprijzen van een bepaald product van het bedrijf waar hij zelf werkte. Dat mag dus NIET.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: klik aan klik uit

Bericht door Unplugged » wo 2 okt 2019 20:23

Uiteraard!
Je geeft een nuttige en nodige aanvulling!

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 14 aug 2019 12:37
Locatie: Zuidwending
Contacteer:

Re: klik aan klik uit

Bericht door Paul Joosten » do 3 okt 2019 08:01

Op andere fora waarop ik actief ben wordt daarmee heel anders omgegaan waardoor ik het maar voorzichtig aan deed. Overigens was het oorspronkelijk mijn bedoeling om dit bericht te plaatsen in het draadje over inbraken. Ik zal de link daar ook nog even toevoegen omdat die nu actueel is. Dank voor de duidelijkheid!

Fob e
Berichten: 14
Lid geworden op: za 5 nov 2022 12:39

Re: klik aan klik uit

Bericht door Fob e » zo 6 nov 2022 12:46

Hoi,

Om op deze draad even door te gaan, Ik erger me bij onze caravan (Kip 44 TTZ uit 2005) eraan dat je geen schakelaar bij binnenkomst hebt waarmee je de 2 plafonierres kunt aan of uit doen.

Ik heb geen flauw idee hoe de bedrading bij een caravan loopt, komen alles kabels ergens samen of wordt er doorgelust? In het eerste geval, zou je dan op de uiteinde van de kabels van de plafonnieres geen schakelaar kunnen doen die je bedraad of draadloos op een aan/uit schakelaar bij de deur zet?

Ik ben niet technisch onderlegd, maar wil wel graag meer leren.

Groetjes

DJ
Berichten: 1
Lid geworden op: za 18 mar 2023 20:29

Re: klik aan klik uit

Bericht door DJ » zo 19 mar 2023 00:03

Dag, ik heb met interesse de tips gelezen en de fotos gezien. Dank daarvoor.
Ik stuitte op deze post omdat ik in onze Knaus 500 EU, 2017 op zoek ben naar een draadloze 12v schakelaar om met behoud van de vaste schakelaar bij de deur ook vanuit bed de ambiance verlichting uit te kunnen doen. Het dimmen van (delen van) de ambience en spotjes ben ik nog niet over uit.

Ik heb een aantal vragen
1. Er wordt in enkele posts beschreven dat de blauwe draad in de plus input moet. Die begrijp ik. Echter, moet er ook nog een min draad in de input? En welke zou dat dan moeten zijn?
2. Is er ook een draadloze 12v schakelaar bekend die ik als hotelschakeling zou kunnen aansluiten in combinatie met de vaste schakelaar bij de deur?
3. Als ik de Ali-dimmer installeer, en ik schakel deze ‘s avonds vanuit bed uit, kan ik dan de volgende morgen de schakelaar bij de deur gebruiken of onthoudt de dimmer dat ie op ‘uit’ staat en zal dan de vaste schakelaar de lampen niet aandoen en moet ik eerst ook op de afstandsbediening de uit-stand uitschakelen?

Ik zie graag een antwoord tegemoet.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: klik aan klik uit

Bericht door iemand » zo 19 mar 2023 02:55

hotelschakeling : koop je er draadloze 2 schakelaars bij. whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: klik aan klik uit

Bericht door Niels83 » zo 19 mar 2023 10:45

Volgens mij kan een hotelschakeling niet met een vaste en draadloze knop. Met vaste knop sluit je de stroom af. Dan kun je hem niet draadloos aanzetten.
Wel kun je 2 draadloze schakelaars kopen (even checken of er 2 op de ontvanger kunnen worden aangemeld) en daarmee aan uit zetten en de vaste knop gewoon aan laten staan, of weghalen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: klik aan klik uit

Bericht door Chris » zo 19 mar 2023 16:10

Nou...daar komt ie dan...
Als "uitpluizer" van de dimming van de Ambiente verlichting in mijn Knaus Sudwind Silver Selection 2017 heb ik wel enig idee wat je moet/kan doen.
En, als je het wilt hebben, ik heb het bedradingsschema van "Onze" caravan's...verbazend hoeveel bedrading daar inzit.
Schema mag je een kopie van hebben, kan ik je mailen....( stuur je mailadres maar met een PB )

Je hebt dd al van de blauwe draad gelezen, ik denk in mijn topic over het dimmen van die ambiente verlichting. ( viewtopic.php?t=41542 )
( je kan het ook eenvoudig maken door maar 1 dim systeem ipv de 4 die ik gemaakt heb te maken)
Die blauwe draad zit in een WAGO klem met nog een stel rode draden.
Volg even zo'n rode en je ziet dat die uit samen met een zwarte uit een ook zwarte kabel ( VMVL) komt.
Die zwarte zit samen met een berg andere zwarte draden in 1 of 2 wagoklemmen die samen doorverbonden zijn.
Zwart zijn de min draden.

Blauw is dus de geschakelde plus van de Ambiente en Zwart( de hele samengestelde kluwen) is de min.

Nu wil je daarna iets onmogelijks.
Je wilt met behoud van de schakelaar bij de deur de Ambiente met een draadloze schakelaar laten samenwerken.
Dat kan niet...daarnaast is er geen extra bedrading aanwezig in het schakelpaneel bij de deur en tot overmaat van ramp kan je bijna geen extra bedrading daar naar toe trekken...
De bedrading loopt in het holle randje van de keuken wat axchter de kraan omhoog gaat.... onmogelijk iets bij maken.

Maar evengoed...
JE kan geen hotel of wisselschakeling maken met een vaste en een draadloze schakelaar.
Dsu... kom je dan al snel in mijn Ambiente dimmen systeem waarmee ik met de AB wel uit bed de Ambiente aan/uit kan schakelen.
Maar uit met de AB betekend ook weer AAN met de AB..
Uit bij de deur is alleen maar weer AAN bij de deur.
Wisselschakeling kan niet.

Al die bedrading zit trouwens in de lasdoos boven de Radio waar een stickertje met 12 V opzit..

Mocht je het schema willen hebben... stuur maar een PB..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”