Alko delta as?? Bizar.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Knaussudwind420qd
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 dec 2021 20:37

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Knaussudwind420qd » vr 31 dec 2021 19:37

Ik kwam er op omdat ik op dit forum las dat er iemand met succes met de caravan was geweest bij Roessink in Zwolle het is een relatief klein bedrijf geen balie iedereen is daar bezig met herstel werkzaamheden ik moest er heen in opdracht van een trailer bouwer die kon het zelf niet inmiddels wel ,ik vond het een zeer toegankelijk bedrijf die denken in oplossingen ,wat betreft overladen en versleten rubbers zie je onderweg best wel gekke dingen daar heb ik als chauffeur altijd vaak wel gedacht als ik caravans met de wielen scheef eronder zag rijden of naar 1 kant hangen dacht ik vaak dat zie je toch hetzelfde voor de banden slijtage voor elke vakantie pomp ik de banden op dan kijk je toch naar de banden ,en elke 2jr een onderstelbeurt dan kijk ik zelf vaak mee ,ik ben daar wel mee bezig dat geld ook voor de trek auto elke morgen de olie pijlen het zijn kleine dingen ,ik weet dat niet iedereen zo in elkaar steekt is soms ook wel lastig ik wil alles perfekt
Audi Q2 Quattro S Line 2.0 TSI 192 pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » za 1 jan 2022 20:17

Ik ben ook een perfectionist, moet ook wel met mijn werk.
Maar olie peilen doe ik nooit.... als het olie lampje gaat branden is het tijd om te gaan kijken.
Wel controleer ik de vloeistoffen voor de vakantie... als de bolide echt moet gaan werken.
En bij aankomst 1500Km verder kijk ik idd ook nog een keer.
Maar dagelijks... nope...niet nodig.
Maar dit valt ook in de groep van mensen die na een paar uur rijden bij een stop effe langs de caravan lopen en de banden / remtrommels even "voelen"... voorzichtig aan want die kunnen loei heet zijn..
En een schoppie tegen de band, maar dat hoeft niet meer met de Tiremoni.... schoppie blijft toch. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door meeder » za 1 jan 2022 20:29

Als een oliepeil sensor hebt kan je dat doen maar bij auto's zonder zo'n sensor is het olielampje een te lage oliedruk en dan kan het al snel te laat zijn.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Hobby Linka » za 1 jan 2022 20:44

Chris schreef:
za 1 jan 2022 20:17
En een schoppie tegen de band, maar dat hoeft niet meer met de Tiremoni.... schoppie blijft toch. knipoog.gif
En wat zegt zo'n schoppie dan?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Erwin1987 » za 1 jan 2022 20:58

Re:

Ik wil even bij mij vrouw en dochter uit de buurt zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door SBerend » za 1 jan 2022 22:27

Chris heeft waarschijnlijk een zware voet. Vandaar die scheefstand. awhoea.gif Oliepeil controleren gaat bij onze Volvo digitaal. Er is geen peilstok meer aanwezig. Verder gebruik ik net als Chris bandencensors op de caravanbanden
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » zo 2 jan 2022 11:50

Dat ( totaal onnodige ) schoppie tegen die band was vroeger DE methode toch om de bandenspanning van de caravan onderweg te checken?? awhoea.gif
Je had ook mensen die zonder ook maar iets te controleren met de hut op pad gingen..
Bandenspanning hadden ze nog nooit bij stil gestaan, dus dat schoppie van toen, was al een blijk van oplettendheid... whistle.gif
( en zo kan je alles wat krom is recht lullen)

En nee SBerend... ik heb geen zware voet met mn bescheiden maatje 41 knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 2 jan 2022 12:16

SBerend schreef:
za 1 jan 2022 22:27
Chris heeft waarschijnlijk een zware voet. Vandaar die scheefstand. awhoea.gif Oliepeil controleren gaat bij onze Volvo digitaal. Er is geen peilstok meer aanwezig. Verder gebruik ik net als Chris bandencensors op de caravanbanden
Ik laat eerst stalen ventielen monteren (niet te onderschatten tip van PD) voordat ik weer de Tiremoni's monteer, want gewone rubberen ventielen worden zwaar belast door de middelpuntvliedende kracht. (Verhip... een goed voornemen) Olie peilen loopt bij mij steevast op een teleurstelling uit: Toyota motor hè.... na 308k op de teller nog steeds geen olieverbruik. En als dat wel het geval is - dan is er echt "something rotten".
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door meeder » zo 2 jan 2022 12:24

Niet alle Toyota motoren zijn zo goed in dat aspect. De oude 2.4 2AZ-FE was een echte olieboot in bepaalde bouwjaren. Later hebben ze de zuigerveren aangepast om het te verbeteren.
De latere 2.5 2AR-FE/2AR-FXE waren veel beter qua olieverbruik al blijft tijdig onderhoud daar ook belangrijk om de zuigerveren goed los te houden.


Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2455
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door SBerend » zo 2 jan 2022 13:47

In juni 2021 voor het eerst gezien (voor mij veel vakantiejaren) dat een mede campinggast op de camping, in dit geval in Nederland, de banden van de caravan na 3 maanden stilstand ging oppompen voor vertrek. Veel caravans die in buitenland gestald staan kijkt men niet zo nauw. Vaak zijn de caravans ook nog eens overladen met een complete inhoud met vaak hele oude en te slappe banden.
Ook de oudere caravan hier op de achtergrond van de foto (september 2021 in Italië) staat de as niet in het midden van de spatborden. Foto even uitvergroot.
Bijlagen
IMG-20210924-WA0000 (2).jpg
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » zo 2 jan 2022 14:05

dieseltijger schreef:
zo 2 jan 2022 12:16

Ik laat eerst stalen ventielen monteren (niet te onderschatten tip van PD) voordat ik weer de Tiremoni's monteer, want gewone rubberen ventielen worden zwaar belast door de middelpuntvliedende kracht. (Verhip... een goed voornemen) Olie peilen loopt bij mij steevast op een teleurstelling uit: Toyota motor hè.... na 308k op de teller nog steeds geen olieverbruik. En als dat wel het geval is - dan is er echt "something rotten".
Stalen ( korte) ventielen zitten er in Diesel.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 2 jan 2022 14:28

Belangrijk Chris (e.a.) bij het gebruik van Tiremoni sensoren. Bij mij ging het bijna fout (scheuren bij de basis)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door meeder » zo 2 jan 2022 14:34

Bij onze caravan moeten dit jaar de banden vervangen worden, dan laat ik ook direct stalen ventielen plaatsen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » zo 2 jan 2022 14:45

meeder schreef:
zo 2 jan 2022 12:24
Niet alle Toyota motoren zijn zo goed in dat aspect. De oude 2.4 2AZ-FE was een echte olieboot in bepaalde bouwjaren. Later hebben ze de zuigerveren aangepast om het te verbeteren.
De latere 2.5 2AR-FE/2AR-FXE waren veel beter qua olieverbruik al blijft tijdig onderhoud daar ook belangrijk om de zuigerveren goed los te houden.
@meeder @Chris: [Offtopic] Er kan veel fout gaan met zuigerveren: Honda had in één van hun vroege motoren (te) brede zuigerveren toegepast, waardoor ze insloegen op de zuiger zelf, met als gevolg: toenemende speling en schade aan veren, zuiger cylinder. Audi had weer te smalle zuigerveren gemonteerd, waardoor de gaatjes bij de schraapveer te klein werden en verstopten door zwevende vuildeeltjes in de olie. De lange verversingstermijn hielp ook niet mee. Resultaat: olie op de cilinderwand, koolafzetting en vastzittende zuigerveren met een hoog olieverbruik en gevolgschade. [\Offtopic]

Goed onderhoud bespaart geld: je doet langer met je spullen, en het functioneert betrouwbaar. Dus ik volg trouw de ouderwetsche Toyota 15.000 olieverversingscyclus. Eens in de 8...9 jaar nieuwe asrubbertjes in de Delta as, vochtmeten doe ik zelf met een caissonmeter. En de caravan krijgt eens in de drie...vier jaar een grote beurt - waarbij ik de onderhoudstermijn afstem op het aantal gereden kilometers en of ik al dan niet in de bergen heb gereden.

Het onderhoud waar ik te nonchalant in ben is het wassen van de caravan. ik kan me in het vervolg dan ook maar eens per jaar douchen - dan valt de caravan niet zo uit de toon bij haar baasje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Knaussudwind420qd
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 dec 2021 20:37

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Knaussudwind420qd » vr 7 jan 2022 20:59

Dat olie pijlen doe ik om de 2 maand ongeveer Ik maak niet zoveel km . en ik weet dat de auto geen olie verbruikt Tijdens caravan rijden wel elke ochtend, en dat voelen aan de banden en lagers doe ik ook maar alleen nog maar met een pauze even de banden en lagers voelen .is vroeger wel anders geweest. knipoog.gif
Audi Q2 Quattro S Line 2.0 TSI 192 pk

Knaussudwind420qd
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 13 dec 2021 20:37

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Knaussudwind420qd » do 13 jan 2022 20:55

Was gisteren bij de onderhouds dealer in de buurt ,hem gevraagd over de Delta as. Hij zij die is er al heel lang meestal zonder problemen achteraf zat hij ook onder de Kip uit 2007 daar heb ik totaal geen slijtage problemen gehad.Hij zij je moet hem voldoende beladen dan staan de wielen er recht onder , Ook nog over de banden gehad hij zij waarom geen runflat die zijn er voor de 17inch 750kg load index waarom eigenlijk niet,in combinatie met een Tiremoni set .Ik ga het bekijken als er onder de caravan geen Hankook of de zelfde kwaliteit ligt zeker een optie,Ik heb deze zomer ook van een Knaus eigenaar gehoord dat de banden slecht waren het 2e jaar er af geklapt wegens slechte kwaliteit daar ga ik zeker opletten,Het beste denk ik als de caravan binnen is even de dealer bezoeken en alles nalopen .Dan bij de aflevering geen problemen daar over.
Audi Q2 Quattro S Line 2.0 TSI 192 pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » do 13 jan 2022 21:12

Ik denk dat je nu van alles door elkaar begint te gooien.
Runflat banden onder een caravan.... ik denk dat je de eerste zal zijn....ik heb het nog niet gehoord tenminste.
En banden van 2 jaar geklapt...
Of het is al jaren geleden, toen is er idd een issue geweest met caravanbanden die onder Knaus gebruikt werden... maar dan praat je wel over een issue van 15-20 jaar geleden, en dat waren toen Matador banden... die zijn al heel lang niet meer gemonteerd onder Knaus..
Als het kort geleden is, dan is er iets anders gebeurd... of de band zelf aan flarden gereden of een verkeerde bandenspanning...want aan flarden gaan de huidige banden niet.

En het verhaal wat die onderhouds monteur vertelde wordt nu een beetje uit zijn verband gerukt.
Het klopt wel dat een Delta as theoretisch maar op 1 gewicht de juiste sporing heeft, maar daar hoef je je totaal geen zorgen over te maken.
Gewoon laden en niet overbeladen... dan is het goed.
Niemand zal aan het caravan rijgedrag kunnen voelen dat de caravan te licht of te zwaar is.... ongeveer onmogelijk om tijdens de rit te bemerken.
Enige wat je wel voelt is of de kogeldruk te laag of juist goed is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Jan van Vijven » vr 14 jan 2022 04:56

[re.gif]
“Niemand merkt aan het rijgedrag of een caravan te zwaar is” meen je dat nu? Valt me een beetje van je tegen…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » vr 14 jan 2022 06:16

Je merkt er geen moer van volgens mij. @Chris: ik denk dat banden wel aan flarden kunnen gaan als ze leeglopen tijdens het rijden. Nog nooit meegemaakt bij de caravan, ik kan me voorstellen dat je het pas te laat merkt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

TFJ

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door TFJ » vr 14 jan 2022 08:06

Enige wat ik me kan voorstellen is dat je wat merkt als de trekauto (te) weinig vermogen heeft.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Hobby Linka » vr 14 jan 2022 08:10

[re.gif]

Volgens mij merk je dat weldegelijk. De as is afgestemd op een maximum gewicht. Ga je daar (ver) overheen ga je dat echt wel merken. De caravan as zal niet of nauwelijks nog veren. Als je dat niet merkt?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

TFJ

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door TFJ » vr 14 jan 2022 08:29

[re.gif]
Misschien als je over een hobbelige weg gaat, maar op een normale doorgaande weg merk je van een beetje overbeladen (zeg 10%) toch niks (mits trekauto voldoende vermogen).
Wordt natuurlijk anders als je je 1500kg as caravan volpropt tot 2 ton awhoea.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » vr 14 jan 2022 09:43

[re.gif]
Precies... zo bedoel ik het.

Te zwaar..... ik denk niet in extremen hoor..
Tuurlijk merk je wel als je 500 Kg teveel mee moet sleuren.
Maar 50 kg meer of minder..... echt niet... hooguit bij een auto met een baby motortje als je de berg op moet.


Ooit was ik bij een politie controle.... daar werd een Duitser met een stokoude combi van de weg gehaald.
Die hadden kubieke meters zooi, tot het dak in dat arme caravannetje ( een Eiffellandje) gestampt.
En de auto was ook zwaar overbeladen..
Tuurlijk durfde die vent niet sneller dan 60 op de snelweg... tuurlijk merk je dat.
Maar of ik nou 1600, 1700 of 1800 Kg aan hut + zooi trek... daar zit niet veel verschil in.
1800 is wel teveel voor mij... voordat ik daar weer ........ whistle.gif

@ Diesel...
Zeker... juist als je banden langzaam leeglopen is het klapband risico heel groot.
Hieperdepiep voor de TPMS setjes..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » vr 14 jan 2022 09:52

Hobby Linka schreef:
vr 14 jan 2022 08:10
[re.gif]

Volgens mij merk je dat weldegelijk. De as is afgestemd op een maximum gewicht. Ga je daar (ver) overheen ga je dat echt wel merken. De caravan as zal niet of nauwelijks nog veren. Als je dat niet merkt?
Ik denk dat het ook van de auto afhangt. Ik zie hier af en toe dat het soort (achter)banden ook een enorm verschil uitmaakt qua stabiliteit. De Avensis (old school - niet zo subtiel) is tamelijk ongevoelig hiervoor. Ik zal op z'n hoogst merken dat het optrekken slomer gaat, of dat je sneller gaat slingeren. Maar dan moet je wel (gok ik) zo'n 300 kg bovenop de maximale massa trekken. Of iets van die orde van grootte.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Ab » vr 14 jan 2022 09:56

Ik had laatst nog iets va 6500 kg achter de auto.. [aschrik.gif]
Buiten dat het illegaal was, was ik toch wel een beetje blij dat ik op de plaats vsn bestemming was. De (lange) aanhanger was zwaar overbeladen. Gelukkig was het maar een paar km.
Kon ik best merken dat er wat achteraan kwam. mrgreen.gif
Het verschil tussen 1500 kg of 2500 kg kan ik wel wat voelen.
Hoofdzakelijk bij het optrekken.
Eenmaal rijdend is het geen verschil.
Dat staat of valt wel met goede of minder goede belading.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”