Alko delta as?? Bizar.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Alko delta as?? Bizar.
Bij aanschaf van een nieuwe uit de fabriek heb je dikwijls enige keuze was Assen betreft , koop je er 1 uit de showroom zal het aan de dealer liggen of ze er een andere as onder willen zetten en is ook de keuze wat minder omdat het chassis aangepast kan zijn bij bepaalde hogere aslasten en dan zal de fabrikant een hogere aslast moeten goedkeuren en dat zal lastig zijn
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Alko delta as?? Bizar.
Hier een 1500 as, en beladen Zo'n 1300kg, dus leeg in de stalling ergens begin 1200, lijkt me dus geen probleem op voorhand. Wij zijn altijd al gestart met 'travel as low as possible ', dus overbodige rommel hebben we normaal al niet mee.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm
Re: Alko delta as?? Bizar.
Je hebt geen keuze uit rechte of delta assen.
Alleen welke gewicht ze mogen dragen
Alleen welke gewicht ze mogen dragen
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Alko delta as?? Bizar.
In de hedendaagse beschikbaarheid van caravans ben ik er van overtuigd dat dit gebeurd. (Voorraad caravan kopen omdat men anders 6-12 maanden (of nog langer) moet wachten).
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Alko delta as?? Bizar.
Tja, das het voordeel als je de caravan die je wil in de showroom tegen komt en aanschaft kun je 2 tot 3 weken later terug om m te gaan ophalen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Alko delta as?? Bizar.
Of meteen aanhaken en naar huis rijden..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Alko delta as?? Bizar.
Der zat nog geen kenteken op en moest nog gepoetst worden
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Alko delta as?? Bizar.
Nou, ik heb het hele draadje [of kluwen wol] inmiddels gelezen [in etappes]. Ooit begonnen met een Adria uit 1994, nooit ongelijke slijtage gehad. Daarna enkel Hobby's en ook nooit dit verschijnsel gehad. Maar die hebben ook geen AL-KO-as. Nu 10 jaar later een Adria uit 2013 met AL-KO. Ik hoop maar dat ik dit soort ellende niet mee hoef te maken. Ook geen idee wanneer AL-KO met die 'nieuwe' Delta-assen gekomen is. Ik lees hier wel bouwjaar 2017 in combinatie o.a. met vooral Knaus.
Wat ik denk ik dat het een combinatie is van een 'verbeterd' concept van die AL-KO as met een bezuiniging op materiaal en/of zwaardere assen zonder aangepaste rubbers en tenslotte overbelading. Dat laatste was al aan de orde van de dag 10 jaar geleden [en langer] en nog steeds actueel denk ik. Daar valt nog steeds veel te besparen. Wij stopten in de stalling ook alle spullen in de caravan, stoelen, tafels, tenten etc. Nooit bij stilgestaan dat je continu een beladen caravan hebt, tja, 1.500 kg kan de as aan dus verwacht je dat het ook zou moeten kunnen, maar ik laadde nooit tot die 1.500 kg. Aan de andere kant, je auto belast je ook niet 12 maanden per jaar tot het maximum.
Wat ik denk ik dat het een combinatie is van een 'verbeterd' concept van die AL-KO as met een bezuiniging op materiaal en/of zwaardere assen zonder aangepaste rubbers en tenslotte overbelading. Dat laatste was al aan de orde van de dag 10 jaar geleden [en langer] en nog steeds actueel denk ik. Daar valt nog steeds veel te besparen. Wij stopten in de stalling ook alle spullen in de caravan, stoelen, tafels, tenten etc. Nooit bij stilgestaan dat je continu een beladen caravan hebt, tja, 1.500 kg kan de as aan dus verwacht je dat het ook zou moeten kunnen, maar ik laadde nooit tot die 1.500 kg. Aan de andere kant, je auto belast je ook niet 12 maanden per jaar tot het maximum.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Alko delta as?? Bizar.
Vandaag voor mijn Knaus 450fu Silver Selection 2016 een BOVAG onderhoudsbeurt laten doen.
Alles in orde.
Alleen staat uw caravan wat laag. Dat vond ik zelf ook al. Kreeg er op de campings vaak niet de zwarte 20liter tank onder de afwatering🫢
Kijk eens van voren of van achteren naar een wiel loodrecht op het loopvlak.
Het wiel staat idd een beetje uit het lood, wat naar buiten aan de onderkant, zoals vroeger bij auto's waar aan "geprutst" cq gepimpt was.
Advies: mee naar Triorep.
Ik heb die Knaus 4 jaar en die is echt nooit zwaar beladen, 1500kg as, teruggekeerd naar 1400kg. Nooit boven de 1300kg geweest bij mij.
Waarom zou ik welk rubber moeten vervangen? Ik merk helemaal niks van slijtage tijdens het rijden. Of is er altijd maar een soort revisie en wat mag dat kosten??
Alles in orde.
Alleen staat uw caravan wat laag. Dat vond ik zelf ook al. Kreeg er op de campings vaak niet de zwarte 20liter tank onder de afwatering🫢
Kijk eens van voren of van achteren naar een wiel loodrecht op het loopvlak.
Het wiel staat idd een beetje uit het lood, wat naar buiten aan de onderkant, zoals vroeger bij auto's waar aan "geprutst" cq gepimpt was.
Advies: mee naar Triorep.
Ik heb die Knaus 4 jaar en die is echt nooit zwaar beladen, 1500kg as, teruggekeerd naar 1400kg. Nooit boven de 1300kg geweest bij mij.
Waarom zou ik welk rubber moeten vervangen? Ik merk helemaal niks van slijtage tijdens het rijden. Of is er altijd maar een soort revisie en wat mag dat kosten??
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Alko delta as?? Bizar.
Herkenbaar, exact hetzelfde gehad met een 1700kg as die nooit meer dan c.a. 1550kg beladen is.
Knaus was van 2017 en was 2 jaar geleden 565 euro kwijt voor het vervangen van de asrubbers.
Knaus was van 2017 en was 2 jaar geleden 565 euro kwijt voor het vervangen van de asrubbers.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Alko delta as?? Bizar.
Het valt mij ook op dat het wel erg vaak een Knaus is met asproblemen. Wel erg raar, Delta assen worden onder heel veel merken caravans gezet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Knaus komt inderdaad vaak voor, wat zou dan de reden daarvan zijn? Apart, en bouwjaar 2017 [?] lees ik vaak. Ik hoop maar dat ik er met de Adria geen last van heb/krijg.
Knaus Südwind 460EU 60 Years Edition
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Peugeot 107 (daily)
Peugeot 208 GTi (Fun)
Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line 180
SAAB 9-3 2.8 V6 Cabrio (Hobby|Obsessie)
Re: Alko delta as?? Bizar.
Helaas is Knaus wel vaak in "the picture" met de assen.
Maar toen mijn hutje bij Triorep stond voor nieuwe asrubbers stonden er veel meer merken, ook Fendt en Dethleff.
Die staan allemaal op Alko assen.
Het is ook niet belangrijk welke hut er op staat, het is opvallend dat Alko hier een dikke steek laat vallen en zich boven het "gepeupel" verheven voelt en alle reclamatie's of garantie's naast zich neer legt.
Zij denken DE marktleider te zijn...
Maar, bij Triorep stonden niet alleen caravans met Alko onderstellen hoor..
Er stond ook een 3 jaar oude Hobby waar boven de deur een grote scheur in het aluminium zat... volledig doorgezakte as en het leek wel of het hele chassis doorgezakt was.
Veel te zwaar beladen geweest was hun uitleg.
Het advies bij Triorep is ook altijd:
Als je een nieuwe caravan koopt, bestel dan de zwaarst mogelijke as die leverbaar is... ook al heb je het niet nodig.
Triorep monteert trouwens langere rubber strengen in de as...langere levensduur ????
Lijkt mij wel.. betere gewichtsverdeling over een grote stuk rubber.
Foto's van de oude rubbers van mijn as... ze zijn eivormig geworden, dat is fout.
.
Maar toen mijn hutje bij Triorep stond voor nieuwe asrubbers stonden er veel meer merken, ook Fendt en Dethleff.
Die staan allemaal op Alko assen.
Het is ook niet belangrijk welke hut er op staat, het is opvallend dat Alko hier een dikke steek laat vallen en zich boven het "gepeupel" verheven voelt en alle reclamatie's of garantie's naast zich neer legt.
Zij denken DE marktleider te zijn...
Maar, bij Triorep stonden niet alleen caravans met Alko onderstellen hoor..
Er stond ook een 3 jaar oude Hobby waar boven de deur een grote scheur in het aluminium zat... volledig doorgezakte as en het leek wel of het hele chassis doorgezakt was.
Veel te zwaar beladen geweest was hun uitleg.
Het advies bij Triorep is ook altijd:
Als je een nieuwe caravan koopt, bestel dan de zwaarst mogelijke as die leverbaar is... ook al heb je het niet nodig.
Triorep monteert trouwens langere rubber strengen in de as...langere levensduur ????
Lijkt mij wel.. betere gewichtsverdeling over een grote stuk rubber.
Foto's van de oude rubbers van mijn as... ze zijn eivormig geworden, dat is fout.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Het valt me op dat alleen Triorep genoemd wordt, terwijl ik ook andere bedrijven zie die asrubberrevisie doen.
Bijvoorbeeld ACR, kosten €395 volgens hun website, maar er zullen er vast wel meer zijn.
Wat maakt Triorep zo "speciaal" ?
Bijvoorbeeld ACR, kosten €395 volgens hun website, maar er zullen er vast wel meer zijn.
Wat maakt Triorep zo "speciaal" ?
Re: Alko delta as?? Bizar.
Niets..Er zijn inderdaad legio bedrijven de een schommelarm uit de as kunnen trekken en met een paar nieuwe rubbers er weer in duwen.
Integenstelling tot Triorep is er zelfs een ( of meer ) die de as niet eens hoeven te demonteren om dat te doen. Die dus beter geoutilleerd zijn qua trek-druk pers.
Wat best een boel werk scheelt.
Integenstelling tot Triorep is er zelfs een ( of meer ) die de as niet eens hoeven te demonteren om dat te doen. Die dus beter geoutilleerd zijn qua trek-druk pers.
Wat best een boel werk scheelt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Vertel, waar is die ene Ab?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Alko delta as?? Bizar.
Triorep heeft de naam omdat deze firma al jarenlang gepromoot word door caravan trekker.nl
Menno verdient hier leuk aan en de ene vriendendienst is de andere waard.
Er zijn inderdaad meerdere goede revisie en/of caravan bedrijven met goede resultaten. Veelal een kwestie van goede afspraken maken en vastleggen in de offerte. Daar begint alles mee.
Menno verdient hier leuk aan en de ene vriendendienst is de andere waard.
Er zijn inderdaad meerdere goede revisie en/of caravan bedrijven met goede resultaten. Veelal een kwestie van goede afspraken maken en vastleggen in de offerte. Daar begint alles mee.
Spending a fortune to live like a wanderer
Re: Alko delta as?? Bizar.
Niet alleen door Menno
Er zijn er op dit forum er ook nog wel een paar..
Er zijn er op dit forum er ook nog wel een paar..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Wel een verschil is dat Triorep de Delta as / wielstand kan instellen.
Zij hebben daar een uitlijn apparaat/opstelling voor.
Dat heb ik nog bij geen enkele ander asrevisiebedrijf gezien.
( Misschien of wellicht DE reden dat Triorep idd vaak voorbij komt)
De asstomp die in de schommelarm zit is verstelbaar...alleen bij de Delta assen is dat zo.
Bij rechte assen is goed instellen niet van belang, die staan altijd goed....gewoon rechtuit.
Nu heb ik wel eens gedacht: Triorep heeft nu mijn wielstand ingesteld op een vakantieklaar caravan gewicht.
Dat is een andere instelling als voor een lege caravan..... even terzijde...
Maar nu dat ingesteld is zou ik een event. volgende keer bij elk asrevisie bedrijf terecht kunnen.
Zij hebben daar een uitlijn apparaat/opstelling voor.
Dat heb ik nog bij geen enkele ander asrevisiebedrijf gezien.
( Misschien of wellicht DE reden dat Triorep idd vaak voorbij komt)
De asstomp die in de schommelarm zit is verstelbaar...alleen bij de Delta assen is dat zo.
Bij rechte assen is goed instellen niet van belang, die staan altijd goed....gewoon rechtuit.
Nu heb ik wel eens gedacht: Triorep heeft nu mijn wielstand ingesteld op een vakantieklaar caravan gewicht.
Dat is een andere instelling als voor een lege caravan..... even terzijde...
Maar nu dat ingesteld is zou ik een event. volgende keer bij elk asrevisie bedrijf terecht kunnen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko delta as?? Bizar.
interessant onderwerp
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Alko delta as?? Bizar.
Zekers, maar je merkt er in de praktijk weinig van. Onze - inmiddels 20 jaar oude - Kip Shuttle heeft eveneens een Delta as, en nog nooit last gehad van on gelijkmatig afslijtende banden.
Ook de betere wegligging in bochten: de theorie is duidelijk - maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Het ding volgt gewoon de auto, Slinger neigingen heb ik - ook zonder in gedrukte frictiekoppeling - nooit bemerkt.
Het rijdt gewoon net zo waardeloos als met elke andere caravan: je trekt traag op, een passerende vrachtwagen zorgt voor een zijwaartse duw, en hobbels als spoorwegovergangen merk je twee keer.
Ik laat de rubber veerelementen eens in de 7 tot 8 jaar vervangen. Dat is alles.
Ook de betere wegligging in bochten: de theorie is duidelijk - maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Het ding volgt gewoon de auto, Slinger neigingen heb ik - ook zonder in gedrukte frictiekoppeling - nooit bemerkt.
Het rijdt gewoon net zo waardeloos als met elke andere caravan: je trekt traag op, een passerende vrachtwagen zorgt voor een zijwaartse duw, en hobbels als spoorwegovergangen merk je twee keer.
Ik laat de rubber veerelementen eens in de 7 tot 8 jaar vervangen. Dat is alles.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Alko delta as?? Bizar.
Ander uiterste..ik had een aanhanger ( verkocht ) die ik 40 jaar in bezit heb gehad. Regelmatig zwaar (over) beladen.
De originele rubbers zitten er nog steeds in..
Niks mis mee.
Ouderwetse kwaliteit ?
De originele rubbers zitten er nog steeds in..
Niks mis mee.
Ouderwetse kwaliteit ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko delta as?? Bizar.
Is dat een rechte Delta as?dieseltijger schreef: ↑vr 18 nov 2022 06:59Zekers, maar je merkt er in de praktijk weinig van. Onze - inmiddels 20 jaar oude - Kip Shuttle heeft eveneens een Delta as, en nog nooit last gehad van on gelijkmatig afslijtende banden.
Die zat ook onder ex Knaus Südwind uit 1996, afgelopen zomer verkocht met nog de originele asrubbers
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Alko delta as?? Bizar.
Delta assen zijn nooit recht.
Altijd die knik .. de delta..
Alko heeft ook rechte rubbergeveerde assen ....(gehad?)
Altijd die knik .. de delta..
Alko heeft ook rechte rubbergeveerde assen ....(gehad?)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.