Alko delta as?? Bizar.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Daphne » wo 19 jan 2022 14:24

dieseltijger schreef:
di 18 jan 2022 18:53
Er was een forummer met een recente Seat Ateca die het verschil wel degelijk merkte. Nu ja, gewoon andere banden eronder en het probleem is opgelost denk ik dan, ik heb bij mijn auto's ook nooit enig verschil gemerkt tussen de diverse banden (Continental, Vredenstein, XiPing).
Ik denk dat je een aantal zaken door elkaar haalt (als je tenminste onze ervaring bedoelt) De "zwabberende" banden (Security Road) en de doorgezakte as met bijbehorende scheef afgesleten banden zijn 2 verschillende problemen. Het eerste probleem was zeker merkbaar opgelost na het monteren van andere banden. De trekkende auto was niet relevant. Wij reden zelf met een Ford Mondeo wagon, maar de dealer heeft ook met onze caravan proefgereden met een VW Tiguan en had exact dezelfde ervaring met "zwabberende" banden. Na het monteren van ContiVanContact was het met beide auto's opgelost.

De doorgezakte as met scheef afgesleten banden (ContiVanContact) en daarna Maxxis, heeft geen merkbare problemen in rijgedrag gegeven. De caravan is overigens met doorgezakte as ingeruild, dus of het rijgedrag na herstel is veranderd, is bij ons niet bekend.
Het mooie is wel dat we voor aankoop van een nieuwe caravan, met een nieuwe caravan uit de showroom een proefrit hebben mogen maken om het rijgedrag van de caravan te ervaren.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » wo 19 jan 2022 15:40

[re.gif]
Buiten het gewichtsverschil.... merkte je wel stabiliteits verschil??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Daphne » do 20 jan 2022 09:34

[re.gif]

Uiteraard, maar dat is een oneerlijk appels met peren vergelijk. Wat heel prettig is, is dat kogeldruk niet meer zo'n issue is en we ook zonder fietsen en met veel minder kogeldruk lekker kunnen rijden. Stoeptegels kunnen thuis blijven mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » do 20 jan 2022 09:56

En de zandzakken voor de deur.. awhoea.gif
Maar idd...die kogeldruk is wel een lastig dingetje..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

da_patriot
Berichten: 3
Lid geworden op: di 6 mar 2018 21:02

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door da_patriot » vr 13 mei 2022 09:36

Zou het scheef afslijten vd Caravanbanden kunnen worden veroorzaakt door een naar voren gekantelde as? Indien JA weet ik waarschijnlijk wel waardoor dit bij ons is ontstaan....onze (vorige) trekker was een Mercedes C200CDI Sedan welke flink in de kont hing met de hut erachter en volle belading. De caravan hangt dan ook wat voorover en de as dus ook.....

Of is dit onzin?


Fendt Tendenza TGE '14 getrokken door een Ford Mondeo Turnier 2.0 EcoBoost '15 gechipped 270 PK/440 Nm

Jekihero

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Jekihero » vr 13 mei 2022 10:01

Wij hebben met onze C klasse ca. 14.000 km met caravan gereden en geen spoor van opmerkelijke slijtage van de banden.
Kogeldruk altijd 75 kg en 150 kg zand tussen achterbank en voorstoelen met ca. 60 kg bagage. De caravan hing idd ook iets voorover.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Gerrie » vr 13 mei 2022 10:40

150 kg zand ?
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Jekihero

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Jekihero » vr 13 mei 2022 10:48

[re.gif]
Zeker thumbup.gif

De staart mag de hond niet laten kwispelen. De C200 weegt rijklaar 1.505 kG De caravan was ongeveer 1.650 kg. Had dus wat ballast nodig.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Morgoth » vr 13 mei 2022 10:56

Maar waarom neem je dan zand mee? Ik zou dingen meenemen waar je wat aan hebt. Paar kratten van je favoriete bier, een hottub, relax fauteuils weet ik veel. Maar zand?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jekihero

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Jekihero » vr 13 mei 2022 11:19

Zand heeft een hoog s.g. neemt dus weinig volume en ligt op de juiste plek.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » vr 13 mei 2022 11:53

da_patriot schreef:
vr 13 mei 2022 09:36
Zou het scheef afslijten vd Caravanbanden kunnen worden veroorzaakt door een naar voren gekantelde as? Indien JA weet ik waarschijnlijk wel waardoor dit bij ons is ontstaan....onze (vorige) trekker was een Mercedes C200CDI Sedan welke flink in de kont hing met de hut erachter en volle belading. De caravan hangt dan ook wat voorover en de as dus ook.....

Of is dit onzin?
Nee...... dat is wel heel ver gedacht, dat zal zo minimaal invloed hebben... niet meetbaar.
Bandenslijtage bij de Delta assen is puur en alleen door het Delta principe.
En als die as dan ook nog eens doorgezakt is, dan gaat de slijtage nog veel sneller.
In casu... een Delta as heeft door zijn constructie ALTIJD een wat hogere scheef slijtage van banden dan wat er bij een rechte as zal zijn.
Vooroverhangen.... nee....te weinig invloed t.o.v. doorgezakt.

Ook Fendt gebruikt Alko Delta assen, en toen ik bij Triorep was met mijn Knaus voor nieuw rubber stond daar ook een Fendt die wel heel zwaar doorgezakt was.
Volgens de kenners daar, altijd zwaar overbeladen geweest.
Je vering is dan nul... je helpt je caravan opbouw naar de barrebiesjes.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » vr 13 mei 2022 12:50

Vond het dit voorjaar toch wel erg rustig in deze Topic, Vergeleken met vorig jaar scratch.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Jekihero

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Jekihero » vr 13 mei 2022 13:07

[re.gif]
En wat heb je liever?

Excuus is echt off topic

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » vr 13 mei 2022 13:30

scratch.gif
Uhh...leg eens uit...bedoelie??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » vr 13 mei 2022 14:43

da_patriot schreef:
vr 13 mei 2022 09:36
Zou het scheef afslijten vd Caravanbanden kunnen worden veroorzaakt door een naar voren gekantelde as? Indien JA weet ik waarschijnlijk wel waardoor dit bij ons is ontstaan....onze (vorige) trekker was een Mercedes C200CDI Sedan welke flink in de kont hing met de hut erachter en volle belading. De caravan hangt dan ook wat voorover en de as dus ook.....

Of is dit onzin?
Onzin zou ik het niet willen noemen - maar nee, het speelt niet. Wielen die (nagenoeg) parallel staan blijven dat natuurlijk ook bij het kantelen. En wat je ook ziet (ook bij rechte assen) is dat door de versleten (lees: niet elastisch vervormde) asrubbers het insteekstuk wat in de as geperst is, iets gaat kantelen. Wat je ziet is dat dan de binnenzijde van de band harder gaat slijten.
camber-positief-negatief.jpg
camber-positief-negatief.jpg (9.92 KiB) 2854 keer bekeken
Zo simpel als wat. Bij Triorep hebben ze zat voorbeelden op de parkeerplaats staan.

Daarom vind ik het wel vermakelijk dat op dit forum de schuld bij de banden gelegd wordt, en banden vervangen worden als ultieme remedie. ("De combi rijdt nu een stuk stabieler en de banden slijten niet meer scheef af" - ja ja)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » vr 13 mei 2022 15:56

Chris schreef:
vr 13 mei 2022 13:30
scratch.gif
Uhh...leg eens uit...bedoelie??
Toen was ik en een aantal anderen druk doende met het fenomeen van de versleten asrubbers. Problem Solved. (For a few years....) knipoog.gif
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Chris » vr 13 mei 2022 16:30

dieseltijger schreef:
vr 13 mei 2022 14:43

Daarom vind ik het wel vermakelijk dat op dit forum de schuld bij de banden gelegd wordt, en banden vervangen worden als ultieme remedie. ("De combi rijdt nu een stuk stabieler en de banden slijten niet meer scheef af" - ja ja)
Ik denk zeker niet dat die preek bij mij vandaan kwam.
Want ik ( en jij ook ) weten wel beter...
Triorep heeft een gouden handeltje hiermee gevonden..
Nou ja... gouden... 600 euro, een berg werk, materiaal ( rubbers) en vrezelijk vieze jatten elke keer weer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » vr 13 mei 2022 17:47

Ach - hoort bij het onderhoud. Ik kijk er niet eens meer naar. Eens in de 9 jaar zegt de agenda: "Ping" en dan ga ik de asrubbers laten vervangen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door Henri Berends » za 14 mei 2022 20:37

[re.gif] Bij mij zei ie al voor de start van het vijfde gebruiksjaar 'Ping'. mrgreen.gif Kassa.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door sailor wim » za 14 mei 2022 21:17

[re.gif]
Aiai einde jaar ook 5 jaar om.
Zou het nog wat uitmaken een 1360kg as en 1200 kg belasting?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » za 14 mei 2022 21:26

Ach...het kost maar 600 Euro.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door CNB » wo 6 jul 2022 23:30

Ik heb een Fendt uit 2011, met volgens mij ook een delta as.
Zijn de doorgezakte\versleten asrubbers makkelijk te herkennen?
Mijn as mag 1700kg hebben, en staat meestal met ca.1600kg gestald.
Op reis ga ik met 1700kg (of een fractie meer)

Er zijn net nieuwe banden gemonteerd, die wil ik wel graag minimaal 6 jaar heel houden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » wo 6 jul 2022 23:47

Ik heb het mij laten demonstreren: Als de remkabels - die door de gaten in de chassisbalken geleid worden - tegen de bovenkant van de gaten schuren. Dan staat de swingarm te hoog - lees do0rgezakt. Voor de rest geen peil op te trekken vwb levensduur: ik had mijn rubbers 3 jaar geleden laten vervangen, en nu veert het geheel al weer te diep in.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door CNB » do 7 jul 2022 06:09

Goeie tip. Dat zal ik eens bestuderen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Alko delta as?? Bizar.

Bericht door dieseltijger » do 7 jul 2022 06:46

Mwah... Ik denk dat de enige echt goede tip inhoudt dat je bij de aanschaf van een nieuwe caravan een as met een groter draagvermogen laat installeren. Of - als je in de luxepositie verkeert om de caravan op eigen terrein te kunnen stallen- ervoor zorgt dat de vering ontlast wordt door deze op steunen of blokken te plaatsen.

Ik zou me totaal geen zorgen maken over je banden. Ik heb ze tot nu toe eens in de 7 jaar vervangen... Geen zichtbare ongelijkmatige slijtage te zien ondanks de delta as. Als ze scheef afslijten is er wat anders aan de hand.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”