17 jaar oude band onder caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » vr 26 jul 2019 22:36

Afgelopen vakantie zijn we op de Fernpass gestrand met een leeglopende band vanwege een gescheurd ventiel.

Iets verder, op de Brennerpas, ontdekten we bij toeval dat er een band onder onze caravan lag van 17 (!) jaar oud en met een draagvermogen van slechts 530 kg (ipv 670 kg).

Gelukkig hebben we het op tijd ontdekt en is er niets gebeurd. De kans op een klapband door overhitting, ouderdom en te weinig draagvermogen was volgens mij aanzienlijk groot.

Blijkbaar is deze "zeer bijzondere handeling" gedaan door onze caravandealer tijdens de BOVAG onderhoudsbeurt/keuring, enkele weken voor onze vakantie.

We kwamen erachter dat het goede wiel uit 2016 met 670 kg draagvermogen in de dissel lag..

Uiteraard zijn we niet verder gereden en heeft de Oostenrijkse pechservice de wielen gewisseld en zijn we na een vertraging van 7 uur op onze bestemming in Italië aangekomen.

Heeft iemand heel toevallig een vergelijkbare ervaring ooit gehad ?
En wat zijn jullie reacties op dit voorval ?

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Conradi » vr 26 jul 2019 22:47

Pff wat een verhaal, gelukkig is alles goed afgelopen!

Om maar met wat vragen te beginnen: heeft de dealer de banden echt omgewisseld en waarom dan? Is daar voor-/achteraf over gesproken? Staat er iets over op het Bovag formulier?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door MarcoC » vr 26 jul 2019 23:05

Ik heb 3 maanden geleden de banden van onze caravan vervangen, deze caravan hebben we pas een jaar maar de banden waren nog van 2002 aschrik.gif en de caravan is van bouwjaar 2003! Gelukkig hebben we afgelopen jaar geen problemen ondervonden met die oude banden. Het kan ook goed gaan dus.... Maar we hadden ook geen lange afstanden afgelegd... Dat zal ook wel schelen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 26 jul 2019 23:12

Zelfs mijn reservebanden zijn nooit zo oud. Wanneer ik de banden vernieuw leg ik de oude banden om mijn reserve/stalling velgen en ga ik dus op reis met nog altijd een relatief frisse reserveband.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Niels83 » za 27 jul 2019 02:16

toen ik mijn caravan vorig jaar kocht waren de banden van 2004. Dat werd gewoon keurig gemeld overigens. hij reed toch maar kleine stukjes van noord Limburg naar Eindhoven..... toch eerst maar 3 nwe banden ervonder laten leggen.

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » za 27 jul 2019 08:05

Conradi schreef:
vr 26 jul 2019 22:47
Pff wat een verhaal, gelukkig is alles goed afgelopen!

Om maar met wat vragen te beginnen: heeft de dealer de banden echt omgewisseld en waarom dan? Is daar voor-/achteraf over gesproken? Staat er iets over op het Bovag formulier?

Géén idee waarom ze dat gedaan hebben.
Op het keuringsrapport staat het zoals het zou moeten zijn

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Jan van Vijven » za 27 jul 2019 08:27

Nee, ik heb hier geen ervaring mee, dit soort akkefietjes zijn volgens mij incidenteel.
Ik zou eerst eens aan de dealer om uitleg vragen, heeft volgens mij niet direct iets met Bovag te maken... is vast een domme fout!

Heb je die caravan al lang? Indien ja, hoe komt het dan dat je dat niet direct gezien hebt?
Ik geloof niet dat mij dat zou overkomen.
Ik zou dan ook geen reserve band van 17 jaar willen.

Tipje:
Bij elk soort onderhoud, auto, boot, kachel, airco, tuin, enz... loop ik er even omheen en laat uitleggen wat er gebeurt is, iedereen laat wel eens een steek vallen en dat kan dan ter plaatse recht gezet worden.
Controle is geen wantrouwen :-)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Jaap van Duijn » za 27 jul 2019 09:19

@Jan van Vijven,

Mag ik mij hier bij aansluiten en ook zeggen dat we op dit en andere forums, gelijk dealers afbranden naar mijn mening niet correct.
En neen ik heb geen enkel aandeel en of baat bij mijn vaststellingen.
Zoals de caravanner als TS de zaak niet goed gecontroleerd heeft VOOR betalen en vertrekken bij de dealer, ook nog eens VOOR zijn vakantie rit niet keek, en ja er is iets fout gelopen met die banden.
Geef toch de dealer en kans om het recht te zetten en eventuele coulance o.i.d. te voorzien voor we op het forum gaan melden wat een fouten die dealer wel niet maakt.
Ik denk ook Jan door ons beroep dat we een andere kijk op zaken hebben en zeker een controlerende naast de uitvoerende taak hebben.
Denk ook ons gevoel voor verantwoording - zonder iemand te kort te doen op een ander niveau ligt.
Na 40 jaar op zee waar je op elkaar aangewezen was en "niet ziek kon zijn", nu bijna 10 jaar op kantoor, om een scheet is men ziek"", ik bedoel maar.
TS neemt zijn gezin mee en vind ik dan draagt niet de juiste verantwoording en neemt niet de goede maatregelen.
Ben ik geen zeden preker, maar moest dit even kwijt, door onachtzaamheid kan je zomaar diep in de ellende zitten.

Blijf rustig, op tijd een pilletje of pilsje en genieten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door WillyL » za 27 jul 2019 10:02

Voor dit een babbelbox gehalte krijgt...
Ben je ziek ga je naar de docter. Je gaat dan toch niet zelf telkens controleren of wat die vaststelt cornrect is. Je vertrouwt de professionelen. Is er iets mis met de waterleiding ga je naar een loodgieter en controlleer je achteraf toch ook niet of alle dichtingen professioneel afgewerkt zijn.
In dit geval rekende de TS op een goede en eerlijke servicebeurt van zijn dealer.
Mijn inziens moet die zijn werk niet nagekeken worden door een leek. Daarvoor vertrouw je op een beroepspersoon en betaal je de service van die ambachtsman.

Dus zo maar stellen dat het de fout is van TS omdat die niet besefte dat er een fout met de banden gebeurde is helemaal van de pot gerukt.
De dealer hiervoor verwijten is eerder correct... Dat is een professionele fout! Het kan gebeurn maar mag niet gebeuren.

Ik zou niet graag diensten leveren aan iemand die telkens checkt tot op de laatste details of wat gedaan werd wel degelijk gedaan is en dan nog correct ook. Hoe vaak betaal jij bij de bakker een brood zonder eerst na te kijken of het wel niet beschimmeld of te hard gebakken is? Ik zie je al bezig, rekening krijgen en dan eerst alles nakijken... Doe jij dat echt?
Nee, meestal kom je er pas later achyer dat het oudbakken brood is dat je gekregen heebt en dan geef je achteraf de bakker op zijn donder of zoek je een andere die dan nog wel je vertrouwen verdienen. Dit is maar een vergelijking natuurlijk...

Gelukkig loopt het niet steeds fout wanneer er Oude banden op een caravan staan.

Wat het reservewiel betreft, dat ligt meestal goed beschermd uit de zon en regen (in disselbak) en kan dus wel beter tegen de ouderdom. Wanneer je het dan toch nodig hebt moet je niet tot de limieten gaan in gebruik (snelheid beperken, niet snel door bochten scheuren...) en vervangen wanneer het enigzins kan. Bandencentrales zijn overal en die kunnen ze ook bestellen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Conradi » za 27 jul 2019 11:40

PVP1976 schreef:Géén idee waarom ze dat gedaan hebben.
Op het keuringsrapport staat het zoals het zou moeten zijn
We weten echter niet wie die ‘ze’ zijn. Hierboven wijst iedereen al snel naar de dealer, maar uit je verhaal begreep ik dat een gescheurd ventiel gerepareerd is en dat de Oostenrijkse hulpdienst wielen heeft gewisseld.
Kortom, wie heeft nu wat gedaan?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » za 27 jul 2019 14:19

Op de Fernpass heeft een Oostenrijkse bandengarage de rubber ventielen vervangen door stalen ventielen.

Op de Brennerpas ontdekten we bij toeval dat er twee verschillende banden onder de caravan zaten, waaronder dus de 17 jaar oude band.
Het goede wiel lag in de dissel.. Die zijn door de Oostenrijkse pechservice ter plaatse gewisseld.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Conradi » za 27 jul 2019 14:41

Tja, dan kunnen we in ieder geval al veel uitsluiten.
Houden we één ding over:
- De oude band was dus onder de caravan gemonteerd;
- Op het Bovag-formulier is de oude band echter de reserveband.

Benieuwd wat de dealer daarvan vindt...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Zappa » za 27 jul 2019 14:59

Al diverse veroordelingen van een dealer, maar wat mij niet duidelijk is is wat er gebeurd is bij het constateren van het gescheurde ventiel. Wat is er toen met het reservewiel gebeurd? Mogelijk was dat die 17 jaar oude band.

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » za 27 jul 2019 20:24

Klopt. De 17 jaar oude band was inderdaad het reservewiel.
Die heeft de monteur uit de disselbak gehaald en onder de caravan hebben gelegd.
In de disselbak lag de goede band uit 2016 met 670 kg draagvermogen.

Het reservewiel had op het Bovag rapport de status "reparatie aanbevolen".
De dealer heeft hier echter niets over gezegd (en wij hebben het rapport niet doorgelezen)

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » za 27 jul 2019 20:25

De oude band (reservewiel) had het gescheurde ventiel

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » za 27 jul 2019 20:29

Jan van Vijven schreef:
za 27 jul 2019 08:27
Nee, ik heb hier geen ervaring mee, dit soort akkefietjes zijn volgens mij incidenteel.
Ik zou eerst eens aan de dealer om uitleg vragen, heeft volgens mij niet direct iets met Bovag te maken... is vast een domme fout!

Heb je die caravan al lang? Indien ja, hoe komt het dan dat je dat niet direct gezien hebt?
Ik geloof niet dat mij dat zou overkomen.
Ik zou dan ook geen reserve band van 17 jaar willen.

We hebben de caravan sinds 2011, bouwjaar is 2004.
We laten de banden iedere 6 jaar vervangen voor nieuwe en iedere 2 jaar doen we de BOVAG-keuring.
Ik heb de BOVAG-rapporten nooit doorgelezen. Ga uit van professionaliteit dealer ; maar dat had ik beter niet kunnen doen...
Ik wil ook geen reserveband van 17 jaar oud, alleen we zijn hier nooit op geattendeerd.
Aan de zichtzijde van de band staat 2011.. aan de binnenzijde staat 4302 en dat is blijkbaar de dot-code.



Tipje:
Bij elk soort onderhoud, auto, boot, kachel, airco, tuin, enz... loop ik er even omheen en laat uitleggen wat er gebeurt is, iedereen laat wel eens een steek vallen en dat kan dan ter plaatse recht gezet worden.
Controle is geen wantrouwen :-)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » za 27 jul 2019 20:53

We hebben dubbel mazzel gehad dat er niets gebeurd is ; technisch gezien, maar ook op het vlak van verzekering.

Ondanks dat wij netjes iedere 6 jaar de banden vervangen, Bovag-keuringen laten doen etc, waren we door deze krankzinnige fout NIET verzekerd..

Dit staat er namelijk in de polis van onze verzekering ;

Wij vergoeden geen schade:
- die is veroorzaakt door ondeskundig of onjuist uitgevoerde werkzaamheden;
- die het gevolg is van slecht onderhoud en/of onvoldoende zorg;


Heeft iemand daar ervaring mee ?
En is dit wel normaal ?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Chris » za 27 jul 2019 20:56

En toch wil ik niet wijzen naar wie dan ook.
Mijn auto heeft een "zomerbeurt" gehad.. dan lopen ze alle vloeistoffen even na en vullen waar nodig.
De banden worden geinspecteerd en op "vakantiedruk" gebracht.
Etc. etc..
De caravan dito.
Heeft ook een "kleine beurt" gehad, komend voorjaar weer een grote.
En toch loop ik er zelf ook even langs.
Bekijk en beoordeel de banden, let bij de caravan ook op de DOT code.
Bekijk de verlichting incl 13 polige Jaeger.
Werken alle dingen in de caravan goed, pompjes, KK, airco etc...
Ik test de moveraccu, dan hoef ik niet te duwen aan dat hok van 1700 Kg..
Kijk naar de olie van de auto, vul nog even de ruitensproeier na.
Etc etc..
Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn vakantie combi.... weet dan ook exact waar ik mee de weg op ga.
De banden heb ik zowiezo gezien, want er zitten 2 wielsloten op, een op elk wiel, dan zie je de velg ook.
Zal wel in mn beroep zitten, alles MOET gewoon goed zijn en niet goed lijken.
Controleer jij wel de verlichting voor je vertrekt, of was dat vorig jaar nog goed??
Laatst gewijzigd door Chris op za 27 jul 2019 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door BertJan » za 27 jul 2019 20:56

en je was wel verzekert, verhaal schade bij de dealer, maar verzekering is voor als er wat gebeurt, en dat is gelukkig niet het geval.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Conradi » za 27 jul 2019 21:31

Kijk aan, we komen ‘r wel :wink:

De dealer had de ouderdom van de band dus herkend en een aantekening op het Bovag-rapport gemaakt.
Alleen, hoe is die oude band op de as terecht gekomen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » zo 28 jul 2019 09:01

Chris schreef:
za 27 jul 2019 20:56
En toch wil ik niet wijzen naar wie dan ook.
Mijn auto heeft een "zomerbeurt" gehad.. dan lopen ze alle vloeistoffen even na en vullen waar nodig.
De banden worden geinspecteerd en op "vakantiedruk" gebracht.
Etc. etc..
De caravan dito.
Heeft ook een "kleine beurt" gehad, komend voorjaar weer een grote.
En toch loop ik er zelf ook even langs.
Bekijk en beoordeel de banden, let bij de caravan ook op de DOT code.
Bekijk de verlichting incl 13 polige Jaeger.
Werken alle dingen in de caravan goed, pompjes, KK, airco etc...
Ik test de moveraccu, dan hoef ik niet te duwen aan dat hok van 1700 Kg..
Kijk naar de olie van de auto, vul nog even de ruitensproeier na.
Etc etc..
Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn vakantie combi.... weet dan ook exact waar ik mee de weg op ga.
De banden heb ik zowiezo gezien, want er zitten 2 wielsloten op, een op elk wiel, dan zie je de velg ook.
Zal wel in mn beroep zitten, alles MOET gewoon goed zijn en niet goed lijken.
Controleer jij wel de verlichting voor je vertrekt, of was dat vorig jaar nog goed??
Ja , verlichting checken we altijd. Ook als we 10 km verderop naar de stalling rijden

PVP1976
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 26 jul 2019 20:02

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door PVP1976 » zo 28 jul 2019 09:05

Conradi schreef:
za 27 jul 2019 21:31
Kijk aan, we komen ‘r wel :wink:

De dealer had de ouderdom van de band dus herkend en een aantekening op het Bovag-rapport gemaakt.
Alleen, hoe is die oude band op de as terecht gekomen?

Dat weten ze niet.
De monteur heeft het reservewiel uit de dissel gehaald voor controle en bandenspanning.
Waarom deze uiteindelijk onder de caravan terecht is gekomen is voor hun een raadsel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door p_vingerhoets » zo 28 jul 2019 09:15

Naar mijn idee is het enige wat je de dealer kunt verwijten is dat ze blijkbaar in al die jaren niet 1 keer het reservewiel goed hebben gecontroleerd en geadviseerd om die te vervangen.

Voor de verzekering heb je gedaan wat ze willen tijdig onderhoud en controles uitgevoerd. Dat de dealer langs de pot piest is geen vreemd verschijnsel
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Niels83 » zo 28 jul 2019 09:20

Het stond in het rapport. de krankzinnige fout is volgens mij dat je het rapport niet leest? Waarvoor zullen ze dat papier er bij doen.

een dealer keurt 20 caravans per week, waarom zou hij er aan denken wat er precies allemaal mee was. je mag er vanuit gaan dat mensen kunnen en willen lezen.

is de band niet gewoon gewisseld bij het gescheurde ventiel

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: 17 jaar oude band onder caravan

Bericht door Nimma » zo 28 jul 2019 09:28

RE.gif krasse taal !!
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”