Afscheid van de goede oude Beyerland

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Reisben » wo 24 jul 2019 19:57

In mijn verhaaltje over voorjaar in Frankrijk ( Reisverslagen ) heb ik verteld dat we in Le Lavandou een schade hebben opgelopen aan de zijkant, bovenaan de caravan. Een knoestige moerbijboom wilde niet wijken voor ons troetelkind met als gevolg twee kleine plekken waar de huid van de wand open kwam te liggen. Jammer, spijtig, dom van mij maar het was een feit.

Ik heb toen de gaten afgeplakt met duct-tape om indringen van water, mocht het nog gaan regenen, te voorkomen. In het dorp kochten we twee stickers van stieren, zoals de Torres-stier in Spanje. We wilden onze schande een beetje verhullen…
Ook belde mijn vrouw meteen met de verzekering om de schade te melden en met de vraag: hoe nu verder. Nu, daar zat geen probleem, aldus de aardige dame in Friesland. Zij vertelde dat wij de caravan naar een bedrijf in Almere konden brengen, zij zou hen meteen een schadenummer sturen zodat er geen taxateur ingeschakeld hoefde te worden. Dat scheelde ook eigen risico, aldus de dame.

Onze laatste etappe uit Frankrijk naar Nederland leidde ons rechtstreeks naar de betreffende dealer. Daar werd de schade bekeken door een van hun technische mensen.
Het viel tegen. Waar ik had verwacht dat de toch kleine plekken eenvoudig te repareren zouden zijn vertelde de technische man dat het vacuüm-procédé niet interessant was gezien de waarde van onze oude trouwe Sprinter. Nee, het moest een nieuwe huidplaat worden, dus van voor tot achter, boven de ramen, zou een nieuwe plaat gelijmd moeten worden. De oude, beschadigde plaat zou voorzichtig, in kleine reepjes, worden losgemaakt van de onderliggende isolatie. De aluminium lijst die wand en dak bij elkaar houdt zou gedemonteerd worden, de ramen hoefden niet gedemonteerd te worden. Nieuw plaatje erop, was de olijke praat van de technicus, de lijst weer vastschroeven, klaar is Kees. Dat was verreweg de goedkoopste oplossing en het goede nieuws. Het slechte nieuws, we spreken van 21 juni: we zouden half oktober welkom zijn…

Omdat we in blijde verwachting zijn van een nieuwe Knaus Sport 450 FU wilden we de Beyerland verkopen. Al was het een bedaagd karretje, de opbrengst ervan zou een mooie aanvulling zijn op de kosten van de nieuwe Knaus. En namate het seizoen zou vorderen zou belangstelling van aspirant kopers afnemen, was onze gedachte.

De verzekering weer gebeld. Mijn vrouw heeft iets vriendelijks en ontwapenends als ze zulke gesprekken voert en de dame van de verzekering had meteen begrip voor de situatie. Wat bleek?
De reparateur was door de verzekering aangewezen omdat hij de dichtstbijzijnde was bij ons adres in Almere én omdat hij een soort van gecertificeerde dealer was, met andere woorden een voldoende moderne en ruime werkplaats had. De andere dealer in Almere was niet gecertificeerd en daar zou ook een taxateur de schade moet opnemen wat tijd zou kosten en ons het eigen risico.
Deze andere dealer heeft pas een volledig nieuw pand betrokken in Almere Buiten met een prachtige ruime werkplaats. Hij wilde onze caravan wel repareren en ook nog wel binnen een aardig korte tijd.
De verzekering ging akkoord én meldde meteen de schade af bij de eerste reparateur. Eenmaal ingeboekt voor reparatie kun je je als particulier niet zomaar terug trekken: gemaakte kosten enzo, dat kost 10% van de getaxeerde waarde. De reparateur heeft misschien even sip gekeken want hij had niet op de initiatieven van mijn vrouw gerekend en de soepele medewerking van de verzekering.
Aan de andere kant was zijn voorspelde reparatie-termijn hetzij als ontmoedigend bedoeld, dan wel voor hem minder winstgevend dan de verkoop van caravans? Wilde men ons doorschuiven naar een periode van relatieve stilte in de branch?

Ondertussen is de schade afgehandeld, vier weken na thuiskomst waarvan drie weken bij de reparateur. Wij zij fan van zowel onze verzekering als van deze ongecertificeerde dealer met zijn splinternieuwe bedrijf op een rustige plaats in Almere Buiten!

Zo voorspoedig als de reparatie is afgehandeld verliep ook de verkoop van de Beyerland. Dezelfde dag waarop we de caravan konden afhalen van de dealer zette mijn vrouw een advertentie op marktplaats. Meestal zetten verkopers een hele collage foto’s van de caravan in de advertentie, van zowel de binnenkant als de buitenkant. Wij hadden niet zo snel foto’s van de binnenkant, merkwaardig genoeg. Of wilden we gewoon te snel adverteren?

Wij hadden de caravan gekocht zonder veel accessoires, dat was een bewuste keuze. Zo wilde ik niet een mover van de eerste generatie maar een moderne. Dus we zochten deze Beyerland zonder mover en zonder allerlei andere zaken. Onze dealer in Almere, die met het nieuwe bedrijfspand, zette er een moderne, gebruikte mover onder en een onderhoudsvrije accu. Ook het onderstel kreeg een grote beurt en dat maakte de caravan voor ons tot een fijn mobiel vakantieverblijf.

De beschrijving van de caravan in de advertentie op Marktplaats was blijkbaar voldoende voor een koper, ondanks de afwezigheid van interieurfoto’s. En ondanks het grote aanbod van Beyerlands op marktplaats. Maandagavond sloten wij de verkoop. Een veel jonger stel was blij met onze caravan. En wij met de aantrekkelijke verkoopprijs. Maar met pijn in het hart want we waren beiden vreselijk verknocht aan deze zestien jaar oude Beyerland Sprinter 390D.
Een fijne periode is afgesloten…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Chris » wo 24 jul 2019 20:16

Maar.....

Op naar de volgende dus..... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Wim Verso » wo 24 jul 2019 21:08

Onze veertien jarige Beijerland bevalt ons nog prima en gaat nog heel lang mee. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door karelV » wo 24 jul 2019 21:24

RE.gif

Kom op Wim.....huis verkocht....centen genoeg voor een tandem oid 🙉🙉🙈🙈🤔
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Abve

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Abve » wo 24 jul 2019 22:25

Wim Verso schreef:
wo 24 jul 2019 21:08
Onze veertien jarige Beijerland bevalt ons nog prima en gaat nog heel lang mee. thumbup.gif
Ik heb bijna 20 jaar een Beijerland Vitesse gehad.
Op enig moment een nieuwe caravan ( Bürstner) gekocht omdat we 2 enkele bedden wilden hebben.
Ik kon een flinke korting bedingen door niets in te leveren.
De Beijerland hebben we aan één van onze kinderen gegeven.
Het gezin ( 5 personen) maakt er nu alweer 5 jaar gebruik van, in zowel binnen- als buitenland.
De caravan is dus 25 jaar en is nog steeds in perfecte staat.

Moraal van dit verhaal: je kunt er nog járen mee vooruit als je wilt! thumbup.gif

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Wim Verso » wo 24 jul 2019 22:48

En dat doen we dus Abve, dit voorjaar heeft de caravan nog een grote beurt gehad, en de conclusie was Prima Caravan. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Hobby Linka » do 25 jul 2019 07:45

Mijn zus en zwager staan hier op de camping met een 21 jaar oude Beyerland. Niets mis mee. Een beetje gedateerd qua kleur van binnen.

Maar ze slapen er enkel maar in, dus maakt het hun niets uit.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Richard1307
Berichten: 57
Lid geworden op: za 28 jul 2018 15:59

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Richard1307 » do 25 jul 2019 21:29

Onze Delta (familie van) is ondertussen ook al weer 22. Begin juni bij Van Vliet in Woerden een Bovag-beurt/keuring gehad en het enigste euvel was een gescheurde draaiknop van het neuswiel...

Gasslang van 2016 zonder vragen en kosten vervangen voor een nieuwe en dat was het wel.

Voor volgend jaar denken we aan het PREVENTIEF vervangen (eigenlijk nog niet nodig dus) van de befaamde kitnaden boven de ramen alsmede de kit van bijvoorbeeld de reflectoren. Stalling binnen buiten directe UV-straling heeft dus blijkbaar een positieve invloed op de levensduur van de kit...

Op het terrein stonden meerdere nog oudere maar net uitziende Beyerlandjes waarvan er meerdere ook een recente Bovag-sticker hadden. Bij een aantal daarvan (type met vaste ruiten) waren de ruitrubbers aan vervanging toe waarbij dan vooral de vraag werd of je dat, gezien de waarde van de caravan, nog wel zou moeten doen. Met daar achteraan de conclusie dat de caravan dan zeker nog zeker wel weer een jaar of 5 mee zou moeten kunnen...

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Reisben » do 25 jul 2019 22:11

Ons beviel de Beyerlandookmeer dan prima Wim Verso maar wij stuitten op de beperking aan laadruimte. Volume dus. We willen in oktober, als de Knaus is gearriveerd, weer naar het zuiden. Vooronbepaalde tijd. Dan moet een pakket zomerkleding mee maar ook een pakket winterkleding. En omdat we dan niet weten wanneer we weer een wasje kunnen draaien moet extra beddengoed mee en handdoeken, schoeisel, om maar iets te noemen. En dan is de Beyerland 390 te klein, helaas. Voor het overige is de luxe van de Knaus vooral heel fijn maar niet doorslaggevend om de Beyerland weg te doen. Inderdaad, hij had nog jaren dienst kunnen doen. Topgear!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Wim Verso » do 25 jul 2019 22:44

RE.gif
Dat klopt wel Reisben, wij vinden dat we te kort bovenkastjes hebben en vooral met de lange reis, is dat hinderlijk, toch blijven we er mee rijden en nemen dat op de koop toe, de caravan is wat dat betreft toch wel goed voor ons, gezien onze leeftijd, weet je niet hoe lang of we nog zullen blijven rijden en ga je inruilen, moet er meestal veel geld bij en van dat geld maken we liever nog wat mooie reizen. thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Jan van Vijven » vr 26 jul 2019 06:39

Alleen dat geld (op is op) is een goed argument Willem, hoe lang je er nog mee kan doen mag je nooit als argument gebruiken... ik ken mensen die gewoon nog “dikke” investeringen voor hun plezier doen ondanks dat hun dagen geteld zijn, leef en denk niet te veel aan morgen!!
Koop voor weinig de hut die bij je past zodat je die laatste jaren je niet meer hoeft te storen aan te weinig kast ruimte.

Dit is geen geintje, ik meen dit echt!!

Btw: zoals ik al vaker heb gezegd, je bent helemaal niet oud man!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Volvodriver

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Volvodriver » vr 26 jul 2019 09:33

RE.gif
Inderdaad Wim wat Jan schrijft. Jullie zijn niet oud. De investering is het het waard. Helemaal eens.

En mij hoor je ook niets kwaad over Beyerland zeggen. Onze eerste was een 390D uit 1991. Onze tweede een Delta 4700 EB uit 2008. Hele fijne caravans aan gehad..

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Wim Verso » vr 26 jul 2019 20:23

We zullen het nog weleens bekijken, het belangrijkste nu is een goede auto, de huidige Verso is 15 jaar oud en 185.000 km.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019 20:38

RE.gif
Net ingereden dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Reisben » vr 26 jul 2019 21:29

Zoveel mensen, zoveel meningen, ook hier op het forum en dat is mooi. Zo blijven we input krijgen uit meningen en zienswijzen. Dat geldt onverkort ook voor ons.
Maar even een klein geheim: de veertig jaren werken hebben wij al achter de rug, als dat iets zegt over leeftijd. Toch willen we niet de pas inhouden of de buikriem aantrekken, we voelen ons fit, ondanks een enkel lichamelijk gebrek. En als we om ons heen kijken en zien hoe in de kring van vrienden en bekenden maar ook bij familie fatale ziektes toeslaan dan kijken wij elkaar aan en zeggen: we blijven genieten zolang het kan, fysiek, mentaal en financieel.

Ik zie mijn vader nog 's winters vijf hoog voor het raam zitten en mijmeren: wat als... En mijn moeder wilde veel meer reizen dan mijn vader toestond, niet omdat de financiële middelen ontoereikend waren maar gewoon, omdat hij niet wilde. Dat zal ons hopelijk niet overkomen, we zijn juist kleiner gaan wonen op een appartement om minder verplichtingen te hebben in de vorm van een tuin en onderhoud aan het huis. De buitenboel wordt nu voor ons gedaan, heel prettig.
Door deze verandering kwam meer geld beschikbaar om een aardige trekauto te kopen en zelfs nu, na de LMC en de Beyerland, de nieuwe Knaus. Ik heb ooit gezegd dat ik in de kist wil gaan met nog één Euro van mijn deel van ons bezit. Dan heb ik het goed gedaan. Maar wie zijn wij...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 142
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door bertgolf116 » za 3 aug 2019 09:40

Onze Beijerland is van bouwjaar 1999, nieuw aangeschaft, maar verkeerd ook in prima staat. We zijn wel naar een nieuwe wezen kijken (ook knaus Südwind 450 fu) maar schrokken toch wel van de prijzen, zeker als je dan een nieuwe mover, electrische uitdraaipoten en een airco erbij telt. Omdat de Beijerland nog gewoon goed is toch maar besloten even een pas op de plaats te maken. Maar wel heel mooi om weer nieuwe caravans te zien en wat voor andere indelingen weer praktischer en mooier zijn aflower.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door WillyL » zo 4 aug 2019 12:58

Mijn oude beyerland , euh 1992 400 quarts, was aan een grondige opknapbeurt toe, hout vooraan was rot. Boven de voorvenster was er een lek dat ik toen, onwetend, met siliconenprobeerde te dichten.
Net toen ik aan de grondige herstelling wilde beginnen kwam ik mijn lieftallige vrouw tegen (ik was toen enkele weduwnaar) en zij zag de inrichting van zitplaats/bed niet zitten. Elke dag ombouwen...
Ook door een origineel foutief CV (eerste inschrijving en keuring) wat maakte dat ik 15Kg mocht laden maakte dat we een nieuwe kochten.
Het zou appelen met peren vergelijken zijn, beide voldoen prima...

Een vriend kocht hem over voor een symbolisch bedrag en sindsdien doet hij dienst als speelhuis voor zijn jongst zoon. Vermits die nu ui huis is wordt het een zomerverblijfje op een weide ergens in de buurt, of gaat hij hem wegdoen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ws
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 6 okt 2021 22:02

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Ws » wo 27 okt 2021 13:48

Wij kamperen met een Beyerland Vitesse uit 1988! Nog altijd met heel veel plezier. Twee jaar geleden nog een aanpassing gedaan zodat we een deel van het bed kunnen laten liggen en er twee zitplaatsen ontstaan.
De caravan hebben we 15 jaar geleden gekocht en hebben tot nog toe geen noemenswaardige reparaties gehad.
We hopen nog lang te mogen genieten van onze oude, vertrouwde caravan.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Wim Verso » wo 27 okt 2021 17:27

Wij hebben onlangs de vloer laten opknappen, de vloer bestaat uit twee delen en overdwars al zeker een paar jaar dat er zich (overdreven) een drempeltje vorm, je zal er niet direct doorheen gaan, maar toch, ze hebben alles gelijmd, kosten 200 euro en wij kunnen weer onbezorgd een paar jaar verder.
Meteen maar een nieuwe fietsdrager, want die had ik in een niet oplettend ogenblikje met twee fietsen achterop stuk gereden over een drempel, stom natuurlijk, de fietsen hebben nog een paar keer van camping naar camping met vier sjorbanden achterop de drager gestaan, was blij dat ik eenmaal thuis was. Het bedrag van de nieuwe fietsdrager krijg ik van de verzekering terug.
DSC00750.JPG
DSC00750.JPG (147.45 KiB) 3437 keer bekeken
DSC00749.JPG
DSC00749.JPG (148.75 KiB) 3436 keer bekeken
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

VIO ROSCA
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 16 okt 2023 14:16

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door VIO ROSCA » di 31 okt 2023 20:37

Modbreak: voertaal is Nederlands

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Wim Verso » di 31 okt 2023 21:15

[re.gif]

????
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Chris » di 31 okt 2023 21:23

awhoea.gif awhoea.gif
Exact Wim....

Wat is dit nou weer.... scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Gemineye » di 31 okt 2023 21:23

Vio rosca praat steeds Engels en is nu door een mod gecorrigeerd zo te zien.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Chris » di 31 okt 2023 21:26

aha
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Afscheid van de goede oude Beyerland

Bericht door Wim Verso » di 31 okt 2023 22:26

[re.gif]

Raadsel opgelost dus. knipoog.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Beijerland”