Splitter voor gas

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Splitter voor gas

Bericht door bofinn » zo 12 mei 2019 16:36

Afgelopen meivakantie zijn we er voor het eerst op uitgetrokken met de caravan en hebben we ervaren dat vlees bakken in de caravan niet aan te bevelen is. Daarom staat op de planning om een gaspit voor buiten te kopen. Ik wil geen aparte gasfles gebruiken voor het buiten koken. M.a.w., ik wil aansluiten op dezelfde gasfles die ik gebruik voor gas + verwarming binnen in de caravan.

Geen probleem tot zover. Ik twijfel alleen over de meest handige oplossing. Vooralsnog dacht ik om een splitter te kopen zoals deze:

Afbeelding

Gasfles -> drukregelaar -> splitter -> 2 keer slang.

1 uitgang van de splitter gaat met een slang naar de ingang van de caravan
Op de andere uitgang kan een lange slang (5 meter?) die via een ventilatiegat van de disselbak naar buiten gevoerd kan worden voor het buiten koken. (gaspit zit ook op 30 mbar)

De twee uitgangen op de splitter kunnen apart afgesloten worden, dus wanneer het buiten kookstel niet in gebruik is, draai ik deze uitgang op de splitter dicht.

Zie ik nog iets over het hoofd?

Ik heb nog nagedacht over een gas servicepunt in de zijkant van de caravan, maar zie daar nog niet echt het voordeel van in, behalve dat ik gemakkelijker de gaskraan kan dichtdraaien.

Zo ziet het er op dit moment uit in de disselbak:

Afbeelding

Eea zou wellicht wat meer solide worden wanneer ik ipv zo'n splitter een serie (tenminste 2 uiteraard) gaskranen monteer? Van de gasfles naar de drukregelaar en dan met een slang naar de gaskranen. Vervolgens met koper vanaf 1 van de kranen naar de gasingang voor de caravan. En op een tweede kraan een slang voor het buitenkoken.
Laatst gewijzigd door bofinn op zo 12 mei 2019 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Splitter voor gas

Bericht door Jan van Vijven » zo 12 mei 2019 16:43

Ik zie geen foto’s.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Splitter voor gas

Bericht door bofinn » zo 12 mei 2019 16:48

Jan van Vijven schreef:
zo 12 mei 2019 16:43
Ik zie geen foto’s.
Hmm ja, Tapatalk weet niet wat hij met die verkorte img tags moet die je hier op het forum kan gebruiken. De internetversie doet het goed. :lol:
(Ik heb het aangepast. Werkt nu ook voor Tapatalk)
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Splitter voor gas

Bericht door Niels83 » zo 12 mei 2019 17:43

wij hebben die op een campinggaz fles. wij koken altijd buiten met een fornuis en een safari chef. vaak 1 van de 2. maar soms lekker aardappels bakken en tegelijk lamskoteletten grillen. tot zo ver werkt het perfect. alleen op de gasfles draaien is bij ons een heep gedoe. maar dat komt mogelijk door drukregelaar die op de fles gaat ipv aan de kraan.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Splitter voor gas

Bericht door Re di Coppi » zo 12 mei 2019 17:52

@bofinn

Zo hebben wij het ook gedaan. Werkt prima, wel wil ik met de tijd een gasaansluiting aan de zijkant vd caravan (voortent zijde) hebben met snelkoppeling.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Splitter voor gas

Bericht door bofinn » zo 12 mei 2019 19:07

Re di Coppi schreef:@bofinn

Zo hebben wij het ook gedaan. Werkt prima, wel wil ik met de tijd een gasaansluiting aan de zijkant vd caravan (voortent zijde) hebben met snelkoppeling.
Wat is voor jou de reden dat je toch op termijn een aansluiting aan de zijkant wil?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Splitter voor gas

Bericht door Re di Coppi » zo 12 mei 2019 20:03

RE.gif
Gemak en netheid
Gemak omdat ik dan niet steeds de gasslang onderdoor naar de voortent hoef te leiden. Ook kan ik dan de gasslang van het kooktoestel in de voortent via de snelkoppeling aansluiten.
Netheidm geen gasslang vanuit de dissel naar de voortent.

Ik denk dat ik het met de volgende onderhoudsbeurt laat installeren.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Splitter voor gas

Bericht door driver » zo 12 mei 2019 23:44

Wij hebben dit systeem al een aantal jaar, met exact die splitter, weliswaar met snelkoppelingen. Was bedoeld als tijdelijk systeem, kostte bijna niks en was in een paar minuutjes geïnstalleerd. Ik zou nog een gas servicepunt installeren, maar da's er nooit van gekomen. Het systeem met de splitter is gewoon prima, ook meer dan solide genoeg. Ik zou het eens proberen en kijken of het je bevalt.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Splitter voor gas

Bericht door Stigter » ma 13 mei 2019 00:01

Wij gebruiken het zoals je bedacht hebt.
De ene aansluiting gaat naar de caravanvoorzieningen.
De tweede aansluiting naar de kachel in de voortent of cadac net wat we willen.
Gasfles met aansluiting staat in de disselbak en hoeft er niet uit tenzij die leeg is.

Vind juist een buitenaansluiting zonde van de caravan, zo heeft ieder zijn mening.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Splitter voor gas

Bericht door deusjevo » ma 13 mei 2019 00:28

RE.gif

Precies zo hebben wij hem ook gebruikt, scheelde een gasfles meenemen.
Hebben nu geen gas BBQ meer bij ons dus de splitter hebben we ook niet meer in gebruik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Splitter voor gas

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 mei 2019 09:16

Die splitter betekend twee slangen. Vind/vond ik niet mooi, tevens moet je dan periodiek beide vervangen.

Wij hadden in een eerdere caravan de leiding doorgezaagd en daar een “T” stuk tussen gezet met aan de zijtak een kraantje met een snelkoppeling. Kosten zijn nagenoeg het zelfde maar het scheelt een lelijke slang en een onnodige afsluiter.

Bij de laatste 2 caravans hebben we af fabriek buiten aansluitingen.
Beide werkt goed. Wat je ook doet plaats wel snelkoppelingen, anders moet je telkens de hele slang door de bodem trekken en met een koppeling is dat maar een metertje.

Edit:
Wij hebben ook snelkoppelingen gemaakt aan de verbruikers kant, Skottel, kacheltje, enz. hier kunnen we een korte slang met regelaar inklikken waardoor de boel toch mobiel is en je dus de fles + Skottel mee kunt nemen naar bijvoorbeeld de buren.
M.a.w. die lange slang is een soort verlengsnoer geworden die je er te pas en te onpas tussen kunt steken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Splitter voor gas

Bericht door bofinn » ma 13 mei 2019 10:24

RE.gif
Tell me more Jan! Dit is wat ik zonde zou vinden, dat ik er in de vlugheid een pruts oplossing van maak, terwijl het ook netter zou kunnen en je er uiteindelijk meer plezier van hebt.

In mijn hoofd heb ik echter altijd twee slangen die ik periodiek moet vervangen. Dus ik hoop dat je daar mee uitleg over kan geven. In mijn hoofd heb ik sowieso een slang vanaf de gasfles/drukregelaar naar wat ik dan ook fabriceer. Je hebt die flexibele slang nodig om je gasfles aan- en af te kunnen koppelen toch? Als ik dat met koper doe krijg ik mijn gasfles er niet meer uit. Vervolgens slang 2 die dan voor de verbruiker buiten is. Kortom, volgens mij altijd tenminste twee slangen?

De snelkoppeling heb ik inderdaad voorbij zien komen en heb ik wel oren naar. Wanneer je zegt "korte slang met regelaar", bedoel je daarmee dat je het gas afsluit aan de verbruiker kant? Dat zie ik op dit moment namelijk nog als het enige nadeel: Klaar met buiten koken, dan eerst in de disselbak gaskraantje voor deze aftakking dichtdraaien. Gaspitje buiten gaat uit. Daarna pas gasslang losdraaien van de verbruiker. Dat kan dus handiger begrijp ik?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Splitter voor gas

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 mei 2019 10:58

Ik sta op de camping en heb geen tekenprogramma of paint bij de hand, dus hier even een schets, ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Afbeelding

Wat betreft die extra slang, ik bedoel dat je op mijn manier geen extra slang naar je interieur krijgt.
Je kookstel zet je gewoon op het toestel zelf uit. Als je op safe wilt spelen draai je later de kraan in de dissel dicht.
In theorie kun je de slangen verwijderen met de kraan open, de snelkoppeling zal de boel afsluiten, ik vertrouw dit niet en zal altijd de kraan eerst dicht doen.

Ik hoop dat het duidelijk is, en anders kom maar op met je vragen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Splitter voor gas

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 mei 2019 11:32

Hier nog een foto van ons “T” stuk, de leiding die naar boven loopt gaat bij ons naar de buiten aansluiting, hier zou jij dan een kogelkraan met female snelkoppeling moeten maken.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Splitter voor gas

Bericht door thmeyer » ma 13 mei 2019 13:06

RE.gif
Nou Jan,

Dat idee van het T-stuk in de disselbak stond dit jaar bij mij al in de planning. Exact hetzelfde inclusief de gaskraan. Nu moet ik nog iedere keer de bestaande koppeling los koppelen of een extra gasfles gebruiken.
Dat idee van jouw betreffende het slangetje, drukventiel en snelkoppeling voor gebruik bij de buren of kennissen, was ik zelf nog niet opgekomen, is zeker een prima idee. Dus als je er geen patent op heb, dan ga ik deze ook erbij (na)maken.

Ieder geval bedankt,

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Splitter voor gas

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 mei 2019 13:15

Geen patent :-)
Bestel dit en zet aan één kant van de slang een female koppeling, keep it simpel.

https://www.obelink.nl/gasdrukregelaars ... gLUL_D_BwE

Kijk wel even naar de voor jouw geschikte druk!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Splitter voor gas

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 mei 2019 13:19

Btw: voor de twijfelende groot gebruikers, kachel binnen en buiten koken kan allemaal te gelijk via één regelaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Splitter voor gas

Bericht door thmeyer » ma 13 mei 2019 13:35

@Jan,

Bij mij is alles 30 mbar, een extra drukregelaar en een lange slang heb ik al.
Dus alleen een korte slang met een paar snelkoppelingen kopen en ik kan zo bij de buren cq kennissen gaan barbecueën.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Splitter voor gas

Bericht door bofinn » ma 13 mei 2019 15:28

@Jan:

Bedankt voor het nemen van de moeite om een tekening te maken zo op je vakantie thumbup.gif :lol:

Het is mij nu duidelijk wat je bedoeld. Qua aantal slangen maakt het niet uit. Jouw oplossing ziet er wel netter uit in de disselbak. De caravan komt eind mei weer opnieuw uit de stalling, dus tot die tijd heb ik nog even om te bedenken wat ik wil.

Nog even over de snelkoppeling: Gebruik jij die van Cadac? Daarnaast vroeg ik mij af of deze snelkoppelingen net als een slang ook een korte levensduur hebben?

Mijn gedachtegang is namelijk dat wanneer zo'n snelkoppeling duurzaam is (gaat 10+ jaar mee?), ik op de slang tussen drukregelaar en T stuk in de disselbak een snelkoppeling zet. Mocht ik willen bbq-en bij de buren, pak ik gewoon dezelfde drukregelaar + slang mee.

Daarnaast nog een ander idee:
Zou het wat zijn om deze kraan in de lange slang (voor buiten) te zetten, helemaal aan het einde van de slang, aan de kant van de verbruiker?
Afbeelding

Dan hoef ik niet noodzakelijk naar de disselbak om het gas er af te halen wanneer ik de gasslang van de verbruiker los wil koppelen. Uiteraard daarnaast nog steeds een kraan in de disselbak achter de afsplitsing van het T stuk, zodat je de boel kan afsluiten, ook wanneer de lange slang niet aangesloten zit.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Splitter voor gas

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 mei 2019 17:33

Per toeval gaan we nu koken met de Skottel dus nog wat foto’s van onze variatie slangen en koppelingen. Deze keer gebruiken we de lange direct aan de caravan.

Ik zou er geen extra afsluiters tussen zetten, als je wilt afkoppelen sluit je die in de dissel af en klaar.
Die snelkoppelingen gaan best lang mee, geen zorgen.

Maak het allemaal niet te spannend en hou het simpel.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Splitter voor gas

Bericht door bofinn » ma 13 mei 2019 20:22

Ja, dat is waar, een extra kraan maakt het onnodig ingewikkeld. Goed dan, ik word er wel enthousiast van. haphop.gif

Ik kwam dit T stuk tegen. Was niet duurder dan T stuk en kraan apart.
dws-verdeelkraan-met-t-stuk.jpg
Aan de 3 verschillende zijden sluit ik dan aan:
Aan 1 zijde:
Knelkoppeling van T stuk op het koper van de caravan ingang

Op de andere 2 zijden:
Knelkoppeling van T stuk op een kort stukje koper leiding. Aan het andere eind een knelkoppeling naar 1/4 buitendraad. Op de 1/4 buitendraad kan dan de 'male quick release' geplaatst worden.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Splitter voor gas

Bericht door bofinn » ma 13 mei 2019 20:27

@Jan:

Wat is je ervaring met gebruik van de slangklemmen (i.p.v. een fabrieksmatig geknelde koppeling)? Ik dacht namelijk dat gebruik van slangklemmen de levensduur van de slang nog verder doet verminderen?

Nog iets anders: Heeft het zwart spuiten van het koper nog een bepaald nut?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Splitter voor gas

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 mei 2019 20:52

Ik gebruik deze klemmen, schijnt beter te zijn en ik vind het mooier.
https://www.wildkamp.nl/product/mikalor ... mm/M770696
Schilderen van een koperen leiding is zinloos.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Splitter voor gas

Bericht door bofinn » ma 13 mei 2019 21:30

RE.gif
Ah oke, en die knijp je zo te zien gewoon in met een nijptang. Ik zal eens kijken of de lokale kampeerboer ze hier heeft.

Dat schilderen leek mij ook zinloos, maar ik begon opeens te twijfelen, omdat jouw tussenstukjes ook allemaal zwart zijn. Hoe komt dat?
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Splitter voor gas

Bericht door Jan van Vijven » ma 13 mei 2019 21:42

RE.gif

Geen idee, bij mijn vorige caravans en schepen waren de leidingen gewoon koperkleurig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Gas”