Dat ging maar nét goed (2)

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Dat ging maar nét goed (2)

Bericht door Reisben » wo 17 apr 2019 20:26

Vroeger al, in de jaren ’80, kon je verhalen lezen in caravanmagazines over toeristen die overvallen waren op de ring van Barcelona. Zo werden argeloze caravannners door ‘welwillende’ automobilisten met veel gebarentaal er op gewezen dat ze een lekke caravanband zouden hebben, dat er vuil aan de caravan kleefde en meer van zulke onzin. De daders waren vooral Oostblok criminelen. Wij hebben nooit de ring van Barcelona gemeden, als gewaarschuwde mensen zouden we er niet intrappen, was ons standpunt. En het is ons nooit overkomen maar dat is meer geluk dan wijsheid, denk ik wel eens. Tegenwoordig gaat het verhaal dat de bandieten bij Barcelona zijn verdreven.

We reden een paar jaren geleden solo terug naar onze overwintercamping in zuid Spanje. Daar, waar de tolweg even tolvrij wordt in de buurt van Valencia, tussen Sagunto en Puçol, waar een grote parkeerplaats is met tankstation en restauratie, probeerde een dame van de restauratie ons duidelijk te maken dat onze geparkeerde auto een doelwit was voor plunderaars die door het personeel op de parkeerplaats gesignaleerd waren.
Het duurde even voor we haar opwinding en goede bedoelingen begrepen, we wilden immers een korte pauze houden en rustig koffie met een broodje nuttigen. Maar ons buitenlandse nummerbord had waarschijnlijk de aandacht getrokken van dit criminele circuit. Het personeel van het restaurant herkende gelukkig de mannen.
We waren op tijd weer bij de auto, de potentiële plunderaars zagen we meteen wegscheuren in hun auto’s. Gelukkig, met dank aan de aardige Spaanse dame.

Weer op de snelweg, nog steeds tolvrij, rijdend op de middelste van de drie rijbanen, kwam links een grote zwarte BMW naast ons rijden. De bijrijder hield iets voor het raam dat op een zwart hoesje met blinkende penning moest lijken, zoals we dat de Amerikaanse politie in de film zien doen, en gebaarde ons dat we naar de kant moesten en stoppen. In een flits besefte ik dat politie mij niet tot stoppen zou manen op een drukke snelweg waar nauwelijks een vluchtstrook was en waar veel, zwaar vrachtverkeer langs denderde. “Follow me” zou toch eerst komen, bedacht ik. De auto voerde ook geen tekens van politie, douane of anderszins signalen van een overheidsinstantie. Ik besloot de heren te negeren en bleef op mijn baan in afwachting van wat komen zou. De BMW schoot voor ons langs naar de rechter rijbaan en remde af. Iets later schoot hij ons links weer voorbij en verdween. Nog iets verderop stond hij langs de kant met een slachtoffer, met buitenlands kenteken, die zijn kofferbak al had geopend. Hadden de boeven ons ingeschat als ‘moeilijk’ en vervolgens hun aandacht naar deze, meer gewillige, prooi verlegd?

Wij fantaseerden dat de plunderaars op de parkeerplaats hun mislukte overval doorgegeven hadden aan de nep-ambtenaar voor een tweede poging. Toeristen immers slepen van alles mee dat waardevol is: smartphones, tablets, laptops, fotocamera’s en noem maar op. Daar is wel liefhebberij voor.

Het ligt voor de hand dat plunderaars op het tolvrije deel van snelwegen, dat rond de grote steden ligt en waar het verkeer meestal drukker is, uit een spinnenweb van wegen een vluchtweg kunnen kiezen. Op een tolweg zijn veel minder op- en afritten en daar zouden ze bij de tolpoortjes opgewacht kunnen worden. Frustrerend voor ons is dat ze bekenden zijn van de politie.

De preventieve oplossing voor toeristen is pauzeren op parkeerplaatsen langs de tolweg. Het is maar dat u het weet. Bij ons ging het nét goed…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Jekihero

Re: Dat ging maar nét goed (2)

Bericht door Jekihero » wo 17 apr 2019 21:15

Kan geen kwaad er aan herinnerd te worden dat echte wegpiraterij nog steeds bestaat
Dank voor je verhaal.

FelixIFB

Re: Dat ging maar nét goed (2)

Bericht door FelixIFB » ma 22 apr 2019 14:26

Dank voor het delen. We hebben vijf jaar geleden soortgelijk incident meegemaakt in Spanje. Maar voor ons was het overduidelijk, maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die stoppen.

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”