Kamperen in Afrika

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Kamperen in Afrika

Bericht door Reisben » zo 7 apr 2019 21:18

Nee, niet wat u denkt.
Natuurlijk is het mogelijk om als individu met een stoere camper door Afrika te reizen, maar dat hebben wij niet gedaan. Wat we wél hebben gedaan is meerdere keren met reisorganisaties in vrachtwagens op kampeerreis door heel veel Afrikaanse landen trekken. En op die reizen overnachtten we in kleine koepeltentjes, in de wildernis van Afrika. Jawel.

In de meeste gevallen kampeerden we op een willekeurige, enigszins vlakke plaats die ruimte bood aan ongeveer tien tentjes. In Mali trokken we een week te voet door de Dogonvallei en daar sliepen we in tentjes op de platte daken van de huizen van lokale bevolking. In Botswana en Namibië sliepen we ook wel onder de sterrenhemel, zonder tentje!

Afrika een beetje ervaren doe je het beste met deze kampeerreizen, naar onze bescheiden mening. Natuurlijk kun je zelf een vervoermiddel huren en op eigen houtje de tocht maken. De vraag is of deze individualiteit kosten bespaart en helemaal of het tijd bespaart. Wegen in grote delen van Afrika zijn slechts zandpaden. Bewegwijzering is er niet of nauwelijks. En niet elke Afrikaan kan of wil helpen je de weg te wijzen. Daar komt bij dat niet alle volken juichen als ze blanke toeristen zien, wij Europeanen zijn enkele eeuwen niet zo aardig geweest voor Afrikanen. Tel daar bij op dat wij als toeristen in hun ogen schat- en schatrijk zijn en een beetje onwil bij een local is begrijpelijk.
Zo dronken wij in Mali duur flessenwater, we konden niet anders. De kosten van dit flessenwater oversteeg het dagelijkse inkomen van een Malinees. Maar wij dronken naast flessenwater nog biertjes, thee, en koffie en aten vorstelijk van meegebracht voedsel. Bij deze verschillen in welvaart moet je je geluk niet op de proef stellen, is onze overtuiging. Begeleiding van een tourguide is dan verstandig.

Er zijn maar weinig reiservaringen die de eindeloze leegte van Afrika met de absoluut zwarte nacht met een haarscherpe sterrenhemel ook maar evenaren. Je hoeft je niet af te vragen waar de melkweg is, je gaat verzuchten dat je niet had beseft dat hij zoveel sterren in zich heeft.
En ja, er zijn een paar risico’s aan verbonden. Zo is het meevoeren van citrusvruchten de beste garantie dat een olifant je tentje gaat plunderen, of je er nu in ligt of niet. En je mooie dure lederen softwalkers buiten de tent laten staan omdat je binnen geen zweetlucht wilt, geeft je garantie dat een hyena ze ’s nachts opvreet.

Een kampeerreis in Afrika voltrekt zich ongeveer zo: een omgebouwde vrachtwagen met pakweg 18 zitplaatsen in de laadbak is het aangewezen vervoermiddel in de ruige wildernis. Eigen bagage vindt er een plaats in, de tentjes zijn er ingepakt en een volledige veldkeukenuitrusting met proviand is ook aanwezig. Om de tourguide en de chauffeur alias kok een beetje te ontlasten worden de deelnemers geacht een bijdrage te leveren aan de dagelijkse werkzaamheden zoals in- en uitpakken van de truck, tentjes opzetten, handje toesteken in de veldkeuken en afwassen van de pannen en het servies. Vakantie noem je dit, Reisben?
Afhankelijk van de reisorganisatie kan het zijn dat je een slaapzak moet meenemen en een slaapmatje, een zogenaamde inflatable, zelf opblazende luchtbedjes. Deze twee zaken nemen een belangrijk deel van de beschikbare ruimte in reistassen in zodat de kleding de sluitpost wordt. Na een week of vier toeren is dat vaak wel te zien aan de groep, vaak liepen Afrikaanse vrouwen er schoner en vooral netter gekleed bij dan de toeristen. U kent het vast wel: afritsbroek, fleecesjack, klittenbandsandalen, de ervaren globetrotter.

Overdag rijd de truck van de ene bestemming naar de andere of rijd rond op ‘game drive’, op zoek naar beestjes, dus. De laadbak van de truck is overtrokken met canvas doek op een stalen buizenframe, de zijkanten zijn uitgevoerd in transparant oprolbaar plastic ruiten. Overdag zijn de ruiten meestal opgerold, om zo de indruk van de Afrikaanse wildernis te versterken. De geuren en geluiden van de steppe, de temperatuur, en onbelemmerd zicht voor je camera, dat is safari.
Afstanden in Afrika zijn ongekend groot, het reistempo vanwege de kwaliteit van de paden matig zodat een lange dag in de vrachtwagen geen uitzondering is. Maar het landschap dat aan je voorbij trekt is afwisselend en fascinerend. En er is altijd de mogelijkheid van een verrassing, een ongeplande ontmoeting met mensen en dieren.
Het comfort van de truck is beperkt en wie achterin zit heeft het behoorlijk te verduren op de stug geveerde as. Om die reden is er een doorschuifsysteem, wie vandaag op rij één zit, zit morgen op rij twee enzovoort. De voorste rij links en rechts hebben takkendienst, als de rit soms door struikgewas loopt moet de voorste rij roepen: takken! De andere inzittenden kunnen dan wegduiken om naar binnen zwiepende takken van acacia’s te ontwijken, die bomen hebben stekels, zó scherp en zó lang!

Steeds weer merkten wij dat kamperen in de bush af en toe confronterend is. Er is op de steppe geen toilet. Die moet eerst gegraven worden, een eenvoudig gat in de grond van pakweg een halve meter lang en breed en even diep. Achter een bosje, dat wel. En naast het bosje staat dan een krukje met daarop een rol wc-papier. Is de rol weg dan is de wc bezet, zo simpel kan het zijn. Als je de tweede of derde bezoeker van deze ecologische wc bent wordt je met de neus op de feiten gedrukt. Afrika is puur natuur. Na één grote boodschap hebben de mestkevers de latrine ontdekt. Deze zeer gedreven beestjes beschouwen onze boodschap als geschenk uit de hemel en beginnen het onmiddellijk te begraven. Helaas voor de nuttige beestjes moet het gat na afloop netjes dicht gegooid worden.

Gevaarlijk? Ja en nee.
Een koepeltentje in de wildernis nodigt een olifant niet uit om er eens overheen te stampen. Op de camping in Zimbabwe bij het dorp Vic Falls, bij de Victoria waterval, kwam elke ochtend een grote olifantstier de vuilnisbakken inspecteren. Dat ging niet geruisloos en toen we dan stiekem even de rits van de tent een beetje openden en een blik naar buiten wierpen bleek zo’n stier groot, héél erg groot! Maar hij had geen aandacht voor dat tentje. Wel voor een grote Jeep met een uitklaptentje op het dak, daar wilde hij even zijn flank aan schurken. De jeep schommelde, een vrouw gilde, maar dat was het dan.

Langs de oevers van een meer in Kenia liepen ’s nachts de Nijlpaarden om het tentje heen, van- en naar hun graasgronden. De drassige grond trilde een beetje.
Wij kampeerden op de Serengeti savanne in Tanzania. Daar was een toiletgebouwtje aangelegd, dat was de enige luxe. Wij kregen het dringende advies om ’s nachts niet alleen naar het toilet te gaan maar minimaal een tweede persoon mee te nemen. Die moest dan buiten blijven en met een zaklamp in het rond schijnen. Zou hij (of zij) dan in het schijnsel van de lamp ogen zien opgloeien in de duisternis dan zou hij (of zij) alarm kunnen slaan. Met deze voorzorgsmaatregel zou een argeloze bezoeker van het toilet niet oog in oog staan met een leeuw of hyena bij het openen van de deur.

Er is een eenvoudige maar belangrijke veiligheidsregel als je op safari bent: blijf in de truck! Ook als je denkt dat je voor die ultiem foto toch even uit de truck moet stappen: niet doen. Zolang je in de truck zit wordt je niet als prooi of gevaar gezien door de grote dieren. Ongevallen met wilde dieren ontstaan vrijwel altijd door de regel niet te respecteren.
Een tweede regel is dat je je tentje ’s nachts dicht houdt, het was best verrassend en een beetje griezelig toen we ’s morgens voetafdrukken van hyena’s rond de tent vonden, maar ernstiger dan dit was de ontmoeting met deze roofdieren niet, ónze schoenen stonden binnen. De tent was, zo fragiel als maar mogelijk, niet aanlokkelijk voor de dieren.

In Kenia moest een gewapende militair ons begeleiden naar Lake Turkana, in het noorden van het land. Nu vind je in alle landen van de wereld wel situaties die ruiken naar corruptie. Of de militair uit noodzaak met ons mee reisde of dat de tourguide een bedragje aan het militaire apparaat had geschonken waarna de militair uit ‘voorzorg’ meereisde zullen we nooit weten. De reis verliep vlot, en daar lag de kracht van de ervaring van de tourguide. Vaak verliepen de grensovergangen voor ons soepel, hoewel de lokale bevolking in lange rijen moest wachten. Dat ruikt naar smeergeld en in veel landen is dat een geaccepteerd middel. De tourguide had van ons een potje gekregen voor diverse uitgaven, snapt u?
Sommige reisorganisaties leverden een tourguide met een jachtgeweer, voor het geval dieren opdringerig zouden worden maar tourguides werden geacht het gedrag van wilde dieren te kunnen inschatten en daarop te kunnen anticiperen.

De kers op de taart is natuurlijk de big five ontmoeten maar van een zelfde orde is in de wildernis de avond rond het kampvuur. Bij een groep mensen die een week of vier intens met elkaar samenleeft komen verhalen los, een wijntje en een biertje helpen de tongen te smeren. Onze ervaring is dat mensen die een kampeerreis door Afrika maken niet typische Ibiza adepten zijn, maar bewuste en ervaren reizigers. Dat maakt zo’n groep interessant om eentijdje mee op te trekken. Wij vondenhet geweldige ervaringen.

De sterrenhemel van de Afrikaanse lucht is van ongeëvenaarde schoonheid, het maakt een mens weer een beetje nederig: wat zijn wij kruimeltjes in het grote universum.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Kamperen in Afrika

Bericht door Stigter » zo 7 apr 2019 22:15

Mooi avontuur, leuk verhaal
Misschien een paar foto's?
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Kamperen in Afrika

Bericht door Dutch Steph » ma 8 apr 2019 10:26

Mooi en reëel beeld van Afrika. Ook zeer herkenbaar. Ik ben zelf opgegroeid in Afrika, vanwege het werk van mijn vader destijds. En heb er daardoor van mijn vijfde tot ongeveer mijn elfde levensjaar in Zambia (1977-1982) gewoond. Als kind heb ik dus heel wat kampeeravonturen mogen beleven in de bush-bush. Ik herinner me nog dat we kampvuren maakten van olifantendrollen en dat we 's nachts de nijlpaarden in de rivier hoorden. Als het te risicovol werd, dan mochten mijn zus en ik van mijn ouders in de Land-Rover slapen. Voor mij blijft dat nog altijd het échte kamperen, zo midden in de wildernis. We zijn in die jaren vanuit Zambia door Congo, Tanzania, Kenya, Botswana, Namibië en Zuid-Afrika gereisd. Een jongensdroom die ze mij niet meer afpakken.
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Kamperen in Afrika

Bericht door Reisben » ma 8 apr 2019 10:41

Fotoalbums vol, Stigter, daaraan geen gebrek. Waar wel gebrek aan is, is mijn handigheid om ze op het forum te krijgen.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Kamperen in Afrika

Bericht door Reisben » ma 8 apr 2019 10:44

Dutch Steve, ik deel je gevoel die je hebt bij Afrika, wie het niet zelf beleefd heeft kan van een verhaal genieten maar er ontbreekt natuurlijk altijd het geluid, de geur, de warmte, en dat soort zaken. En dat kun je niet overbrengen in woorden, helaas...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Kamperen in Afrika

Bericht door jessedew » di 1 okt 2019 21:15

Mooi verhaal zeg!

Wat kost dat? Afzien in de wildernis?

Overigens betwijfel of mijn westerse maag wel geschikt is voor afrikaans voedsel.

Het lijkt me in elk geval een onvergetelijke belevenis en ben ook wel benieuwd naar wat fotootjes.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Kamperen in Afrika

Bericht door Reisben » vr 4 okt 2019 11:08

jessedew schreef:
di 1 okt 2019 21:15
Mooi verhaal zeg!

Wat kost dat? Afzien in de wildernis?

Overigens betwijfel of mijn westerse maag wel geschikt is voor afrikaans voedsel.

Het lijkt me in elk geval een onvergetelijke belevenis en ben ook wel benieuwd naar wat fotootjes.
Wat het kost kun je wel vinden op websitebezoek van bijvoorbeeld Koning Aap, Shoestring, FOX en dat soort reisorganisaties. Een aantal duizend euro ben je snel kwijt maar eenmaal weer thuis vergeet je dat vanwege de onbetaalbare ervaringen en herinneringen.
Het voedsel valt mee, Jesse, op campeerreizen gaat een kok mee die een soort van gemakkelijke Europees georiënteerd voedsel bereid. Maar Afrika is ook vaak vlees, en dat is toch weer gewone kost, ook als het koedoe is of springbok. En ik heb nooit lekkerder vis gegeten in Afrika dan verse Tilapia uit het Victoriameer. Daar staat alles uit onze supermarkten bij in de schaduw.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Kamperen in Afrika

Bericht door jessedew » za 5 okt 2019 12:11

Ja, ik zal me er als ik ooit zoiets ga ondernemen me overheen moeten zetten, en idd vlees is vlees. Weet niet of ik mijn vrouw zo gek krijg om zo'n kampeeravontuur te beginnen. Maar je hebt in elk geval een mooi verhaal op verjaardagen, is tenminste wat anders dan een all inclusive naar Turkije boeken, zoals de massa doet;)

Ik denk dat het bij mij in elk geval nog wel een tijd zal duren, aangezien de kinderen allebei nog onder de 4 jaar zijn, is toch meer iets voor als ze tenminste 10 jaar ouder zijn dan nu.

Kosten zijn wellicht nog relatief laag (alleen het vliegticket is natuurlijk al redelijk prijzig) omdat je kampeert en geen accomodaties huurt, of maakt dat niet uit?
(in NL is een glamping tent ook vaak duurder dan een huisje awhoea.gif )

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kamperen in Afrika

Bericht door Jan van Vijven » zo 6 okt 2019 02:40

Vliegen is vaak het goedkoopste van de vakantie, zelf een accommodatie regelen hoeft ook niet duurder te zijn dan via een organisatie.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Kamperen in Afrika

Bericht door Reisben » zo 6 okt 2019 14:25

Onze ervaring is toch dat Afrika duur is Jesse. Dat ligt niet aan de vliegreis maar aan Afrika. Eenmaal aangekomen moet er meestal een bedrag in de voedselpot, de kok koopt daar de voeding voor de gehele reis mee in, uitgezonderd snack's en drank. Verder zijn een aantal excursies, dan wel game drive's aan de dure kant. Gamedrive gauw €50 per persoon per halve dag. Een vlucht met een helikopter over de Victoria waterval €80 per persoon. Je kunt vaak nog sundowners doen die extra kosten, evenals de biertjes en wijntjes aan boord van zo'n boot. Je kunt ook nee zeggen maar eenmaal ter plaatse realiseer je je ook dat je er waarschijnlijk nooit meer komt. Het is als het ware je eerste en laatste kans om zoiets te doen.

Er wordt van je verwacht om de begeleider, de chauffeur en de kok een fooi te geven. Daarnaast regelt de begeleider met fooien uit een fooienpot snelle toegang tot attracties, een soepele grensovergang en dat soort zaken. Letterlijk smeergeld dus. Je bent blanke toerist in zwart Afrika en dat weet men drommels goed, daar in Afrika.

Vergeet niet dat je een aantal preventieve injecties moet halen en die tikken er ook in. Je kunt het niet doen en allerlei enge ziektes riskeren. Zo wordt aanbevolen voor Kirgiezië inenting tegen Lyme te nemen, daar is het risico hoog. Niet elke GGD heeft dit in voorraad en de prijs is ook niet mals.
Het is dus zaak om goed de aanbieding van de operator door te nemen om te zien wat inclusief is. Die adviseert ook ten aanzien van zakgeld, fooi en excursies. Begin maar es te tellen...

Maar eenmaal een Afrika-reis en je ervaringen zijn niet in geld uit te rukken. De sterrenhemel van Afrika, de geuren, de geluiden, kletsen bij het kampvuur, ontmoetingen met de wilde dieren en niet te vergeten: ontroerende ontmoetingen met lokale bevolking. Het besef hoe ongelofelijk bevoordeeld wij zijn om in Nederland geboren te zijn... Ik zeg: doen. Ik zeg: stel niet uit! De wereld verandert in een hoog tempo en dat is vaak niet een verbetering.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”