Snurken? Heerlijk!

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Snurken? Heerlijk!

Bericht door Reisben » di 19 mar 2019 10:53

Het was in de 80-ger jaren dat wij met onze eerste caravan, een Caravelair, in Frankrijk kampeerden. Via Normandië waren we doorgereisd naar Park du Morvan, in de Bourgogne-streek. Het was vroeg in het seizoen, rond Pasen, dus de camping was leeg. Wij waren de enige kampeerders, die nacht. Het was doodstil op de camping, aardedonker en de receptie was gesloten.

Ergens in de nacht werd ik wakker. Het was stil. Heel stil! Té stil. Mijn vrouw wil nog wel eens snurken maar ze was doodstil. Doodstil? Ik raakte in paniek! Ze zou toch niet…

Een nachtmerrie flitste door mijn hoofd.
Wát, als ze inderdaad…
Wat moest ik doen als ze echt…
En de meest idiote gedachtes vlogen door mijn hoofd: wij slapen zonder pyjama. Als ik een dokter moest roepen moest ik haar dan eerst…

Hoe lang ik in deze wakkere shocktoestand in bed heb gezeten weet ik niet meer. Ik kwam notabene op het idee om te voelen of ze nog wel in leven was. Ze lag met de rug naar mij toe. Voorzichtig heb ik mijn arm om haar heen geslagen en mijn hand op haar middenrif gelegd: als ze nog ademde zou ik dat voelen aan haar middenrif, dat had ik bij EHBO-les geleerd. Een enorme last viel van mij af: haar middenrif bewoog!

Jaren later ontstond het besef dat veel mensen af-en-toe een paar ademhalingen overslaan, apneu heet dat. Mijn eega lijdt daaraan. Ik had toen op de camping de bewegingen van haar middenrif gevoeld maar haar keel werkte ademhalen tegen. Na een aantal mislukte pogingen ontstaat in het lichaam een soort wanhopige poging waarbij met een diepe zucht de ademhaling weer op gang komt. Nu ik het weet en ’s nachts wakker lig luister ik altijd naar haar ademhalingen. Is die er even niet dan wacht ik net zo lang tot ze weer begint. Dan draai ik me om en ga weer slapen, we zijn pakweg veertig jaren verder, ik ben gelukkig want ze leeft!

Ik lig nu ’s nachts blij in bed als ik haar hoor snurken, toe maar mijn lief! Het beste bewijs dat je leeft, dat we samen zijn, toch!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Volvodriver

Re: Snurken? Heerlijk!

Bericht door Volvodriver » di 19 mar 2019 11:16

Apneu is heel vervelend en snurken maakt het nog erger. Natuurlijk weet je dan dat degene die snurkt nog in het land der levenden is. Maar het is niet goed.
Er bestaan verschillende therapieën. Ik zou er toch mee naar een longarts gaan. Je vrouw zal zich veel beter voelen. Ook al zal ze zelf denken dat ze er niets van merkt op dit moment.

Dus Snurken? heerlijk! Ik zeg het nooit.

Misschien klink ik nu wat verbitterd en lijkt het alsof ik beren op de weg zie. Maar helaas is dit voor veel mensen een gevaarlijke kwaal. Ik weet waarover ik praat helaas.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Snurken? Heerlijk!

Bericht door Knaus440 » di 19 mar 2019 13:07

In mijn ogen/oren klink je niet verbitterd!
Wel als realiteit. En daar kan, zonder ver- of beoordelend te willen zijn, verschillend mee omgegaan worden. Het beroemde glas wat voor de helft gevuld is.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Volvodriver

Re: Snurken? Heerlijk!

Bericht door Volvodriver » di 19 mar 2019 13:23

RE.gif
Laat ik dan zeggen dat voor mij het glas halfvol is. cool.gif

Ik vind echter wel dat je hier niet lichtzinnig mee om moet gaan.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Snurken? Heerlijk!

Bericht door Knaus440 » di 19 mar 2019 15:54

Precies, zou ook mijn insteek zijn!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Snurken? Heerlijk!

Bericht door Jan Br » di 19 mar 2019 17:27

Ik herken dat angstige gevoel 's nacht wanneer je niets hoort van de kant van je vrouw, maar bij mij is dat een bizar voorval wat dan altijd door mijn hoofd schiet. Een vakantiekennis van ons werkte in onregelmatige dienst en kwam 's nachts laat thuis, schuift naast zijn vrouw in bed, mompelt nog iets van welterusten en wordt 's morgens wakker, gaat naar beneden, zet thee en komt weer naar boven om zijn vrouw met een kop thee en een broodje wakker te maken, maar ze bleek te zijn overleden en waarschijnlijk al voordat hij er 's nachts naast kroop. Zo bizar, ik krijg nog steeds kippenvel als het verhaal weer eens overdenk.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kampeerverhalen”