luifel voor Eriba Touring

Kaja2018
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 apr 2018 11:17

luifel voor Eriba Touring

Bericht door Kaja2018 » za 16 mar 2019 11:54

Op dit forum staan verschillende berichten over luifels voor Eriba Touring, maar allemaal verspreid. Ik post daarom een nieuw onderwerp speciaal over mogelijke luifels.

We hebben onze Eriba Touring Troll uit 2006 net ingeruild voor model 2019. De Unico Verona past helaas niet meer omdat die is gemaakt voor het oude, lagere model. We zijn op zoek naar een nieuwe luifel. De Verona wordt ook gemaakt voor het nieuwe model. Toch twijfelen we of we een nieuwe Unicio zullen aanschaffen.

Wat nu? We wikken en wegen maar komen er niet uit. Gelukkig hebben we nog een oud Van der Horn luifeltje (helaas bestaat dit bedrijf niet meer!), dus dat kunnen eventueel gebruiken als de perfecte oplossing niet komt. We hopen echter op jullie ervaring! Dus wie denkt mee?

Dit hebben we gevonden op internet:

Unico Verona: https://www.unicovoortenten.nl/producte ... a-touring/
Volgens ons de mooiste luifel voor een Eriba Touring. Maar prijzig en opzetten is best nog wel wat werk (meer dan de video doet vermoeden!). Toen de kinderen nog mee gingen was het wel een heel praktisch ding. En mooi afgewerkt.

Fortex: https://www.voortent.net/2176/0/product ... dakcaravan
Die 2 bogen maken hem groot (de luifel steekt ruim voorbij de caravan!). Maar meer tent dan luifel.

Isabella: https://www.isabella.net/nl/zonluifels/details/shadow
Universeel. Maar de maten zijn niet ideaal. Isabella kan zijwandjes leveren die op maat zijn gemaakt voor de Touring.

Walker: https://walker.nl/product/eriba-touring/
Van luifel tot tent. Nu voordeliger geprijsd. Maar wij willen geen complete voortent, maar alleen de luifel.

Reda: http://www.redazeilmakerij.nl/index.php/eriba-touring
Verschillende luifels en tenten. Ziet er praktisch uit, maar de vormen doen volgens ons afbreuk aan de mooie Touring (smaken verschillen hoor!). De Vera zonder zijwand komt het dichtst in de buurt van wat we willen.

Thule: https://www.thule.com/nl-nl/nl/caravans ... es/awnings
Casetteluifels. Willen we niet (staat niet zo fraai, duur), al kunnen we ons voorstellen dat het superpraktisch is.

Wigo Zelte: https://www.dercampershop.de/wohnwagen- ... a-1002923/
Deze site is niet van Wigo. Ziet er volgens ons lekker hip uit. Zijwanden leverbaar. Ik heb fabrikant gemaild omdat ik op de site van Wigo zelf de luifel niet kan vinden.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door sailor wim » za 16 mar 2019 11:56

Kijk eens naar de Kampa pop air 2019 bij Obelink.
Het gaat mij niet zo zeer om het luifeltje maar om het gehele plaatje aan een Eriba
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Nimma » za 16 mar 2019 13:26

Keuze zat zou ik zeggen. Ik heb nog een Fiamma CaravanStore liggen van 3.10m
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door PopupPaul » za 16 mar 2019 15:37

Op onze Troll was al een Omnistor 5200 knikarm luifel gemonteerd. Erg praktisch en de vorm van de Eriba komt mooi uit. Maar niet echt fraai. Er zit ook een voorwand en zijwanden bij maar die vind ik erg lelijk. Sowieso is een voortent niet aan mij besteed qua uiterlijk en sfeer.

Als er geen luifel op had gezeten had ik deze overwogen: http://www.atomatent.nl/luifels.html
Even naar beneden scrollen voor Eriba.

Ik had vroeger een De Waard en was helemaal gek op de Varioluifel. Deze lijkt daar op. In verschillende kleuren en vormen te krijgen.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door PopupPaul » za 16 mar 2019 15:40

De nieuwe Thule knikarn luifels volgen mooie de contouren van het dak dus vallen minder op. Op de Troll 550 kan de luifel op het dak iet minder breed zijn. Het schoorsteentje van de kachel zit namelijk in de weg.

Op mijn 550 zit de luifel rechtop aan de goot gemonteerd.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Hans met Troll » za 16 mar 2019 15:58

op het duitse forum gevonden
Markise am Troll 550.jpg
Markise am Troll 550.jpg (36.66 KiB) 13368 keer bekeken
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door PopupPaul » za 16 mar 2019 16:12

RE.gif ja dat is hem. En die stopt net voor het schoorsteenpijpje dus het scheelt ongeveer 30cm in luifel breedte
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Nimma » za 16 mar 2019 16:15

Afhankelijk van het type/bouwjaar kan het ook zo, met een extra rail.
IMG_20170929_173746651-3120x1755.jpg
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door PopupPaul » za 16 mar 2019 16:29

RE.gif
De Fiamma Caravanstore is inderdaad ook mogelijk. Die had ik vroeger op mijn Amrikaanse popup trailer.

Door het schuren komen er wel krasjes op het dak maar ja daar zit toch de luifelzak voor knipoog.gif

Persoonlijk vind ik de knikarm Thule fijner qua opzetten (kan je alleen doen) en iets steviger qua constructie.
De Fiamma zakluifel kan je wel makkelijker schoonmaken door deze vertikaal te hangen.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Nimma » za 16 mar 2019 17:31

Ik ben aan de maat en kon de CaravanStore ook alleen knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Kaja2018
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 apr 2018 11:17

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Kaja2018 » di 19 mar 2019 09:08

Bedankt voor de reacties!

Ik heb Atomatent (tip van Popuppaul: http://www.atomatent.nl/luifels.html) gemaild voor meer info. Wie heeft ervaring met deze fabrikant? Wordt vervolgd.

Ik hoop ook nog op een ervaring met https://www.dercampershop.de/wohnwagen- ... a-1002923/

Jacques Bakker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Jacques Bakker » di 19 mar 2019 10:50

Bij een kort verblijf op de camping is een omnistore geplaatst op het dak want dan kun je nog altijd er een voortent of luifel op kwijt heel gemakkelijk. Echter een Unico luifel geeft meer bescherming tegen de elementen en is stormvast hetgeen je van een omnistore niet kunt zeggen.
Soms worden er op marktplaats unico luifels aangeboden tegen redelijke prijzen.
Knaus Vansation TI

Anoniem

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Anoniem » di 19 mar 2019 20:40

Voor onze Familia 310 gebruiken wij al 2 jaar een losse universele Ten Cate luifel van 240 cm breed en 200 cm diep. Deze hebben wij ooit eens bij de Vrijbuiter gekocht voor nog geen € 50. Hij is voor ons voldoende, ook wanneer wij iets langer op een plek blijven staan.

Eribaatje
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 5 jun 2017 21:05
Locatie: Noorden Nederland

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Eribaatje » wo 20 mar 2019 14:40

Wij hebben de Kampa pop air voor onze Eriba touring.
Deze heeft een Afritsbaar stuk waardoor deze als luifel en als voortent te gebruiken is.
Geheel staat echt in echt 10 min.

Nadeel vinden wij dat de tent voorover helt als we op een onvlak gedeelte staan.
De Kampa voortent is nl ook ontworpen voor de oudere types, die lager zijn.

Wij hebben dit “opgelost” met een paar schuimrubber blokken onder de poten te zetten.

Dit euvel weegt niet op tegen de voordelen, nl ;

Goede prijs kwaliteit
Staat dus zeer snel ivm oppompfunctie
Is compact
Als voortent te gebruiken veel ramen die ook allemaal te verduisteren zijn.
Zeer mooi en praktisch vloerkleed bij geleverd

Overigens hebben wij voor de warme zomervakanties een de waard luifel/ tarp die wij al voor de Kampa hadden aangeschaft en ideaal is voor zomervakanties.

Succes met jullie keuze!
Eriba....de cultcaravan voor reislustige individualisten.

Volvodriver

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Volvodriver » wo 20 mar 2019 15:57

Kaja2018 schreef:
di 19 mar 2019 09:08
Bedankt voor de reacties!

Ik heb Atomatent (tip van Popuppaul: http://www.atomatent.nl/luifels.html) gemaild voor meer info. Wie heeft ervaring met deze fabrikant? Wordt vervolgd.
Atomatent zelf geen ervaring mee. Bekenden hebben wel een. Zeer tevreden over. En specifiek op maat gemaakt. Een op "De Waard" gelijkend produkt

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Poldervrouwtje » vr 22 mar 2019 00:15

Ik ken AT voornamelijk van hun tenten. Super kwaliteit en hele goede service. Alles kan op maat gemaakt worden. In iedere kleur.

Niet goedkoop maar gewoon goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Kipke98 » vr 22 mar 2019 15:38

Wij In erg blij met onze Atomatent luifel.
https://r.tapatalk.com/shareLink?url=ht ... are_type=t

Kaja2018
Berichten: 54
Lid geworden op: do 12 apr 2018 11:17

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Kaja2018 » di 26 mar 2019 10:37

@Kipke98: Jullie Atomatent-luifel ziet er idd mooi uit en past goed bij een Eriba (het oog wil ook wat). Je schrijft elders dat de luifel snel op te zetten is. Dat is natuurlijk relatief, dus kun je een schatting geven?

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Kipke98 » di 26 mar 2019 17:49

10 minuten en dan nog wat extra voor de haringen van de zijkanten. Na wat oefenen weet je waar de haringen voor de scheerlijnen de grond in moeten. Drie stokken klaar leggen. Luifel invoeren. Middelste stok omhoog, scheerlijnen spannen. Buitenste stokken met scheerlijnen afspannen. En haringen van de zijkanten de grond in.
Alleen hulp nodig bij het invoeren van de pees. Anders duurt het wat langer.

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Philmar » vr 26 jun 2020 14:13

Zijn er forumleden die een Isabella Shadow schuifluifel gebruiken op de Eriba Touring Troll 550? Ik heb de link gelezen maar geraak er niet wijs uit, teveel verschillende gebruiken. Momenteel hebben wij een Reda schuifluifel met vaste zijwanden in gebruik. Deze was erbij toen we de caravan (2013) kochten begin dit jaar. Moeilijk mooi strak op te zetten. Wij staan nu aan de baai van de Somme en onze Franse buur heeft een Isabella schuifluifel en is er zeer tevreden over, zij verplaatsen zich ook regelmatig. Hij staat erg strak, is natuurlijk maar een zeil, heeft carbon staanders, en ook losse zijwanden zijn eventueel te gebruiken. Alleen is het een Elddis caravan, dus hogere geplaatste rail. Wij willen een schuifluifel omdat wij altijd maar een paar dagen ergens blijven. Onze vorige ,Triton 430, was voorzien van een Omnistore maar dat vonden wij niet mooi ondanks het gemak. Ik vraag mij dus af of de Isabella luifel dan geen probleem geeft aan de deur. De Reda luifel hangt nogal door en raakt de deur, moeilijk strak te krijgen, ofwel snap ik het niet.

Philmar

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door RDDR » vr 26 jun 2020 14:19

RE.gif wij hebben de Isabella Shadow gebruikt bij het broertje van de Touring: de Feeling 430. Ook hefdak en een laag chassis.

Ging perfect. Samenvatting: snel, licht, makkelijk en.... te weinig schaduw. 2 meter diepte is erg beperkt. Makkelijk strak te krijgen en nooit problemen gehad met de deur.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk


2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Eefje » vr 26 jun 2020 18:41

wij hebben de shadow aan een troll 540, supermakkelijk en snel op te zetten en licht in gewicht.
idd geen problemen met de deur (ruimte erboven uiteraard beperkt, maar deur gaat goed open/dicht)
soms wat weinig schaduw doordat hij niet zo diep is, maar met een beetje geluk staat er ergens een boom voor die momenten dat het te weinig is. daarnaast hebben we een schaduwdoek die we dan aan de voorkant bv vastknijperen of soms opstellen ad zijkant.
wij hebben er geen zijwanden bij en ik heb een beetje spijt dat we destijds niet het schaduw voorschermdeel gekocht hebben, want dat bestaat nu niet meer).
de zijwanden zijn denk ik te lang/hoog voor een eriba touring, ik zie ze op plaatjes alleen aan normale hoogte caravans...
maar met simpele schaduwdoeken (ooit eens voordelig bij jysk gekocht voor in de tuin maar daar bleken ze niet handig) gaat het prima voor ons.
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Philmar
Berichten: 835
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Philmar » vr 26 jun 2020 22:06

RDDR & Eefje, bedankt. Onze Franse buren hebben dat voorscherm schaduwdoek. Misschien kunnen we het laten namaken bij een zeilmakerij maar dan 250 cm diep met schaduwdoek en 1 zijwand. Het voornaamste is dat het geen belemmering is aan de deur, zoals jullie aanhalen.
Was het bij allebei 300 cm breed?

Philmar

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door RDDR » vr 26 jun 2020 22:25

Ik had de 360 versie.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: luifel voor Eriba Touring

Bericht door Nimma » vr 26 jun 2020 22:30

Zo kan het ook, een extra rail op het dak geschroefd en gelijmd: hier een Fiamna CaravanStore maar een andere passende luifel kan natuurlijk ook. Geen last van een luifel die de deur in de weg zit. Troll 540 GT For ever Young 2010
Hiervoor eenzelfde constructie op een Troll LMT 1996, jaren zonder problemen veel plezier van gehad.
Screenshot_20200626-222340.png
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”