Vloerverwarming leggen in caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Micky » zo 10 apr 2022 17:14

[re.gif]

geen extra isolatie, de vloer is geïsoleerd en de folie buigt dan telkens als je er over loopt, dat is mijn mening.

in mijn draadje zie je wat je allemaal nodig hebt en ook hoe ik hem bedien en dan kun je dus ook de tijden instellen met je telefoon, kost allemaal helemaal niet veel en ik ben er super tevreden mee thumbup.gif

viewtopic.php?f=60&t=31344&hilit=micky+vloerverwarming
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henrike
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 apr 2022 13:51

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Henrike » vr 15 apr 2022 19:16

Hoi Micky,

Bedankt voor je reactie en tip om hem niet extra te isoleren, onnodig werk is...onnodig ;-)
De kogel is nog niet door de kerk wat betreft de caravan, maar net je draadje gelezen en hoop nu bijna op een koop zonder bestaande vloerverwarming zodat ik met mijn broer zelf aan de klus kan.
Begrijp dus dat die van jou al 3 jaar naar tevredenheid werkt? Mooi te horen joh.

Sorry voor de latere reactie, ik dacht dat er geen reacties waren gekomen, omdat ik geen automatische melding van je bericht kreeg.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Chris » vr 15 apr 2022 20:25

Hallo Henrike.

Eerst even een andere vraag.
Waar sta je met de caravan.... m.a.w. heb je een ongelimiteerde stroomvoorziening?
Want als ik de plaatjes van jou 4 floorplan's zie, dan ben je wel van plan om veel te leggen....heel veel zelfs.
En veel betekend veel stroomverbruik.
Heb je dat beschikbaar??
Mijn Knaus 500EU heeft af fabriek VV... en die trekt zo'n 2.3 ampere... en dat is vergeleken met jou gewenste oppervlak misschien maar de helft ofzo.

Vanwege het misschien verrassende/verbazende verbruik zou ik goed opletten met de voedingen die je wilt kopen.
Ik snap al ( door je melding over fannetjes ) dat je naar de z.g. geschakelde voedingen kijkt...
Die dingen zijn super maar je moet wel een grote veiligheids marge hanteren... b.v. 50% als max vermogen ...dan maar 3 van die dingen ipv 2.
Want... ze worden warm... en bij vol vermogen worden ze flink .. heel flink warm.
Geef ze daarom ruimte... dat ze de warmte kwijt kunnen.

Verwacht niet dat je de caravan kunt verwarmen met VV...
JE haalt de kou van de vloer, dat is heerlijk, maar op neushoogte merk je daar al niets meer van.

Daarom...

Kijk eens of je werkelijk elke vierkante cm wilt "beleggen"
Ivm het stroomverbruik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Henrike
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 apr 2022 13:51

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Henrike » zo 17 apr 2022 20:15

Hoi Chris,

Heel goed wat je aanstipt over het stroomverbruik van de oppervlakte die ik opperde, ik had niet door dat dat zoveel zou worden.

Een update eerst: de caravan is aangeschaft! Het is een mooie Tabbert Jeunesse 560 van 2,5m breed, uit 2005, heel blij mee, hij komt woensdag.

Nu kan ik concreet naar de oppervlakte kijken, dat zou dan evt. worden zoals in de bijlage (En het wordt geen 3 persoonsbed, er komt nog toegang tot de kastruimte onder het bed aan één kant ;-) ). Dus verwarmingsfolie in totaal ongeveer 90cm breed en 350cm lang, met als optie in paars het stuk bij de deur. Maar ik weet niet of dat toegevoegde waarde heeft, daar komt de mat en komt een paar schoenen op te staan als ik binnen ben.
Zou dit plan meer in de richting komen van zo'n 450 watt?

Ik ben me er zeker van bewust dat vloerverwarming de caravan niet warm maakt, inderdaad. Wat achtergrond: nu ben ik al 3 jaar veel in mijn huidige caravan (Hobby Deluxe 360, 1986), ook in de winter, die heeft geen vloerverwarming en verwarmde ik met een elektrisch kacheltje op de laagste stand, met ventilator. Dan was het er meer dan warm genoeg, de ruimte is klein natuurlijk. Alleen stoorde ik me later aan het geluid van de ventilator, maar met een convectorkachel bleef het koud in de caravan, omdat die de lucht niet genoeg verspreidde en de outlet van warmte 40cm van de grond zat. 's Nachts heb ik op 4 hele koude nachten altijd zonder kachel aan geslapen, maar dat heeft de caravan wel snel achteruit doen gaan door het grote verschil in temperatuur in de winter. Vandaar de vloerverwarming, om een basistemperatuur te houden, de kou uit de vloer en de befaamde lekkere warme voeten ;-) Ik ben ook van plan een Ultraheat te installeren, om zo geen losse kachel meer in de caravan te hoeven gebruiken en wat makkelijker warmte in de hele caravan te krijgen.

De gasverwarming gebruikte ik niet meer, volgens mij kon hij alleen op de hoogste stand en zo werd het loeiheet en met een droge warmte. Na 3,4,5 dagen was de gasfles ook wel leeg. En ik heb een seizoensplekken inclusief stroom. In de winter 16 ampere, in de zomer weet ik niet zeker, de Hobby kon volgens mij max. 10 ampere.
Ik heb geen voortent met daar nog allerlei elektrische apparaten, dus dat scheelt. Maar onnodig veel stroom gebruiken vind ik zonde.
Bijlagen
tabbert.jpg
tabbert.jpg (15.15 KiB) 436 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming leggen in caravan

Bericht door Chris » zo 17 apr 2022 22:18

Als 1e... gefeliciteerd met de Tabbert... mooie sterke en degelijke caravans.

Dit lijkt idd meer een normale ligging van vloerverwarming.
En dat stukje bij de deur.... daar loop je niet... en er ligt een dikkere mat.... niet doen denk ik.
Hoeveel stroom dat zal verbruiken?? dat moet ik uit gaan rekenen, de gegevens heb ik niet zo bij de hand.
Welke sit had jij gezien??

En dan kom je nu aan met een Ultraheat.
Ik snap je hoor, maar dat is ook een hele grote stroomzuipert...HEEL groot zelfs.
En ook elektrische verwarming... je zei het zelf al eerder.... droge lucht.
Gelukkig heeft een ultraheat wel verschillende standen van verwarmen... kan dus ook laag...
En als je daarmee de ringverwarming wilt gebruiken heb je de ingebouwde ventilator achter de kachel ook nodig..
Daar was je in de vorige caravan al geen vrienden mee begreep ik.
Iets om over na te denken..

Welke site had jij die folie gezien...verbruik berekenen is niet moeilijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”