Bürstner Averso 395 TS (2013)

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Bürstner Averso 395 TS (2013)

Bericht door Reisben » di 26 feb 2019 20:40

In het voorjaar van 2013 kochten wij een Bürstner Averso 395 TS, een dwarsslaper voorin met treinzit en toilet achterin. Mijn vrouw viel voor het interieur, er zat ook een legkast in(!), mij interesseerde de techniek veel meer. Beide waren dik in orde, was onze ervaring.
De Averso moest getrokken worden door onze Astra benzine 1,4 turbo, 140 pk sterk. En dat ging prima, tenminste: als ik voldoende toeren hield, dus als ik voldoende schakelde, liep alles gesmeerd.
We bleven overwinteren in Spanje! En toen leerden we de caravan goed kennen. Zijn sterke kanten maar ook zijn zwakke kanten. Niet, dat de Averso tegenviel, helemaal niet.
Het is een caravan met veel licht in het interieur door de drie dakluiken en grote ramen. Sfeervolle ledverlichting en een stevige bouw, naar onze bescheiden mening. Wat ik anders had willen zien was het toilet: een geopende voordeur blokkeerde gedeeltelijk het raam van de wc. In Spanje staat de deur veel open. En dakventilatie in de wc zou prettig geweest zijn.
In de vier jaren die wij er mee gereden hebben en hem intensief hebben bewoond waren er geen opzienbarende problemen. Bij normaal onderhoud horen nieuwe bandjes maar dat was het zo ongeveer. En een paar zwaktes…

Het eerste zwakke punt bleek de waterkraan in het keukenblok te zijn. Er stond het meest luxe model van Reich gemonteerd, de Trend A, pakweg €80. Nu is een caravan niet bedoeld voor permanente bewoning zodat het niet helemaal verbazing wekt als een onderdeel de geest geeft. De keukenkraan werd heel veel gebruikt. In de kraan zat een minuscule schakelaar die werd geactiveerd door de handel van de kraan. De schakelaar stuurde de waterpomp aan.
De elektrische draadjes van de kraan hadden koper als kern. Koper wordt hard als je het veel beweegt. En hard koper breekt snel. Zo ook de draadjes aan de schakelaar. Nieuwe kraan besteld, zelfde euvel na een tijdje. Nieuwe (nr 3) kraan besteld, zelfde euvel. Toen een kraan samengesteld van onderdelen uit de drie kranen maar de draadjes vervangen door draadjes van een koptelefoon. Die draadjes mogen bewegen, sterker nog, die zijn gemaakt om te kunnen bewegen. Waarom meneer Reich niet op dit idee komt is mij een raadsel.

Na enkele jaren intensief gebruik was de cassette van de wc niet helemaal fris meer. De bewegende delen waren redelijk aanslagvrij te houden maar het interieur van de cassette niet. Daar hielpen ook de geadviseerde middeltjes niet meer. We hebben er uiteindelijk een opschoonset ingezet, dus een nieuwe cassette.

Na een tijdje met een simpele luifel te hebben gekampeerd bedachten we dat bij een langer verblijf op een camping een voortent toch wel prettig zou zijn. De winters aan de Spaanse Costa’s zijn behaaglijk maar ’s avonds wordt het daar toch ook wel kil. Een voortent vormt dan een droge sluis naar het interieur van de caravan en als je wilt kun je in de voortent met een extra gaskachel ook nog prima verpozen.
De Averso woog met belading 1380 kg, gemeten op twee verschillende weegbruggen. Eigenlijk te zwaar, eigenlijk aan de max van de Astra. Een voortent moest dus licht zijn en zo kwamen we bij de Dorema Multi Nova terecht. Met aluminium frame vanwege het gewicht. Een eenvoudige voortent. Of is het een luxe luifel?
We ontdekten dat het een voordeel is als de deur van de voortent recht tegenover de deur van de caravan is gepositioneerd. Dan staat de overige ruimte van de voortent je vrij om leuk in te richten. Hadden we dus mazzel mee want we hadden hier niet bij stil gestaan.
De Dorema heeft vier winters overleefd, inclusief stormen, slagregens en hete zomers. En hij hield zich prima. Toptent, die Multi Nova!

De voortent had een zwak punt in zijn ontwerp. Te weinig dakliggers. Bij een stevige regenbui ging het dakdoek flink doorhangen doordat water zich verzamelde. Het dak was simpelweg niet stijf genoeg. Dus naar de campingshop om extra framebuizen te halen. Voor het dak, maar later nog voor een aantal om als schoor te dienen tijdens stormwinden. Noch Dorema adviseert over dit punt van het ontwerp, noch de dealer. Jammer.
Na een tijdje overwinteren leerden we dat schaduw een kostbaar goed is. Tijdens ons lange winterverblijf in Spanje moest er een luifel aan de voortent komen, ook Dorema, de Palma. Zelfde zwakte als de Multi Nova: te weinig dakliggers. Verder een prima luifeldie, als je het wenst, ook rechtstreeks aan de caravan te bevestigen is, mits je een aanpassing doet voor de bevestiging van de dakliggers.

Toen wij in 2017 naar huis reden met de Averso om hem te verkopen weigerde op de eerste overnachtingscamping de mover. Wat nu?
Als eerste de oplader gecontroleerd. Van huis uit geen elektricien bedacht ik dat de oplader toch minstens 12 Volt had moeten leveren, misschien wel 14 Volt maar dit deed hij niet. Naar Norauto, een Spaanse auto-onderdelenketen en een nieuwe oplader gekocht. De accu werd niet geladen, de oplader gaf een foutmelding. Bij de Spaanse grens, La Jonquera, een nieuwe accu gekocht. Dagje laden en ja, de mover werkte weer. Was het onzorgvuldig onderhoud geweest dat de boel had laten sneuvelen? Ik weet het niet.

Na een aantal jaren overwinteren kwamen we tot de conclusie dat de Averso weliswaar een prima caravan was maar dat de ruimte toch een beetje beperkt was. Met vrienden eten in de voortent, waar ook een volwassen koelkast moest staan, was mogelijk maar het hield niet over. We besloten een grotere caravan te kopen en namen met gemengde gevoelens afscheid van de Bürstner.

U hoort nog van ons.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Bürsten Averso 395 TS (2013)

Bericht door Den Adriaan » wo 27 feb 2019 08:33

Leuk geschreven.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Voor allen: een zonnige dag toegewenst.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Bürsten Averso 395 TS (2013)

Bericht door Gerrie » wo 27 feb 2019 20:36

Mooi verhaal maar begrijp ik het goed. Jullie zitten sinds 2017 zonder caravan ?
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Bürsten Averso 395 TS (2013)

Bericht door Reisben » wo 27 feb 2019 20:59

Nee, Gerrie,
In Spanje staat nu nog een LMC Style en in Almere in de winterstalling een Beyerland Sprinter. Over beide zul je binnenkort nog verhaaltjes tegen kunnen komen. De LMC gaat weg, de Beyerland is sinds kort onze toercaravan in de meest letterlijke zin. Daarmee gaan we straks weer op pad. Wat dat blijkt het leukste te zijn dat we willen doen, onderweg zijn.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Bürsten Averso 395 TS (2013)

Bericht door Gerrie » do 28 feb 2019 19:49

Reisben, je lijkt wel een verzamelaar blij.gif . Veel plezier gewenst.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Bürsten Averso 395 TS (2013)

Bericht door Reisben » za 2 mar 2019 21:50

Verzamelaar Gerrie...?
Valt mee. Heb vandaag een verhaaltje over de LMC gepost, er volgt nog een verhaaltje over de Beyerland. Dan zul je zien dat wij, zoals zoveel caravanners en zeker als zoveel overwinteraars, een beetje wiebelen: wat willen we, wat kunnen we. We hebben zes jaren overwinteren in Spanje achter de rug, het wordt tijd voor verandering.
Vandaar de Beyerland, die is compact, wendbaar, licht en voldoende comfortabel om langere tijd mee rond te trekken. Aangezien alles geld kost zeggen we de jaarplaats in Aquilas op en doen de LMC van de hand. Kosten besparen en beweeglijkheid verkrijgen, daar gaat het nu om.
Zoals ik al zei, we wiebelen en dat zien we veel bij gepensioneerden. Caravan wel, caravan weg, camper gekocht, chalet gekocht, grotere camper met aanhanger en Smart, toch weer een caravan, en dat is allemaal prima, er is niet de ultieme oplossing.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Bürsten Averso 395 TS (2013)

Bericht door Gerrie » zo 3 mar 2019 18:42

Reisben, je verhaal over de lmc al gelezen. Veel succes met lekker verder wiebelen. Zo blijft er altijd wat te wensen over en dat is volgens mij goed. Als je geen wensen meer hebt is de grap er volgens mij af. Veel succes.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Bürstner”