Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Plaats reactie
NoMoreDeWaard
Berichten: 27
Lid geworden op: di 22 jan 2019 10:23

Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Bericht door NoMoreDeWaard » vr 22 feb 2019 10:32

Bij aanschaf van mijn "lease" Passat Variant GTE uit 2016 heb ik er een trekhaak onder laten zetten door leaseplan.
Dit deden zij zelf, dus niet af fabriek.

Nooit aandacht aan besteed toen we met aanhangwagen (750kg) op vakantie gingen (het werkt), maar nu we de caravan(1500kg) hebben besteld, en ik hier op het forum van alles heb gelezen ben ik er toch maar even naar gaan kijken, ivm, Max kogeldruk.

Er zit geen type plaatje op (iets wat volgens sommige sites wel zou moeten), dus dealer gebeld en die gaf aan dat ie 100KG kogeldruk mag hebben.

Echter nu komt mijn probleem, als ik kijk in het installatie boekje wat ik heb gekregen bij de autopapieren staat er idd. 100 KG kogeldruk, echter het type nummer (Westfalia type : 321 851) wat genoemd wordt in het boekje staat niet op de kogel. Daar staat alleen de volgende info op:
T3215
321 533
ISO 50

Zoeken op internet levert geen resultaat voor type 321 533 vandaar mijn vraag of iemand tips heeft hoe ik erachter kan komen of deze trekhaak goed genoeg is om onze caravan te trekken?

Laatste optie is langs een trekhaak centrum te rijden en te kijken of die meer duidelijkheid kunnen geven.

Caravan komt pas in Mei dus indien nodig tijd zat om er een andere trekhaak onder te laten plaatsen .
Passat Variant GTE (218pk/400nm)(2016) + Knaus Sport 450 FU Silver Selection 2019

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Bericht door Cara-Fan » vr 22 feb 2019 11:00

Kun je op enige manier een plek vinden om in de achterbumper te komen/kijken? Soms kun je met je smartphone een foto maken van het typeplaatje en info.

NoMoreDeWaard
Berichten: 27
Lid geworden op: di 22 jan 2019 10:23

Re: Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Bericht door NoMoreDeWaard » vr 22 feb 2019 12:33

Ik zal zo eens kijken of dat lukt. gewoon eronder kijken leverde niet veel op door alle plastic schermen.
Passat Variant GTE (218pk/400nm)(2016) + Knaus Sport 450 FU Silver Selection 2019

NoMoreDeWaard
Berichten: 27
Lid geworden op: di 22 jan 2019 10:23

Re: Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Bericht door NoMoreDeWaard » vr 22 feb 2019 13:02

Super bedankt,

Na 20 filmpjes maken op de tast heb ik hem gevonden. Typeplaatje geeft netjes aan wat in het instructie boekje staat.
kogeldruk: S100 kg
Passat Variant GTE (218pk/400nm)(2016) + Knaus Sport 450 FU Silver Selection 2019

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Bericht door Cara-Fan » vr 22 feb 2019 13:20

RE.gif

Hahaha, het is i.d. soms even zoeken, mooi dat het gelukt is thumbup.gif

Roudejans

Re: Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Bericht door Roudejans » wo 23 jun 2021 10:25

Volgens moet bij het bepalen van maximale kogeldruk niet alleen naar de specificatie van de trekhaak gekeken worden, maar ook naar die van de auto zelf. In het instructieboekje van mijn Passat B8 variant staat dat de max kogeldruk 90 kg is. Op het typeplaatje van mij trekhaak is een max kpgeldruk van 100 kg vermeld.
Ik vermoed dat deze 90 kg leidend is in dit geval omdat de auto dus een lagere kogeldruk toestaat dan de trekhaak?

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Bericht door andrehj » wo 21 jul 2021 20:39

Roudejans schreef:
wo 23 jun 2021 10:25
Volgens moet bij het bepalen van maximale kogeldruk niet alleen naar de specificatie van de trekhaak gekeken worden, maar ook naar die van de auto zelf. In het instructieboekje van mijn Passat B8 variant staat dat de max kogeldruk 90 kg is. Op het typeplaatje van mij trekhaak is een max kpgeldruk van 100 kg vermeld.
Ik vermoed dat deze 90 kg leidend is in dit geval omdat de auto dus een lagere kogeldruk toestaat dan de trekhaak?
Je reageert op een meer dan twee jaar oude vraag, maar het klopt wel wat je schrijft. Normaliter is het zo dat de trekhaakfabrikant ervoor zorgt dat de trekhaak een kogeldruk kan hebben die minimaal net zo hoog is als de hoogste kogeldruk van de auto's waarvoor deze trekhaak geschikt is (vaak is een trekhaak geschikt voor hele series auto's, vaak ook van meerdere merken die hetzelfde platform gebruiken).
Dus de max kogeldruk van auto+trekhaak vind je in de technische gegevens van de auto, en niet op het typeplaatje van de trekhaak. Dit is een wijdverbreid misverstand.
En om het compleet te maken moet je ook nog kijken wat de max kogeldruk van de aanhanger is. Veel kleinere aanhangers mogen bijv. maar 50 kg hebben.
Van dit geheel moet je dan de laatste nemen.

martijn v o

Re: Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Bericht door martijn v o » do 22 jul 2021 18:04

En er is nog een derde item waar je rekening mee dient te houden en dat is de toegestane kogeldruk van de caravan.

dus in het kort:
- kogeldruk van de auto
- Kogeldruk van de trekhaak
- Kogeldruk van de caravan

En van die drie de laagste aanhouden.

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Bericht door nonblond » za 24 jul 2021 00:04

De vraag is uit 2019, dus je bent een beetje laat met je reactie. Misschien is de topic starter al niet eens meer actief op het forum.

martijn v o

Re: Onbekende trekhaak onder Passat Variant B8 wie heeft er advies

Bericht door martijn v o » za 24 jul 2021 22:21

ja ik moest het even opzoeken en kon het boekje niet vinden. mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”