ALKO Mammut mover

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Ron » vr 26 mei 2023 13:21

In de industrie wordt heel veel van read contacten gebruik gemaakt.
Richting van de magneet heeft zeker invloed.
Verder kunnen ze inbranden bij te grote stromen.
Maar als er minimale stroompjes over heen gaan .
Dan gaan ze jaren mee.
Hoe vuile en vies het ook wordt.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Jan van Vijven » vr 26 mei 2023 14:34

Klopt, bij ons staan ze gewoon in het zoute water.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » vr 26 mei 2023 20:37

Reedkontakten zijn niet echt voorspelbare dingen.
Ook als er een keer een heel sterke magneet in de buurt geweest is kan ie gaan weigeren.
Zelfs al eens meegemaakt dat ie in functie omkeerde....

Ik zou er niet heel lang over twijfelen om dat ding een schoppie te geven.
Maar, als ik zie wat er in je hand ligt... ene draadje met een metaalfilm weerstandje en het andere draadje lijkt mij een zekering in te zitten..dat kan ik mis hebben, t'is geisoleerd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Reisben » za 27 mei 2023 10:19

ben zelf ook een beetje verwonderd over de fragile constructie van de schakelaar Chris, mocht je een tip hebben voor een nette, waterdichte N-O-drukschakelaar dan houd ik mij aanbevolen. Als mechanicus ben ik van het robuuste materiaal, vooral als weer en wind toegang hebben. Dan wordt dat schoppie een feit...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » za 27 mei 2023 11:47

Een N-O drukknop is er gerust wel te vinden.... of een mooi klein tumbler switchje... zonder moment..Waterdicht...
Zat zat die dingen.
Zelf zou ik voor een mooi subtiel switchje gaan... wel waterdicht als ie buiten moet komen.
Maar ik denk ook dat je dan toch even na moet gaan hoeveel Ohm dat weerstandje is... ( de kleurcode) en wat er in dat roze isolatie zit..zekeringetje?? )
En nog een.... moet het nieuwe switchje ook in het gaatje in de disselafdekking komen... waarom niet in de disselbak of om de hoek van de deur/ achter een serviceluik..
Ik zeg maar wat om de gedachten op gang te brengen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Reisben » za 27 mei 2023 19:07

Dank voor je tip Chris, ik neem ze mee in mijn zoektocht.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Hazet
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 mei 2023 14:04

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Hazet » do 1 jun 2023 13:22

Bij Alko geweest. Mover is niets mis mee. Accu defect. Prima service in Nieuw Vennep.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » do 1 jun 2023 13:53

Ha... toevallig vandaag 2x langsgereden...
Daar bij die brug met die gekke scheve mast.. ( zijn er 3 van, allemaal anders maar met scheve paal)
De Calatrava bruggen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RoDu
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 jun 2023 13:41

ALKO Mammut mover

Bericht door RoDu » ma 5 jun 2023 14:30

Hoi,

Onze AL-Ko Mammut mover had en heeft een probleem . Bij de dealer perfect met de caravan gerangeerd movers op de wielen en er weer af ging allemaal perfect..
Eenmaal thuis de caravan met de movers op zijn plaats gezet , zag ik een half uurtje later dat de mover niet van de wielen af waren , ik weer met de AB naar de connector maar helaas lampje bleef knipperen bijna alle oplossingen die waren aangeboden geprobeerd wat betreft de AB ( nieuwe batterijen diverse keren met diverse knoppen ingedrukt geprobeerd te verbinden ) maar helaas de movers deden het niet , uiteindelijk met de hand , met een klein rateltje en dopje 13 de movers van de wielen afgehaald ( wat niet erg makkelijk gaat) de movers helemaal tot de eindstand uitgedraaid . Omdat ik de volgende dag al op vakantie ging verder niet meer mee bezig geweest .

Eenmaal op de camping de caravan met handkracht op zijn plaats gezet . Na een belletje met de dealer om te vragen of de boel gezekerd was kon deze positief reageren en verteldde mij waar deze zaten. ik de zekeringen controleren door deze eruit te halen en weer te plaatsen, deze waren nog goed . De AB gepakt aangezet en wat denk je het groene lampje knipperde niet meer, wij helemaal blij, vervolgens de movers naar de wielen toe bewogen en er weer vanaf dit werkte weer , wel met een licht ratelend geluid steeds op het moment van de band raken en weer op de home positie.
Dag van vertrek alles ingepakt en de AB erbij de mover naar de wielen toe ( weer dat ratelend geluid) gewacht tot alles weer stil was om vervolgens met de Joystick de caravan laten rijden .... helaas dit deed het niet ... wel een beetje balen en het groene lampje knipperde weer . de AB uitgezet en weer aan ( de zelftest weer afgewacht) de AB tegen de sensor en hoppa het lampje brand weer. De movers van de wielen af gestuurd ( en weer dat ratelend geluid op het einde) nadat dit klaar was en de cyclus gereed wij weer opnieuw geprobeerd AB aan , connecten , mover tegen de wielen aan en weer niet willen rijden boos.gif . De caravan maar weer met de hand aan de auto gezet en naar huis gereden wat overigens zonder pronblemen lukte thumbup.gif .

De ALKO service gemaild in Nieuw Vennep en deze kan dat niet op afstand op lossen , ook nog niets van de dealer gehoord ( op maandag gesloten pfff) Zal dus uiteindelijk wel uitdraaien op het bezoeken van de dealer of het service centrum van Alko ... Mits iemand hier mij een oplossing kan bieden haphop.gif

Ron
De Caravans van je buren zijn niet altijd groener.. knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door dieseltijger » ma 5 jun 2023 18:47

Kijk eens hier: viewtopic.php?t=29774
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

RoDu
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 jun 2023 13:41

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door RoDu » ma 5 jun 2023 22:12

dieseltijger schreef:
ma 5 jun 2023 18:47
Kijk eens hier: viewtopic.php?t=29774
Beste dieseltijger
De hele Topic doorgelezen maar nergens iets gelezen over het probleem wat ik heb , alle oplossingen die zijn aangedragen heb ik geprobeerd , maar dank voor je optie ..
De Caravans van je buren zijn niet altijd groener.. knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door dieseltijger » ma 5 jun 2023 22:46

Uiterst irritant. Spullen waar je niet op kan vertrouwen, en eigenlijk....ook geen support. Je leest zelden dat er een oorzaak is vastgesteld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door blazoen » di 6 jun 2023 09:44

Helaas herkenbaar probleem. Wij hebben nu anderhalf jaar geleden een nieuwe caravan gekocht met daarop meteen ook een Alko mammut. Tot nu toe meegemaakt:
Na koppelen afstandsbediening viel die binnen 5 sec alweer uit en was hij niet te opnieuw te koppelen. Los halen alle verbindingen hielp effe.
Vervolgens is dit euvel nog 4 keer geweest.
2 keer gehad dat er maar een rol naar de band bewoog.
Al vaker contact gehad met dealer maar die heeft ook nog geen oplossing als vervang het reedcontact maar door een pulsschakelaar. Dat heb ik nog niet gedaan maar ik denk ook niet dat dit de oplossing is. Het lijkt wel of er heel brakke software of meerdere slechte verbindingen zijn is mijn eigen conclusie. Maar daarmee is het niet opgelost.

RoDu
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 jun 2023 13:41

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door RoDu » di 6 jun 2023 16:11

Naar de dealer geweest en eigenlijk hadden we het meteen door ( dat ik het niet eerder had opgemerkt) als de movers naar de wielen gaan dan stoppen ze eigenlijk al op het moment dat ze de wielen raken en dus geen permissie hebben om te mogen draaien ...
Omdat ik de movers met de hand van de wielen had gedraaid ( helemaal naar de uiterste stand) was ik de eindschakelaar voorbij gegaan en waarschijnlijk heb ik hierdoor de boel "ontwricht" scratch.gif
We gaan het meemaken ik houd jullie op de hoogte

Ron
De Caravans van je buren zijn niet altijd groener.. knipoog.gif

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door volvocop » di 6 jun 2023 16:50

Ik, wij zijn benieuwd Ron. Hou ons op de hoogte, succes met dit ongemak!
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door iemand » di 6 jun 2023 18:09

Hoe hebben ze het dan nu voor je opgelost ? scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

RoDu
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 jun 2023 13:41

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door RoDu » wo 7 jun 2023 21:48

iemand schreef:
di 6 jun 2023 18:09
Hoe hebben ze het dan nu voor je opgelost ? scratch.gif
Nog niet ..... ik heb nog niets gehoord zo gauw ik wat weet meld ik het ...
De Caravans van je buren zijn niet altijd groener.. knipoog.gif

Rob87
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 8 mar 2021 00:56

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Rob87 » za 10 jun 2023 08:56

Kun je niet gewoon de boel opnieuw inleren?
Dus de knoppen van de banden af indrukken en dan tegen het contact op de dissel houden, dan zoekt hij zelf zijn eindpunt op. Daarna gaat de AB weer knipperen en doe je het zelfde maar dan de knoppen naar de wielen toe indrukken en de ab tegen het contact houden.
Als ze er tegen zitten kun je ook nog altijd nog een keer op de knoppen naar de banden toe drukken, dan gaat hij nog een keer de druk op de band meten.

Het is een fijne mover, en als je weet hoe hij werkt heb je er geen omkijken na. Echter als je een keer de ab te vroeg uitzet en niet de cyclus laat afmaken beginnen de problemen. Daarom altijd pas de ab uitzetten als het lampje op de ab weer knippert.

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door blazoen » zo 11 jun 2023 09:48

Reisben heeft een foto geplaatst van de aansluiting van het vrijgavecontact op de datakabel. Daar zie ik 2 kabels een bruine en een witte.
Wanneer ik echter een foto van de Alko DataKabel aan de andere kant zie komen er 3 kabels uit, 2 bruine en 1 witte. Nu snap ik niet meer hoe dit in elkaar zit. Waar komt die 2e bruine opeens vandaan en hoe zit dit nu in elkaar. Is wel handig om te weten zeker wanneer je een switch, deurbel, parallel wil monteren aan het originele vrijgavecontact.
Bijlagen
IMG_1177.jpeg
Foto van Reisben
IMG_1177.jpeg (79.46 KiB) 824 keer bekeken
Scherm­afbeelding 2023-06-11 om 09.39.38.png
Foto van andere uiteinde datakabel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » zo 11 jun 2023 09:56

Als je een extra moment switchje wilt monteren zou dat eigenlijk tussen het reed kontakt en de componenten moeten komen.
Want wat zijn die componenten.... ik zie een weerstand, die blauwe met gekleurde streepjes en een onderdeel in een krimptube.
Wat zou dat zijn... ???

En anders... even meten..
Spelt door de draden prikken aan de Reed kant...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door blazoen » zo 11 jun 2023 10:40

Dankjewel Chris voor de reactie.

Het is inderdaad het veiligst om de switch vlak bij het reed contact parallel te schakelen.
De reden dat ik het aan het andere einde van de datakabel wilde aansluiten is dat ik dan niet een 2e kabel vanuit de dissel ergens door de caravanvloer moet leggen, en dus ook een extra gat moet maken en afdichten. De datakabel zit loopt al in de caravan en vandaar uit is het gemakkelijker.
Los daarvan snap ik ook nog steeds niet hoe dat zit met die bruine kabels. Aan een kant 1 en aan de andere eind 2 ?

RoDu
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 5 jun 2023 13:41

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door RoDu » zo 11 jun 2023 12:51

Rob87 schreef:
za 10 jun 2023 08:56
Kun je niet gewoon de boel opnieuw inleren?
Dus de knoppen van de banden af indrukken en dan tegen het contact op de dissel houden, dan zoekt hij zelf zijn eindpunt op. Daarna gaat de AB weer knipperen en doe je het zelfde maar dan de knoppen naar de wielen toe indrukken en de ab tegen het contact houden.
Als ze er tegen zitten kun je ook nog altijd nog een keer op de knoppen naar de banden toe drukken, dan gaat hij nog een keer de druk op de band meten.

Het is een fijne mover, en als je weet hoe hij werkt heb je er geen omkijken na. Echter als je een keer de ab te vroeg uitzet en niet de cyclus laat afmaken beginnen de problemen. Daarom altijd pas de ab uitzetten als het lampje op de ab weer knippert.
Het is momenteel aan de dealer om het op te lossen :-). Ik heb uiteraard zelf ook geprobeerd,volgens het boekje, om alles opnieuw in te leren maar helaas is het mij niet gelukt.. Ik hoop dinsdag uiterlijk woensdag de caravan weer op te halen want donderdag gaan we rijden ....
De Caravans van je buren zijn niet altijd groener.. knipoog.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 11 jun 2023 14:25

Meg een multi meter is het toch redelijk eenvoudig om te achterhalen welke draden naar de reed contact gaan
Zet daar parallel eenzelfde weerstand en pulsschakelaar overheen dan zou het moeten werken lijkt me.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Chris » zo 11 jun 2023 14:27

blazoen schreef:
zo 11 jun 2023 10:40
Dankjewel Chris voor de reactie.

Het is inderdaad het veiligst om de switch vlak bij het reed contact parallel te schakelen.
De reden dat ik het aan het andere einde van de datakabel wilde aansluiten is dat ik dan niet een 2e kabel vanuit de dissel ergens door de caravanvloer moet leggen, en dus ook een extra gat moet maken en afdichten. De datakabel zit loopt al in de caravan en vandaar uit is het gemakkelijker.
Los daarvan snap ik ook nog steeds niet hoe dat zit met die bruine kabels. Aan een kant 1 en aan de andere eind 2 ?
Ik begrijp dat je geen meter hebt...jammer... want dat kabeltje even opmeten is niet moeilijk.
Vermoedelijk gewoon van 1 bruine 2 gemaakt..aan elkaar vast dus.

Dat weerstandje is ook nog wel wat op de bedenken... kan je herhalen bij het nieuwe schakelaartje..
Maar wat er in die andere draad zit.....kan van alles zijn, zelfs een simpele draadverlenging...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: ALKO Mammut mover

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 11 jun 2023 14:33

Ik verwacht dat daar een eenvoudige verbinding in zit zo een
IMG_0059.jpeg
IMG_0059.jpeg (29.83 KiB) 764 keer bekeken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Movers”