Caravan met een trekhaak
Re: Caravan met een trekhaak
RE.gif
Heel eenvoudig... zowel de verlenging als de verzwaring zijn relatief groter met een relatief groter giermoment als gevolg.
Basic mechanica.
Heel eenvoudig... zowel de verlenging als de verzwaring zijn relatief groter met een relatief groter giermoment als gevolg.
Basic mechanica.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Caravan met een trekhaak
RE.gif
zoiets?
zoiets?
Re: Caravan met een trekhaak
RE.gif
Zonder de (relatieve) randvoorwaarden zegt dat vrijwel niets ! Je moet het wel in het juiste perspectief plaatsen.
Zonder de (relatieve) randvoorwaarden zegt dat vrijwel niets ! Je moet het wel in het juiste perspectief plaatsen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Caravan met een trekhaak
RE.gif
tuurlijk
tuurlijk
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Caravan met een trekhaak
Jekihero schreef:Er was in de Duitse pers (o.a. Caravaning) regelmatig kritiek op de hoge kogeldruk van 70 kG+ van sommige types van Fendt. Daarom ging de as naar voren.
Die klagers snappen het niet, ik ben juist blij met een hoge kogeldruk.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Caravan met een trekhaak
Ja, jammer dat ze er naar luisteren.
De reden waarom een Fendt zo goed rijdt is juist de plaatsing van de as.
De reden waarom een Fendt zo goed rijdt is juist de plaatsing van de as.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan met een trekhaak
Hm. Wat betreft verzwaring kan ik je wel volgen. Wat betreft verlenging niet. De procentuele toename is weliswaar groter bij een kleine caravan, maar de afstand tot de as is dan altijd nog kleiner dan dan bij een grote. En die afstand bepaalt het slingermoment.PremiumDiscovery schreef: ↑za 26 jan 2019 22:55Heel eenvoudig... zowel de verlenging als de verzwaring zijn relatief groter met een relatief groter giermoment als gevolg.
Basic mechanica.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Caravan met een trekhaak
Niet helemaal waar denk ik nu. De afstand tot de kogel bepaalt het slingermoment
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Caravan met een trekhaak
Sorry maar het ging om de caravanMicky schreef:je moet niet perse fietsen achterop hebben, als er geen andere oplossing is blijven ze thuisTechn schreef: ↑za 26 jan 2019 21:51Nee mickey het ging erom dat als je persé fietsen achterop moet hebben wat dan de beste optie is volgens jouMicky schreef: geen fietsen aan de achterkant, ook niet aan de voorkant, maar op of in de auto, kan het echt niet anders dan op de dissel
Niet zeggen nu geen fietsen!
We weten allemaal dat dat niet handig is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
oke als je echt je zin wilt en mijn beste oplossing wilt horen....
De beste oplossing als je dan toch achterop fietsen mee wilt nemen is zorgen dat je zoals ik bijv. een auto hebt die 4x4 heeft, leeg 1700kg weegt en beladen zo'n 2200 en dan zorgt dat je caravan 1200kg weegt (zoals de onze), vervolgens alles zo veel mogelijk bij de as belaadt en een kogeldruk hebt van zo'n 90kg.
dan kun je gewoon 120km/h knallen maar ik vrees dat de gemiddelde fiets meesjouwer juist niet hieraan voldoet en een beetje krapjes in de verhoudingen zit, dus vandaar, niet achteraan de caravan, maar op /in de auto en als het niet anders kan, op de dissel
Niet over een trek auto
En weer begin je over
Niet meenemen of op de auto
Dat was niet de vraag!
Wat is volgens jou de beste oplossing voor fietsen achterop de caravan?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Caravan met een trekhaak
RE.gif
Als je niet kunt lezen dan houdt het op helaas, fijne dag
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Als je niet kunt lezen dan houdt het op helaas, fijne dag
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan met een trekhaak
Ik had jou hoger staan mickey!!!
Je kan geen oplossing aandragen en vervolgens loop je weg......
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je kan geen oplossing aandragen en vervolgens loop je weg......
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Caravan met een trekhaak
RE.gif
Sorry, ik probeer het nog een keer, er is geen goede oplossing voor fietsen achterop, er is geen "beste" manier, ze zijn allemaal slecht, de ene iets meer dan de andere.
Dus voor jou nogmaals mijn persoonlijke mening/oplossing: geen fietsen achterop, niet beneden en niet boven.
Het spijt me dat je het niet wilt horen, maar mooier kan ik het niet maken, ik zal het nooit aan iemand adviseren.
Sorry, ik probeer het nog een keer, er is geen goede oplossing voor fietsen achterop, er is geen "beste" manier, ze zijn allemaal slecht, de ene iets meer dan de andere.
Dus voor jou nogmaals mijn persoonlijke mening/oplossing: geen fietsen achterop, niet beneden en niet boven.
Het spijt me dat je het niet wilt horen, maar mooier kan ik het niet maken, ik zal het nooit aan iemand adviseren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan met een trekhaak
Daar ben ik het niet mee eens.
Zonder enige wetenschappelijke onderbouwing.
Puur gebaseerd op het rijden met allerlei soorten aanhangers, bijna dagelijks, en dat gedurende een halve eeuw.
De afstand kogel tot de as, in combinatie met het overstekende deel achter de as bepaald het slingermoment.
Zou de as ver naar achter geplaatst zijn, dan slingert het totaal niet.
Voorbeeld: ik heb 25 jaar een lange boottrailer gehad.
De assen zaten bijna achteraan, puur omdat het meeste gewicht in die boot achterin zit. (zware motor en aandrijving)
De totale lengte ca 10 mtr van kogel tot achterkant.
Gewicht ca 3500 kg.
Zonder problemen kon ik daar 130 kmu mee rijden zonder dat je ook maar iets voelde van enige onrust.
Met kortere aanhangers en lange lading houdt het echt op bij 80 kmu.
Lange aanhangers met dezelfde lading weer geen probleem, doordat de as verder naar achter zit.
Wel veel hogere kogeldruk, ook dat speelt mee.
Een caravan is hetzelfde verhaal.
Alle lading achter de as beïnvloed de rijeigenschappen negatief.
Hoe verder achter de as hoe meer.
Fietsen helemaal achteraan? Ik zou het nooit willen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan met een trekhaak
RE.gif
Re: Caravan met een trekhaak
Ben ik mee eens.
Ik vind dit wel een interessante discussie. We zijn het er allemaal wel mee eens dat je beter geen gewicht achter de as moet hebben. Hoe meer en verder het gewicht achter de as hoe meer geslinger. Toch ben ik benieuwd naar een wetenschappelijke onderbouwing. Ook denk ik dat de ene caravan er anders op reageert dan de andere. Dat de verhouding tussen acheroverbouw en vooroverbouw ook meespeelt.
Zo heb ik ook nog even de filmpjes zitten te kijken met die model caravan op dat bandje. Er is een engels filmpje waar ze meer gewicht VOORIN plaatsen waarbij de combinatie ook instabiel wordt. Jammer is dat geen can alle filmpjes melden hoeveel gewicht ze plaatsen, wat de disseldruk is en wat de auto weegt. Dat heeft namelijk ook heel veel invloed op de stabiliteit. De film van de KCK plaatst 9 blokjes. In het midden zeer stabiel maar uit elkaar geplaatst niet. Ik had graag een test gezien met 90% gewicht op de as en 5% helemaal achterop en 5% helemaal voorop bij een kogeldruk van 75kg (op schaal) en een trekker die twee keer zo zwaar is als de caravan. Want dit is wat ik ga doen in de praktijk. Ik denk namelijk dat dit weinig tot geen invloed zal hebben op het rijgedrag van de combinatie.
https://youtu.be/qEWtBV9I0U4
Ik vind dit wel een interessante discussie. We zijn het er allemaal wel mee eens dat je beter geen gewicht achter de as moet hebben. Hoe meer en verder het gewicht achter de as hoe meer geslinger. Toch ben ik benieuwd naar een wetenschappelijke onderbouwing. Ook denk ik dat de ene caravan er anders op reageert dan de andere. Dat de verhouding tussen acheroverbouw en vooroverbouw ook meespeelt.
Zo heb ik ook nog even de filmpjes zitten te kijken met die model caravan op dat bandje. Er is een engels filmpje waar ze meer gewicht VOORIN plaatsen waarbij de combinatie ook instabiel wordt. Jammer is dat geen can alle filmpjes melden hoeveel gewicht ze plaatsen, wat de disseldruk is en wat de auto weegt. Dat heeft namelijk ook heel veel invloed op de stabiliteit. De film van de KCK plaatst 9 blokjes. In het midden zeer stabiel maar uit elkaar geplaatst niet. Ik had graag een test gezien met 90% gewicht op de as en 5% helemaal achterop en 5% helemaal voorop bij een kogeldruk van 75kg (op schaal) en een trekker die twee keer zo zwaar is als de caravan. Want dit is wat ik ga doen in de praktijk. Ik denk namelijk dat dit weinig tot geen invloed zal hebben op het rijgedrag van de combinatie.
https://youtu.be/qEWtBV9I0U4
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Caravan met een trekhaak
RE.gif
Theo Gerrits doet het je voor op de beurzen, dus je kunt hem gewoon vragen de caravan zo te beladen zoals jij het voorbeeld wilt zien, moet je wel even kijken waar hij wanneer staat.
Theo Gerrits doet het je voor op de beurzen, dus je kunt hem gewoon vragen de caravan zo te beladen zoals jij het voorbeeld wilt zien, moet je wel even kijken waar hij wanneer staat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan met een trekhaak
GEEN fietsen achterop is het enige goede.
Wat die slinger betreft, wielen zo ver mogelijk naar achteren, dat verkleint de reactie bij sligeren.
Vergelijk het ook een beetje met een klein aanhangwagentje met een korte dissel. Daar kan ik nauwelijks achteruit me rijden want dat ding gaat bliksemsnel in schaar. Met een caravan heb ik daar veel minder last mee, en hoe langer die caravan is, hoe minder.
Maar dat is denkelijk een ander topic (sorry, ik geef toe dat ik niet de beste achteruitrijder met een aanhanger ben en probeer dat te vermijden, maar soms breekt nood wet en dan durf ik wel wat knoeien )
Wat die slinger betreft, wielen zo ver mogelijk naar achteren, dat verkleint de reactie bij sligeren.
Vergelijk het ook een beetje met een klein aanhangwagentje met een korte dissel. Daar kan ik nauwelijks achteruit me rijden want dat ding gaat bliksemsnel in schaar. Met een caravan heb ik daar veel minder last mee, en hoe langer die caravan is, hoe minder.
Maar dat is denkelijk een ander topic (sorry, ik geef toe dat ik niet de beste achteruitrijder met een aanhanger ben en probeer dat te vermijden, maar soms breekt nood wet en dan durf ik wel wat knoeien )
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Caravan met een trekhaak
Dat achteruitrijden heeft niks te maken met wel of niet in de kritische zone komen van mogelijke onbeheersbare slingering.
Je hebt wel gelijk, met een korte dissel is achteruitrijden veel lastiger dan met een lange. Gewoon omdat je stuurbewegingen veel sneller effect hebben op de aanhanger. Hetzelfde geldt in nog sterkere mate voor lange 2 of 3 assige schamelwagens.
De dissel met stuuras is daar ook erg kort van.
Daarmee achteruitrijden kost je best veel tijd om dat onder de knie te krijgen.
Het voordeel is wel weer, dat het met een dergelijk type aanhanger niks of niet veel uitmaakt hoe je belaadt.
Veel gewicht voor of achter maakt hoegenaamd niks uit.
Het is jammer dat het idee om caravans ook zo te bouwen een stille dood is gestorven.
Daarmee kan je rustig wel fietsen achterop knopen, belading is niet belangrijk meer.
Kogeldruk ook niet. Die is bijna nihil.
Het was een uitstekend idee..helaas is het niet doorgegaan.
Mogelijk pakt een grote caravanfabrikant het nog eens op, samen met Alko bijv.
Je hebt wel gelijk, met een korte dissel is achteruitrijden veel lastiger dan met een lange. Gewoon omdat je stuurbewegingen veel sneller effect hebben op de aanhanger. Hetzelfde geldt in nog sterkere mate voor lange 2 of 3 assige schamelwagens.
De dissel met stuuras is daar ook erg kort van.
Daarmee achteruitrijden kost je best veel tijd om dat onder de knie te krijgen.
Het voordeel is wel weer, dat het met een dergelijk type aanhanger niks of niet veel uitmaakt hoe je belaadt.
Veel gewicht voor of achter maakt hoegenaamd niks uit.
Het is jammer dat het idee om caravans ook zo te bouwen een stille dood is gestorven.
Daarmee kan je rustig wel fietsen achterop knopen, belading is niet belangrijk meer.
Kogeldruk ook niet. Die is bijna nihil.
Het was een uitstekend idee..helaas is het niet doorgegaan.
Mogelijk pakt een grote caravanfabrikant het nog eens op, samen met Alko bijv.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan met een trekhaak
Caravans zoude daar wel een stuk zwaarder door worden. Zo'n krans en een extra asstel weegt best het een en ander.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Caravan met een trekhaak
Prima uitleg!Ab schreef: ....
De afstand kogel tot de as, in combinatie met het overstekende deel achter de as bepaald het slingermoment.
....
Ter aanvulling: in het kritische giermoment, het begin van het slingeren, zit ook de snelheid. Fietsen achterop kan best, zolang je onder die kritische snelheid blijft.
En tja, waar ligt dat dan precies.....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Caravan met een trekhaak
Als je een heel beroerde situatie hebt, slingert er onder de 75 kmu nog steeds niet veel.
Alle slingerbewegingen die ik gehad heb begonnen practisch allemaal rond de 80 kmu.
Allemaal met langere aanhangers.
Geen van die aanhangers had een stabilisator.
De lading naar voren verplaatsen loste in alle gevallen het probleem op.
Alle slingerbewegingen die ik gehad heb begonnen practisch allemaal rond de 80 kmu.
Allemaal met langere aanhangers.
Geen van die aanhangers had een stabilisator.
De lading naar voren verplaatsen loste in alle gevallen het probleem op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan met een trekhaak
En als je voorzichtig en oplettend bent kun je de slinger ook prima opvangen. De caravan klapt echt niet in één slag dubbel.
Maar ook het gewicht en de bouw van de trekker speelt enorm mee. Hoe lichter de trekker, hoe sneller het slingeren. Ook de afstand van de kogel tot de achterste as van de auto is hierin een bepalende factor. Hoe groter die afstand, hoe meer hevelwerking dus hoe sneller de slingerwerking. In principe denk ik dat je met een relatief lichte stationcar die wel een hoog gewicht mag trekken (Renault Megane of Peugeot 308 bijvoorbeeld) een hoger risico op slingeren hebt dan met een relatief zware en korte SUV met 4WD.
Maar ook het gewicht en de bouw van de trekker speelt enorm mee. Hoe lichter de trekker, hoe sneller het slingeren. Ook de afstand van de kogel tot de achterste as van de auto is hierin een bepalende factor. Hoe groter die afstand, hoe meer hevelwerking dus hoe sneller de slingerwerking. In principe denk ik dat je met een relatief lichte stationcar die wel een hoog gewicht mag trekken (Renault Megane of Peugeot 308 bijvoorbeeld) een hoger risico op slingeren hebt dan met een relatief zware en korte SUV met 4WD.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Caravan met een trekhaak
Het is echter lastig om in het geval waar we hier over praten, lading ( 2 fietsen op een drager) naar voren te verplaatsen als je eenmaal deze keuze met trekhaak gemaakt hebt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Caravan met een trekhaak
Geloof dat maar niet, als tie gaat doe je er weinig aan!Morgoth schreef:En als je voorzichtig en oplettend bent kun je de slinger ook prima opvangen. De caravan klapt echt niet in één slag dubbel.
Het gaat hier niet over een simpel wiebeltje....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Caravan met een trekhaak
Ik heb nog wat leesvoer van het fietsenrek achterop de caravan met trekhaak.
Inclusief technische omschrijving met mooie foto’s van de onderkant (Fendt)!!!!
link: Caravan met trekhaak
Gr. Theo
Inclusief technische omschrijving met mooie foto’s van de onderkant (Fendt)!!!!
link: Caravan met trekhaak
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)