Caravan trekken met automaat

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door meeder » di 11 jan 2022 06:17

Ik bedoel gewoon met een vaste verbinding tussen motor en bak gaat het ook prima. Dus geen koppelomvormer of geen normale koppeling.
Bij beide auto's hier is dat het geval, de benzine motor is altijd vast verbonden met de transmissie.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5789
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Morgoth » di 11 jan 2022 09:38

[re.gif]
Elke ICE automaat heeft op een of andere manier een koppeling of koppelomvormer. Dat kan niet anders.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4333
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door WillyL » di 11 jan 2022 11:17

Met de caravan achter de auto zet ik de de besturing meestal in S-stand, vooral dan in steden of bergen. Vertrekken en afremmen gaat dan net iets beter want er worden hogere toerentallen aangehouden (tot hij in 7de staat). Het toerental is zelfs hoger bij stationair draaien zodat vertrekken ook vlotter gaat.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door meeder » di 11 jan 2022 18:25

Re.gif Re.gif
@Morgoth een vaste verbinding kan prima.
Toyota doet dat al sinds 1997 met de hybride aandrijflijnen.
Er zit welliswaar een kleine koppelingsplaat maar die is gewoon vast gemonteerd en zit er alleen als trillingsdemper en om bijvoorbeeld bij een vastlopende motor de verbinding met de bak te verbreken.

Als je een planetair tandwielstelsel hebt kan je altijd één van de delen stilzetten.
Het planeten wiel (planet carrier) is verbonden met de benzinemotor, MG1 (motor-generator 1) is verbonden met het zonnewiel (sun gear) en het ring wiel (ring gear) is verbonden met MG2 en direct ook met het differentieel.

Op die manier kan je door de ICE stil te hebben en MG2 te gebruiken voor de aandrijving in EV modus rijden.
Stilstaand heb je de buitenring stil staan en kan de ICE draaien en dan draait automatisch ook MG1 mee als generator. Als de ICE uit staat kan MG1 als startmotor werken.

Op deze manier kan je zonder de ICE fysiek te ontkoppelen van de transmissie de ICE stil zetten en toch kan rijden in EV modus.
Deze transmissies hebben dan ook geen echte 'vrij' en de achteruit is er ook niet, dat kan alleen elektrisch door MG2 achteruit te laten draaien.
In het geheel is het altijd best leuk te zien hoe bijvoorbeeld MG1 door de regeling extreem veel en snel wisselt van toerental en zelfs in een flits van +5000 rpm naar -5000 rpm kan omschakelen.

Dit is een voorbeeldje van een rit over 120km vandaag.
Afbeelding

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door EribaTriton410 » di 6 jun 2023 14:32

Oud topic, weet ik, maar zit dit nu eens lekker door te lezen.
Ik ga morgen mijn Volvo V60 T3 halen uit 2012 met powershift.
Nu begin ik hem toch langzaam te knijpen. Gaat dit wel goed in de bergen.
Vooropgesteld, ben bekend met automaat rijden en weet hoe het zit met het op toeren houden.
Maar meer de tegenvallende techniek. Proefrit zonder caravan was overigens geweldig, geen enkele vreemde ervaring g meegemaakt en het reed hetzelfde als een gewone automaat. Ik ben geen pedaalridder overigens.
Maar kan iemand bij een positieve ervaring geven met een soortgelijke auto met powershift? scratch.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38638
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » di 6 jun 2023 15:38

[re.gif]

Dat gaat perfect, maak je maar geen zorgen, ECHT niet nodig thumbup.gif

Ik heb al vele jaren ervaring met de DSG/ S-Tronic van de VAG groep, ik heb daar vaak en veel aanhangers en caravans achter gehad, nooit een probleem gehad
Met de Passat 4Motion DSG heb ik ook de Route Napoleon gereden met de caravan erachter.

je probeert wel de slip te minimaliseren, net als met een handbak, dus wacht even tot de auto in file voor je een stuk verder weg is zodat je vlot weg kunt rijden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door myalexx » di 6 jun 2023 15:58

Mits je er niet een te grote caravan achter hangt moet het goed komen ( de t3 heeft als het goed is een 1.6L blok en die zijn minder robuust dan de 2.0L blok.

Tevens wel simpel te upgraden dmv een tuning, dan word het een T4.
Met caravan erg fijn.

Deze bakken kunnen probleem bakken worden als je de automaat olie niet op tijd vervangt als het goed is rond elke 70.000 a 90.000 km

En zoals jezelf al aangaf met caravan handmatig schakelen en niet in D.
Toerental +/- 2500 vind ie lekker met de caravan.

Mag best 2400rpm of 2600rpm zijn, weet niet welk toerental jou blok draait met 90kmh even beetje mee spelen zolang je maar niet 2000rpm of lager draait
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38638
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Micky » di 6 jun 2023 16:19

[re.gif]

Heeft die geen sportstand dan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door EribaTriton410 » di 6 jun 2023 16:21

Nee, alleen handmatig schakelen. Dat tunen staat zeker op de lijst ook.
Overigens een Eriba Triton 410 met een Max gewicht van 1000 kilo, zal in de praktijk ergens rond de 900 zijn, niet echt zwaar dus.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2040
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door doubleyou » di 6 jun 2023 17:22

Met een Triton van 900 kilo gaat jouw V60 echt met gemak de bergen op/in. De automaat moet dat makkelijk aankunnen. Geen enkele reden tot zorg. Fijne vakantie!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door myalexx » di 6 jun 2023 17:57

Micky schreef:[re.gif]

Heeft die geen sportstand dan?
Zover mij bekend wel, hendel naar links..
Dan komt er een S in je scherm te staan en rijd hij feller etc.
Als dan de pook voor of naar achter een tikkie geeft kan je manueel schakelen.

Misschien dat er bouwjaren bij de v60 waren die het nog niet kunnen.
Dat is goed mogelijk.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door myalexx » di 6 jun 2023 17:59

EribaTriton410 schreef:Nee, alleen handmatig schakelen. Dat tunen staat zeker op de lijst ook.
Overigens een Eriba Triton 410 met een Max gewicht van 1000 kilo, zal in de praktijk ergens rond de 900 zijn, niet echt zwaar dus.
Dat moet je auto zeker aankunnen AfbeeldingAfbeelding

Desalniettemin zou ik niet in D rijden, dan rijd je 90kmh met 1600rpm ofzo..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door EribaTriton410 » di 6 jun 2023 21:30

Dank allen voor de geruststelling

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door myalexx » di 6 jun 2023 22:04

Vergeet alleen niet je automaat vaker te spoelen, daar staat deze bak om bekend.

Verder fijne mooie vakanties met de nieuwe wagen
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door EribaTriton410 » di 6 jun 2023 23:13

Heb dit afgedwongen bij de koop, onderhoud van de bak en een nieuwe riem en waterpomp. Vanaf nu zal ik om de 60.000 de bak onderhouden.

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Gerrie » wo 7 jun 2023 09:17

Die v 60 voelt die 900 kg helemaal niet. Ik zou gewoon in de automaat rijden. Daar heb je toch een automaat voor.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door witjesm » wo 7 jun 2023 15:18

Waar komt het idee vandaan dat een automaat minder geschikt als trekker? Ik rij nu mijn 8ste automaat met 1800 kg er achter en heb nog nooit iets gemerkt van de beschreven problemen. Zou het kunnen dat dit meer iets is van het verleden?
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4333
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door WillyL » wo 7 jun 2023 16:01

[re.gif] Inderdaad. Evenals dat je die moet laten rijden in Manueel. Die noodzaak heb ik nog nooit gevoeld, tenzij heel misschien bergaf. Zelfs Sportstand is veelal niet nodig.
Die dingen voelen tegenwoordig toch goed wanneer er meer gewicht te versjouwen is en passen zich aan.
Manueel vergeet je soms correct te schakelen en dan grijpt die automaat sowieso in om je verstrooidheid te corrigeren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

RDDR
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door RDDR » wo 7 jun 2023 16:09

[re.gif]
Helemaal met jullie beiden eens op basis van de BMW ZF8 ervvaringen. Je merkt dat die in normale stand, langer door trekt in de versnellingen en veel minder vaak de 8 gebruikt als er een caravan achter hangt dan solo. Dus is de software uitstekend in staat om te merken dat er meer toeren noodzakelijk is. Nooit de behoefte gehad om in de sportstand te rijden.

In mijn huidige Volvo V60 B4 zit overigens in zijn geheel geen sportstand. Maar gezien ik op dit moment geen caravan heb, kan ik geen zinnig woord zeggen over hoe de automaat zich gedraagt mer een caravan erachter.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1397
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door cortrans » wo 7 jun 2023 16:22

Hier exact de zelfde ervaring van een Qashqai 158 pk met automaat van een jaar oud.
De toeren van schakelen met de caravan liggen veel hoger dan zonder.
De elektronica past zich dus prima aan
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Rene_13 » wo 7 jun 2023 17:31

Hier een Opel Grandland X 181 pk. Geen sportstand. caravan 1300 kg

Als ie gaat zoeken dan doe ik em in manueel en zorg voor +2500 toeren.
Het mooie is dat hij in M zelf terugschakelt als dat nodig is
Wordt het weer vlak dan in D. met een oogje op toerenteller.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36256
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Chris » wo 7 jun 2023 17:36

myalexx schreef:
di 6 jun 2023 15:58
Mits je er niet een te grote caravan achter hangt moet het goed komen ( de t3 heeft als het goed is een 1.6L blok en die zijn minder robuust dan de 2.0L blok.

Tevens wel simpel te upgraden dmv een tuning, dan word het een T4.
Met caravan erg fijn.

Deze bakken kunnen probleem bakken worden als je de automaat olie niet op tijd vervangt als het goed is rond elke 70.000 a 90.000 km

En zoals jezelf al aangaf met caravan handmatig schakelen en niet in D.
Toerental +/- 2500 vind ie lekker met de caravan.

Mag best 2400rpm of 2600rpm zijn, weet niet welk toerental jou blok draait met 90kmh even beetje mee spelen zolang je maar niet 2000rpm of lager draait Afbeelding

Alex... leer mij even iets...
De gevraagde V60 heeft een Powershift/DSG bak...
Moet je die, net als bij de Geartronic ook flushen ??
De Geartronic in mijn V70 werd een stuk soepeler na de flush bij Geri Slot.
En..
Ik heb geen S stand.... heeft het blok niet nodig blijkbaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

EribaTriton410
Berichten: 99
Lid geworden op: za 7 mei 2022 17:33

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door EribaTriton410 » wo 7 jun 2023 22:27

Olie is vervangen, evenals het filter. Niet geflushed. Maar hij rijdt probleemloos.
Over een jaar of twee maar eens denken aan flushen.

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door myalexx » do 8 jun 2023 09:11


Chris schreef:
myalexx schreef:
di 6 jun 2023 15:58
Mits je er niet een te grote caravan achter hangt moet het goed komen ( de t3 heeft als het goed is een 1.6L blok en die zijn minder robuust dan de 2.0L blok.

Tevens wel simpel te upgraden dmv een tuning, dan word het een T4.
Met caravan erg fijn.

Deze bakken kunnen probleem bakken worden als je de automaat olie niet op tijd vervangt als het goed is rond elke 70.000 a 90.000 km

En zoals jezelf al aangaf met caravan handmatig schakelen en niet in D.
Toerental +/- 2500 vind ie lekker met de caravan.

Mag best 2400rpm of 2600rpm zijn, weet niet welk toerental jou blok draait met 90kmh even beetje mee spelen zolang je maar niet 2000rpm of lager draait Afbeelding

Alex... leer mij even iets...
De gevraagde V60 heeft een Powershift/DSG bak...
Moet je die, net als bij de Geartronic ook flushen ??
De Geartronic in mijn V70 werd een stuk soepeler na de flush bij Geri Slot.
En..
Ik heb geen S stand.... heeft het blok niet nodig blijkbaar.
Volgens de dealer, ja de dealer Afbeelding
Maximaal elke 90.000kmh anders lopen ze in het 100, vandaar de vele slechte verhalen van de powershift omdat Volvo altijd zegt.. bak olie gaat levenslang mee..
Als de dealer die sceptisch is, zegt elke 90.000km zou ik daaronder blijven..
Nieuwe bak is duurder dan elke, laten we zeggen 3 jaar olie verversen.

Mbt sportsstand, dat is een beetje lastig te beantwoorden.

Bij de ene Volvo duidelijker zichtbaar dan de ander, zou ook kunnen dat sommige het echt niet hebben.

Mijn s40 uit 1998 had het wel ( knopje s)
Mijn v40 uit 2002 had het niet..
Mijn v60 uit 2015 weer wel..

Als ik de v60 in handmatig zet reageert de auto feller en schakeld later op bijvoorbeeld.

Met de caravan altijd sportsstand, trekt vlotter op en op de snelweg altijd 1 trap terug.

Wil niemand hierboven tegen zijn beenstoten, maar een groot deel van de automaten schakeld echt niet op tijd terug..

Mijn vorige v40 bijvoorbeeld, eens getest..
Pas als de motor langdurig ( heuvel op ) beetje knort dus je merkt dat hij het niet lekker vind gaat hij uit soort van beveiliging terug schakelen en gaat ook vrij rap weer omhoog.
Reden is, zo laag mogelijk toeren houden mbt zuinigheid en bla bla.

In de Drive, als de versnelling te hoog is gooit hij hem eerst uit de lock up.
Lekker je olie warm stoken, als het dan nog te zwaar is gaat hij een trap terug.

Goed voor de motor ? Totaal niet.
Iedereen moet doen wat voor hem of haar goed voelt.

Wat ik wel weet is dat als ik het goed heb de Mercedes bakken wel duidelijk stuk slimmer zijn dan bijvoorbeeld de bakken van Volvo ( software)
Die gaan helling op echt niet in de hoogste trap rijden met een caravan.. ( wat ik wel eens gelezen en gehoord heb )

Tevens schakeld de Volvo bak in de D ook veel later op met een caravan, dus hij herkend de treklast echt wel.

Alleen heuvel op blijft hij te lang in de hoogste versnelling hangen.

Hopelijk niemand tegen het verkeerde been geschopt AfbeeldingAfbeelding
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7837
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravan trekken met automaat

Bericht door Nimma » do 8 jun 2023 09:24

[re.gif] au, je had het andere moeten hebben awhoea.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”