geld opnemen in het buitenland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

geld opnemen in het buitenland

Bericht door Erwin1987 » di 1 jan 2019 13:20

Met thuis blijven ook, mensen mogen zelf wel bepalen waar hun prioriteiten liggen neem ik aan. Ik rij overigens maar 90-95.

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Erwin1987 op di 1 jan 2019 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Home-car racer 48

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door blefke » di 1 jan 2019 13:20

Wim Verso schreef:
di 1 jan 2019 12:28
Niet alle campings kan je afrekenen me creditcard, dat ervaren wij nu met onze club die de reis gaat maken naar Kroatië, er word vooraf duidelijk vermeld Cash betalen.
De laatste keer dat ik een camping cash hebt betaald in Kroatie is wel heel erg lang geleden heette toen ook nog joegoslavië.....
Ze zullen er zeker wel zijn, maar de meeste campings accepteren CC pin en cash!
Heb volgens mij gelezen dat jullie in rovinj naar camping amarin gaan, kan mij niet voorstellen dat die camping geen CC accepteert..
Deze camping wordt uitgebaat door Maistra... Die bezitten volgens mij bijna de hele kuststrook in Kroatie...




Wat ik overigens niet wist is dat als je pint in een niet euro land, dat je extra kosten betaald als je pint in bijvoorbeeld een restaurant of supermarkt..
En dat is per bank verschillend...
Blefke

Abve

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Abve » di 1 jan 2019 13:37

RE.gif

Toch zijn ze er wel hoor!
Ik heb afgelopen jaar 2x in Kroatië meegemaakt dat ik niet met de CC kon betalen.
In Slovenië ook 2 x en in Oostenrijk, nabij Graz, 1x.

Dit waren overigens allemaal kleine campinkjes.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

geld opnemen in het buitenland

Bericht door Jan van Vijven » di 1 jan 2019 13:43

Morgoth schreef:Wat ik niet zo goed begrijp: men klaagt over een paar euro kosten bij geld pinnen maar tegelijkertijd probeert men de caravan zo te beladen dat men minimaal 110kmh kan rijden. Voor de duidelijkheid, dan ben je dezelfde kosten elke 10 kilometer ook kwijt!

PS. Ik gebruik 'men' omdat ik niemand persoonlijk bedoel. Ik wil hiermee alleen zeggen dat je met iets langzamer rijden meer geld kunt besparen

120 rijden doe ik bewust, onverwachte kosten zijn nooit bewust of vrijwillig en dus nooit terug te verdienen. Net als verloren tijd inhalen....bestaat niet :-)

Btw: als je bij ons pint doe ik er ook iets op, ik bereken de kosten door, onze huurders en andere klanten weten en begrijpen dat!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Hobby Linka » di 1 jan 2019 14:00

Wat ook vaak geldt is dat er een dag maximum zit in het te pinnen bedrag. Zo wilde ik een dag van voor vertrek geld pinnen om de camping te betalen. Voor ruim 3 weken rond de € 1100,00. Bleek er dus een dag maximum van € 300,00 op de pas te zitten. Gelukkig hadden we beide 2 passen bij ons. Anders hadden we een probleem gehad.


Tegenwoordig betalen we per week. Is geen probleem, binnen is binnen. En hiermee voorkomen we het probleem om tegen het dag maximum te lopen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36119
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Chris » di 1 jan 2019 14:43

Exact..
Gewoon je pas in de eerste de beste gleuf steken en eruit trekken wat je wilt.

Echter..
Wat ik wel gek vind is dat er bij veel buitenlandse ( Spaanse) campings NIET met de pinpas betaald kan worden.
De pinautomaat staat dan meestal heel dichtbij, of zelfs in het camping kantoor.
Mag jij pinnen, en voor 3 weken is dat best wel een flink bedrag soms.
En over dat flinke bedrag mag je dan lekker opnamekosten betalen...en het geld direct aan de camping betalen..
Waarom??? zodat zij geen pintransactiekosten hebben????
Zitten ze wel met een hele bom duiten in de kassa... wil je dat nog wel??

Nou ja.... zomaar wat gemijmer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Hobby Linka » di 1 jan 2019 14:47

RE.gif

Geen pintransactie is ook geen registratie…


Iets met zwart en geld? [aschrik.gif]
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Wally » di 1 jan 2019 14:49

Beste mensen,

Allereerst, allemaal de beste wensen voor 2019.

Maar mijn vraag was:

"Is er een site, oid, waarop te zien is welke banken in het buitenland, alleen Europa, kosten berekenen bij geld opnemen uit hun betaalautomaat."

Ondertussen is ook al het fenomeen snelheid voorbij gekomen. scratch.gif scratch.gif scratch.gif

Ik ben het met Hans 555 eens, "SOMS IS HET NIET ANDERS"

En natuurlijk mensen die het breed hebben laten het breed hangen.

Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben waarom bij de VISA afschrijving ATM CASH is vermeld en bij de ING niet?
Zie bijlage.

Frans
PS: mijn nieuwsgierigheid heeft niets met slechte hotels te maken.
RAIFFEISENBANK FISS.docx
(14.82 KiB) 36 keer gedownload

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door VIP » di 1 jan 2019 15:16

Stel dat je tijdens een grote vakantie enkele keren moet betalen voor het pinnen wat enkele euro’s kost.

Dat maakt op een week of 3 vakantie een verschil van een 1 a 2 tientjes, dat heeft niets te maken met breed laten hangen en is dan ook een niet volwassen opmerking.

Alternatief is om voldoende cash mee te nemen vanuit NL en verstop dat in de hut, risico weegt denk ik niet op tegen de eventuele pinkosten.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
John H.
Berichten: 39
Lid geworden op: do 5 jul 2007 21:41

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door John H. » di 1 jan 2019 15:19

Betalen buitenland alleen met CC. Cash uit de muur uitsluitend met bankpas nooit met CC (altijd meerkosten).
Caravan: Avento GT 470 TCB auto: Mitshubishi Outlander 2.2 Di-D Executive 4WD 2016

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Erwin1987 » di 1 jan 2019 15:21

Ik dacht dat je in Nederland ook voor visa kosten moest betalen bij opname?

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door blefke » di 1 jan 2019 15:31

visa is een cc en geld opnemen met een cc kost extra..

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Erwin1987 » di 1 jan 2019 15:38

Oke ik heb wel zon ding maar nog nooit geprobeerd

Erwin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door blefke » di 1 jan 2019 15:39

thumbup.gif
blefke

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18302
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door deusjevo » di 1 jan 2019 15:45

Ik heb een MasterCard en daarmee kost geldopname 4%,
Gebruik hem dus nooit voor geldopname.

https://www.icscards.nl/klantenservice/ ... ld-opnemen

Ik pin geregeld geld maar heb voorzover ik weet nog nooit kosten betaald in het buitenland.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Daphne » di 1 jan 2019 15:56

Wally schreef:
di 1 jan 2019 14:49


Maar mijn vraag was:

"Is er een site, oid, waarop te zien is welke banken in het buitenland, alleen Europa, kosten berekenen bij geld opnemen uit hun betaalautomaat."
Bij mijn weten bestaat zo’n site niet. Of het moet door iemand met veel tijd en zin in elkaar zijn geknutseld. Gewoon goed opletten of er tijdens de opname kosten voor gastgebruik worden berekend en je verlies nemen als je een keer kosten moet betalen. Op zoek naar een andere bank om kosten te besparen is alleen rendabel als de banken zich in dezelfde straat bevinden.
Voor een geldopname binnen Europa in een niet Euroland worden, buiten de wisselkoers en opslag, opnamekosten door je eigen bank berekend.
Geld opnemen met een creditcard moet je sowieso nooit doen, is onnodig met de mogelijkheden dat een normale bankpas biedt. Tijd steken in online een geldautomaat zoeken waar je geen opnamekosten hoeft te betalen zie ik ook niet zitten, als we onderweg een automaat tegenkomen en we hebben contant geld nodig dan halen we meteen geld uit de muur.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36119
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Chris » di 1 jan 2019 16:01

RE.gif van 2CV
Dan zou ik toch maar eens lezen wat er vermeld wordt op het scherm van die pinautomaat..Deux..
Vaak zie je daar transactiekosten bij staan.
En..
Ga je wat verder weg, Rusland ofzo, dan is het zeker bijleggen... zie je afschrijvingen maar.
Allemaal terecht hoor, banken zijn er niet om vliegen te vangen, die moeten ook brood op de plank genereren.
Dus als jij pint bij een wildvreemde bank moeten die de centen maar eens van jou rekening zien te krijgen.... ( zwart/wit gezien)
En dan... iets met tijd is geld ofzo...

De campings die alleen cash accepteren, zwart geld ??? lijkt me echt sterk, ik krijg een keurige officiele factuur mee.
JE kan me echt niet wijsmaken dat alle kampeerders nep officiele facturen krijgen...
Dus zwart geld... echt niet.
Maar waarom dan wel alleen cash...
Zou die campingbazen ook de baas van al die banken zijn en zo wat bij snabbelen ??? dat gaat er niet in bij mij.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Daphne » di 1 jan 2019 16:05

RE.gif

Dat vaak valt wel mee. Bij de meeste opnames in het buitenland betalen we geen kosten. Wij zijn het in de eurolanden alleen in Duitsland en volgens mij op een Spaanse camping tegengekomen. Gisteren hebben we een bedrag bij de Volksbank zonder extra kosten opgenomen. Soms zit het mee en soms betaal je extra, jammer dan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36119
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Chris » di 1 jan 2019 16:27

RE.gif

Exact.... tegengekomen...
Maar ik had het idee dat er in Spanje vaker transactiekosten berekend worden/werden..
Kan "toeval" zijn hoor..
Ik maak me er ook echt niet druk over, als ik wil pinnen dan pin ik gewoon, overal waar het mij uitkomt.

Alleen die reactie van Andre over zwart geld van de campingbaas... lijkt me gewoon sterk / niet...
Zal me trouwens ook aan mijn k.nt roesten als het wel zo is, zijn zaak..zijn verantwoording..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Hobby Linka » di 1 jan 2019 17:02

RE.gif

Mij ook niet. Ik kan alleen bedenken dat de camping daarom alleen cash wil ontvangen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Rene_13 » di 1 jan 2019 17:41

Morgoth schreef:
di 1 jan 2019 12:56
Hans 555 schreef:
di 1 jan 2019 12:08
Ja prima allemaal maar hoe staat het dan in Nederland voor de buitenlanders. Moeten zij ook extra betalen voor geld uit een automaat?
Jazeker. Ik heb Duitse en Nederlandse bankrekeningen. Als ik in Nederland geld pin met mijn Duitse bankpas, dan krijg ik regelmatig met kosten te maken. ING en Rabo rekenen zelfs 5 euro kosten. SNS is daarintegen gratis.
Dit is interessant.
Een Nederlander die een duitsbankaccount heeft.
Hoe werkt dat?

Ik heb een paar jaar geleden mijn auto uit Duitsland geïmporteerd. Omdat ik mijn auto bij de Tsjechische grens had gevonden en ik eerst de auto wilde zien voor ik tot overname wilde overgaan had ik niet vooruitbetaald en omdat ik er geen 2 dagen wilde blijven vanwege de overschrijving heb ik mijn bank gebeld met de vraag of het mogelijk was om een ING rekening te openen in Duitsland.... Zodat ik mijn geld daarheen kon storten en dan op de dag van mogelijk aankoop (limiet aanpassen) de auto kon pinnen. Met een NL kaart kan je als particulier maar € 1000 pd pinnen in het buitenland.
Volgens mijn bank kon dit alleen als je beschikt over een geldig woonadres in Duitsland. :(
uiteindelijk met een pak aan contanten op pad gegaan en gekocht.
Maar omdat het niet lekker voelde om met zoveel cash te reizen en het weer tijd wordt om weer naar een andere auto te zoeken zou ik graag over een duits bankaccount beschikken.

Heb jij een zakelijke Duitse rekening? en zo nee hoe heb jij het dan geregeld?
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door henry12 » di 1 jan 2019 19:06

Ik heb ook al op diverse campings mee gemaakt dat je korting krijgt als je contant betaald .
En waarom een camping baas dit doet geen idee mrgreen.gif
Verder pin ik gewoon geld in het buitenland , of dit nou geld kost of niet .
Wat is nou die paar euro's op je complete vakantie.
En zoals al eerder is gezegd er word een dienst geleverd en dat kost geld .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door p_vingerhoets » di 1 jan 2019 19:41

Verschil kan er ook zijn door het type geld automaat, de losse kasten die soms bij benzinepompen en in winkels staan t.o.v. de automaten die bij banken in de muur zitten

Heb al eens geld willen pinnen bij een losse automaatin een benzinepomp en daar werd ook extra kosten gemeld terwijl bij een bankautomaat dit niet was.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18302
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door deusjevo » di 1 jan 2019 19:45

Mijn broer heeft jaren geleden een huis aan de Costa Dorada gekocht.
Bij aankoop zijn er 2 opties: korting als je een deel contant betaald, de prijs bij notaris wordt dan lager en dat is voor de verkoper en koper interessant.
Belastingen worden geheven over verkoopprijzen waarschijnlijk.
Je kan ook proberen alles wit te doen alleen loop je dan meestal achter de feiten aan, de mensen met cash zijn je voor.

Later kocht hij een zeewaardig zeiljacht en daarbij was het nog erger, er wordt gewoon een deel contant onder de tafel “geeist” anders gaat de deal niet door.

Daarom vraagt die campingbaas ook om contante betaling, kan hij bijvoorbeeld wat “extra” personeel mee betalen in de winter.
De Grieken zijn nog een graadje erger meen ik, daar is het volkssport nummer 1 om zo weinig mogelijk belasting te betalen.
Geen probleem, de EU lost dat wel weer op.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: geld opnemen in het buitenland

Bericht door Morgoth » di 1 jan 2019 20:43

Rene_13 schreef:
di 1 jan 2019 17:41
Dit is interessant.
Een Nederlander die een duitsbankaccount heeft.
Hoe werkt dat?
Ik woon al jaren in Duitsland. Daarom Duitse bankrekeningen. De Nederlandse rekeningen dateren nog van voor het emigreren dus gewoon aangehouden. Hiervoor een verklaring voor niet Nederlands ingezetene ingevuld.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”