Thetford C4 toilet ombouwen tot electrisch

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
RVE5800

Thetford C4 toilet ombouwen tot electrisch

Bericht door RVE5800 » zo 10 jun 2007 13:19

Hallo, in mijn Chateau Cantara 490 CT uit 2000 zit een C4 inbouw toilet. In mijn vorige caravan was dit een C2 model, met electrische doorspoeling dus.
Ik vraag me af hoe lastig of onmogelijk het is om een dompelpompje in te bouwen met een aparte schakelaar om op die manier een electrische doorspoeling te krijgen. Heeft iemand dit al eens gedaan?

gr,
Rob

@ndre

Bericht door @ndre » ma 11 jun 2007 14:39

niks is onmogelijk .
ombouwen is lastig.
pomp moet in de tank draad naar buiten water dicht via een verbreek contact (als de ondertank er uit is wil je niet doorspoelen) naar de schakelaar.
dit alles is lastig.
als je nu eens water uit watertank van de caravan (disselbak) gebruikt.
die water slang zit al achter toilet even een T stuk plaatsen , ook de bedrading om de pomp in de dissel te laten draaien zit daar rose en zwarte als je hier een schakelaar tussen zet loopt de pomp .
dan blijft de hand pomp over voor noodgeval geel electra.

p.s plaats wel een keerklep/membraam tussen de waterslang te koop bij dealer threthford ,we willen drink water en spoelwater goed gescheiden houden.
ieder nadel heeft zijn voordeel of geen aqua rinse meer kopen,
wel eens in de week even met siliconen spray (threthford) binnen pot glad houden.

imoec

Bericht door imoec » wo 20 jun 2007 15:07

Hoi Rob
Ik had het zelfde probleem/ vraag.
Ik ben eraan begonnen en was eigenlijk binnen een half uurtje gebeurd.

Je moet het hele handbediende gedeelte verwijden ook het slangetje wat in de WC uitmondt.
Ik heb daarna de handpomp ( soort harmonica ) los gemaakt van de houder is namelijk alleen onderaan gekit en was dus makkelijk los te snijden en zelfs heel te verwijderen.

Ik heb een pompje genomen die ook gebruikt worden voor de kraan en wel een 15Liter pomp. Daar heb ik de nieuwe waterslang op aangesloten dit is allemaal nog standaard. Het probleem zat in de aansluiting naar de WC rand hier heb ik een iets dikkere slang ( tuinslang) genomen Deze past op het mond stuk en de waterslang van het pompje paste weer in de tuinslang deze heb ik vast gezet met een slangklem.

Het pompje ligt gewoon los in de bak daar waar eerst de handpomp zat. De kabel loopt door het gat van de houder waar ik de handpomp heb verwijderd Dit gat moet ik nog dichtmaken door een rubber. Door een klein stukje van de rand weg te halen kan de kabel weg gewerkt worden en voorzien van stroom.
In de deksel die eerst dienst deed om te draaien heb ik een gatje geboord waar een drukschakelaar is gemonteerd. Hiermee kun je de pomp bedienen ( indrukken en vast houden en de pomp doet zijn werk)

Was in eerste instantie ook een beetje huiverig ervoor maar viel me echt reuze mee.

Veel succes.

RVE5800

Bericht door RVE5800 » wo 20 jun 2007 21:39

Het pompje ligt gewoon los in de bak daar waar eerst de handpomp zat. [/quote]

Dank voor de info. Het is een gewoon dompelpompje zeg je, maar die moeten toch onder water liggen? In de bak waar eerst de handpomp zat zit toch geen spoelwater?

gr, Rob

imoec

Bericht door imoec » wo 20 jun 2007 22:25

Hoi Rob

De pomp moet inderdaad in het water liggen maar dat gebeurd dan ook.
voor een tekening kijk eens op:
http://www.thetford-europe.com/web/show ... /langid=43

via; > Klantenservice > Gebruikersinformatie > Reserveonderdelen > Inbouwtoiletten

hier zie je precies hoe alles in elkaar zit

Mvg rob

RVE5800

Bericht door RVE5800 » do 21 jun 2007 09:48

imoec schreef:Hoi Rob

De pomp moet inderdaad in het water liggen maar dat gebeurd dan ook.
voor een tekening kijk eens op:
http://www.thetford-europe.com/web/show ... /langid=43

via; > Klantenservice > Gebruikersinformatie > Reserveonderdelen > Inbouwtoiletten

hier zie je precies hoe alles in elkaar zit

Mvg rob
Wat ik daar zie is dat de handpomp met bakje via een slangetje het water oppompt. Als je het dompelpompje in dat bakje legt komt er toch nooit water in, of bedoel je wat anders met het bakje.

bakje nr 24
slang nr 25

gr,
Rob

imoec

Bericht door imoec » do 21 jun 2007 20:36

Hoi Rob
Je verwijderd nr 21-22-23-25
dan blijft nummer24 over met een gat waar je de kabel van het pompje door kunt voeren.

als je je e-mail adres heeft stuur ik wel even de foto's van mijn "verbouwing"

RVE5800

Bericht door RVE5800 » vr 6 jul 2007 21:14

En het is gelukt. Een dompelpompje gekocht voor 9 euro en een druktoetsje voor het spoelen. De handpomp verwijderd inclusief slang. Een stukje tuinslang op de wateruitlaat van de wc en de dompelpomp aangesloten, snoertje door een bestaand gaatje van de thetford naar onder het bed gebracht en daarvandaan weer naar de achterplaat boven de WC. Druktoetsje gemonteerd en aangesloten en werken. Uurtje werk. Achter de achterplaat boven de wc bleek ook nog eens een 12 volt aansluiting aanwezig te zijn dus daar kon ik gebruik van maken.

Ik heb de oude handpomp intakt gelaten zodat die eventueel ook nog zou kunnen werken als de slangen daar weer op worden aangesloten.

Met dank aan Imoec voor zijn info.

gr,
Rob

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Thetford C4 toilet ombouwen tot electrisch

Bericht door jeroen.25 » zo 9 sep 2018 22:17

Ik wilde dit ook al heel lang doen.
Snap niet hoe bij jullie een tuinslang op de wateruitlaat past, maar met waar creativiteit is het mij ook gelukt om de slang aan te sluiten
Klein gaatje hoog in de tank geboord voor de bedrading en daarna heel dik in de kit gezet.
Schakelaar op een rond plaatje met daaronder weer een afsluitstuk van een 10mm pvc pijp zodat het mooier in het gat past. Alles heel dik in de kit zodat het water niet bij de soldeerverbinding kan.(schakelaar zelf is waterdicht)
Pompje ligt ook los in de tank
Stroom bleek eenvoudig omdat er onder de wasbak een verdeelblok zit waar de kraan ook op aangesloten is.
De handpomp is nog volledig in tact en kan zo weer terug gezet worden als het nodig is.
Afbeelding
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1230
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Thetford C4 toilet ombouwen tot electrisch

Bericht door jeroen.25 » vr 14 sep 2018 22:38

Heb het pompje toch met kit vastgezet in de tank. Hij maakt daardoor ook minder geluid dan toen hij los lag.
Nu voor de tweede dag echt in gebruik. Ben er heel blij mee. Spoelt stukken beter door dan de handpomp.
Ook onderweg via de spanning van de auto werkt het goed
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Roelof81
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 mei 2022 18:39

Re: Thetford C4 toilet ombouwen tot electrisch

Bericht door Roelof81 » ma 23 mei 2022 21:27

Hallo,

Deze topic is al even geleden. Toch hoop ik nog op een reactie. Waar kan ik de knop en witte afdekplaat kopen?
Groeten Roelof

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford C4 toilet ombouwen tot electrisch

Bericht door Chris » ma 23 mei 2022 21:31

Elke caravan dealer..
Daar hoort ook een print bij hoor
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Thetford C4 toilet ombouwen tot electrisch

Bericht door Ab » ma 23 mei 2022 23:09

Waarom ?
Een pompje en knopje volstaat toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Thetford C4 toilet ombouwen tot electrisch

Bericht door Daphne » ma 23 mei 2022 23:10

[re.gif]

Meer autark kun je het niet hebben mrgreen.gif Als de stroom op de camping uitvalt, kun je altijd de wc nog doorspoelen. blij.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Thetford C4 toilet ombouwen tot electrisch

Bericht door sjaak109 » wo 25 mei 2022 08:38

heb gewoon een waterpompje van de kraan, een lampen test knopje van mijn land rover en een stukje slang van een aquarium pomp er in gepropt.
kon niet meer doorspoelen de balg was verrot na 30 jaar. nu was ik voor 5 euro klaar.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Thetford C4 toilet ombouwen tot electrisch

Bericht door Chris » wo 25 mei 2022 14:16

Ab schreef:
ma 23 mei 2022 23:09
Waarom ?
Een pompje en knopje volstaat toch ?
Tuurlijk... systeem allersimpelst is vaak nog het allersimpelst ook... awhoea.gif awhoea.gif
Ik wilde te luxe.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”