gruau caravan
gruau caravan
gruau caravan 375 4 persoons 1993
Hallo leden , waar moet ik speciaal op letten als ik deze caravan zou kopen graag positieve en negatieve reacties.
: :
Hallo leden , waar moet ik speciaal op letten als ik deze caravan zou kopen graag positieve en negatieve reacties.
: :
Caravelair, sterkeman en gruau behoren tot de Franse Trigano groep. Persoonlijk zie ik deze merken niet als de A-merken. Ze zijn toch wat "minder" goed afgewerkt maar kunnen jarenlang plezier geven mits goed onderhouden en goed op vochtinwerking gecontroleerd (uitdrogende kit naden). dus goed controleren of er geen vochtschade is. Zelf heb ik een caravelair gehad die helaas aan vochtschade ten onder is gegaan, te laat ontdekt dat de kitnaden scheurtjes vertoonden en dus dat het vocht er zo in kon lopen.
Aankoop caravan
Na veel zoeken , naar diverse merken caravans , ben ik toch uit eindelijk weer onderuit gegaan voor een KIP , deze keer een eculine 330 , gaan geen kindjes meer mee, ik heb ook niet zo'n zware auto (913 kg) ledig gewicht, de caravan weegt 556kg , dus ik mag heel wat laden tot 900 kg.
Dat zal wel niet gebeuren met 2 personen , alleen er zit geen stabilisator op gemonteerd , ik weet niet of ik dat ga missen , ik heb ook geen tijd meer om deze te monteren , maar ik denk dat ik het met deze gewichten mits goed beladen het wel zal lukken.
Is er een ervaren caravaner die mij wat tips of adviezen kan geven??????
Iedereen die nog weg gaat , veel vakantie plezier en een veilige thuis komst. :razz: :D :D :D 8) 8)
Dat zal wel niet gebeuren met 2 personen , alleen er zit geen stabilisator op gemonteerd , ik weet niet of ik dat ga missen , ik heb ook geen tijd meer om deze te monteren , maar ik denk dat ik het met deze gewichten mits goed beladen het wel zal lukken.
Is er een ervaren caravaner die mij wat tips of adviezen kan geven??????
Iedereen die nog weg gaat , veel vakantie plezier en een veilige thuis komst. :razz: :D :D :D 8) 8)
Re: Aankoop caravan
Heb je dan al eerder een KIP gehad en wat zijn er dan voor specifieke vragen?Mojo schreef: ....weer onderuit gegaan voor een KIP.....
Is er een ervaren caravaner die mij wat tips of adviezen kan geven??????
KIP
Ja dat klopt , ik heb een KIP gehad , dat was een KIP de luxe 350 uit 1988 , die had hagel schade opgelopen en daar bij ergens lekkage op gelopen , de hele voorkant wat door gerot, ook de bodem van de disselbak was verrot, maar die KIP had wel een stabilisator , die ik nu heb gekocht heeft dat niet en wat ik al heb aangegeven.
Ik weet niet waar ik specifiek op moet letten met het rijden zonder sabilisator (misschien wat adviezen).
Ik ga hem zondag bekijken en (kopen).??
Ik wilde vragen , hoe zit het met de water toevoer naar de toilet ruimte en wasbak , gaat dat op 12 volt (auto) en/of 220 volt , ik had bij mijn vorige caravan er batterijen in, als ik onderweg was en op de camping dacht ik 220 volt of zit er tegenwoordig een omvormer in, ik heb geen idee.
Missschien heeft iemand een zelfde Kip Eculine 1993 met toiletruimte.??
: :
Ik weet niet waar ik specifiek op moet letten met het rijden zonder sabilisator (misschien wat adviezen).
Ik ga hem zondag bekijken en (kopen).??
Ik wilde vragen , hoe zit het met de water toevoer naar de toilet ruimte en wasbak , gaat dat op 12 volt (auto) en/of 220 volt , ik had bij mijn vorige caravan er batterijen in, als ik onderweg was en op de camping dacht ik 220 volt of zit er tegenwoordig een omvormer in, ik heb geen idee.
Missschien heeft iemand een zelfde Kip Eculine 1993 met toiletruimte.??
: :
Ik heb ook 7 jaar lang een KIP Ecu-line 33 (1993) gehad.
Zonder stabilisator.
Ik heb er achtereenvolgens een Toyota Corolla (1600) en een Ford Mondeo (1800) voor gehad en altijd probleemloos kunnen rijden. De disseldruk hield ik tussen de 65 en 75 kilo maar zelfs leeg (ca 50 kilo) reed al goed. De mogelijkheid tot beladen is werkelijk riant voor zo'n kleine caravan (ca 300 kilo).
Kortom, nergens problemen mee gehad. Ik had er ook normale autobanden onder (Vredestein 175/70x13) en die hebben ruim voldoende capaciteit voor det gewicht. Neem geen zgn C-banden, want die zijn echt te stug voor een dergelijk caravan (met deze MTM).
Standaard zat er in mijn caravan een blokbatterij voor de watervoorziening in. 12Volt dus. Ik heb deze vervangen door een losse omvormer, waarop ook de buitenlamp en de ingebouwde autoradio was aangesloten. Moet er wel bijzeggen dat mijn uitvoering zonder toiletruimte was. Ik had daarvoor een extra zitje in de plaats. Maar ik neem aan dat beide types van dit bouwjaar dezelfde electravoorziening hebben ?
Zonder stabilisator.
Ik heb er achtereenvolgens een Toyota Corolla (1600) en een Ford Mondeo (1800) voor gehad en altijd probleemloos kunnen rijden. De disseldruk hield ik tussen de 65 en 75 kilo maar zelfs leeg (ca 50 kilo) reed al goed. De mogelijkheid tot beladen is werkelijk riant voor zo'n kleine caravan (ca 300 kilo).
Kortom, nergens problemen mee gehad. Ik had er ook normale autobanden onder (Vredestein 175/70x13) en die hebben ruim voldoende capaciteit voor det gewicht. Neem geen zgn C-banden, want die zijn echt te stug voor een dergelijk caravan (met deze MTM).
Standaard zat er in mijn caravan een blokbatterij voor de watervoorziening in. 12Volt dus. Ik heb deze vervangen door een losse omvormer, waarop ook de buitenlamp en de ingebouwde autoradio was aangesloten. Moet er wel bijzeggen dat mijn uitvoering zonder toiletruimte was. Ik had daarvoor een extra zitje in de plaats. Maar ik neem aan dat beide types van dit bouwjaar dezelfde electravoorziening hebben ?
Kip Ecu line
Hallo Edwin
Ik ben blij met je antwoord, ik zat er wel een beetje mee dat er geen stabilisator op zit, maar als ik dit lees krijg ik wat meer vertrouwen , natuurlijk is het beladen belangrijk, mijn vorige kip lag als een blok achter de auto.
Wat het electrische gedeelte moet in nog maar even afwachten hoe dat zit, ieder geval bedankt voor de reactie.
Gr.
Ik ben blij met je antwoord, ik zat er wel een beetje mee dat er geen stabilisator op zit, maar als ik dit lees krijg ik wat meer vertrouwen , natuurlijk is het beladen belangrijk, mijn vorige kip lag als een blok achter de auto.
Wat het electrische gedeelte moet in nog maar even afwachten hoe dat zit, ieder geval bedankt voor de reactie.
Gr.
Re: Kip Ecu line
Normaliter ligt een nieuwere kip stabiel achter de auto en is de toevoeging van een stabilisator niet noodzakelijk.Mojo schreef:Hallo Edwin
Ik ben blij met je antwoord, ik zat er wel een beetje mee dat er geen stabilisator op zit, maar als ik dit lees krijg ik wat meer vertrouwen , natuurlijk is het beladen belangrijk, mijn vorige kip lag als een blok achter de auto.
Wat het electrische gedeelte moet in nog maar even afwachten hoe dat zit, ieder geval bedankt voor de reactie.
Gr.
Toch heb ik het destijds wel gedaan bij mijn toenmalige kip en ik heb ervaren, dat die stab meer rust in het rijden heeft gebracht. Daardoor was het voor mij bijvoorbeeld mogelijk om wat langere afstanden af te leggen. Precieser kan ik het niet uitleggen, maar die rust in het rijden is volgens mij wel de beste omschrijving.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
Maar in mijn geval betrof het een erg aerodynamische Kip van slechts 3,30 meter opbouw en een leeggewicht van 556 kilo. Deze hing achter een auto van 1050 kilo en later een van 1265 kilo. Met een dergelijke verhouding was een stabilisator erg overdreven.
In gevallen waar de caravan een meer normaler gewicht heeft (tegenwoordig zit je leeg toch al snel tegen de 900 kilo) ben ik het volkomen met je eens en is het zelfs aan te raden om de door jou genoemde rust in te bouwen dmv een stabilisator. Bovendien verleg je daarmee de kritische grens waarbij de combinatie kan gaan slingeren naar een hogere snelheid zodat je bij 80 - 90 km/u vrijwel geen slingerneigingen kunt verwachten. Tenzij de alle regels omtrent belading in de wind slaat ...
Maar in mijn geval betrof het een erg aerodynamische Kip van slechts 3,30 meter opbouw en een leeggewicht van 556 kilo. Deze hing achter een auto van 1050 kilo en later een van 1265 kilo. Met een dergelijke verhouding was een stabilisator erg overdreven.
In gevallen waar de caravan een meer normaler gewicht heeft (tegenwoordig zit je leeg toch al snel tegen de 900 kilo) ben ik het volkomen met je eens en is het zelfs aan te raden om de door jou genoemde rust in te bouwen dmv een stabilisator. Bovendien verleg je daarmee de kritische grens waarbij de combinatie kan gaan slingeren naar een hogere snelheid zodat je bij 80 - 90 km/u vrijwel geen slingerneigingen kunt verwachten. Tenzij de alle regels omtrent belading in de wind slaat ...
Kip Ecu line
Ik ben vandaag gaan kijken bij een aangeboden kip 330 Eculine EK, ik schrok een beetje van de caravan , zo klein (kopkeuken) de afwerking is heel anders dan de kip die ik zelf heb gehad , lichte afwerking allemaal , ziet er op eerste gezicht leuk uit , maar valt heel erg tegen wat afwerking betreft , een berging van niks , kleine koelkast , kleine wc , ik weet ook wel het is maar een 330, maar toch, ik ga toch maar weer opzoek naar de 350 kip de luxe , als is die bijna niet meer te vinden , wel veel kopkeukens , (bevalt achteraf toch niet helemaal denk ik).
- WimenXenia
- Berichten: 37
- Lid geworden op: vr 29 jun 2007 00:17
- Locatie: Voorst
Ik ben het met zandvoorta eens. Alpine sprite zijn mooie degelijke caravans. Wij bezitten er ook 1tje maar dan zonder wc. Zie onze fotoalbum
Mazda 626 1.8i - Sprite Alpine Jubilee '91
Fotoalbum
Fotoalbum
- WimenXenia
- Berichten: 37
- Lid geworden op: vr 29 jun 2007 00:17
- Locatie: Voorst
Mazda 626 1.8i - Sprite Alpine Jubilee '91
Fotoalbum
Fotoalbum
Re: gruau caravan
Lees deze berichten van jaren terug nog eens. Lol, ik ga zaterdag mijn Gruau uit de stalling halen. Gaat al ruim 23 jaar trouw mee op vakantie. We kijken inmiddels elk jaar naar een nieuwe, maar voorlopig kan er geen een de plek innemen van onze trouwe caravan. Elke twee jaar een onderhoudsbeurt. Blijft een (h)eerlijke caravan
Re: gruau caravan
Een topic uit 2007 van niet meer bestaande user als TS en vele reacties van niet meer bestaande users. Niet heel praktisch om mee verder te gaan lijkt me.
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60