Dometic 2200 Freshjet

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
CELICA
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 mar 2010 22:48

Dometic 2200 Freshjet

Bericht door CELICA » za 8 sep 2018 19:30

Hallo,

Onze nieuwe knaus is dit jaar geleverd met een dometic b2200 freshjet en nu hebben we het volgende probleem.
Tijdens onze vakantie in een zeer heet kroatie werkte de airco overdag perfect. Echter s'nachts op ventilator stand 1 merkte ik op dat de airco opstarte om na ongeveer 30 sec weer uit te slaan en dit bleef zich dan herhalen.
Caravan is terug bij de dealer en donetic zegt dat dit te maken heeft met een te lage doorstroom snelheid en dus een product eigenschap....... overdag staat hij op vent stap 2 en horen we in iedergeval het probleem niet. Iemand hier ervaring mee? Koelen doet hij goed temperaturen waren s'nachts rond de 27 grd.
Bedankt voor jullie medewerking.
Geen van mijn ontdekkingen is het gevolg van een proces van rationeel denken
Knaus 500 fdk 2008 pwr xl mover truma comfort airco wigo premium plus luifel

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Jan Br » za 8 sep 2018 19:57

Begrijp ik goed dat de airco 24 uur pd. aanstaat, overdag op vent. Stand 2 en in de nacht op vent. Stand 1?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Robertolini
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Robertolini » za 8 sep 2018 20:16

RE.gif
Dat is wat wordt gezegd jah... whistle.gif
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Willem69 » za 8 sep 2018 21:00

Hier hetzelfde probleem, blijft om de 30’sec aanslaan. Weet niet hoe het komt maar s’nachts op ventilatiestand 1 is het wel irritant. Maakte ook soms veel herrie, leek wel een Senseo apparaat volgens Dometic omdat er tijdelijk geen 229 volt is maar minder 206 of zo. Ook terug geweest naar dealer maar niet veel wijzer geworden omtrent de ventilator.

CELICA
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 mar 2010 22:48

Re: B2200 Freshjet

Bericht door CELICA » zo 9 sep 2018 08:56

Idd overdag stand 2 en s'nachts stand 2
Geen van mijn ontdekkingen is het gevolg van een proces van rationeel denken
Knaus 500 fdk 2008 pwr xl mover truma comfort airco wigo premium plus luifel

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

B2200 Freshjet

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 sep 2018 09:43

@Celica
Koelen vind jij goed, 27 graden vind ik bepaald niet goed!
Wat betreft het kabaal kan ik niet oordelen, is persoonlijk, uit ervaring kan ik wel zeggen dat ik vind dat de dak units meer herrie maken dan de bank units.

Maar waarom gebruik je de thermostaat niet? Gewoon op de gewenste temp. instellen en klaar, dat je ‘s nachts de ventilator op low zet begrijp ik maar dat heeft weinig met de temp. te maken.
Die ventilator zou gewoon moeten blijven draaien!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Willem69 » zo 9 sep 2018 10:19

Ok ik heb het over een dakairco?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 sep 2018 10:24

RE.gif
???

Lijkt me duidelijk! Ik ook dus...




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

CELICA
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 mar 2010 22:48

Re: B2200 Freshjet

Bericht door CELICA » zo 9 sep 2018 10:49

Sorry volgens mij was ik niet duidelijk genoeg de omgevings temp buiten was s'nachts 27 grd. Ingestelde temp op de airco was 22 grd. Verder blijft de vent gewoon draaien alleen de compressor slaat dan om de 30sec aan en uit. Excuses voor de onduidelijkheid
Geen van mijn ontdekkingen is het gevolg van een proces van rationeel denken
Knaus 500 fdk 2008 pwr xl mover truma comfort airco wigo premium plus luifel

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Chris » zo 9 sep 2018 10:57

RE.gif
Heeft de airco s'nachts dan niet de ingestelde temperatuur bereikt?
Mijn airco doet het ook zo, stel ik de temp nog lager in loopt de compressor ook langer.
Die moet dan gewoon meer werken.
En ja... er zit zeker verschil in het geluid van alleen de ventilator of het geluid van de vent + compressor...
Die laatste is duidelijk aanwezig hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CELICA
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 mar 2010 22:48

Re: B2200 Freshjet

Bericht door CELICA » zo 9 sep 2018 11:39

Uiteraard moet de compressor afslaan bij de ingestelde temp maar hij start vervolgens om de 30sec weer op en dit is naar mijn mening niet de bedoeling. Temp zou b.v. voor een uur moeten worden vastgehouden en hierna moet de compressor weer aanslaan om te koelen. Dometic zegt dat het ligt aan een te lage doorstroom snelheid maar dit kan niet kloppen.
Geen van mijn ontdekkingen is het gevolg van een proces van rationeel denken
Knaus 500 fdk 2008 pwr xl mover truma comfort airco wigo premium plus luifel

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Jan Br » zo 9 sep 2018 12:04

CELICA schreef:
zo 9 sep 2018 08:56
Idd overdag stand 2 en s'nachts stand 2
Celica, ik had je hierom gevraagd. Ik neem aan uit de andere reacties dat je toch 's nachts stand 1 bedoelt.

Ik heb dezelfde airco en heb niet deze ervaring, nou ben ik met deze nieuwe airco nog niet in Zuid-Europa geweest, maar was wel op stap in de toch echt wel tropische weken in Nederland. Ik was in Zeeland met overdag temperaturen tussen de 33 en 37 graden.

De airco draaide dan 24 uur per dag, overdag op stand 2 en bij het naar bed gaan naar stand 1 en dan was de airco echt keurig stil.

Ik begrijp dat bij jou de airco om de 30 seconden steeds weer aan gaat (de compressor). Ik ga er dan wel van uit dat alle ramen dan verder gesloten zijn.

Zou het kunnen zijn dat je de afstandbediening in de luchtstroom van de airco hebt liggen? De AB meet de temperatuur en omdat die te hoog is schakelt hij de compressor in, de uitgeblazen lucht daalt snel, komt op de AB, die constateert dat de temperatuur goed is en schakelt de compressor weer uit. Een beetje het effect wat je ook kunt krijgen met een lichtschakelaar en een via die lichtschakelaar geschakelde lamp die te dichtbij hangt.

Het is maar een optie.

Een andere mogelijkheid is en die is al eens eerder hiervoorbij gekomen, dat je geen 230 volt hebt gehad en daar kan een airco heel anders op reageren. Wij hadden dat ooit in Kroatie, koelkast deed het heel slecht en de magnetron leek de geest te hebben gegeven, maar bij de eerstvolgende camping werkte alles weer gewoon.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Re di Coppi » zo 9 sep 2018 12:37

Zet daarom de airco op stand ‘auto’. Er is geen voordeel om het handmatig in te stellen om een gewenste temperatuur te behalen en te behouden, zeker wanneer de temp. buiten 27C is en de ingestelde 22C.
De compressor zal in deze stand niet elke 30 sec aanslaan. Nu is het temp. verschil te groot en de luchtstroom uit de unit te laag.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Chris » zo 9 sep 2018 14:44

Ik heb de Airco in Spanje ook bijna constant aan gehad.
En daar was het ook heet... kan ik je wel vertellen.
Echter, de FAN instelling gebruikte ik niet, gewoon onhandig.
De Auto stand... en dan de gewenste temperatuur instellen..
Voorwaarde is wel dat alle ramen en deuren dicht zijn, anders gaat het fout.
En met dichte ramen s'nachts hadden wij 21 graden ingesteld.
Dan sloeg de compressor idd af en toe aan, niet vaak, maar ik heb ook niet geteld.

Die Auto stand stel je in door met de FAN speed knop net zolang de drukken tot de display op de AB "Auto" aangeeft.
Goed kijken want het is maar kleine tekst, ik moet mn leesbril ervoor pakken...
Temperatuur zoals je die normaal ook instelt.

Een les die ik wel kreeg met de airco was de volgende.

Dochterlief stelde de airco een keer helemaal fout in.
Die selecteerde 17 graden en de laagste FAN stand.
En... de deur niet dicht...
Helemaal fout dus.
Resultaat was een klots water door het airco rooster in de hut.
Die bleek niet meer een klein beetje scheef te staan en er was een grote plas water op het dak ontstaan.
Airco weer juist ingesteld, caravan weer en beetje scheef, deur niet meer open en de zaak was opgelost.

Succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Willem69 » zo 9 sep 2018 20:48

Ok, we zullen het ermee moeten doen en Dior goed gebruik het geluid moeten reduceren. Nu vraag ik mij toch af of ik niet beter voor een Truma had kunnen gaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

annesophie
Berichten: 93
Lid geworden op: di 3 nov 2015 18:49

Re: B2200 Freshjet

Bericht door annesophie » zo 9 sep 2018 23:21

Ik heb een keer aan mede forum leden de vraag gesteld hoe stellen jullie de arco in.
Veel verschillende antwoorden natuurlijk die ik allemaal uitgeprobeerd heb.
Het best bevalt ons s, nachts de ab op automatische.
De compressor slaat regelmatig aan maar is voor ons niet hinderlijk, de blower horen wij amper en de hut blijft mooi koel.

CELICA
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 mar 2010 22:48

Re: B2200 Freshjet

Bericht door CELICA » di 18 sep 2018 18:20

Hallo,

Bij deze even een update onlangs bij mijn dealer geweest en samen met hem met de td van firma welke door dometic wordt ingehuurd gesproken. Ik zal jullie de details besparen maar het kwam erop neer dat ik de airco niet op stand 1 of op de automatische stand kon gebruiken...... Dit was voor mij en de dealer de druppel die de emmer deed overlopen. Dealer heeft toegezegd andere airco te monteren of na contact met rechtstreeks dometic de huidige te laten repareren. A.s. donderdag gaat de caravan terug naar de dealer, wordt vervolgd.....
Geen van mijn ontdekkingen is het gevolg van een proces van rationeel denken
Knaus 500 fdk 2008 pwr xl mover truma comfort airco wigo premium plus luifel

workel

Re: B2200 Freshjet

Bericht door workel » di 18 sep 2018 18:36

RE.gif
Dat is een raar verhaal zeg, wel goed dat de dealer de airco wil terug nemen.
Het kan toch niet zo zijn dat de airco niet op stand 1 en automatisch gebruikt kan worden, inferieur product die Dometic airco.
Volgens mij meerdere forumleden die er geen problemen mee hebben, mooie reclame.
Hoop dat je probleem hiermee opgelost word.

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Willem69 » di 18 sep 2018 18:45

CELICA schreef:Hallo,

Bij deze even een update onlangs bij mijn dealer geweest en samen met hem met de td van firma welke door dometic wordt ingehuurd gesproken. Ik zal jullie de details besparen maar het kwam erop neer dat ik de airco niet op stand 1 of op de automatische stand kon gebruiken...... Dit was voor mij en de dealer de druppel die de emmer deed overlopen. Dealer heeft toegezegd andere airco te monteren of na contact met rechtstreeks dometic de huidige te laten repareren. A.s. donderdag gaat de caravan terug naar de dealer, wordt vervolgd.....
Ik ben benieuwd, heb hetzelfde probleem.
De herrie door te weinig volt Afbeelding en het om de 30 sec. aanslaan van de compressor nu dus omdat hij niet op stand 1 gebruikt kan worden. Zou een Truma dit ook hebben?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Chris » di 18 sep 2018 18:50

Ik heb tot op heden geen klachten over mijn B2200.
Dus de hier beschreven items... echt onbekend.
Hoop natuurlijk dat dit ook zo blijft.
Het lijkt mij toch dat Dometic niet zomaar wat aanrommelt... doorgaans prima producten.
Maar ja, zelfs met een Rolls Royce kan je panne hebben....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: B2200 Freshjet

Bericht door Jan Br » di 18 sep 2018 19:06

CELICA schreef:
di 18 sep 2018 18:20
Hallo,

Ik zal jullie de details besparen maar het kwam erop neer dat ik de airco niet op stand 1 of op de automatische stand kon gebruiken...... Dit was voor mij en de dealer de druppel die de emmer deed overlopen. Dealer heeft toegezegd andere airco te monteren of na contact met rechtstreeks dometic de huidige te laten repareren.
Omdat ik zelf niets herken van deze problemen, ben ik dus eigenlijk best benieuwd naar die details. Als de dealer zegt bereid te zijn om de airco terug te nemen en een andere te leveren, maar eerst nog contact opneemt met Dometic om de huidige te laten repareren lijkt er dus toch een technisch probleem te zijn?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

CELICA
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 mar 2010 22:48

Re: B2200 Freshjet

Bericht door CELICA » do 20 sep 2018 20:09

Volgens mij is er ook een technisch probleem, de obder aannemer van dometic kwam met allerlei verklaringen maar niet met een oplossing. Het leek erop dat het een bekend probleem was waarbij men geen oplossing had, maar dit is mijn interpretatie. Verder is dometic in mijn ogen een zeer goed merk immers mijn vorige aircos waren ook van hun. Een ander forum lid gaf aan dat wellicht spanning problemen de oorzaak konden zijn. Dit het ik gecheckt: onbelast 226V belast(met compressor aan) 224V dus ook in orde. Persoonlijk verwacht ik iets met een defecte temp sensor of defecte vries sensor.
Enfin vandaag caravan naar de dealer gebracht.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Geen van mijn ontdekkingen is het gevolg van een proces van rationeel denken
Knaus 500 fdk 2008 pwr xl mover truma comfort airco wigo premium plus luifel

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dometic 2200 Freshjet

Bericht door Daphne » do 20 sep 2018 22:24

Onderwerp aangepast. B2200 en 2200 Freshjet zijn 2 verschillende airco’s. Bij Knaus is de Dometic 2200 Freshjet geplaatst.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Willem69
Berichten: 491
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 12:56

Re: Dometic 2200 Freshjet

Bericht door Willem69 » za 6 okt 2018 16:03

CELICA schreef:Volgens mij is er ook een technisch probleem, de obder aannemer van dometic kwam met allerlei verklaringen maar niet met een oplossing. Het leek erop dat het een bekend probleem was waarbij men geen oplossing had, maar dit is mijn interpretatie. Verder is dometic in mijn ogen een zeer goed merk immers mijn vorige aircos waren ook van hun. Een ander forum lid gaf aan dat wellicht spanning problemen de oorzaak konden zijn. Dit het ik gecheckt: onbelast 226V belast(met compressor aan) 224V dus ook in orde. Persoonlijk verwacht ik iets met een defecte temp sensor of defecte vries sensor.
Enfin vandaag caravan naar de dealer gebracht.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
En al nieuws?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Dometic 2200 Freshjet

Bericht door BertJan » za 6 okt 2018 20:13

De knaus domatic fresjet 2200 is ook nog anders dan de domatic fresjet 2200, de huidige knaus variant heeft geen softstart en geen verlichting. Oudere uitvoeringen van de knaus domatic airco werden zonder verwarming geleverd

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”