TV aansluiting Kip Hy Line

Plaats reactie
Brotherbear
Berichten: 12
Lid geworden op: do 17 mei 2018 10:07

TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Brotherbear » za 2 jun 2018 15:00

Wij hebben sinds kort een Kip Hy Line 44EK. Tot op heden hebben wij nimmer in de caravan TV gekeken, maar met het WK in zicht zal dit nu toch gebeuren. Hebben een Travel Vision 55.
Ik ben A-technisch. Er zit aan de buitenkant een contactdoos voor 220V, 12V, TV en satelliet. Binnen zie ik op de TV plank (boven de ijskast) een aansluiting voor TV.
Is het nu een kwestie van inpluggen (satelliet omvormer buiten inpluggen en TV binnen aansluiten)? Of moeten er nog extra kabels getrokken worden. Zo ja, welke? Het liefste heb ik een oplossing waarbij ik de TV zowel buiten (in de voortent) als binnen kan aansluiten.
Bvd voor alle suggesties en voorstellen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Chris » za 2 jun 2018 15:55

Volgens mij is er niet een caravan fabrikant die dit "Standaard" oplost.
Dus hoe jou kabels lopen, en welke connectors er gebruikt zijn... ik heb geen idee.
Meestal is de beste oplossing om de bekabeling te volgen/op te zoeken en dan de connectors aan te passen zoals jij dat wilt gebruiken.
Vaak zitten de z.g. " loze kabels" in een kabelgootje weggewerkt... kan wel eens een zoekplaatje zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Roland54 » za 2 jun 2018 16:18

RE.gif
In principe hoef je geen extra kabels te trekken.
Je kan de schotel aan de buiten zijde aansluiten en de TV+ satelliet ontvanger zowel binnen als in de voortent gebruiken.
Bij de KIP is een gebruiksaanwijzing met aansluitschema van de TV aansluiting toegevoegd?
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Brotherbear
Berichten: 12
Lid geworden op: do 17 mei 2018 10:07

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Brotherbear » za 2 jun 2018 16:57

Kip antenne.gif
Kip antenne.gif (8.23 KiB) 2934 keer bekeken
De info van KIP is niet erg duidelijk (voor een leek). Weet niet welke verbindingen er al zijn.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door thmeyer » za 2 jun 2018 17:29

Hier heb ik een beter schema.
Ik heb een Avonto made by Kip te Hoogenveen.
Zijn er specifieke vragen, dan hoor ik het wel.
Groeten Theo

Opmerking:
Beide kabels (Satelliet en kabel cq Digtenne) lopen over het plafond naar de TV-aansluiting boven naar de TV-plank bij de koelkast.
Die met het schroefdraad is een F-connector van de satelliet en de andere is de aansluiting die we thuis ook gebruiken voor de kabel-TV.
Bijlagen
Aansluitschema TV - antenne KIP.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Brotherbear
Berichten: 12
Lid geworden op: do 17 mei 2018 10:07

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Brotherbear » za 2 jun 2018 18:40

Theo, bedankt voor dit schema, in ieder geval duidelijker.

Weet je toevallig hoe de coax kabel aan de achterkant van de contactdoos (heet geloof ik ESB 3) wordt bevestigd? Ook met F-connectoren? Is deze contactdoos aan de buitenkant makkelijk los te maken om te kijken welke bedrading reeds aanwezig is? Ik heb ook ergens gelezen dat er een modulator tussen zou moeten om het satelliet signaal om te zetten naar TV signaal. Is dat correct? Overigens zie ik in de caravan uitsluitend een TV aansluiting, geen satelliet aansluiting.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door thmeyer » za 2 jun 2018 19:54

Bij mij kan je boven de kachel in de kledingkast een plank weg halen. Daar zie de specifieke 75 ohm TV kabel (wit met de tekst 75 ohm) omhoog lopen richting het plafond. Een modulator wordt alleen gebruikt als je speciale satellietontvanger heb, die een Tv-signaal afgeeft via een spitter, naar zowel de aansluiting bij de TV-plank (koelkast) en het signaal naar zijkant buiten bv in de voortent. Dit is niet standaard en wordt alleen bij met een speciale satellietontvanger door de dealer geïnstalleerd. Standaard neem je je satellietontvanger en TV mee naar buiten en je sluit de kabel rechtstreeks aan de satellietontvanger. Dit allemaal geld ook voor kabel-TV. Heb je TV met een C, T, T2, S en S2 Tuner, dan sluit je de TV rechtstreeks aan voor zowel binnen als buiten.

Theo

PS kan je een foto maken van die TV-aansluiting in de caravan ???
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Brotherbear
Berichten: 12
Lid geworden op: do 17 mei 2018 10:07

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Brotherbear » za 2 jun 2018 20:02

Theo, bedankt voor de info.

Helaas kan ik nu nog geen foto maken, aangezien de caravan op stalling in Frankrijk staat. Zal dat eind deze maand doen.

Erik

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door thmeyer » zo 3 jun 2018 01:29

Dit is de TV aansluiting die standaard in de caravan moet zitten.
De teksten cq symbolen op de TV-aansluiting geven al aan waarvoor ze ook voor zijn.
Ik zie wel of de TV-aansluiting anders is als dit voorbeeld.
Ik zag dat je een Travel R6 Vision antenne-set heb.
Wat voor TV en eventuele satelliet-ontvanger hebben jullie ?
Ik kan zo een idee hebben hoe dat allemaal aangesloten zou moet worden, zodat jullie de WK niet hoeven te missen.
Groeten Theo
Bijlagen
Combi TV caravan aansluiting.JPG
Combi TV caravan aansluiting.JPG (13.92 KiB) 2895 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Brotherbear
Berichten: 12
Lid geworden op: do 17 mei 2018 10:07

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Brotherbear » zo 3 jun 2018 08:55

Helaas Theo. Dit gecombineerde contact zit er bij mij niet. Ik heb aan de onderkant van de bovenkast (boven de koelkast) een 220V stekkerdoos en daarnaast een normale TV-aansluiting. Aan de buitenkant (zijde voortent) wel een gecombineerde aansluiting 220V, 12 V, TV en satelliet.
Ik heb een Salora 24LED9109 TV, dus met ingebouwde decoder, geschikt voor zowel Ziggo als Joyne.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door thmeyer » zo 3 jun 2018 14:56

Beste Brotherbear,

Omdat je TV een digitale decoder heb is een modulator geen optie meer.
Die apparaten werkten toen alleen analoog.
Bij satelliet worden officieel alleen F-connectoren gebruikt. Dus aan jouw antennekabel van je schotel zit een F-connector.
Deze kan in de voortent rechtstreeks aan je TV worden aangesloten. (kan niet mis)
Wil je in de caravan TV kijken, dan sluit je de antennekabel van de schotel met de F-connector op de buiten combi TV/Sat/12 volt/230 volt- aansluiting aan.
Alleen nu is de vraag: loopt de satellietaansluiting met een kabel rechtstreeks naar die TV aansluiting in caravan. Normaal sproken moet het een F-aansluiting zijn.
En daar vandaan ga je met een kort kabeltje naar je TV. Maar een normale TV aansluiting is niet geschikt om een TV met een satelliet-aansluiting aan te sluiten.
Het blijft op afstand maar gissen. In het ergste geval(tijdelijk), moet je als je in de caravan TV wil kijken, de antennekabel door een halfgeopend raam steken.
Zelf gebruik ik de aansluiting waar we het al die tijd over hebben helemaal niet. Ik heb een kort antennekabeltje vanaf de CEE-230 volt aansluiting naar mijn TV-kast.
Als de caravan bij mijn weer voor de deur staat, ga ik deze (nieuwe) kabel doortrekken naar mijn disselwiel. Ik gebruik namelijk een losse schotel als eerste op de buis van mijn disselwiel.
Kom ik wat de hoogte niet uit. Dan heb ik nog een aluminium stijgerpijp-klem en aluminium pijp van 1.70m lang, dan verleng ik als waren de buis van mijn disselwiel.
Lukt het helemaal niet omdat de caravan ten opzichten van de satelliet ongunstig staat, dan heb ik nog altijd 20 mtr antennekabel extra en een driepoot.
Bijlagen
Schotel op verlengpaal.JPG
Schotel op verlengpaal.JPG (31.83 KiB) 2854 keer bekeken
Schotel op disselwiel.JPG
Schotel op de driepoot.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Brotherbear
Berichten: 12
Lid geworden op: do 17 mei 2018 10:07

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Brotherbear » zo 3 jun 2018 16:07

Theo, bedankt voor je commentaar.

In de voortent zal in ieder geval geen probleem zijn, want dan sluit ik alles rechtstreeks aan. Misschien zal ik in de vakantie kijken of ik de ESB3 los kan maken (tenminste als deze geschroefd is) en kijken of ik een coax kabel naar binnen kan doorvoeren. Binnen de TV aansluiting vervangen door een satelliet aansluiting (als ik de coax kabel daar kan krijgen), zodat ik ook binnen kan kijken indien geen luifel/voortent is opgezet. En anders inderdaad via het raampje. knipoog.gif
Trouwens, ludieke oplossing van jou. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Niels83 » zo 3 jun 2018 17:09

Is dit nog interessant nu je in de eu de televisie apps mag gebruiken. Dan is wifi denk ik interessanter dan een schotel met een 'duur' abonnement.

Brotherbear
Berichten: 12
Lid geworden op: do 17 mei 2018 10:07

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Brotherbear » zo 3 jun 2018 17:17

Sorry Niels. Ik ben misschien van de oude stempel en gebruik uitsluitend af en toe Whatsapp om met mijn (klein-)kinderen contact te hebben. Heb verder geen (behoefte aan) social media. En ik heb maar een 3-maands abonnement van Joyne, dus dat valt ook wel mee.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Niels83 » zo 3 jun 2018 17:45

Tsjah dan kost de oude stempel je toch best wat geld. Terwijl je er hoogst waarschijnlijk al voor betaald. Daarnaast kan dit natuurlijk ook gewoon op een laptop.

Gebruikersavatar
Marc58
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 6 apr 2022 18:34

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door Marc58 » za 30 apr 2022 20:33

Naar schema zitten kijken van TV en satelliet aansluiting bij KIP.
Waar komt dan de coax (of die van de schotel) van buiten op het "caravansysteem" ?
Heb zelf een Kip 47 TDB waar TV aansluiting in de caravan en voortent zit.
Aan binnenzijde komen aantal stekkers uit doos die blijkbaar naar satellietontvanger gingen van vorige eigenaar. Daaronder 12v en satelliet en coax aansluiting.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: TV aansluiting Kip Hy Line

Bericht door dieseltijger » zo 1 mei 2022 00:15

Bij de Shuttle is de 75 Ohm coax aan de ene kant aangesloten op de aansluiting aan de TV kant, om vervolgens loos te eindigen in de kledingkast naast de CERS. Er gaat dus standaard niets naar buiten.

Wat ik gedaan heb is een F-connector op de kabel aan te brengen en deze te verbinden met een zelfgemaakte verlengkabel. Die heb ik vanuit de ruimte waarin de CERS (en de oorspronkelijke kabel) is geplaatst, via de zitbank geleid naar de 220V CEE invoerdoos. In die doos heb ik een gat geboord, de kabel een paar centimeter uit laten steken en een female F-connector aangebracht. De lengte van het uitstekende deel is zodanig dat de afdekklep tijdens het rijden gesloten kan worden.

De externe schotel verbind ik met dit kabeleindje, en ik heb beeld.
IMG_20220501_001903.jpg
Ik heb om de kabel wat zelfvulkaniserende tape gewikkeld om als een soort tule te dienen - om de kabel te beschermen. Dit heb ik eveneens om de F-connector gedaan, zodat indringing van vocht wordt tegengegaan. Het mooie is, dat de connectoren ook bij regen droog blijven omdat ze onder de klep zitten.

Jouw travelvision heeft een LNB die heet zeer hoogfrequente signaal omzet naar een lagere frequentie. Dat gaat gewoon over en 75 ohm's Coax. Binnen met je een satelliet tuner hebben (los kastje of ingebouwd in de TV). Is het een losse tuner, dan heb je aan de ingang dus de coax, aan de uitgang meestal een HDMI kabel die naar de TV gaat. Zelf heb ik een Philips TV met ingebouwde tuner. Daar zit een F-connector (female) op. Die verbind ik met een verloopstekkertje (ene kant F connector -male andere kant een gewone coax stekker.

Dat gaat goed, zolang de impedanties van alle kabels en stekkers maar 75 Ohm is. Anders krijg je reflecties. Ook kan het geen kwaad om goede kabel te gebruiken met in ieder geval een goede afscherming: het signaal wat door de LNB op de antenne wordt verstuurd wordt steeds complexer (hogere frequenties en steeds meer subtielere faseverschuivingen) om HD te ondersteunen. Tegelijkertijd gaat 5G er aan komen met behoorlijke veldsterktes, die kunnen voor storingen zorgen als Buuf zit te videobellen met haat mobieltje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”