Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Pfoe, gisternacht even geluk gehad.
Men heeft geprobeerd mijn caravan te stelen vanop de pareerplaats waar ze voorlopig staat. Ik merkte, toen iik eens kwam checken, dat het cilinderslot eruit was. Gelukkig deur niet geopend en niemand binnen geweest. Maar erger; de nummerplaat was gestolen. Dus asap aangifte gedaan bij politie en maandag voor een nieuwe.
Ook was de beschermhoes op de dissel eraf, die lag paar meter verder in het struikgewas, maar het rode disselslot van Alko was nog intact.
Wel zag ik dat de rode pla&stic bal die in de koppelling zat stuk was. Dus blijkbaar hebben ze toch getracht de caravan, ondanks disselslot aan pe pikken. Blijkbaar kan dat met een kleinere bol op de haak.
De "rode bal" heeft het echter onmogelijk gemaakt......amper 2€ kost zo'n ding.
Dus mijn ervaring nu : ondanks disselslot ALTIJD een rode bal in de koppeling !!!!
Men heeft geprobeerd mijn caravan te stelen vanop de pareerplaats waar ze voorlopig staat. Ik merkte, toen iik eens kwam checken, dat het cilinderslot eruit was. Gelukkig deur niet geopend en niemand binnen geweest. Maar erger; de nummerplaat was gestolen. Dus asap aangifte gedaan bij politie en maandag voor een nieuwe.
Ook was de beschermhoes op de dissel eraf, die lag paar meter verder in het struikgewas, maar het rode disselslot van Alko was nog intact.
Wel zag ik dat de rode pla&stic bal die in de koppelling zat stuk was. Dus blijkbaar hebben ze toch getracht de caravan, ondanks disselslot aan pe pikken. Blijkbaar kan dat met een kleinere bol op de haak.
De "rode bal" heeft het echter onmogelijk gemaakt......amper 2€ kost zo'n ding.
Dus mijn ervaring nu : ondanks disselslot ALTIJD een rode bal in de koppeling !!!!
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
‘Rode bal’ zit er bij mij ook altijd in, samen met het ‘rode slot’.
Blij dat het ‘balletje’ ook zijn nut bewijst!
Blij dat het ‘balletje’ ook zijn nut bewijst!
Ford Kuga ST-Line - Dethleffs C'Go 495 QSK - Kampa Rally Air 390 Plus RH
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
[image]
[/image]Da's toevallig bij mij is de rode bal een blauwe bal, en zit er ook altijd in als ik op de camping sta of voor de deur op een parkeerplaats.Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
RE.gif
Hoewel de kleur van die bal het verschil niet zal maken, geldt dat wel voor de vorm.
Het is niet voor niets dat die originele Alko-bal uit zoveel segmenten bestaat.
Die sla je niet in een keer allemaal kapot waardoor het wel even een dingetje wordt om alles uit de koppeling te verwijderen.
Ik weet niet of het blauwe hierboven getoonde exemplaar ook deze kwaliteiten bevat
Hoewel de kleur van die bal het verschil niet zal maken, geldt dat wel voor de vorm.
Het is niet voor niets dat die originele Alko-bal uit zoveel segmenten bestaat.
Die sla je niet in een keer allemaal kapot waardoor het wel even een dingetje wordt om alles uit de koppeling te verwijderen.
Ik weet niet of het blauwe hierboven getoonde exemplaar ook deze kwaliteiten bevat
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
RE.gif
De blauwe is de originele van KNOTT (Winterhoff) en zit bij de goedgekeurde sloten, dus....... is vergelijkbaar met de rode.
De blauwe is de originele van KNOTT (Winterhoff) en zit bij de goedgekeurde sloten, dus....... is vergelijkbaar met de rode.
-
- Berichten: 6368
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
RE.gif
Die bal( ik had n gele op mijn winterhoff koppeling) is er toch alleen maar om de koppeling dicht te laten vallen bij onaangekoppelde toestand.
Die bal heeft toch verder geen"diefstalverhinderende "werking.
Bij een ALKO koppeling kun je de handgreep handmatig in de "aankoppel"stand zetten,waarna je het rode ,goedgekeurde disselslot aan kunt brengen,dan is de koppeling ook niet over de kogel te krijgen ,dus aan te koppelen.
bescherming bied dit,bij een afgekoppelde caravan echter niet optimaal;als het dievengilde met n auto ambulance komt lieren ze de caravan zo hier op en kunnen elders op hun dooie gemak het disselslot verwijderen.
Als ik mijn caravan langs de staat afkoppel heb ik niet alleen het rode disselslot maar ook een wielklem erop,zouden ze de caravan met wielklem verplaatsen veroorzaakt dat behoorlijke schade,en daar zit "de snelle dief"waarschijnlijk niet op te wachten.
Die bal( ik had n gele op mijn winterhoff koppeling) is er toch alleen maar om de koppeling dicht te laten vallen bij onaangekoppelde toestand.
Die bal heeft toch verder geen"diefstalverhinderende "werking.
Bij een ALKO koppeling kun je de handgreep handmatig in de "aankoppel"stand zetten,waarna je het rode ,goedgekeurde disselslot aan kunt brengen,dan is de koppeling ook niet over de kogel te krijgen ,dus aan te koppelen.
bescherming bied dit,bij een afgekoppelde caravan echter niet optimaal;als het dievengilde met n auto ambulance komt lieren ze de caravan zo hier op en kunnen elders op hun dooie gemak het disselslot verwijderen.
Als ik mijn caravan langs de staat afkoppel heb ik niet alleen het rode disselslot maar ook een wielklem erop,zouden ze de caravan met wielklem verplaatsen veroorzaakt dat behoorlijke schade,en daar zit "de snelle dief"waarschijnlijk niet op te wachten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Wat ik uit bovenstaand verhaal opmaak is dat ze een kleinere trekhaak (bol) gebruiken waardoor je het slot dus omzeild.
Sent from my LG-H990 using Tapatalk
Sent from my LG-H990 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 17037
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Idd, onze stalling houder gebruikt ook een kleinere kogel. Dus daar wel een slot maar geen bal gebruiken....!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e PHEV (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Ook ik gebruik de rode bal, om de gemiddelde dief voor te zijn.
Echter,
De professionele jongens komen met een stuk steigerpaal met een koppeling aanzetten. Ze schuiven de rubberhoes van de achteruitrijautomaat weg en klemmen daar de paal met koppeling vast. De rest is kinderspel
Daarom eisen verzekeringen ook een wielslot....
Echter,
De professionele jongens komen met een stuk steigerpaal met een koppeling aanzetten. Ze schuiven de rubberhoes van de achteruitrijautomaat weg en klemmen daar de paal met koppeling vast. De rest is kinderspel
Daarom eisen verzekeringen ook een wielslot....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Ook jouw caravan gaat gewoon mee naar elders met of zonder balletje. Er gaat een complete zware bus omheen, om koppeling incl slot wat met kettingen aan je dissel wordt geknoopt. Het wordt pas echt lastig met een goed wielslot.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
En dus..
Hoe meer sloten en balken er op zitten hoe lastiger het wordt voor de boeven.
Ik moet 2 CAM sloten, maar het ook een rooiebal en nog een extra kettingslot.. hoe meer.. hoe langer ze moeten plooien.. en dat lijkt het belangrijkste... tijd..
Hoe meer sloten en balken er op zitten hoe lastiger het wordt voor de boeven.
Ik moet 2 CAM sloten, maar het ook een rooiebal en nog een extra kettingslot.. hoe meer.. hoe langer ze moeten plooien.. en dat lijkt het belangrijkste... tijd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Als ik de caravan voor de deur zet en dan draai ik alle vier de steunen uit dan zet ik aan de deur kant een pootje onder de as en daar na haal ik de wieldop er af en ,
ik verwijder alle wiel moeren en plaats daar na de wieldop weer terug .
De wiel moren doe ik bij elkaar met een bindbandje en dat doek weer aan de sleutel van het distelslot zo dat ik nooit vergeet om de moeren terug te plaatsen.
Swift boy.
ik verwijder alle wiel moeren en plaats daar na de wieldop weer terug .
De wiel moren doe ik bij elkaar met een bindbandje en dat doek weer aan de sleutel van het distelslot zo dat ik nooit vergeet om de moeren terug te plaatsen.
Swift boy.
Nova 470/2 2002
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Fijn hoor die autocorrectie..
Maak er maar wat van.
Maak er maar wat van.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
RE.gif RE.gif Poeh, dat is best veel werk...
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Swift boy schreef: ↑za 5 mei 2018 17:17Als ik de caravan voor de deur zet en dan draai ik alle vier de steunen uit dan zet ik aan de deur kant een pootje onder de as en daar na haal ik de wieldop er af en ,
ik verwijder alle wiel moeren en plaats daar na de wieldop weer terug .
De wiel moren doe ik bij elkaar met een bindbandje en dat doek weer aan de sleutel van het distelslot zo dat ik nooit vergeet om de moeren terug te plaatsen.
Swift boy.
Wat een heisa zeg
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Kunnen ze dan niet heel makkelijk je wielen pikken. Hij staat al op poten en de moeren heb je er ook al af. RE.gif
- fortissimo
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Ik draai voor de deur en op de camping alle pootjes uit (de eerste keer vergeten en toen stapte ik de caravan in die direct naar achteren klapte ).
Doe mijn kettingslot door de draagbalk en mijn velg.
Doe de bal in de dissel en schuif het disselslot er op.
Bij de stalling gaat wel het disselslot er op en daar hebben zij een sleutel als ik mijn caravan er stal.
Zij halen het slot (met bal) weg bij manoeuvreren en zetten hem weer op slot in de loods.
Doe mijn kettingslot door de draagbalk en mijn velg.
Doe de bal in de dissel en schuif het disselslot er op.
Bij de stalling gaat wel het disselslot er op en daar hebben zij een sleutel als ik mijn caravan er stal.
Zij halen het slot (met bal) weg bij manoeuvreren en zetten hem weer op slot in de loods.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Grappig, van mijn verzekering hoeft ie in de stalling niet op slot.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Bij mij ook het disselslot erop in de stalling.
Thuis voor de deur disselslot en wielklem.
Thuis voor de deur disselslot en wielklem.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
In mijn stalling mag er geen disselslot op de caravanJakkemeiner schreef: ↑za 5 mei 2018 20:36Grappig, van mijn verzekering hoeft ie in de stalling niet op slot.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende scharrel Kip Kompakt 37 EKV Special
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Ik vind dit persoonlijk wel heel ver gaan maar goed dat is ieder zijn eigenkeus.Swift boy schreef: ↑za 5 mei 2018 17:17Als ik de caravan voor de deur zet en dan draai ik alle vier de steunen uit dan zet ik aan de deur kant een pootje onder de as en daar na haal ik de wieldop er af en ,
ik verwijder alle wiel moeren en plaats daar na de wieldop weer terug .
De wiel moren doe ik bij elkaar met een bindbandje en dat doek weer aan de sleutel van het distelslot zo dat ik nooit vergeet om de moeren terug te plaatsen.
Swift boy.
Maar nu wel een vraag weet natuurlijk niet waar je heen gaat op vakantie maar na 100km ook weer de wielmoeren na trekken?
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Dit vind ik wel heel erg ver gaan....... voor mij volstaan een wielketting, een disselslot en een goede verzekering.
Wanneer ik de wielmoeren zou verwijderen, zou ik het wiel in de garage leggen; dan ziet het dievengilde meteen dat er iets mist i.p.v. dat ze proberen weg te rijden met een los wiel met alle bijbehorende schade aan je caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 394 pk / 600 Nm (2021)
BMW X5 xDRIVE45e HE M-Sport PHEV 394 pk / 600 Nm (2021)
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
In je toekomstige stalling wel!deusjevo schreef: ↑za 5 mei 2018 21:02In mijn stalling mag er geen disselslot op de caravanJakkemeiner schreef: ↑za 5 mei 2018 20:36Grappig, van mijn verzekering hoeft ie in de stalling niet op slot.
Hobby 450 Uf 1997 | Ford Kuga PHEV 2022
- fortissimo
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21
Re: Belang van disselslot en vooral "rode bal"
Van mijn verzekering hoeft het niet, maar ik vind het een fijn gevoel dat de caravan, als ik hem op wil halen of terugbreng, met een disselslot op het terrein staat te wachten.deusjevo schreef: ↑za 5 mei 2018 21:02In mijn stalling mag er geen disselslot op de caravanJakkemeiner schreef: ↑za 5 mei 2018 20:36Grappig, van mijn verzekering hoeft ie in de stalling niet op slot.
Mijn vorige stalling wilde zonder bal wel een slot accepteren, deze stalling accepteert hem met bal.
Maar... je moet er wel extra stallingskosten voor betalen. En als die kosten veel hoger gaan worden ga ik er misschien toch vanaf zien.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)