Burstner Premio Life 490 TK

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Gumm » di 26 mei 2020 20:14

Lijkt me op zich helemaal niet zo verkeerd, je verblijft er immers niet het hele jaar.
13-14 jaar terug verkeken we ons grandioos op een wagen met een treinzit in het midden.
Je hebt pp immers minstens 60 cm zitvlak nodig en je moet je armen dan ook nog ergens kwijt.
Met de herinnering dat het raam open moest om met z'n 4een te kunnen zitten vindt ik deze oplossing echt zo gek nog niet
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Bospaadje
Berichten: 479
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Bospaadje » di 26 mei 2020 21:47

RE.gif wij gebruiken de treinzit regelmatig, maar hier toch echt geen last van. Nu zijn wij niet corpulent, maar ook zeker niet graatmager. Een hele dag zitten is wellicht wat krapjes, maar ontbijt gaat prima. Het extra stuk tafel gaat al niet meer mee
Home is where you park it caravan.gif

Nine
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 22 mei 2020 20:34

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Nine » wo 27 mei 2020 12:55

Zeker hoor, ieder zijn eigen wens.

Scheelt die 20 cm niet veel in gewicht? Dat was wel mijn verklaring. Die 20 cm zou vooral bij het bed fijn zijn, verder mis ik het niet echt.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Aviva » wo 27 mei 2020 14:36

PremiumDiscovery schreef:
di 26 mei 2020 16:21

Verrassende indeling derhalve al vraag ik me wel af waarom ze de caravan slechts 210 cm smal gebouwd hebben; met 230 cm was deze een stuk ruimtelijker geweest zonder dat ie veel zwaarder geworden zou zijn.
Mijn zwager heeft een Burstner Premie Life 490 TK, vorig jaar nieuw gekocht.
Tijdens de Caravana 2019 samen met hem op de beurs geweest en de verkoper vertelde toen dat het idee van Burstner was deze caravan in de markt te zetten als een lichtgewicht caravan met stapelbedden. Zover ik weet is de hele Premio Life serie 210cm breed, net als zijn broertjes van Dethleffs en LMC.
Maar ik ben het eens met PD met 230 had je veel meer ruimte gehad.

In één van de reacties kwam het al naar voren. De ramen aan beide kanten van het vaste bed. Dit is vooral voor lange mensen een uitdaging door de geringe breedte van de caravan. En inderdaad mijn zwager is al met de pootjes door de vliegenhor gegaan.
Verder is het moet ik zeggen een leuke caravan, alles is netjes afgewerkt (voor deze prijsklasse) alleen ben ik zelf niet weg van de grote witte delen en mis ik zelf wat sfeer. De grootste nadeel is de instap in het vaste bed, je moet klimmen en loopt het risico bij veelvuldig draaien dat je uit het bed rolt. Overigens is bij veel Premio Life modellen het bed hoog geplaatst. Wij hebben ook naar één gekeken toen wij onze Adria kochten, de directie moest een opstapje hebben om in bed te komen.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Chris » wo 27 mei 2020 14:46

Heel toevallig heb ik er ook net in eentje gestaan.
En verbaast naar de indeling gekeken.. het is behoorlijk anders dan anders...vernieuwend idee..
Maar wat is nou het grote voordeel van het hoge bed?? de opbergruimte eronder??
Laat de kogeldruk wel toe dat je die ruimte helemaal volstouwt dan?

Je moet natuurlijk wel weten dat dit niet de meest luxe serie van Burstner is...
Dan snap je de aankleding wel... beetje kaal ..
Maar .. idd... de raampjes/rolgordijnen is wel een dinggetje om zuinig op de zijn... je trapt ze snel aan flarden denk ik ook.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Aviva » wo 27 mei 2020 14:48

RE.gif

Nou... die reden zou zomaar alleen de onder schuif tafel kunnen zijn in dit model.
Die in de 425 zit lager (met opstapje).

Zie net een nieuwe staan toch bijna € 20k met wat opties.
Volgens mij een best prijsverschil tussen model 2019 en 2020.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Jeffr » wo 27 mei 2020 20:12

Wij hebben ook naar dit type caravan gekeken . Plus punten voor ons de ruimte , gewicht, stapelbed t/m 80kg en mooie breedte. En zitje plus 4 vaste slaapplaatsen. En de zit is ruim voldoende kwa grote.

Min puntje toch de breedte ik met mijn 1,90 moet toch schuin gaan liggen.

Voor de rest meer dan mooi👍 deze ontwikkeling.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Morgoth » vr 29 mei 2020 14:17

Ik heb een jaar of 30 geleden eens een vouwwagen gehad die deze indeling had. Toen was ik nog een jonge kerel en vond het klimmen geen probleem. Weet het merk niet meer. Net als bij een Paradiso ging het dak omhoog maar de voor en achterkant kon je naar buiten schuiven.

Edit:
Ik heb hem gevonden. Het was een Skamper. Ehhh Palomino bedoel ik. Lijken erg op elkaar.
Laatst gewijzigd door Morgoth op vr 29 mei 2020 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Micky » vr 29 mei 2020 14:31

Jeffr schreef:
wo 27 mei 2020 20:12
Wij hebben ook naar dit type caravan gekeken . Plus punten voor ons de ruimte , gewicht, stapelbed t/m 80kg en mooie breedte. En zitje plus 4 vaste slaapplaatsen. En de zit is ruim voldoende kwa grote.

Min puntje toch de breedte ik met mijn 1,90 moet toch schuin gaan liggen.

Voor de rest meer dan mooi👍 deze ontwikkeling.
Aha, hij heeft dus ook een stapelbed, dat wist ik niet, dan kan ik me wel voorstellen dat mensen dit interessant vinden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Jeffr » vr 29 mei 2020 19:15

RE.gif

En nog stevig ook voor personen tot 80kg
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Micky » vr 29 mei 2020 19:33

RE.gif

Wat is dat normaal dan? In onze kip is het ook 80 voor zover ik weet


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
atria
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 15 nov 2013 22:06

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door atria » di 2 jun 2020 16:07

Chris schreef:
wo 27 mei 2020 14:46
Maar wat is nou het grote voordeel van het hoge bed?? de opbergruimte eronder??
Laat de kogeldruk wel toe dat je die ruimte helemaal volstouwt dan?
Ik heb de premio Life 430 ts met het hoge bed en het voordeel is, naast de bergruimte, dat je een groot bed hebt (in de breedte) omdat het bed boven de vensterbank ligt. In mijn geval is het van de voorwand naar de kledingkast 1,60 meter breed en dat zie je niet veel bij een compacte opbouwlengte (en ook niet bij veel grotere caravans trouwens). Het zou alleen handig zijn als er maar aan 1 kant een raam zou zitten dat je je kussen tegen de wand kan leggen of aan de andere kant je benen veilig kan strekken. Ik ben zelf 1,81 dus heb geen last van het intrappen van de rolgordijnen gelukkig ;-). Qua disseldruk moet je wel opletten inderdaad dat je niet te hoog uitkomt. 75 kilo zit je zo aan.
Mazda CX-30 Homura 2.0 E-Skyactiv automaat + Adria Action 361 LH

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Jeffr » di 2 jun 2020 16:11

Micky schreef:
vr 29 mei 2020 19:33
RE.gif

Wat is dat normaal dan? In onze kip is het ook 80 voor zover ik weet


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk


Late reactie whistle.gif . Maar veel caravans die wij hebben gezien was het max gewicht 40 kg per bed.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Desmovince
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 12 jun 2017 06:49

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Desmovince » zo 26 jul 2020 19:27

Goedenavond,

Wij hebben de lmc sassino 470 k met deze indeling.
Valt zeker niet tegen hoor ik ben 186 en kan prima in het bed liggen, vaak liggen we ook met opgetrokken benen dus dat is persoonlijk. En wij hebben donkere gordijnen aan die kant dus de verduisteringshor hoeft daar ook niet naar beneden.

Voordeel voor ons was dat je de tafel kan inschuiven en de treinzit mooi groot is. Onze jongste zoon van 4 maanden slaap op 1 deel van de treinzit in de wagenbak. En later kan er een camping bedje tussen de treinzit waar normaal de tafel staat.

Voor ons was echt de doorslag een nieuwe caravan en bij lmc 12 jaar opbouw garantie, lichtgewicht zodat je niet altijd vast zit aan een zwaardere auto, en toch een stapelbedcaravan en voor een betaalbare prijs.
Ik moest bij de eerste foto's van deze indeling eerlijk gezegd ook ff wennen, maar naar 3 weken vakantie en wat weekenden weg bevalt deze indeling perfect.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft bij hun keuze en vragen kunt je altijd ff stellen

Groet Vincent

Gebruikersavatar
princeman
Berichten: 46
Lid geworden op: di 18 aug 2020 09:12

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door princeman » di 18 aug 2020 15:07

Voor zover nog actueel:

Wij hebben de Premio Life 490 TK eind 2019 een week gehuurd in onze zoektocht naar een caravan en om onszelf te overtuigen dat het kamperen met een caravan echt iets voor ons is.
Het klimmen en klauteren over de banken (of de tafel inschuiven) is een kwestie van wennen, het grootste nadeel was voor mij het relatief korte bed, ik ben zelf 188cm en doordat het bed ook vrij hoog zit kom je vrijwel direct en altijd met je kussen en voeten tegen de gordijnen en combi rollo`s aan wat de levensduur niet ten goede komt.

Doordat de caravan relatief smal is (212cm) is deze wel echt "lichtgewicht" te noemen en daardoor beter geschikt achter een lichte trekker, ik heb de caravan met de reich weger gewogen en kwam rijklaar op 1047 kg. (het rijklaar gewicht van onze Premio 495 TK is volgens de reich weger net geen 1200kg wat ik eerlijk gezegd ook nog heel erg vind meevallen)

Uiteindelijk hebben wij de Burstner Premio 495 TK gekocht, met een dwarsbed met een lengte van 209cm, omdat het bed ook lager ligt is de afstand van je kussen en voeten tot het raam aanzienlijk groter. (zie foto)

Afbeelding
Burstner Premio 495 TK 2019, Seat Leon ST 1.5 TSI DSG7 stage1 2019

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Taan » wo 19 aug 2020 12:07

Ik snap de indeling wel. Wij maken toch best regelmatig gebruik van de gelegenheid om met zijn 4en binnen te eten. Bijvoorbeeld onderweg bij slecht weer, maar ook als je wordt belaagd door vliegend ongedierte.
Bij ons is echter de zithoek in de kinderkamer, dus daar kunnen we 's avonds geen gebruik van maken als de kinderen (moeten) slapen.

Minpunten van de Burstner vind ik het korte bed en het kleine keukenblad. Vooral het eerste is voor mij doorslaggevend.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Burstner Premio Life 490 TK

Bericht door Gumm » wo 19 aug 2020 21:48

Mooi en/of bruikbaarheid is vaak iets persoonlijks..
T.o.v. diverse andere 490TK's, lijkt het er op dat Burstner met dit model een oplossing bedacht voor anders wat krappe bankjes van een trein-zitje overdwars en de asymmetrische onevenwichtige verdeling van laad- ruimte/gewicht.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”