Frans bed perikelen

Plaats reactie
Rene-ork
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 apr 2014 20:30

Frans bed perikelen

Bericht door Rene-ork » ma 30 apr 2018 19:52

Eigenlijk al een hele poos aan het tobben met het matras / lattenbodem in de caravan ( Hobby 460 UFE 2008)
Het rare is dat het (Franse) bed 2 verschillende slaapplekken had. Op de lange zijde ligt het prima maar op de schuine zijde slaapt het voor geen meter. Na het bekijken van de lattenbodem viel het me op dat de lattembodem niet symmetrisch is. De schuine zijde heeft hele korte starre latten welke bijna niet inveren.

Vandaag een paar lattenbodems ingekort in de breedte en lengte. Nu zijn beide lattembodems even breed en dat zou het ligcomfort moeten verbeteren.

Zie het resultaat:
Bijlagen
E42B846D-F5F5-4199-BCE1-5E7178E24054.png
1F2FDE8A-8159-46E0-B6E8-9225D2D5B29D.jpeg

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Frans bed perikelen

Bericht door sam2 » wo 9 mei 2018 08:36

De matras is belangrijker dan de latten bodem.
Kwa verhouding is het 10% lattenbodem en 90% matras is mij verteld door de verkopers.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Frans bed perikelen

Bericht door troapel » wo 9 mei 2018 08:58

RE.gif

Maar ik denk dat het gaat om de schuine kant van het bed. Hier zijn de latten erg kort en veren dus eigenlijk niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Frans bed perikelen

Bericht door Peter 1969 » do 10 mei 2018 11:28

Het gedeelte dat wel gering, maar niet teveel, moet meegeven is het gedeelte waar je heup, romp en schouders in de matras drukken. Lijkt me dat stuggere latten waar hooguit de voeten in de buurt liggen niet zulk negatief effect geven. Voeten en benen hebben niet zoveel massa en daar ligt het zwaartepunt van het liggende lichaam niet.

Ik zou het matras verdenken. Die zijn na X jaar gebruik gaar en geven klachten. Een zwakke plek in zo'n Frans matras kun je ook al niet verplaatsen door de matras om te draaien door de specifieke vorm.

Of zijn niet van de juiste hardheid, materiaal enz voor de lichaams massa(s). Er zijn meerdere bedrijven die boot, camper en caravan matrassen in iedere vorm, maat, materiaal, hardheid kunnen maken. Het is wel zo hoe afwijkender de maat of vorm of hoe duurder/complexer het materiaal, hoe duurder de matras wordt en het is handwerk.

Maar ja...een verpeste vakantie door rugpijn of liggen als een koning(in)......dat is voor mij wel wat geld waard.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Frans bed perikelen

Bericht door sam2 » do 10 mei 2018 15:33

RE.gif Zo is het en niet anders knipoog.gif

Rene-ork
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 apr 2014 20:30

Re: Frans bed perikelen

Bericht door Rene-ork » ma 28 mei 2018 17:59

Ondertussen 2 weken op de lattenbodem geslapen en dat scheelt flink.
We hadden al een nieuw koudschuimmatras laten maken maar we wilden het comfort nog verder verbeteren.
Ik ga nu de latten t.h.v. De heupen een fractie smaller maken zodat deze soepeler veren.

Gr Rene

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Frans bed perikelen

Bericht door deusjevo » ma 28 mei 2018 18:20

Had je dan niet beter een pocketvering matras kunnen nemen?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Frans bed perikelen

Bericht door apejoekie » ma 28 mei 2018 20:53

Ik wil de laten van mijn lattenbodem vervangen. Waar heb jij die volgen gescoord en wat was je kwijt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Frans bed perikelen

Bericht door iemand » di 29 mei 2018 15:28

Losse latten te koop ?
Kheb wel deze tip : Kijk eens bij de kringloop(-inleverpunt).
Hier zie ik hun container vaak vol liggen met defecte, dus latten zat. Die je voor een prikkie kunt krijgen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Frans bed perikelen

Bericht door apejoekie » di 29 mei 2018 16:34

Dat is een goeie, ga van de week eens ff langs

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Frans bed perikelen

Bericht door Reisben » za 9 mar 2019 22:53

Dit draadje lezend, ik ben nieuw hier op het forum, kwam een gekke gedachte bij mij op. Stel je wilt een nieuw matras voor je Franse bed laten maken. Zo'n matras heeft één schuine kant. Daarmee is het onmogelijk om het matras een keer te keren, hoewel dat toch wel prettig zou zijn, al was het om eens te luchten.
Wát, als je het matras laat snijden met twee schuine kanten en één afgesneden driehoek net als het matras laat bekleden en gebruikt voor de rechte kant. Je kunt dan het matras draaien, de losse driehoek blijft op z'n plaats.
Of is dik een te revolutionair idee...?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Frans bed perikelen

Bericht door Jadatis » za 9 mar 2019 23:10

Je had ook nog de bodems wat schuin kunnen plaatsen.
Om daar ideën over op te doen, zou je mijn pagina over ruimtebesparende bedvorm kunnen lezen , met de nodige doorlinken naar hoe ik het destijds in camper gedaan heb met koofbed.
http://members.home.nl/jadatis/RUIMTEBESPARENDE BEDVORM.htm
Even opnieuw, want de link loopt dood zie ik.
http://members.home.nl/jadatis/RUIMTEBESPARENDE BEDVORM.htm
Nog steeds niet, mogelijk spelfout, maar google maar op ruimtebesparende bedvorm.
Ook queensbed zoeken lijdt naar topic op camperforum waar ook dat idee wordt toegepast.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Frans bed perikelen

Bericht door Ab » za 9 mar 2019 23:18

@ Reisben Het is uitvoerbaar..
De vraag is echter, of je een naad in de matras wilt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Frans bed perikelen

Bericht door VIP » zo 10 mar 2019 03:04

@Reisben: Zulke matrassen worden al langer bij Franse bedden toegepast: 1 normale matras en 1 opvulpunt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Frans bed perikelen

Bericht door Jadatis » zo 10 mar 2019 11:54

http://members.home.nl/jadatis/RUIMTEBE ... EDVORM.htmKon mijn vorige bericht niet meer editten dus nu de volledige link.
Daar noem ik ook ergens, de latten iets scheef te monteren, zodat je scheef in het bed kunt liggen, en de latten dan recht in de breedte je ondersteunen.
En ook de andere lattenbodem een schuine kant .
Is even puzzelen om het precies te laten kloppen.

Op de foto zie ik onder rechts een vreemde extra stukje met een ronding, hoe zit dat precies.

Keerbaar matras met extra puntje ongeveer zo uitvoeren.
|.....|
|\_/
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”