Qlima of Zibro

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Reizigers

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Reizigers » wo 1 mar 2023 10:01

[re.gif]
@Karel.
De prijs is weer gezakt. €1.24 per liter. Petroleum C.
Tja, voor ons is het 4Km rijden.

Was vorige week wel leuk.
Voor mij stond een man met een busje petroleum te tanken.
Hij moest 17 jerrycans vullen.
Dus ik vraag aan hem of hij een handeltje heeft.
Nee, was voor eigen gebruik.
Ja ja, aan me hoela.
Staan vaak op Marktplaats voor €40.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7107
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door karelV » wo 1 mar 2023 10:53

[re.gif]

Dan verdiend hij toch €14.20 per jerrycan maal 17 = €241,40 knipoog.gif is mooi geld om bij te klussen mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Jaap van Duijn » wo 1 mar 2023 10:58

@Bovenstaande "MEN ZEGT".

Groeten Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7107
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door karelV » wo 1 mar 2023 11:02

Ottjes schreef:
ma 24 jan 2022 10:38
Klein vraagje over de hevelpomp, hoe maak je deze het beste schoon na gebruik?
Neem je deze gewoon af met keukenpapier, en deze als ze droog zijn gewoon weg te gooien?

De Zibro is op veel plekken uitverkocht of duur, ik heb er een bij Welkoop in Winschoten gekocht voor 289,-. Op zich goed om eerste even te bellen, een andere Welkoop had volgens de site 2 op voorraad, maar toen we daar waren bleek dat een foutje.
Ik laat de Elektrische hevelpomp gewoon in de jerrycan staan, dan hoef ik hem niet telkens af te vegen.......moet er wel bij vermelden dat wij de Zibrokachel alleen in de woning gebruiken en de jerrycan staat in de schuur knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26741
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ab » wo 1 mar 2023 11:53

Aviva schreef:
ma 28 mar 2022 21:12
Volgens mij is 2de hands kopen op dit moment de enige optie. Ze zijn overal uitverkocht…
Mijn ouders wilden er 1 voor in de stacaravan, hele zoektocht geweest.
Uiteindelijk nog een Qlima kunnen vinden in een wat duurdere uitvoering een eindje bij ons vandaan.
Je wilt toch geen kachel zonder afvoer van verbrandingsgassen in een stacaravan ??? [aschrik.gif]
Of gaan ze stoken met de ramen open?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » wo 1 mar 2023 12:41

[re.gif]

dat kan heel goed met deze kachels door de meervoudige verbranding, uiteraard moet je wel ventileren, wij hebben vroeger continu de boerderij bijverwarmt met een Zibro, stond gewoon in huis, mijn ex stookt ook al heel de winter haar woonkamer warm met mijn laserkachel. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26741
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ab » wo 1 mar 2023 16:48

Misschien ben ik wat te voorzichtig..
Maar ik zou het nooit willen. Dubbele verbranding of niet, er komt altijd een boel ongewenst en potentieel gevaarlijk spul vrij bij verbranding van wat voor brandstof dan ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Wim Verso » wo 1 mar 2023 18:52

Bij mij/ons komt zo'n kachel er ook niet in, kachel aan en de ramen open? moet er niet aan denken.
Wij hebben een confector electrische kachel aangeschaft 2400 watt en smorgens gaat de CV één uur aan, zodat het in de kamer 20 graden word, dan gaat de CV op 15 graden en gaat de Confector kachel met Thermstaat aan.
Ik gebruik natuurlijk wel veel meer stroom als andere jaren en zal wel zien wat ik moet betalen, wij koken ook op Inductie, maar het gaat maar om een maand of vier, vijf, smiddags als de zon schijnt in de serre, zoals de laatste dagen, gaat ook de kachel uit tot een uur of zes (18.00 uur) en gaat de Confector kachel weer aan.

Zibro kachels slecht voor mijn Astma.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » wo 1 mar 2023 19:56

[re.gif]

Ja Wim, ventileren is niet jouw ding, dat weten we nog van je vochtprobleem in de caravan, ik weet dat het tegen je gevoel ingaat, maar je bent eigenlijk door schade en schande wijs geworden hoop ik, ook zonder zibro moeten jullie thuis ventileren, is ook veel beter voor je luchtwegen knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11196
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » wo 1 mar 2023 20:00

@Wim; gelijk heb je. Ik heb ook een Zibro - prima om incidenteel bij te verwarmen, leuke rode gloed maar slecht voor de longen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18969
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Hobby Linka » wo 1 mar 2023 20:16

Wim Verso schreef:
wo 1 mar 2023 18:52
Bij mij/ons komt zo'n kachel er ook niet in, kachel aan en de ramen open? moet er niet aan denken.
Wim,

We staan nu op een camping. Twee ramen op de ventilatie stand en de gas kachel de hele dag aan. Ook in de nacht. Temperatuur in de caravan rond de 18 - 20 graden. Prima uit te houden.

We hebben een weerstation in de caravan die de binnen en buiten temperatuur meet.

Maandag toen we hier aankwamen was de temperatuur in de caravan 6 graden en een luchtvochtigheid van 70%. Na twee dagen 19 graden en een luchtvochtigheid van 40%.

Juist door ventileren en verwarmen gaat het dus steeds beter. Zit nu zelfs met een T-shirt in de caravan en helemaal niet koud.

Afgelopen nacht was het hier -6 graden (buiten). Nou niets van gemerkt hoor, ondanks de ramen op de ventilatiestand.Volgens mij zit het gewoon tussen de oren. Koud buiten - koud binnen. Juist door niet ventileren (ramem dicht) kan vocht niet weg.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Wim Verso » wo 1 mar 2023 21:43

[re.gif]

Nou André, het zal gerust wel, maar dan ben ik toch een ander mens hoor, lig op de slaapkamer met twee dekbedden over mij heen en nog een wollen deken en Corrie heeft maar één dun dekbedje, ik heb het altijd snel koud, in de kamer bij 20/21 graden heb ik over mijn knieën een wollen deken, Corrie niet hoor.

Een en ander heeft te maken met de Sjögren, een Auto Immuun ziekte, dus ik moet er niet aan denken in de caravan te liggen met 6 graden onder nul buiten, ik zou het de hele nacht koud hebben. knipoog.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18969
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Hobby Linka » do 2 mar 2023 10:21

[re.gif]

Ook nu in de caravan kan ik het gewoon 21 gaden hebben. Moet er alleen niet aan denken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Wim Verso » do 2 mar 2023 12:25

[re.gif]

Ja, voor jou/jullie kan dat heel goed, ik moet er niet aan denken om bij 18 graden in je T-Shirt te zitten/lopen, in de caravan.
Maar het is wel vervelend, voor Corrie is het al heel snel te warm en mij kan het niet warm genoeg. knipoog.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

joost48
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 12 jun 2016 14:33
Locatie: Betuwe

Re: Qlima of Zibro

Bericht door joost48 » do 2 mar 2023 12:42

Het is gewoon slecht om een verbrandingstoestel (kachel) in een leefruimte te gebruiken zonder rookgasafvoerkanaal en verbrandingsluchttoevoer.
De voor verbranding benodigde zuurstof wordt aan de ruimte onttrokken en de rookgassen worden vrij in de ruimte geblazen.
Daarbij wordt vaak vergeten dat bij de verbranding waterdamp, vocht, vrij komt.
Ik las in een reactie dat bij aanvang van het stoken de temperatuur 6 grd was met 70% relatieve vochtigheid en na twee dagen stoken 19 grd en 40 % relatieve vochtigheid. De absolute vochtigheid is derhalve gestegen van circa 4,2 gram naar 5,5 gram, je hebt dus vocht in je caravan gebracht die in allerlei opzichten slecht is voor de contructe. Condensatie in de constructie kan o.a. schimmel veroorzaken.
Dit soort toestellen zijn zijn erg slecht voor de gezondheid en levensduur van de caravan. Niet doen is mijn advies.
Audi A3 35 TFSI (2020), Fendt Saphir 465 TG (2022), E&P level system, Enduro mover EM 505 FL, PowerExtreme 30A

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » do 2 mar 2023 13:11

[re.gif]

Dat valt allemaal reuze mee, de halove wereld stookt met die kachels, in Japan heeft iedereen zon ding in huis staan, ikzelf heb al sinds de midjaren 80 ervaring met die kachels.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11196
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » do 2 mar 2023 13:31

Het valt niet mee. Het stikt van de rapportages dat petroleumkachels fijnstof, stikstofoxides, en andere zooi in de ruimte inbrengen. En ook mijn honkytonk CO melder/meter laat zien dat er bij de inzet van de petroleumkachel er CO waar te nemen is.

Vervolgens krijg je dan weer de discussie wat de definitie van meevallen of niet meevallen is - nee je valt niet meteen dood neer. Maar ook ik merk een lichte irritatie van de luchtwegen bij het inzetten van een petroleumkachel, ondanks een redelijke ventilatie. Is de inzet van een peutkachel slim - nee. Is het leuk - Ja. Is het handig - vaak wel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » do 2 mar 2023 14:22

[re.gif]

Ik vind het dus meevallen knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6524
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Wim Verso » do 2 mar 2023 15:20

[re.gif]

Als je gezond ben Micky, dan is er niets aan de hand, mensen met luchtweg klachten, ervaren dat anders.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » do 2 mar 2023 15:36

[re.gif]

Ja, dat is logisch Wim, die hebben van veel dingen last, zoals bijv. een openhaard, ik heb het over een normale situatie thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bartjebart
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
Locatie: Coevorden

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Bartjebart » do 2 mar 2023 17:03

artikel over de situatie in België
Los van koolmonoxide, vergis je niet in de verhoging van CO2 in de ruimte en wat dat met een gezond leefklimaat doet.

In een voortent is het vaak al een heel ander verhaal, omdat daar automatisch veel meer ventilatie is.
De kachel in je caravan is niet te vergelijken, die heeft een rookgasafvoer naar buiten. En zo hoort het. Verbrandingsgassen horen niet in je leefruimte, want ze zijn per definitie ongezond, ook als je denkt dat je er niets van merkt.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)

Ab
Moderator
Berichten: 26741
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ab » do 2 mar 2023 17:47

thumbup.gif Geheel mee eens.
Ook al gaat het jaren goed, een kachel zonder afvoer is in potentie dodelijk in afgesloten ruimtes.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jordi
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 19:19

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Jordi » do 2 mar 2023 18:04

[re.gif] [re.gif]

Zo is het gewoon, voor hen die anders denken, geen toevoer van verse lucht en geen afvoer van rookgassen, ik zeg niet direct gevaarlijk maar kijk uit wat je doet.
In een voortent kan het, maar zelfs als die volledig is gesloten blijft het ook uitkijken.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”