Qlima of Zibro

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » di 7 dec 2021 23:50

En een nieuwe vervolgvraag:

Ik heb nu net een Qlima ‘SRE8040C' 4 kW gekocht. Ik had een Zibro TECTRO Laser SRE103TC de afgelopen 10 jaar en ik heb ik altijd Type C Petroleum uit Belgie gebruikt (hoogste zuiverheidsgraad binnen het Type C assortiment is mij verzekerd). Aan/uit gaf altijd wat stank maar met de deur naar de gang een beetje open had ik verder weinig last. Maar na10 jaar, met maar 1x schoonmaken... Ik heb dus een nieuwe gekocht.

Nu het probleem: zo snel die Qlima op de hoogste stand brandt, dan stinkt mijn hele huis na een half uur naar petroleum. Dezelfde petroleum die ik altijd al heb gebruikt. Mijn petroleumboer zegt dat het niet van zijn brandstof komt. In het verleden heb ik die Zibro Tectro Laser voor garantie opgestuurd naar Zibro. Zoals bekend, testen zij met een UV lamp of je wel de "officiele' brandstof hebt gebruikt, zo niet dan helpen ze je niet verder. Ik kwam toen probleemloos door die keuring heen, na 5 jaar gebruik.

Qlima houdt vol dat het door mijn brandstof komt. Wat zijn jullie ideeën en ervaringen? Mijn benedenbuur is niet echt gelukkig met mijn nieuwe aankoop - noch ben ik :)

Dank, wederom!

zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » di 7 dec 2021 23:53

Micky schreef:
di 7 dec 2021 23:43
[re.gif]

Grappig dat je je aanmeldt met deze naam,

wij hebben overigens deze al een paar jaar: https://www.zibrowebshop.com/laserkache ... 20-m3.html
A momentary lapse of reason, my bad :)

Maar ok, waar VIND ik dat nieuwe bedrijf dan? Welke website hebben ze? Want de zibro website zegt dat ze Qlima heten tegenwoordig. En als Zibro dat zegt... Wie is Zibro dan! :)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » di 7 dec 2021 23:55

[re.gif]

Ik begin te twijfelen aan je bedoeling, je meldt je vandaag aan onder de naam Zibro, terwijl je een Qlima gekocht hebt knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Micky op di 7 dec 2021 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » di 7 dec 2021 23:58

Micky schreef:
di 7 dec 2021 23:43
[re.gif]

de Qlima gebuikt een injector en de Zibro een brandermat voor de verbranding.
En een injector is beter / slechter / gewoon anders dan een brandermat?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » wo 8 dec 2021 00:02

[re.gif]

Werk je in Baarle Nassau aan de pomp? knipoog.gif

antwoordt op je vraag: het is gewoon anders, koop gewoon wat de fabrikant voorschrijft zou ik zeggen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » wo 8 dec 2021 00:06

zibro schreef:
wo 8 dec 2021 00:00
Micky schreef:
di 7 dec 2021 23:55
[re.gif]

Ik begin te twijfelen aan je bedoeling, je meldt je vandaag aan onder de naam Zibro, terwijl je een Qlima gekocht hebt knipoog.gif
Het is al laat,maar mijn bedoeling...? De gebruikersnaam? Of mijn zoektocht naar Zibro-die-geen-Zibro-meer-is-maar-ook-niet-Qlima-is :)
Toyotomi is de fabrikant en die is behoorlijk groot in Japan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » wo 8 dec 2021 00:11

[re.gif]

Toyotomi fabriceert. PGV BV importeert. Zibro is nu Qlima. Ik kan geen afsplitsing vinden; de Zibro website zegt gewoon dat ze nu Qlima heten.

Is de stelling nu dan dat Toyotomi kachels produceert voor Qlima en voor Zibro maar dat Zibro verder geen eigen website heeft?
Laatst gewijzigd door Trina op wo 8 dec 2021 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Qlima of Zibro

Bericht door mrbullmastiff » wo 8 dec 2021 00:37

Als je op de website van Toyotomi de fabrikant van de Zibro kachels kijk vind je daar Qlima niet terug.
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-12-08 om 00.33.21.png
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 687
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Klapzwaan » wo 8 dec 2021 00:48

Zibro en Qlima zijn twee verschillende merken. Er heeft ooit een afsplitsing plaatsgevonden (na ruzie?) Waarbij een partij zich Qlima is gaan noemen met verwijzing en doen alsof naar Zibro. De techniek verschilt wel echter. Zibro kachel inclusief hun laserkachels zijn beter. Qlima zijn storings gevoelig met een arrogante importeur die de schild bijna altijd bij de gebruiker weet te leggen.


Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » wo 8 dec 2021 09:15

Klapzwaan schreef:
wo 8 dec 2021 00:48
Zibro kachel inclusief hun laserkachels zijn beter. Qlima zijn storings gevoelig met een arrogante importeur die de schild bijna altijd bij de gebruiker weet te leggen.


Sent from my SM-G991B using Tapatalk
Je lijkt te weten waar je het over hebt. Dank :) MAAR: wat is dan nu de website van de nieuwe zibro zelf tegenwoordig?

En je hebt absoluut gelijk over die importeur: dat was ook de reden dat ik van het oude Zibro merk af wou, en ik dacht dat gedaan te hebben met het kopen van een Qlima. 5 jaar geleden naar de rechter moeten gaan omdat Zibro mijn (door de verkoper officieel gemodificeerde) display ongevraagd en onnodig vervangen had door een standaard display (zonder Power Safe). Hun reactie toen? Nee hoor, die heeft er nooit opgezeten. Wat u zegt kan niet, dus u liegt of bent seniel! Nou ja zeg!!! Gelukkig had ik best veel foto's waar de kachel opstond met de oude display dus de advocaat was snel klaar :) Mijn eigen display werd ineens gevonden, is terug geplaatst en als extra compensatie heb ik 6 gratis kannen brandstof afgedwongen ;-)

Hetzelfde met de goedkopere brandstof uit België. Ze willen je zo graag doen geloven dat dat waardeloos spul is (Type C Lampenolie, met de hoogste zuiverheidspecificaties binnen die categorie). Ik gebruik dat al 10 jaar zonder problemen in mijn oude Zibro. De Zibro kwam ook probleemloos door hun UV controle heen. Geen roet. Geen aanslag. Geen storingen in 10 jaar, behalve dus 1x.

Nu gebruik ik diezelfde brandstof in mijn Qlima, en zo snel die op hoge temperatuur voluit brandt verstikt mijn hele huis van de stank. Dezelfde receptioniste van 6 jaar geleden (teringkreng is het; alles wordt automatisch terug gekaatst waarom het JOUW probleem is want HUN kachels zijn PERFECT) begint ook nu weer meteen met: ja, uw huis is te klein en nu ze weet dat ik niet hun petroleum gebruik: ja dat mag ook niet, dan vervalt de garantie... Die brandstof is heel heel vies meneer!

Dat heet koppelverkoop (toch? :) en dat is verboden in de EU voor zover ik weet. Dit is hetzelfde als huismerk printinkt... als je dat gebruikt is je garantie niet automatisch vervallen, hoe graag HP, Epson & Canon dat ook willen.

Dus: nu zit ik met een peperdure kachel waar ik niets mee kan doen en staat mijn oude Zibro weer vrolijk te branden, zonder stank, met dezelfde petroleum als de Qlima... Zucht.

Sorry for the rant - I needed that xD


EDIT:
Update 1: bol.com lijkt aan mijn kant te staan met het petroleum verhaal en zijn ook van mening dat mijn garantie niet automatisch vervalt als ik huismerk petroleum gebruik - zeker niet als ik het al zo lang in de Zibro heb gebruikt. Ik mag het gratis retour sturen, en Qlima moet het repareren zodat het geurleus werkt. Zo niet, dan moeten zij OF bewijzen dat mijn petroleum van slechte kwaliteit is (en dus NIET dat het niet hun merk is), of ik krijg mijn geld terug. Dat gezegd, de kans is groot dat ik hem dan nog ga verkopen op Marktplaats en idd een Zibro ga aanschaffen. Wel benieuwd bij welke Zibro ik mij dan moet melden voor garantie :)

zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » wo 8 dec 2021 09:50

mrbullmastiff schreef:
wo 8 dec 2021 00:37
Als je op de website van Toyotomi de fabrikant van de Zibro kachels kijk vind je daar Qlima niet terug.
Om mijn eigen vraag te beantwoorden... Ik denk dat ik ze gevonden heb!

https://www.zibrokachels.nl/ is de "echte" Zibro. Ze zitten in Nijmegen nu, niet in Oss.

"Zibro" is een merk van GVG Oliehandel BV (www.gvg.nl). Maar zibro.nl is op de een of andere vreemde manier nog steeds eigendom van Qlima.nl (dus PVG International B.V.) en niet van de nieuwe GVG "Zibro"...

Dan is er nog zibrowebshop.com, maar dat lijkt een onafhankelijke webshop te zijn die i.d.d. Zibro van GVG verkoopt, met als brandstof merk "Fireflux" (plus of clear). Qlima's brandstofmerk is "Qlima" (extra of kristal).


I think that sums it up.

TL;DR: koop Zibro via GVG BV, niet Qlima via PVG BV

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » wo 8 dec 2021 12:11

De Zibro's vliegen nu de tent uit/ marktplaats uit. Vermoedelijk door de hoge gasprijs.

Vroeger had ik onderstaand modelletje. Helaas verkocht, ik heb er spijt van.
Stufa-Zibro-Laser-SRE149TC.jpg
Stufa-Zibro-Laser-SRE149TC.jpg (5.34 KiB) 4183 keer bekeken
Ik heb ook nog dit monster thuis staan, beetje te groot om mee te nemen - hier kan je een huis mee verwarmen. Ik denk dat ik deze op MP ga zetten - wellicht is dit een goede belegging geweest.
s-l1600 (1).jpg
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » vr 10 dec 2021 18:32

Oh ja, Qlima is echt wel de oude Zibro! Ze hebben nu mijn garantie volledig ingetrokken omdat ik mijn huismerk Petroleum C gebruik... bol.com was het volledig met mij eens en ik mocht gebruik maken van mijn 30 dagen niet-blij-retour recht. Driemaal raden wat dat takkenkreng van Qlima toen deed? Juist. Ze trokken mijn retour ticket in en bol.com kan niets doen vooralsnog. Dus eenzijdig, zonder verificatie, heb ik nu een splinternieuwe kachel zonder garantie. Dat kan toch niet echt wettelijk zijn... Ik snap niet dat dit juridisch ondertussen duidelijk is, zoals het met huismerk printinkt het geval is. Ik heb zo geen zin om OPNIEUW met een advocaat in de weer te gaan tegen Qlima. Maar het zal wel nodig gaan zijn denk ik, als bol.com de verkoper gelijk geeft...

Bijkomend feit: de advertentie van bol.com zegt helemaal niets over verplicht gebruik van Qlima brandstof.

Zie ook https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/b ... er-overleg voor mijn klacht tegen bol.com - maar eigenlijk ben ik boos op Qlima en het feit dat zij schijnbaar buiten het consumentenrecht lijken te staan... :(

En dit brandstof praatje https://www.qlima.be/info-support/kache ... petroleum/ zegt ook niets over garantie. Ik wil mijn garantie terug!

zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » vr 10 dec 2021 18:45

Micky schreef:
za 2 feb 2019 20:29
Zo, 3x 20 liter Qlima Kristal gekocht voor €35,95 per , terwijl de normale prijs in Nederland €55,- per 20 liter is, snel verdient dus mrgreen.gif
ik kan wel even vooruit nu thumbup.gif
Ik kan zo snel niet zien WAAR je het dan voor deze prijs hebt gehaald...?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » vr 10 dec 2021 19:23

[re.gif]

Ottevaere in Oudenaarde België
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 687
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Klapzwaan » vr 10 dec 2021 21:16

Zibro is Toyotomi en niet Qlima.
Google even op zibrokachels by Toyotomi en je komt op de goede site....

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Ottjes
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20 jan 2021 10:48

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ottjes » do 6 jan 2022 09:30

Lastig al die naamswijzigingen enzo. Maar Zibro is dus de betere laserkachel. Jammer want de qlima is momenteel lekker in de aanbieding. Gelukkig hebben we nog even voor het voorseizoen begint

zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » do 6 jan 2022 10:34

[re.gif]

Bericht verwijderd. Verkopen alleen in de marktkraam en minimaal drie maanden lid van het forum.
Laatst gewijzigd door Trina op do 6 jan 2022 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd

Volvodriver

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Volvodriver » vr 7 jan 2022 17:15

[re.gif] [re.gif]
Door schade wijs geworden zou ik hoe dan ook alleen voor de Zibro made by Toyotomi gaan. Qlima is (helaas gebleken) slechte namaak. Maar misbruikt wel de naam Zibro.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » vr 7 jan 2022 18:22

[re.gif]

inderdaad thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Klapzwaan
Berichten: 687
Lid geworden op: di 17 aug 2021 16:55

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Klapzwaan » vr 7 jan 2022 19:16

+1

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Eriba Nova L 442 -2022
BMW 320e PHEV Touring - 2023

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 609
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Qlima of Zibro

Bericht door E.T. » vr 7 jan 2022 19:55

Ik ben schijnbaar een van de weinige gelukkigen met mijn Qlima. Heb de kachel nu 4 seizoenen goed gebruikt en gooi er de laatste jaren gewoon petroleum van de pomp in. De kachel doet gewoon wat die doen moet. Al met al dik tevreden met onze Qlima.

Ottjes
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 20 jan 2021 10:48

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ottjes » ma 24 jan 2022 10:38

Klein vraagje over de hevelpomp, hoe maak je deze het beste schoon na gebruik?
Neem je deze gewoon af met keukenpapier, en deze als ze droog zijn gewoon weg te gooien?

De Zibro is op veel plekken uitverkocht of duur, ik heb er een bij Welkoop in Winschoten gekocht voor 289,-. Op zich goed om eerste even te bellen, een andere Welkoop had volgens de site 2 op voorraad, maar toen we daar waren bleek dat een foutje.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23433
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Qlima of Zibro

Bericht door PD » ma 24 jan 2022 10:40

[re.gif]
Ik laat de electrische hevelpomp gewoon even uitdruppen en leg hem dan in de voortent op het tenttapijt. Afnemen met keukenpapier kan ook maar de "aanhang" is minimaal.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38552
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » ma 24 jan 2022 10:42

Ottjes schreef:
ma 24 jan 2022 10:38
Klein vraagje over de hevelpomp, hoe maak je deze het beste schoon na gebruik?
Neem je deze gewoon af met keukenpapier, en deze als ze droog zijn gewoon weg te gooien?

De Zibro is op veel plekken uitverkocht of duur, ik heb er een bij Welkoop in Winschoten gekocht voor 289,-. Op zich goed om eerste even te bellen, een andere Welkoop had volgens de site 2 op voorraad, maar toen we daar waren bleek dat een foutje.
Ik zet hem rechtop in een oud glas, daar drupt het dan in
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”