Qlima of Zibro

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » ma 3 mei 2021 12:58

Ja. Het gaat erom dat het gehalte aan aromaten (ringvormige koolstofketens) die moeilijker verbranden, meuren en soms ook giftig zijn zo laag mogelijk is. Dat is bij beiden het geval. Gebruik voor de lol eens lamp petroleum (Belgie), dan weet je onmiddellijk wat ik bedoel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door karelV » ma 3 mei 2021 14:48

Cara-Fan schreef:
ma 3 mei 2021 12:33
Is er volgens jullie verschil tussen qlima kristal of qlima extra brandstof met geur van de laserkachel? Beide is toch gewoon bewerkt? Kun je het door elkaar gebruiken als de kachel nog niet helemaal leeg is?
Wij hebben bij aankoop van de Zibrokachel in 2007 er een Oranje jerrycan met Zibro olie bij gekregen en die gebruiken wij nog steeds maar die laten we vanaf dat de 1e jerrycan leeg was vullen met zuivere petroleum aan de pomp ......je ruikt hem soms met het opstarten luttele seconden maar dan niet meer en de prijs scheelt aanzienlijk met originele olie whistle.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Paul » ma 3 mei 2021 20:48

Waar tank je dat spul dan aan de pomp ?
Ik kan me niet herinneren dat ik dat in Nederland ooit gezien heb ?
Wel in Frankrijk maar daar is daar wat meer gangbaar.

Edit:

Even google gebruikt, zijn wel tankstations die dat doen blijkbaar.
Volgens mij over het algemeen in wat meer landelijke gebieden.

https://www.oliehandelkreuze.nl/petroleum/

Deze bijvoorbeeld speciaal voor Micky :)
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » ma 3 mei 2021 21:06

RE.gif

Ik ken de eigenaar goed
Ik koop gewoon de paraffine ipv petroleum.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » ma 3 mei 2021 21:57

lamppetroleum klasse a in België is de variant die je dan wil hebben. Rond de 80 cent per liter. Mijn ervaring: het ruikt duidelijk sterker dan Zibro kristal.

Kunnen we een heel nietes-welles verhaal over houden. Prima, gewoon poberen zou ik zeggen - the proof is in the eating of the pudding toch?
Knipsel.PNG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door karelV » ma 3 mei 2021 22:50

pvaken schreef:
ma 3 mei 2021 20:48
Waar tank je dat spul dan aan de pomp ?
Ik kan me niet herinneren dat ik dat in Nederland ooit gezien heb ?
Wel in Frankrijk maar daar is daar wat meer gangbaar.

Edit:

Even google gebruikt, zijn wel tankstations die dat doen blijkbaar.
Volgens mij over het algemeen in wat meer landelijke gebieden.

https://www.oliehandelkreuze.nl/petroleum/

Deze bijvoorbeeld speciaal voor Micky :)
Bij Kieboom tankstation in Werkendam !!!!
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Cara-Fan » di 4 mei 2021 10:11

Cara-Fan schreef:
ma 3 mei 2021 12:33
Is er volgens jullie verschil tussen qlima kristal of qlima extra brandstof met geur van de laserkachel? Beide is toch gewoon bewerkt? Kun je het door elkaar gebruiken als de kachel nog niet helemaal leeg is?
Bedankt voor de reacties!

Om het zelf te ervaren inderdaad nu de qlima extra ipv de qlima Kristal. En ja we ruiken het verschil, de geur is meer aanwezig. Is dat storend.. het is niet overdreven, maar het is er wel. Persoonlijk zou ik daarom eerder weer de kristal kiezen. Als de kristal niet te krijgen is, is dit wel een goed alternatief.

Verder nog steeds erg blij met de Zibro Laserkachel LC 320! Wat een fijne warmte met dit weer en deze temperaturen.

Iemand ook ervaring met de Firelux brandstof van de welkoop in de laserkachel?

Reizigers

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Reizigers » di 4 mei 2021 10:25

Wij gebruiken een Zibro kachel in de schuur of zelfs in de woonkamer als het net niet koud genoeg is voor de houtkachel of de pelletkachel in de keuken. Nu staan onze kinderen met hun caravans en tentjes in de boomgaard bij ons. En de Zibro kachel staat bij één van hen in de voortent nu.
Brandstof halen we bij de Horta in België (soort tuin/dierenwinkel)
Eerst altijd orginele Zibro vloeistof, nu eigen merk.
Jerrycan vullen is 20 liter x € 0,55 = € 11.
En ruikt, net als de orginele vloeistof, alleen de eerste minuut.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » di 4 mei 2021 11:19

Het schijnt dat de kouskachels ongevoelig zijn voor brandstoffen van mindere kwaliteit dan de laser uitvoeringen met injector/brandermat. In het slechtste geval heb je een laagje teer aan de bovenkant van de lont, en die kan je schoonbranden. Niets verkeerd met zo'n oud systeem.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » di 4 mei 2021 11:43

dieseltijger schreef:
ma 3 mei 2021 21:57

Kunnen we een heel nietes-welles verhaal over houden. Prima, gewoon poberen zou ik zeggen - the proof is in the eating of the pudding toch?
Klopt, tenzij je nog garantie wilt claimen, want aan de versmering zien ze direct dat er geen originele brandstof is gebruikt en dat is geen fabel maar werkelijkheid mrgreen.gif

Ook de kouskachel gaat er steeds slechter van starten als je zoals wij deden, altijd brandt en de kachels als hoofdverwarming gebruikt, gebruik je hem maar af- en toe dan zal het wel meevallen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ron055 » di 4 mei 2021 15:16

Wij stoken Firelux plus in de Zibro laser. 1e minuut en bij uitzetten even een luchtje. Daarna gewoon geen probleem en lekker warm.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Reizigers

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Reizigers » di 4 mei 2021 15:40

dieseltijger schreef:
di 4 mei 2021 11:19
Het schijnt dat de kouskachels ongevoelig zijn voor brandstoffen van mindere kwaliteit dan de laser uitvoeringen met injector/brandermat. In het slechtste geval heb je een laagje teer aan de bovenkant van de lont, en die kan je schoonbranden. Niets verkeerd met zo'n oud systeem.
Waar ik het over had is een laser kachel, orgineel Zibro. Niks geen kous of lont.
Met ventilator, die zodra de ruimte op temperatuur is, rustiger gaat draaien.
Super ding.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » wo 5 mei 2021 01:39

Klopt, heb ooit ook een laser kachel gehad, prima ding: timer, thermostaat, beveiliging...

Ik heb daar ook gewone petroleum van de pomp gebruikt. Ding ging niet kapot.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Aviva » wo 1 dec 2021 10:06

Vorige week hier op het forum al gedeeld, we hebben een Zibro LC-DX 32 - Petroleumkachel aangeschaft.
Voor de komende winter in de werkkamer op zolder als bijverwarming en voorjaar 2022 in de voortent.

Naar aanleiding van het eerste gebruik heb ik nog een paar vragen voor de ervaren gebruikers:

- Ik stel de thermostaat van de kachel in op 19 graden als ik begin met werken in de ochtend. Het valt mij op dat gedurende de ochtend de tempratuur verder oploopt. Hij staat ingesteld op 19 graden maar volgens de thermosstaat is het 23 graden. Zijn meer gebruikers die dit ervaren met deze kachel? Dat hij 'doorstoomt' boven de ingestelde tempratuur?

- Hoe vervoeren jullie de kachel, bewaren jullie de doos en doen jullie hem daar weer in of in een kratje?

- De tank moet er volgens de gebruiksaanwijzing uit. Halen jullie die er ook uit met vervoer of maken jullie hem alleen leeg?

- Branden jullie voor vervoer de kachel ook leeg? Dus vloeistof tank leegmaken en dan de kachel op laten branden wat er nog inzit?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ab » wo 1 dec 2021 10:50

Kijk je wel uit op de zolderkamer?
Bij verbranding komt er, hoe je het wendt of keert NOx vrij.
Zonder afvoer is dat niet best voor je.
Heel goed ventileren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ikkeeindhoven » wo 1 dec 2021 11:01

Ik zet de kachel gewoon in de auto om mee te nemen. Klaar. Geen gekke, moeilijke dingen verder. Rijd je echt als een maf, dan mss dat er iets of wat petroleum gemorst word. Leeg branden doen ze om de kachel weg te zetten voor langere tijd. Zelf overigens nooit gedaan, nog nooit iets van problemen mee gehad. Toevallig vd week de kachel weer na binnen gehaald (gewoon in onze huiskamer) nadat die een maand of 9 in de schuur heeft gestaan. Ff knoppie indrukken, en hij ging weer gewoon aan.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Aviva » wo 1 dec 2021 11:04

Ab schreef:
wo 1 dec 2021 10:50
Kijk je wel uit op de zolderkamer?
Bij verbranding komt er, hoe je het wendt of keert NOx vrij.
Zonder afvoer is dat niet best voor je.
Heel goed ventileren.
Dank voor de tip, ik heb een klapraam open als de kachel aanstaat om frisse lucht binnen te krijgen.
Ik verwacht dat deze ventilatie voldoende is?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Ikkeeindhoven
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 4 okt 2021 11:32

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Ikkeeindhoven » wo 1 dec 2021 11:07

Ja hoor is prima. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Frank Volvo
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 17 nov 2013 10:16
Locatie: Bij Nijmegen

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Frank Volvo » wo 1 dec 2021 11:17

spiderhenk schreef:
za 22 feb 2020 16:51
Heb net 20 ltr qlima cristal gehaald maar vind de kan maar griezelig dun om in de auto te vervoeren ik denk dat ikmde boel overhevel in een stevige dikke plastic jerrycan.
Moet er niet aan denken dat hij gaatblekken.
Als je via internet besteld komen de kannen in een kartonnen omdoos. Daar laat ik ze bij transport in de auto gewoon inzitten.

Groet Frank
Kabe Safir Tdl, Lexus RX 450h

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Qlima of Zibro

Bericht door PD » wo 1 dec 2021 12:33

Aviva schreef:
wo 1 dec 2021 10:06
- Hoe vervoeren jullie de kachel, bewaren jullie de doos en doen jullie hem daar weer in of in een kratje?

- De tank moet er volgens de gebruiksaanwijzing uit. Halen jullie die er ook uit met vervoer of maken jullie hem alleen leeg?

- Branden jullie voor vervoer de kachel ook leeg? Dus vloeistof tank leegmaken en dan de kachel op laten branden wat er nog inzit?
Ik vervoer de kachel in de originele doos met bijbehorend tempex. In die doos staat ie de hele zomer op zolder.

De tank hoeft niet leeg, je plaatst de bijbehorende gele transportdop onderin de kachel

Nee ik brand hem niet leeg, ook niet voor de gehele zomer, wederom gebruik ik de gele transportdop. Afgelopen weekend werkte ie weer probleemloos na ca. 8 maanden zonder extra voorzorgsmaatregelen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Qlima of Zibro

Bericht door PD » wo 1 dec 2021 12:38

Frank Volvo schreef:
wo 1 dec 2021 11:17
spiderhenk schreef:
za 22 feb 2020 16:51
Heb net 20 ltr qlima cristal gehaald maar vind de kan maar griezelig dun om in de auto te vervoeren ik denk dat ikmde boel overhevel in een stevige dikke plastic jerrycan.
Moet er niet aan denken dat hij gaatblekken.
Als je via internet besteld komen de kannen in een kartonnen omdoos. Daar laat ik ze bij transport in de auto gewoon inzitten.

Groet Frank
Zo doe ik het ook.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » wo 1 dec 2021 19:17

Aviva schreef:
wo 1 dec 2021 10:06
Vorige week hier op het forum al gedeeld, we hebben een Zibro LC-DX 32 - Petroleumkachel aangeschaft.
Voor de komende winter in de werkkamer op zolder als bijverwarming en voorjaar 2022 in de voortent.

Naar aanleiding van het eerste gebruik heb ik nog een paar vragen voor de ervaren gebruikers:

- Ik stel de thermostaat van de kachel in op 19 graden als ik begin met werken in de ochtend. Het valt mij op dat gedurende de ochtend de tempratuur verder oploopt. Hij staat ingesteld op 19 graden maar volgens de thermosstaat is het 23 graden. Zijn meer gebruikers die dit ervaren met deze kachel? Dat hij 'doorstoomt' boven de ingestelde tempratuur?

- Hoe vervoeren jullie de kachel, bewaren jullie de doos en doen jullie hem daar weer in of in een kratje?

- De tank moet er volgens de gebruiksaanwijzing uit. Halen jullie die er ook uit met vervoer of maken jullie hem alleen leeg?

- Branden jullie voor vervoer de kachel ook leeg? Dus vloeistof tank leegmaken en dan de kachel op laten branden wat er nog inzit?
Dan brandt hij op de laagste stand, wil je dat hij afslaat, dan moet je even in de handleiding kijken, ik denk links 2de knopje van boven, dan gaat hij echt uit bij de ingestelde temperatuur, maar dan ruik je hem dus ook even, als het te koud wordt ruik je hem ook even weer.

transport is tank eruit leegbranden, gele transport dop erin en daar de gevulde tank weer bovenop, kan niets gebeuren want de tank is afgesloten doordat de transport dop niet die pin heeft die het filter wel heeft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » di 7 dec 2021 23:35

kristel schreef:
do 22 mar 2018 21:32
RE.gif
Dat dacht ik eerst ook. Maar het blijkt dat zibro vroeger van 2 ondernemers was, en dat deze onenigheid hebben gekregen, en uit elkaar zijn gegaan. Hierbij is 1 van de twee onder qlima verder gegaan en heeft de andere de oude naam gehouden, maar is dus ook verder gegaan.
Kan iemand dit verhaal bevestigen? Want alles dat ik online kan vinden, is dat Zibro zichzelf gewoon hernoemd heeft naar Qlima. Ik kan niets vinden over een nieuw Zibro bedrijf, anders dan de Qlima wijziging. Ook de zibro website zelf zegt dit: wij zijn nu Qlima.

Dus als die afsplitsing er ooit was... Waar kan ik dat 2e bedrijf dan vinden?

Ik vind Zibro / Qlima zo'n rotbedrijf als het om service gaat: je ruikt de hautaine monopolisten stank, vind ik zelf dan toch :)

En Zibro / Qlima-Zibro vallen beiden onder PGV BV oid - de jongens uit Oss die exclusieve distributierechten hebben in een deel van Europa vh originele Japanse bedrijf (naam ben ik ff kwijt).

Dank voor uw aandacht, ik ben benieuwd :)

zibro
Berichten: 12
Lid geworden op: di 7 dec 2021 20:45

Re: Qlima of Zibro

Bericht door zibro » di 7 dec 2021 23:37

(en ik vermoed dus ook dat als je nog ergens een Zibro kachel in de verkoop ziet, dat het dus gewoon een ouder type is dan de Qlima, want Zibro wordt niet meer gemaakt - toch?)

:)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » di 7 dec 2021 23:43

[re.gif]

Grappig dat je je aanmeldt met deze naam, ook ik ken dit verhaal, maar uiteindelijk komen de beide merken volgens mij van Toyotomy in Japan, wel zijn het verschillende kachels, de Qlima gebuikt een injector en de Zibro een brandermat voor de verbranding.

Zo is mij verteld dat de Zibro brandstof Firelux heet en de Qlima vloeistof "Qlima" dit omdat Zibro de rechten van de naam voor de vloeistog niet zou hebben.

Wij hebben een Zibro Laser en stoken altijd op Qlima Kristal

De Zibro kachels zijn nog steeds volop te bestellen als ik de aanschaffen hier op het forum bekijk.

wij hebben overigens deze al een paar jaar: https://www.zibrowebshop.com/laserkache ... 20-m3.html
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”