Qlima of Zibro

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Paul » za 4 mei 2019 20:34

Ik heb sinds zaterdag avond ongeveer 1.5 tank gebruikt dus c.a. 8 liter in een week.
Als hij in de spaarstand staat en hij brand op de laagste stand dan is hij echt heel zuinig.
Als hij op de hoogste stand brandt dan gaat hij wat sneller leeg.
Doorgaans doe ik een volledig voorseizoen met ongeveer 1 tot 1.5 can van 20 liter.
Het verbruik is echt erg afhankelijk van de zon, vandaag stond hij aan in de spaarstand maar io denk dat hij de hele dag misschien 3 x aan is gesprongen, de rest zorgde de zon voor voldoende warmte in de voortent.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Qlima of Zibro

Bericht door DanielW » za 4 mei 2019 21:23

Allen dank voor de verbruikscijfers, ik neem de brandstof gewoon mee en zie wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Jordi
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 19:19

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Jordi » di 7 mei 2019 19:52

Ook zo,n Qlima kacheltje gekocht bij de bouwmarkt. Gelijk vanavond nog geprobeerd, echt helemaal top, geen rare geurtjes en in no time de voortent van 11 naar 20 graden. Voortent is ongeveer 20 m2, dus de kleinste maat van 3kw kan dit makkelijk doen. Nu Qlima brandstof er in, volgende keer Firelux proberen.
Not [coldwithsnow.gif] anymore. thumbup.gif

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Cara-Fan » do 24 okt 2019 11:00

Afgelopen meivakantie hebben we erg veel plezier gehad van de Tonysun Foetsie Petroleum kachel. Deze gaf prima warmte met temperaturen rond het vriespunt. Het nadeel vonden we het relatieve hoge verbruik en de geur, ondanks de gefilterde petroleum.

Na veel te hebben gevraagd/gelezen op het forum en verschillende Facebookgroepen etc.. de conclusie getrokken dat een laser petroleum kachel toch de beste kaarten lijkt te hebben. Ik ben uiteindelijk op 2 types uitgekomen die volgens mij vergelijkbaar zijn, de Qlima SRE 3531C2 Laserkachel en de Zibro LC-320 Laserkachel.

Afgelopen week de knoop doorgehakt en toch voor de iets duurdere Zibro gegaan. Ik las dat de Qlima toch relatief veel storingen geeft i.v.m. een beveiliging. Ik hoop dat de petroleum lucht wat mee valt met de na-verbranding nu. We gaan het meemaken thumbup.gif
Bijlagen
40242_zibro-lc-320-laserkachel.jpg
40242_zibro-lc-320-laserkachel.jpg (11.87 KiB) 4241 keer bekeken

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Michel1975 » do 24 okt 2019 11:37

RE.gif
Wij gebruiken de Qlima nu zo'n jaar of 4 en ik heb tot op heden nog niet te maken gehad met storingen. Ja 1 keer, maar toen liep de hond er tegenaan. Toen sprong de beveiliging erin. Maar daar is die dan ook voor bedoeld.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Qlima of Zibro

Bericht door RobbertW » do 24 okt 2019 12:46

Misschien een beetje offtopic, maar is zo'n kachel ook bruikbaar in een kleine klus-garage of als verwarming voor en na het douchen van een badkamer? Eigenlijk om de boel weer te drogen met de raam een stukje open.

De benedenverdieping loopt op de warmtepomp en voor de slaapkamers hoeft de CV wat ons betreft niet aan. Blijft de badkamer over...

Citrorob

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Citrorob » do 24 okt 2019 12:53

RobbertW schreef:
do 24 okt 2019 12:46
Misschien een beetje offtopic, maar is zo'n kachel ook bruikbaar in een kleine klus-garage of als verwarming voor en na het douchen van een badkamer? Eigenlijk om de boel weer te drogen met de raam een stukje open.

De benedenverdieping loopt op de warmtepomp en voor de slaapkamers hoeft de CV wat ons betreft niet aan. Blijft de badkamer over...
Als er voldoende elektra beschikbaar is dan zou ik daarvoor kiezen.
Tegen de huidige elektra tarieven is dat goedkoper en een petroleumkachel stoot veel waterdamp uit dus helpt dat niet echt met het drogen.

Bijv. een elektrische handdoek radiator is m.i. een elegantere oplossing.
In een klusgarage zou het kunnen maar als ook daar elektra is dan zou ook dat mijn voorkeur hebben.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Michel1975 » do 24 okt 2019 13:07

RE.gif
Voor een garage juist perfect.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Erwin1987 » do 24 okt 2019 13:24

Ik heb er eentje in de garage staan (10x3) en daar word het aardig behaaglijk in redelijk korte tijd.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » do 24 okt 2019 14:36

Zeker goed te gebruiken in een garage, ook gewoon in de badkamer, er komt juist weinig vocht bij vrij, ook de tent heeft nooit last van condensvorming met de kachel.

Wij hebben met de oudere modellen ook jaren de hal met badkamer verwarmt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » vr 25 okt 2019 09:00

Mijn ervaring met een zibro met kous: het verwarmt als de hel. Lekkere stralingswarmte bovendien, en kan makkelijk een voortent warmstoken in het naseizoen.

Eenvoudig is uit te rekenen dat verwarmen met petroleum factoren duurder is dan met stroom. En het ruikt enigszins, vooral met goedkope (lamp) petroleum of oudere brandstof. Ik denk dat de laatste categorie door warme opslag meer aromaten vormt die verantwoordelijk zijn voor de geur.

In huis gebruik ik af en toe zo'n kachel: sec voor de sfeer. Maar natuurlijk net zo debiel als het inzetten van een houtkachel. Alleen hoef ik nu geen schoorsteen aan te leggen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Paul » vr 25 okt 2019 09:16

Ik heb dat rekensommetje ook wel eens gemaakt en kwam voor de camping een stuk voordeliger uit met de zibro.

Zibro 3.1 kw verbruikt 0.23 liter per uur (max)
Betekent bij 20 liter can 87 uur stoken op max vermogen.
Kosten 50 euro voor een can plus een paar euro voor het stroom verbruik van de zibro zelf (133w bij opstarten en 78 watt op vol ventilator vermogen)

Elektrisch met zelfde vermogen.
3100w x 87 uur = 270 kwh x 0.35 cent = 95 euro.
Zibro is op de camping met camping tarief van 0.35 cent per kwh dus veel goedkoper stoken.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Citrorob

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Citrorob » vr 25 okt 2019 09:48

pvaken schreef:
vr 25 okt 2019 09:16
Ik heb dat rekensommetje ook wel eens gemaakt en kwam voor de camping een stuk voordeliger uit met de zibro.

Zibro 3.1 kw verbruikt 0.23 liter per uur (max)
Betekent bij 20 liter can 87 uur stoken op max vermogen.
Kosten 50 euro voor een can plus een paar euro voor het stroom verbruik van de zibro zelf (133w bij opstarten en 78 watt op vol ventilator vermogen)

Elektrisch met zelfde vermogen.
3100w x 87 uur = 270 kwh x 0.35 cent = 95 euro.
Zibro is op de camping met camping tarief van 0.35 cent per kwh dus veel goedkoper stoken.
Thuis kost je stroom ca. € 0,20 en je hoeft ook niet bij te vullen en te sjouwen met 20l can's.
0,23l/u zie ik niet staat voor 3,1kW maar 0,32l/u scratch.gif

20 liter is dan in 62,5u weg en dus € 0,80 per uur plus de kosten van de ventilator.

Uiteraard zal hij nooit continu vol aan staan maar dat geldt uiteraard ook voor elektrisch.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » vr 25 okt 2019 17:05

pvaken schreef:
vr 25 okt 2019 09:16
Ik heb dat rekensommetje ook wel eens gemaakt en kwam voor de camping een stuk voordeliger uit met de zibro.

Zibro 3.1 kw verbruikt 0.23 liter per uur (max)
Betekent bij 20 liter can 87 uur stoken op max vermogen.
Kosten 50 euro voor een can plus een paar euro voor het stroom verbruik van de zibro zelf (133w bij opstarten en 78 watt op vol ventilator vermogen)

Elektrisch met zelfde vermogen.
3100w x 87 uur = 270 kwh x 0.35 cent = 95 euro.
Zibro is op de camping met camping tarief van 0.35 cent per kwh dus veel goedkoper stoken.
De praktijk is nog veel zuiniger en ik betaal 39 euro voor de duurste vloeistof, die haal ik in België stroom kan hier echt op geen enkele manier tegenop
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Citrorob » vr 25 okt 2019 17:33

Micky schreef:
vr 25 okt 2019 17:05
De praktijk is nog veel zuiniger en ik betaal 39 euro voor de duurste vloeistof, die haal ik in België stroom kan hier echt op geen enkele manier tegenop
In de praktijk heb je nooit continu 3,1kW continu aan staan en dus gaat de brandstof langer mee.
Dit geldt echter ook voor elektra en dus moet je appels met appels vergelijken

3,1kW Zibro kost 0,32l/u en zelfs met jouw € 39,00 per liter waar iedere ander dus minimaal 150km voor moet rijden om het te halen kost dan € 0,624 per uur.

3,1kW electra kost € 0,18 in daltarief en € 0,22 in hoog tarief.
Dat is dan € 0,558 per uur in dal-tarief en 0,682 in hoog tarief. Bij een 50/50 tarief is het € 0,62.

Twee 1500W terrasheaters waren laatst bij de Praxis voor 19,95 per stuk te koop.
De goedkoopste Zibro kost altijd nog ca. € 150 en een geregelde kost al snel € 350..

Met een Zibro moet je goed gaan ventileren wat je weer een hoop rendement kost terwijl je juist met elektra daar geen last van hebt.
Omdat je met elektra alle dicht kunt houden zal je veel zuiniger zijn en minder hard hoeven stoken.

De verbruikskosten mogen dan met jouw goedkope petroleum om het even zijn.
Als je naar de totale kosten kijkt ben je nog duur uit voor een oplossing in een badkamer of garage.

Als je hem in een voortent wilt zetten dan is een Petroleum kachel wel een zinnige optie omdat je daar haast niet voldoende stroom kunt krijgen.

Jordi
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 17 okt 2018 19:19

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Jordi » vr 25 okt 2019 17:39

Een Qlima of Zibro is voor in de voortent gewoon perfect,wij gebruiken dit ook en zijn super tevreden. Denk dat dit voor een garage of opslag dit ook zal voldoen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Micky » vr 25 okt 2019 17:53

Citrorob schreef:
vr 25 okt 2019 17:33
Micky schreef:
vr 25 okt 2019 17:05
De praktijk is nog veel zuiniger en ik betaal 39 euro voor de duurste vloeistof, die haal ik in België stroom kan hier echt op geen enkele manier tegenop
In de praktijk heb je nooit continu 3,1kW continu aan staan en dus gaat de brandstof langer mee.
Dit geldt echter ook voor elektra en dus moet je appels met appels vergelijken

3,1kW Zibro kost 0,32l/u en zelfs met jouw € 39,00 per liter waar iedere ander dus minimaal 150km voor moet rijden om het te halen kost dan € 0,624 per uur.

3,1kW electra kost € 0,18 in daltarief en € 0,22 in hoog tarief.
Dat is dan € 0,558 per uur in dal-tarief en 0,682 in hoog tarief. Bij een 50/50 tarief is het € 0,62.

Twee 1500W terrasheaters waren laatst bij de Praxis voor 19,95 per stuk te koop.
De goedkoopste Zibro kost altijd nog ca. € 150 en een geregelde kost al snel € 350..

Met een Zibro moet je goed gaan ventileren wat je weer een hoop rendement kost terwijl je juist met elektra daar geen last van hebt.
Omdat je met elektra alle dicht kunt houden zal je veel zuiniger zijn en minder hard hoeven stoken.

De verbruikskosten mogen dan met jouw goedkope petroleum om het even zijn.
Als je naar de totale kosten kijkt ben je nog duur uit voor een oplossing in een badkamer of garage.

Als je hem in een voortent wilt zetten dan is een Petroleum kachel wel een zinnige optie omdat je daar haast niet voldoende stroom kunt krijgen.
je vergeet 1 heel belangrijk ding, de hele garage/badkamer is binnen een paar minuten aangenaam, op stroom krijg je dat nooit voor elkaar, dat is ook 1 van de redenen van de overstap geweest destijds.

maar goed het onderwerp is Qlima of Zibro en juist voor wat RobbertW zoekt is het een hele goede oplossing thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Citrorob

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Citrorob » vr 25 okt 2019 18:17

Micky schreef:
vr 25 okt 2019 17:53

je vergeet 1 heel belangrijk ding, de hele garage/badkamer is binnen een paar minuten aangenaam, op stroom krijg je dat nooit voor elkaar, dat is ook 1 van de redenen van de overstap geweest destijds.

maar goed het onderwerp is Qlima of Zibro en juist voor wat RobbertW zoekt is het een hele goede oplossing thumbup.gif
Dat komt omdat men een 500W of 1000W elektrische kachel wil vergelijken met een een 3kW Zibro.
Ook dat is weer appels met peren vergelijken.

3kW met 3kW vergelijken en dan blijken ineens de natuurwetten betreft het toegevoegd vermogen ineens toch te gelden. whistle.gif

Maar goed blijkbaar willen mensen zich graag de uitlaatgassen van een kerosine kachel happen. awhoea.gif

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Erwin1987 » vr 25 okt 2019 18:22

Re:

stroom verwarming vind ik in de garage minder handig omdat ik daar maar 3 groepen heb zitten waarvan 1 voor toekomstige zonnepanelen, en ik vind dan een elektrische kachel met genoeg vermogen niet heel handig met ander elektrisch gereedschap.


Erwin
Home-car racer 48

blazer
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 7 aug 2017 12:41

Re: Qlima of Zibro

Bericht door blazer » di 29 okt 2019 13:06

Ik wil een laserkachel aanschaffen voor mijn hobbyruimte , zo ik hier lees heel veel tevreden mensen , toch één vraag aan jullie .

Is dit een vrij veilige verwarm methode ?

Laten jullie de kachel ook branden als jullie er niet zijn en vb. s' nachts of is dit zeker niet aan te raden ?

Groeten
Marc

Citrorob

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Citrorob » di 29 okt 2019 13:21

Hij zal echt niet zomaar in de brand vliegen dus in die zin zijn ze veilig.

Wel moet je altijd goed ventileren omdat de verbrandingsgassen gewoon binnen blijven.
Dit is hoofdzakelijk CO2, waterdamp en een kleine hoeveelheid aan wat minder prettige verbrandingsgassen.
Hoe zuiverder de brandstof des te onschuldiger zijn de afvalgassen. Hele goedkope brandstof heeft bijv. meer zwavel en dat wil je echt niet binnen stoken.

Als je de boel dicht houdt, dan kan er een gebrek aan zuurstof ontstaan en daardoor ook een slechte verbranding, die dan weer Koolmonoxide oplevert.

Dus denk goed na waar je hem gebruikt en hoe. Dan is het een veilig apparaat.

blazer
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 7 aug 2017 12:41

Re: Qlima of Zibro

Bericht door blazer » di 29 okt 2019 14:03

bedankt ,

Het is een houten blokhut van 5 x 3 m , die zijn uiteraard niet potdicht , aan de dakbalken heb je al eens een kiertje , en onder de deur

ik vermoed als er te weinig zuurstof is dat de kachel ook uit gaat .

Ik bekijk het even , ook wat betreft Qlima of Zibro

Citrorob

Re: Qlima of Zibro

Bericht door Citrorob » di 29 okt 2019 15:59

Vuur brand gewoon nog bij 14% zuurstof mensen gaan heel lang slapen bij 16% of minder.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Qlima of Zibro

Bericht door Micky » di 29 okt 2019 17:43

Mensen er zit een beveiliging op, hij gaat uit als de verhouding van de lucht in de ruimte onwenselijk wordt.

Nog nooit gebeurd bij mij


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Qlima of Zibro

Bericht door dieseltijger » di 29 okt 2019 18:09

De Zibro's zijn redelijk uitontwikkeld. Ik heb zelf een laser kachel gehad en heb nu een Turbo met naverbrander (want: onafhankelijk van stroom en meer sfeer). Prima dingen! Je hebt altijd kans op CO vergiftiging bij onvoldoende ventilatie, het is linksom of rechtsom ook een open vlam. Kortom: niets mis met de kachels, maar ze zijn net zo veilig als hun gebruiker.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”