Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » za 7 apr 2018 23:18

Hèhè, eindelijk toch gelukt om een buitenlamp te bemachtigen. Op de heenrit bleek de afrit afgesloten... In de file en een eind omrijden. Er gingen wel kostbare "uren" verloren met dit mooie weer. Uiteindelijk de lamp op de achterkant gemonteerd met veel kit. Ik had het zijpaneel uit het bovenkastje al gedemonteerd zodat ik ook redelijk snel de schakelaar er in had zitten en had aangesloten. Het zijpaneel weer gemonteerd en buiten de overtollige kit weggeplakt. Gelijk de rest van de overtollige kit langs de profielranden ook weggeplakt. Dat voorkomt weer kit aan de tent en het moet toch een keer gebeuren. Maar wat een werk is dat ruim 6 meter plakken met een kitbal die aan alle kanten aan h et vingers plakt. zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=R00fzl5u7-s

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » wo 11 apr 2018 18:39

Zo, is dat even een ander scherm! Ziet er gelikt uit. Complimenten voor de beheerder! Ik heb de Shelter draad weer opgepakt. Na even van het weer genieten en sociale verplichtingen, eindelijk ook de zomerbanden weer onder de auto. Nou dan gaat het echt kriebelen om met de Shelter op pad te gaan! Maar dan moet wel alles klaar zijn, zodat niet alles door de caravan slingert tijdens het rijden. De elektra is op een oor na klaar. Kabelgoten door de rechtse kasten getrokken zodat alles nu helemaal rond loopt. Volgende klus is de accu met lader aansluiten.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Chris » wo 11 apr 2018 20:46

Naar je Youtube filmpje over "Ont"kitten zitten kijken.
Zou je dat kit niet beter kunnen laten zitten?
Ben je niet bang dat je het " tussen " het plaatwerk en het hoekprofiel uitgetrokken wordt?
Er hoeft maar 1 klein gaatje ergens te komen en hebt het begin van de ellende... waterschade..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » wo 11 apr 2018 21:45

Chris, ik ben daar niet bang voor. Kip kit overvloedig en het is een filmpje van hun eigen site en dat gaan ze er niet opzetten als ze dat problemen gaat geven met garantie.. Het is zachte flexibele plak kit die je niet er tussenuit trekt. Daarnaast elk jaar een keuring en als hij na 3 jaar nog niet lekt gaat hij alleen nog lekken als de kit uitgedroogd is.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » do 12 apr 2018 21:40

We hebben stroom! De accu in de accubak en aangesloten met 15 amp zekeringen (koelkast apart met 6mm2 draad). Acculader aangesloten en de voltmeter leeft. De accu bak zit dicht met de bijgeleverde band. De bak zelf staat in de houtensteun die met 2 slotbouten aan de bodem vaststaat. er zat wat piepschuim bij en dat zit aan de achterkant van de accu zodat hij in de bak niet kan schuiven en bij een stevige remming al tegen de voorzijde staat (een hamer vasthouden is makkelijker dan hem vangen..)

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » vr 13 apr 2018 18:05

Vandaag een mooie dag en ik was vrij. Dus ik heb de koe bij de hoorns gevat en het bagageluik rechts er in gebouwd. Dat is toch een klus die je in een keer af moet maken. Het is de bedoeling dat we vanaf die kant de stoelen en de tafel opbergen. Als het goed is moet het net kunnen tot de linkse bank. Het zou rond de 113 cm zijn. Heb wel 2 keer gemeten voor ik de zaag erin zette. Best eng bij een nieuwe caravan. Alles lekker dik in de kit gezet. Na het "ontkitten" bleef er kit tussenuit komen, maar dat is niet zoveel meer dus dat laat ik maar zitten.

Gebruikersavatar
mienventie
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 27 jun 2016 10:45

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door mienventie » vr 13 apr 2018 18:17

RE.gif thumbup.gif
Bij ons thuis heeft mijn man de broek aan maar ik bepaal welke

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » zo 15 apr 2018 11:40

Na het bagageluik ben ik binnen weer verder gegaan. De koelkast stond er wel in, maar stond los en nog niet aangesloten. De koelkast eruit gehaald en aangesloten, en na het er inschuiven aan de onderkant bij de deur en linksboven gefixeerd zodat hij niet gaat schuiven. Nadat de stroom er opstond deed ik de deur na enkele minuten open en hij voelde al koud aan! De compressorkoelkast maakt dus echt verschil. Het "lawaai"valt ook reuze mee, ook nu hij in een kleine ruimte staat. Ik verwacht dat het op de camping helemaal niet opvalt en dat de krekels meer herrie maken, zeker met het dak omhoog omdat het dan een "tent" is. Het volgende is het puzzelen om de rechterbank vast te maken ( net als links) om een half vast bed te maken en de accu te "verstoppen"

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » di 17 apr 2018 13:07

Mijn idee was om de rechterbank "vast" te maken met kleppen aan de bovenkant. Net als links. Dan is de accu uit het zicht en heb ik extra bergruimte. Ook wil ik door het bagageluik stoelen en een tafel opbergen, terwijl het bed kan blijven liggen. Hierop maar de achterste helft van de bank dichtgemaakt om het middengedeelte erbij te pakken zo hou ik dan ruim 110 cm over tussen de rechterwand en de linkerbank. Dan krijg ik wel wat meer kogeldruk, maar met koelkast en accu net achter de as moet dat goed komen. Daarnaast blijft het zwaartepunt lekker laag.
Ik heb de dikke muliplexstrook van de oude bank gebruikt als ondersteuning zodat het bed niet doorzakt, en gelijk ook als frame voor de bank zodat het wel stevig is. Aan de voorkant een stuk op 45 graden gezet om netjes aan te sluiten op de rechterkast. Al het goed is moet het nu allemaal klaar zijn voor definitieve montage. Dus nu eerst de folie erop plakken.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door deusjevo » di 17 apr 2018 13:25

Complimenten, wat een leuk project toch thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Chris » di 17 apr 2018 16:45

Hoi Jaco..

Ik heb vast iets gemist... want..
Je schrijft dat je een compressor koelkast hebt en dat je de koelkast met 6mm2 hebt aangesloten.
Niet duidelijk of dat iets met je accu te maken heeft voor mij.
Een compressor KK werkt toch alleen op 230 Volt??
Of.. ??? vertel ...heb ik iets gemist?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door blefke » di 17 apr 2018 18:50

Overtollige kit kun je het beste pas na +/- 24 uur verwijderen.
Met een ijslolly stokje gaat dat prima.
Aan 1 kant een schuin puntje aan maken en kit weghalen.
Werkt goed. WD40 doet overigens ook wonderen.
Zou niet te veel kit weghalen en zeker niet als deze nog vers is, je trekt de kit weg waar die moet blijven zitten ;-)

Hoe heet die haak om de KK vast te zetten?

Het ziet er allemaal gelikt uit thumbup.gif

Grzz,
Blefke

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Roland54 » di 17 apr 2018 19:46

Chris schreef:
di 17 apr 2018 16:45
Hoi Jaco..

Ik heb vast iets gemist... want..
Je schrijft dat je een compressor koelkast hebt en dat je de koelkast met 6mm2 hebt aangesloten.
Niet duidelijk of dat iets met je accu te maken heeft voor mij.
Een compressor KK werkt toch alleen op 230 Volt??
Of.. ??? vertel ...heb ik iets gemist?
Een compressor koelkast heb je ook in 12 Volt uitvoeringen. Voordeel van een compressor koelkast is dat deze veel minder stroom trekt dan een absorptie koelkast.
Kan perfect op de huishoud accu draaien.
Ik heb in onze camperbus (Ja, die hebben ook nog) toen een koelkast type Weaco cr65 ingebouwd. Werkt alleen op 12v en 230v en niet op gas.
Als je een zonnepaneel hebt, heb je altijd koud bier. blij.gif
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Chris » di 17 apr 2018 19:50

Thanx... weer wat geleerd.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door RogerS » di 17 apr 2018 22:07

Dat zijn inderdaad mooie waardes:
Naam:CoolMatic CR-65 compressor koelkast
PLU:1010404
Merk:Waeco
Systeem:Danfoss BD35F-compressor
Aansluitspanning:12/24 volt DC
Stroomverbruik:1,6 Ah/h bij +25°C
1,9 Ah/h bij + 32°C
Opgenomen vermogen:± 45 watt whistle.gif
Caravanloos. :(

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » wo 18 apr 2018 08:51

@ Blefke: Ik weet even niet wat je met een haak voor de KK bedoel?
@ Chris: De koelkast is inderdaad een compressorkoelkast Indel B Cruise 85 voor € 645 in Schijndel. Die optie heeft KIP niet voor de caravan en dit was een van de redenen om zelf aan de gang te gaan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Chris » wo 18 apr 2018 09:25

Ik zat net even jou koelkast te bekijken en snap nu ook het advies van de dikke aansluitkabels.
Mooi ding, wel kostbaar.
Leg hem maar aan de ketting... :lol:
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » wo 18 apr 2018 21:03

@ Chris. De dikke kabels zijn niet voor het vermogen, maar om de spanningsval te beperken. Alle beetjes helpen vandaar dat de rest aangesloten is op een kabel van 4mm2. Ik had toch ruim 12 meter nodig om rond te gaan en dan wordt de spanningsval wel merkbaar bij dun draad..
Maar inmiddels de bank beplakt en gemonteerd. Ook een passtuk gemaakt voor het voorste gedeelte. De voorste 70 cm bed laten we liggen, zodat als we binnen willen zitten het bed terug geslagen kan worden. Dan hebben we nog 130 cm bank over om met 4 personen aan te zitten of een lekkere loungebank te hebben ( met je rug tegen het opgerolde bed) Het zichtbare deel van het passtuk ga ik ook beplakken, dan ziet dat ook er netjes uit. Achter de plaat in het midden is dus de bagageruimte die via het luik aan de rechterzijde te bereiken is.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door RogerS » wo 18 apr 2018 21:39

Tja zó moet het zit / bed gedeelte van een kip shelter eruit zien.....
Caravanloos. :(

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » do 19 apr 2018 22:01

Tja RogerS, er moet een keuze gemaakt worden, een makkelijk bed of de fietsen/motor/surfplank er in :lol:
Met deze hitte kon ik het niet laten om het tussenstuk even te beplakken. Het ziet er wel beter uit.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » vr 20 apr 2018 18:27

Vandaag met de warmte maar wat eerder naar huis gegaan, om thuis in de warmte te gaan werken... Afijn, een paar kleine dingen gedaan en dan vanavond de COBB maar aansteken. Wat heb ik gedaan? even een kaartleeslamp gemonteerd en aangesloten zodat als ik in bed licht er niet uit hoeft om het licht uit doen en evt als we op de banken zitten goed licht hebben om te lezen. Tussendoor had ik nog een aluminium traanplaat op maat geknipt en gebogen. Vorige week heb ik deze met etsprimer van een grondlaag voorzien en daarna met 2 componentenlak mat zwart gespoten. Etsprimer om goed te hechten op de oxidatie en 2 componentenlak zodat het niet er afslijt als je er op gaat staan om het dak te poetsen. Vandaag ook maar even op de dissel geplakt met BISON Polymax. Dit blijft flexibel zodat als het chassis beweegt er geen spanning op komt te staan, vandaar ook de 2 steunprofielen.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » ma 23 apr 2018 21:34

Kennen jullie het verhaal van de plisséhordeur? Nou, dat is een verhaal... Ja, er moet ook zo'n hordeur in. Prima. Op naar de caravanwinkel en ja, daar is tie. Alleen tot 60 cm breed en onze deur is 76 breed. Dat kiert een beetje zeg maar. Dan op naar de bouwmarkt een gewone deur is immers breder. Dat klopt, maar ook hoger dan de 160 cm. ronde 2 meter en je kan hem maar 10 cm inkorten. Dam maar zoeken op internet je ka immers niet zomaar een stuk er afzagen. Dat heb ik één keer gedaan en dan wordt je echt verdrietig. maar niet getreurd, eindelijk een beschrijving gevonden hoe je de touwtjes moet vervangen en daar staat ook op de tekening hoe de touwtjes lopen. Moeilijk zeg maar.. en dan. waar moet je hem aan vastzetten? Ik ben de uitdaging aangegaan en ben begonnen om een kozijn te maken van aluminium. gewoon ouderwets handwerk. het heeft een aantal uren geduurd (en zweetdruppels) maar het kozijn is klaar. Op naar de hordeur met de zaag....
Laatst gewijzigd door Jaco1 op ma 23 apr 2018 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door RogerS » ma 23 apr 2018 21:45

Diep respect hoe je het aanpakt... thumbup.gif
Je bent eigenlijk mijn ideale Kip Shelter aan het bouwen. mrgreen.gif

Maar voorlopig kan ik nog geen Shelter kopen omdat de kinderen nog meegaan en dan is een grote Knaus Sport 500 FDK toch iets handiger als je veel wilt rondtrekken in gebieden die ook bekend staan om regenachtig weer. En een tweede caravan erbij kopen voor af en toe een weekendje weg met mijn vrouw daar heeft de baas des huizes, diezelfde vrouw, een veto over uitgesproken... stom.gif
Caravanloos. :(

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » ma 23 apr 2018 21:56

Ah, niks vreemds dus, ik wil de zelf een caravan bouwen.. Ook iemand met een veto.. Ik had de Kip liever een cm of 20 lager gehad. Dat idee heb ik maar niet verteld hahahaha. Maar inderdaad met kinderen is wat grotere caravan als onderkomen wel beter. Zo'n Knaus is ook een mooi huis op wielen en daar zal je veel plezier van hebben.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » wo 25 apr 2018 11:41

De zaag is door de deur! inmiddels de deur een cm of 45 ingekort.. Na demontage en ruimte geven aan de draden kon ik er een stuk afzagen zonder de koorden door te zagen. Bleek dat de 5 overgebleven koorden aardig verdeeld zaten. Hierop het bovenste koord (1A) uit het afgezaagde deel gehaald en op de plek van het "groene" koord (2 in de tekening) gezet en het groene koord aan het schuifblokje vastgeknoopt. Alles zit nu weer aan elkaar geknoopt. Wel geduld nodig omdat de koorden telkens in een sleuf vallen en je dan weer de juiste eruit moet vissen zonder dat de boel in knoop raakt. Al het in de knoop zit gaan ze niet meer door de katrollen en blokjes denk ik Volgende keer ga ik het in de shelter monteren omdat het te donker werd.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”