Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » do 26 apr 2018 18:35

YES, hij zit erin en het werkt ook nog! Na het monteren en het afstellen van de spanning op de koorden werkt het super en soepel. 150 Euro voor het hor en ongeveer 60 euro aluminium en x zweetdruppels.
Nu op naar de volgende klus om het toilet in te bouwen. awhoea.gif

Ferdi

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Ferdi » do 26 apr 2018 18:47

Ziet er strak uit thumbup.gif

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » za 28 apr 2018 19:44

Na het koningsfeest eerst uitgeslapen en weer aan de slag gegaan.vandaag even snel de toiletruimte klaar gemaakt. Nee hoor, de kleine potta potti beugels aan de vloer vastgemaakt zodat hij niet gaat schuiven tijdens het rijden en ( afgekeken van KIP) een plank er boven gemaakt. Multiplex met folie en een alu hoeklijn aan de voorkant en eronder als plankdragers. Voor gebruik moet hem wel uit het kastje halen omdat het anders te krap is awhoea.gif Daarna in de disselbak het een en ander een plekje gegeven en vastgezet. NU hou ik aan de rechterzijde nog ruimte voor de COBB een zak houtskool en een kistje voor haringen, scheerlijnen en ander handig spul.
Nu heb ik nog 2 fietsendragers voor op het dak van een auto en die wil ik in de caravan gaan gebruiken. Ik wil ze pertinent niet op de dissel en achterop kan niet omdat daar de deur zit. Maar als ze binnen staan kan je onderweg niet bij de koelkast of de keuken zonder de fietsen naar buiten te halen. Daar ga ik nu even diep over nadenken hoe we dat moeten gaan oplossen.(of niet) Bang voor schuiven ben ik niet, omdat het idee is om de fietsdragers op dwars balkjes te zetten en deze aan de vloer te fixeren (zoals men ook racefietsen in een auto kan vervoeren).

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door JosD » za 28 apr 2018 21:14

Met veel plezier al je aanpassingen bekeken, erg netjes afgewerkt, daar hou ik van knipoog.gif
De zwarte traanplaat op de dissel en de zwarte omlijsting van het bagageluik staat stoer thumbup.gif

Leuk
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » di 1 mei 2018 18:06

De fietsendragers heb ik op aluminium kokers vastgebout. De kokers heb ik wel gevuld met een houten lat voor de stevigheid. De fietsen passen er mooi op. in een van de kokers zit een gat zodat daar door heen een soort vleugelbout kan die je aan de vloer kan vastzetten. ik heb hem met fietsen in de caravan gehad maar dat gaat hem niet worden bij meerdaagse reizen. In Nederland zal het wel gaan omdat je dan maximaal 3 uur rijdt en je dan op de kampeerplek ben. dan heb je er geen last van dat je nergens bij kan. Maar daar ga ik geen gat voor in de bodem boren. ik denk dat ik de fietsen maar met kussens aan de zijkanten fixeer tegen schuiven. En als we naar het buitenland gaan, daar moet ik nog een list op verzinnen.

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » wo 2 mei 2018 20:58

De kogel is door de kerk en gaat niet door de bodem. Deze maand gaan we eea testen in het wild. Ofwel, we gaan naar de camping. ( De kleine airfryer uitproberen) We laten de fietsen op de drager los in de caravan staan en fixeren de boel met kussens. Vandaag de gasfles laten optoppen. We gaan hem zo zachtjes aan beladen. Dat is passen en meten maar tot nu toe gaat alles volgens plan. Ik ben ook benieuwd hoe hij achter de auto ligt nu alles ingebouwd en beladen is. De vooruitzichten zijn goed en als we de Cauberg opkomen kunnen we alles wel aan denk ik. Als we terug zijn ga ik eea aanpassen ivm laden tijdens het rijden, ik heb een goede tip gekregen van de Bluepowershop.....

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Kipke98 » do 3 mei 2018 08:01

Tip voor het fixeren: wellicht kan je een (tent) stok overdwars klem zetten tussen de wanden en hier de fiets aan monteren ter voorkoming van kantelen?

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » do 3 mei 2018 14:14

Kipke98, bedankt voor het meedenken. Als de fietsen op de drager staan, gaan ze niet kantelen verwacht ik. Ik maak me meer zorgen dat de boel door de rijbewegingen gaat naar links of rechts gaat schuiven en de aluminium onderbalk zo mij "plinten"gaat beschadigen. Maar ik hou het in de gaten. Intussen kan er in de disselbak niet veel meer bij. op de gasfles een verleng gasslang en waterslang, zodat de keuken buiten ook op een tafel kan als de tent eraan staat. We gaan het allemaal uitproberen! blij.gif

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » za 5 mei 2018 20:48

De Shelter is nu bijna beladen (accu en banden vol enz awhoea.gif ) Nee hoor, bijna alle spullen hebben een plek gekregen. Net voor vertrek de koelkast vullen, de fietsen er is en de laatste kratten met spullen zover als mogelijk naar voren. Even de caravanweegschaal onder het neuswiel en,... 50 kg! Het zal iets minder zijn omdat de koppeling iets langer is, maar hij zal nadat de rest ingeladen is, niet onder 45 kg komen. Lijkt mij een mooie kogeldruk en dan blijft alles binnen de 10%. Trouwens ik vertrouw zulke weegschalen zoizo niet, ze geven altijd te veel aan.. maar deskundigen zijn van mening dat ze te weinig aangeven. weenie.gif
nog zooi in de kofferruimte en dan hopen dat hij niet te veer doorzakt.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Micky » za 5 mei 2018 23:20

Ik vind het enorm weinig kogeldruk, ik zou hem veel hoger maken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jan van Vijven » zo 6 mei 2018 07:48

Die weegschaal is juist maar jou kogeldruk is minder, je meet nu onder je neuswiel....je moet met een blokje hout onder de koppeling meten, daar is het nog minder, te weinig dus.....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » zo 6 mei 2018 19:21

Jan en Mickey,
Ik snap het probleem niet van het meten onder het neuswiel. weenie.gif Deze afstand is 90% van de dissellengte 90% van 50kg = 45kg, zoals ik al schreef.
Ik wil niet bijdehand zijn of overkomen, maar jullie feedback schept bij mij vragen:
Ik weet niet waar jullie de "enorm" weinig kogeldruk op baseren? Waarop is het advies gebaseerd om de kogeldruk veel hoger te maken? Wat is veel hoger? weenie.gif

Ferdi

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Ferdi » zo 6 mei 2018 19:38

Hierbij de richtlijnen voor het bepalen van de juiste kogeldruk van jou caravan;

Bron:caravantrekker.nl

Voldoende kogeldruk is 5 á 7 % van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto.

Beladen gewicht van de caravan
Aanbevolen kogeldruk

< 1000 kg 50 kg min/max 40 - 60 kg

1000 - 1200 kg 60 kg min/max 50 - 80 kg

1200 - 1400 kg 70 kg min/max 60 - 100 kg

1400 - 1600 kg 80 kg min/max 70 - 110 kg

> 1600 kg 90 kg min/max 80 - 125 kg

Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is. In die zin is kogeldruk altijd een compromis wat je in praktijk moet uitproberen naar een waarde waarbij jouw combinatie prettig rijdt.

In sommige gevallen is onze aanbeveling meer dan wettelijk is toegestaan. In dat geval moet je uitgaan van de laagste waarde van wat toegestaan is voor de auto (zie instructieboekje), de trekhaak (zie constructieplaatje) en de caravan (zie kentekenbewijs). Soms is het voor de veiligheid toch beter een iets zwaardere kogeldruk aan te houden dan toegestaan is, maar veel meer dan 10 kg moet je niet over dit maximum heen gaan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » zo 6 mei 2018 20:37

Ferdi,
Bedankt dat je mij een steuntje in de rug geeft dat mijn stelling dat het een "mooie kogeldruk is" klopt en blijkbaar ook nog door de caravantrekker geadviseerd wordt.
Laat onverlet dat ik nieuwsgierig blijf waar de feedback van Mickey en Jan op gebaseerd is. Je zal maar onervaren en/of onwetend zijn...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Micky » zo 6 mei 2018 20:43

ik heb niets tegen het meten van de kogeldruk onder je wiel, dat doe ik ook (ik vind alleen je kogeldruk gewoon laag), de adviezen van kogeldruk, de praktijk wijst telkens weer uit dat je best aan de hoge kant kunt gaan zitten, ik zou niet onder de 75 gaan rijden met jouw caravan, ik mag van de auto 100 en van de caravan 75, rij altijd 85-88 kg.

overigens staat dat ook in het stuk wat Ferdi aanhaalt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ferdi

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Ferdi » zo 6 mei 2018 20:50

Ik zou zeggen, ga gewoon met je huidige kogeldruk rijden en ervaar hoe het gaat. Verhogen is altijd nog mogelijk.

Toen ik de nieuwe caravan ging ophalen had ik een kogeldruk van 35 kg (leeg). En hij lag als een blok op de weg. Dus het kan wel met een lage kogeldruk.

Verschil in gewicht van linker en rechter wiel redelijk gelijk te krijgen is ook belangrijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Micky » zo 6 mei 2018 21:44

RE.gif

je had geen belading, als je caravan beladen is, heb je doorgaans gewichten voor en achter, ook in het midden natuurlijk, maar hou dezelfde 35kg aan met je caravan beladen en gegarandeerd een minder stabiele combi, omdat je meer wipwap creëert, tenminste dat is mijn theorie mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ferdi

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Ferdi » zo 6 mei 2018 21:59

Re, dat heeft zeker invloed, maar dat betekend dus dat als je caravan optimaal beladen is dat de kogeldruk wat lager kan zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Micky » zo 6 mei 2018 22:07

RE.gif

ik geloof je theorie thumbup.gif ik haal dat helaas niet, of het wordt een hele grote bult voor de keuken mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ferdi

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Ferdi » zo 6 mei 2018 22:20

Dat is dus ook het probleem. Veel caravans zijn moeilijk optimaal te beladen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jaco1
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 17:52

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Jaco1 » zo 6 mei 2018 22:38

Die ervaring met de lege caravan had ik ook, en ik verwacht dat de verhoudingen hetzelfde blijven. Anders moet ik anders gaan beladen.
De oplossing zoeken in (te) zware kogeldrukken is zoeken in de verkeerde richting. Hulpmiddelen verleggen alleen het probleem naar een hogere snelheid of een ander vlak.
Er is nog iemand die mij met feiten heb kunnen overtuigen dat (te)zware kogeldruk bijdraagt aan een stabielere combinatie. Dat zit tussen de oren, en de waarheid ziet men pas onder ogen als het fout gaat, waarbij anderen vaak (ook) de pineut zijn. Het is en blijft gewoon mechanica.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Micky » zo 6 mei 2018 22:58

RE.gif

dat zit niet tussen de oren, maar als je 60 rijdt is er niets aan de hand hoor awhoea.gif

de kogeldruk die geadviseerd wordt in het lijstje van Ferdi betekent dat ik rond de 85-90 kg moet zitten, ik rij snaar strak, ook al is het 13-15kg meer dan mijn caravan zou mogen hebben, ga ik echter naar 70kg dan merk ik direct verschil, het beweegt meer, ongeacht de trekker, want we hebben deze caravan getrokken met een V50 1.6D, maar ook met een Range Rover 4.6, met luchtvering en zonder met sportonderstel en zonder en met (met 8 verschillende trekkers), kortom alleen met deze caravan al genoeg geprobeerd om te weten dat een hogere kogeldruk resulteert in een fijnere combi, een onrustige caravan zal een zware trekker niet snel iets aandoen, maar je voelt het wel, meer dan 40 jaar geleden al met de paplepel ingegoten, net als winterbanden toen, je mag het anders zien hoor dat geeft absoluut niet.

Wat dat "tussen de oren" betreft, zou ik je toch aanraden iets meer te onderzoeken (zoek bijv. eens op youtube, er zijn hele mooie filmpjes waar eea nagebootst wordt en dan wordt je heel veel duidelijk, misschien wordt je wel overtuigd thumbup.gif ).

Ik moet wel zeggen dat je het met jouw caravan waarschijnlijk ook weer minder snel merkt omdat hij gewoon echt weinig weegt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Ab » zo 6 mei 2018 23:25

Kijk ook eens over de grens..
Amerikanen adviseren als optimale gewichtsverdeling 1/3 van het gewicht van de aanhanger op de kogel..
Ik weet uit ervaring dat ze daar gelijk mee hebben.
Alleen lukt dat meestal niet met personenwagens.
Maar je kunt er wel naar streven om te doen wat mogelijk is.
Zeer hoge kogeldruk zeer goed.
Hoge kogeldruk goed.
Lage kogeldruk matig.
Geen kogeldruk slecht
Negatieve kogeldruk zeer slecht.
Iets anders kan ik er niet van maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Volvodriver » ma 7 mei 2018 13:33

Hier wordt voorbij gegaan aan het feit dat het een shelter Basic is van max 900 kg. En die is niet te vergelijken met een USA caravan of de Kip van Micky. Ik denk persoonlijk (ervaring uit verleden met ook lichte caravan (950 kg) achter lichte auto) dat 50 kg ruim voldoende is voor deze shelter. Mits natuurlijk de rest met beleid is beladen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)

Bericht door Ab » ma 7 mei 2018 14:01

Da's waar. En de oversteek achter de achteras is vrij kort.
Een lange oversteek ( en veel gewicht achter de as) veroorzaakt slingerneigingen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”