ik ga er niet aan voorbij, ik schreef:Volvodriver schreef: ↑ma 7 mei 2018 13:33Hier wordt voorbij gegaan aan het feit dat het een shelter Basic is van max 900 kg. En die is niet te vergelijken met een USA caravan of de Kip van Micky. Ik denk persoonlijk (ervaring uit verleden met ook lichte caravan (950 kg) achter lichte auto) dat 50 kg ruim voldoende is voor deze shelter. Mits natuurlijk de rest met beleid is beladen.
Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Ik heb een BASIC aangeschaft en denk dat ik dat zo maar ga houden, hoewel ik wel veel bewondering heb voor de klussen in deze basic :-)
Weet iemand welke koelbox KIP gebruikt in de basic? Ik vermoed een Dometic Combicool RC 1600 EGP waar weet het niet zeker.
Zou vervelend zijn als het niet past.
Weet iemand welke koelbox KIP gebruikt in de basic? Ik vermoed een Dometic Combicool RC 1600 EGP waar weet het niet zeker.
Zou vervelend zijn als het niet past.
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Leuk Margag,
Welkom bij de club :-) Ik kon niet eerder reageren omdat we met de Shelter op pad waren, en de wifi was niet optimaal op de camping.
Ik weet niet welk merk Kip levert als koelbox. Ik heb wel even voor je met de meetlat in de weer geweest.
Het "luik" is 50cm breed en 34cm diep.
De kast voor de koelbox is maximaal 54 x 48 x 45 ( b x d x h)
Welkom bij de club :-) Ik kon niet eerder reageren omdat we met de Shelter op pad waren, en de wifi was niet optimaal op de camping.
Ik weet niet welk merk Kip levert als koelbox. Ik heb wel even voor je met de meetlat in de weer geweest.
Het "luik" is 50cm breed en 34cm diep.
De kast voor de koelbox is maximaal 54 x 48 x 45 ( b x d x h)
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Nou mannen,
Inmiddels zijn we 2 weken (vakantie) verder en zijn er nog geen zinnige reacties geweest met feiten. Verwijzen naar kennis van 40 jaar geleden, wat Amerika adviseert en wat er op you-tube staat is wel heel erg makkelijk als je het kennelijk zelf niet meer weet of je jezelf begint tegen te spreken. Afgezien of het klopt wat er op internet staat...( ja, ook dit forum..), is er nog steeds niemand die mij met feiten heb kunnen overtuigen. Als ik de instructies van de fabrikanten van het trekkendvoertuig, -de trekhaak, -de caravan en de wetgeving lees, kan ik geen feiten constateren die in strijd zijn met de basisprincipes van mechanica en autotechniek. Immers, als fabrikant ben je aansprakelijk voor de gevolgen van je instructies.
Ik geloof niet dat je de oplossing van onrustigrijgedrag van een aanhanger, moet zoeken in het in onbalans brengen van het trekkendvoertuig. Het lijkt mij in dat geval beter om de oorzaak van het onrustigrijgedrag weg te nemen, misschien wel door een ander (juist) vervoermiddel te kiezen.
Inmiddels zijn we 2 weken (vakantie) verder en zijn er nog geen zinnige reacties geweest met feiten. Verwijzen naar kennis van 40 jaar geleden, wat Amerika adviseert en wat er op you-tube staat is wel heel erg makkelijk als je het kennelijk zelf niet meer weet of je jezelf begint tegen te spreken. Afgezien of het klopt wat er op internet staat...( ja, ook dit forum..), is er nog steeds niemand die mij met feiten heb kunnen overtuigen. Als ik de instructies van de fabrikanten van het trekkendvoertuig, -de trekhaak, -de caravan en de wetgeving lees, kan ik geen feiten constateren die in strijd zijn met de basisprincipes van mechanica en autotechniek. Immers, als fabrikant ben je aansprakelijk voor de gevolgen van je instructies.
Ik geloof niet dat je de oplossing van onrustigrijgedrag van een aanhanger, moet zoeken in het in onbalans brengen van het trekkendvoertuig. Het lijkt mij in dat geval beter om de oorzaak van het onrustigrijgedrag weg te nemen, misschien wel door een ander (juist) vervoermiddel te kiezen.
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
En bedankt! Hopelijk heb je een fijne vakantie gehad.....Jaco1 schreef:Nou mannen,
Inmiddels zijn we 2 weken (vakantie) verder en zijn er nog geen zinnige reacties geweest met feiten. Verwijzen naar kennis van 40 jaar geleden, wat Amerika adviseert en wat er op you-tube staat is wel heel erg makkelijk als je het kennelijk zelf niet meer weet of je jezelf begint tegen te spreken. Afgezien of het klopt wat er op internet staat...( ja, ook dit forum..), is er nog steeds niemand die mij met feiten heb kunnen overtuigen.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Ja, lekker er tussenuit, de paden op en de lanen in! 1 dag wat minder, maar verder goed weer en fijne campings. De Shelter en tent ook kunnen uittesten, wat dingen tegengekomen maar de meeste dingen zijn al weer opgelost of aangepast. bijv de tent aan de zijkant vinden wij niet handig en er recht achter geeft weer gedoe met de aansluiting van de sluis. Nu thuis uitgeprobeerd ( grondzeil was nog nat van de dauw ) de tent zonder sluis tegen de achterkant en dat past mooi en hij sluit ook beter af aan de onderzijde. verder even wat WD-40 op de scharnieren en rubbers. De boel is inmiddels weer gereed voor vertrek. Nee, ik heb niets aan de belading aangepast, hoewel met de fietsen erin vermoed ik dat de kogeldruk wel minder dan de 45 kg was. Hij lag als een blok achter de auto, ik merkte er alleen wat van bij het oprijden van de heuveltjes in zuid Limburg. maarja, met 86 pk en 136 Nm is het niet raar als je terug naar de 4e versnelling moet. Verder een verbruik van 8.2 ltr/100km (met airco aan) bij ruim 90km/h en bij het (veelvuldig) inhalen van vrachtwagens even terug in de 4 en tegen de 110 km/h.
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Nu de kleine klusjes weer gedaan zijn heb ik een DC/DC omvormer aangeschaft om de accu tijdens het rijden op te laden. Er zijn een aantal merken die gecombineerd apparatuur leveren zoals bv. CERS. Nu zijn dat erg prijzige kasten die ongetwijfeld hun prijs waard zijn.
Dat moet ook ander kunnen en heb contact gezocht met Bluepower. De boordaccu laden als er 220V voorhanden is in geen probleem met de acculader. Dat schijnt een slim ding te zijn die de overschakelt naar druppellading als de accu geladen is. Maar tijden het rijden is een ander verhaal.
Nu is er altijd spanningsverlies tussen de boordaccu van de auto en die van de caravan. Afgezekerd op 25A, 2,5mm2 draad van 2x 8 meter, en in die draad de nodige stekkerverbindingen die ongetwijfeld voor extra weerstand zorgen. Optimaal is dat allemaal niet, en uiteindelijk een te lage spanning om de accu helemaal vol te krijgen.
Op het net zijn meerdere merken te vinden die apparatuur leveren die van een lagere ingangsspanning deze omzetten naar bv. 14.4 volt ( in te stellen op ander spanningen ivm de verschillende soorten accu's). Bij verder zoeken kom je toch de nodige problemen tegen. Het probleem is dat de accu op lange ritten overladen wordt, de accu te warm wordt en daardoor een kortere levensduur heeft of zelfs kapot kan gaan door kromme platen en het gevaar van knalgas.
Een 12V accu heeft 6 cellen en één cel is bij 2,3V (inwendige spanning) volledig geladen dat is dus totaal 13,8V. Blijf je laden met 14,4V is er dus 0,6 spanningsverschil en blijft er dus stroom lopen, die omgezet wordt in warmte. Als je dan aan het trekken ben en bij een lange rit is je accu vol, zou er dus een probleem kunnen ontstaan. Hierdoor zijn de genoemde problemen verklaarbaar en dus aannemelijk.
Hoe dan? Mijn eerste idee was om een kleine omvormer te kopen om van 12V, 220V te maken en daar de slimme accu lader op aan te sluiten. Een oplossing met veel rendementsverlies en dus geen optie.
Ik heb de vraag gesteld op het forum van Bluepowershop en kreeg de volgende optie; Niet doen, koop een DC/DC converter, en stel hem in op 13,8V en plaats hem tussen de spanningsbron vanuit de auto en de accu.
Zo wordt de accu tot max 13.8V buffer geladen en kan dus nooit overladen worden. (ook niet op lange ritten)
Uiteraard is de keerzijde dat het laden vanuit de auto bij een lege accu wat langer duurt omdat de laadspanning iets lager is maar dat is op lange ritten geen probleem omdat de accu in 1 nacht ook niet leeg zal zijn.
In middels is het apparaatje binnen, nu nog even tijd vinden om hem in te bouwen.
Dat moet ook ander kunnen en heb contact gezocht met Bluepower. De boordaccu laden als er 220V voorhanden is in geen probleem met de acculader. Dat schijnt een slim ding te zijn die de overschakelt naar druppellading als de accu geladen is. Maar tijden het rijden is een ander verhaal.
Nu is er altijd spanningsverlies tussen de boordaccu van de auto en die van de caravan. Afgezekerd op 25A, 2,5mm2 draad van 2x 8 meter, en in die draad de nodige stekkerverbindingen die ongetwijfeld voor extra weerstand zorgen. Optimaal is dat allemaal niet, en uiteindelijk een te lage spanning om de accu helemaal vol te krijgen.
Op het net zijn meerdere merken te vinden die apparatuur leveren die van een lagere ingangsspanning deze omzetten naar bv. 14.4 volt ( in te stellen op ander spanningen ivm de verschillende soorten accu's). Bij verder zoeken kom je toch de nodige problemen tegen. Het probleem is dat de accu op lange ritten overladen wordt, de accu te warm wordt en daardoor een kortere levensduur heeft of zelfs kapot kan gaan door kromme platen en het gevaar van knalgas.
Een 12V accu heeft 6 cellen en één cel is bij 2,3V (inwendige spanning) volledig geladen dat is dus totaal 13,8V. Blijf je laden met 14,4V is er dus 0,6 spanningsverschil en blijft er dus stroom lopen, die omgezet wordt in warmte. Als je dan aan het trekken ben en bij een lange rit is je accu vol, zou er dus een probleem kunnen ontstaan. Hierdoor zijn de genoemde problemen verklaarbaar en dus aannemelijk.
Hoe dan? Mijn eerste idee was om een kleine omvormer te kopen om van 12V, 220V te maken en daar de slimme accu lader op aan te sluiten. Een oplossing met veel rendementsverlies en dus geen optie.
Ik heb de vraag gesteld op het forum van Bluepowershop en kreeg de volgende optie; Niet doen, koop een DC/DC converter, en stel hem in op 13,8V en plaats hem tussen de spanningsbron vanuit de auto en de accu.
Zo wordt de accu tot max 13.8V buffer geladen en kan dus nooit overladen worden. (ook niet op lange ritten)
Uiteraard is de keerzijde dat het laden vanuit de auto bij een lege accu wat langer duurt omdat de laadspanning iets lager is maar dat is op lange ritten geen probleem omdat de accu in 1 nacht ook niet leeg zal zijn.
In middels is het apparaatje binnen, nu nog even tijd vinden om hem in te bouwen.
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Nu met het mooie weer eigenlijk geen tijd om wat aan de Shelter te doen. Het weekeind lekker een paar dagen weg en dan loop je weer tegen een paar dingen aan.
Vandaag toch de converter gemonteerd. De + op de constante stroom en het apparaat wordt geschakeld door het contact die onder spanning komt als de motor draait, dus alleen laden met draaiende motor. De laadspanning afgeregeld op 13,79V, ik kreeg hem niet beter.
Dan de stopcontacten boven de keuken aangepast. Er pasten geen 2 "banaan" stekkers in, omdat ze dan elkaar in de weg zaten. 1 stopcontact 90 graden gedraaid en weer een probleem opgelost. Ik snap niet dat ze dat bij KIP niet ontdekt hebben.
Op de camping zag ik ineens dat het kon inregenen bij het koelkastrooster. Waar de uitlaat zit van een absorptiekoelkast, staan de lamellen schuin omhoog... Even dicht gekit. Het onderste randje open gelaten voor evt afvoer en ventilatie.
Kit: Ik kreeg feedback om niet alle kit weg te halen ter voorkoming van vocht problemen. Nou met de warme dagen lijkt het wel of hij leegloopt. Waar ik de kit weggehaald heb zit het nu weer. Ik laat het maar zo (voorlopig)
Vandaag toch de converter gemonteerd. De + op de constante stroom en het apparaat wordt geschakeld door het contact die onder spanning komt als de motor draait, dus alleen laden met draaiende motor. De laadspanning afgeregeld op 13,79V, ik kreeg hem niet beter.
Dan de stopcontacten boven de keuken aangepast. Er pasten geen 2 "banaan" stekkers in, omdat ze dan elkaar in de weg zaten. 1 stopcontact 90 graden gedraaid en weer een probleem opgelost. Ik snap niet dat ze dat bij KIP niet ontdekt hebben.
Op de camping zag ik ineens dat het kon inregenen bij het koelkastrooster. Waar de uitlaat zit van een absorptiekoelkast, staan de lamellen schuin omhoog... Even dicht gekit. Het onderste randje open gelaten voor evt afvoer en ventilatie.
Kit: Ik kreeg feedback om niet alle kit weg te halen ter voorkoming van vocht problemen. Nou met de warme dagen lijkt het wel of hij leegloopt. Waar ik de kit weggehaald heb zit het nu weer. Ik laat het maar zo (voorlopig)
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
De laatste keer waren we een paar dagen weg en hebben we alleen de luifel gebruikt. Omdat we toch wat meer beschutting willen als dat nodig is zijn we toch overgestapt op de varioluifel. Dat lijkt ons toch beter dan de luifel die we tot nu toe gebruiken. ( wel handig voor onderweg) En een tent voor 2 of 3 nachten opzetten is ook niet alles.
Hier even snel opgezet om te kijken of hij compleet was. Het volgende tripje gaan we hem lekker strak opzetten.
Hier even snel opgezet om te kijken of hij compleet was. Het volgende tripje gaan we hem lekker strak opzetten.
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Nu in het "wild" gestaan met de Vario luifel. Hij staat binnen een paar tellen en binnen een paar tellen ligt hij ook weer in de zak.
We hadden hem gelijk moeten kopen, maar dat weet je niet van te voren.
We hadden hem gelijk moeten kopen, maar dat weet je niet van te voren.
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Na een weekendje hothothot op de camping is de kit weer uitgelopen rond het hefdak. Toch maar weggehaald voordat het tentdoek er onder zit. Afijn, ik heb er wel vertrouwen in dat die "taaie rommel" het vocht buiten houdt!
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
koelbox shelter basic is definitief de Dometic 1600 EGP
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
RE.gif
Super die terugkoppeling. Hoeven anderen niet meer te zoeken! En, al weg geweest met het mooie weer of zit de vakantie nog in het verschiet? Wij pakken elke mogelijkheid aan om met het "hutje" op pad te gaan
Super die terugkoppeling. Hoeven anderen niet meer te zoeken! En, al weg geweest met het mooie weer of zit de vakantie nog in het verschiet? Wij pakken elke mogelijkheid aan om met het "hutje" op pad te gaan
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
inmiddels 6 weken op stok geweest
over 2 weken weer voor 10 dagen
ga zelf een keukenplank voor buiten maken, rail wordt door kip gemonteerd
ik zal maar zeggen: de tafel buiten
hoe breed is de "keuken"? en ik zoek nog een geschikte poot die in hoogte verstelbaar is
ga een mooi stukje hout zoeken
over 2 weken weer voor 10 dagen
ga zelf een keukenplank voor buiten maken, rail wordt door kip gemonteerd
ik zal maar zeggen: de tafel buiten
hoe breed is de "keuken"? en ik zoek nog een geschikte poot die in hoogte verstelbaar is
ga een mooi stukje hout zoeken
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Buitentafel is klaar. Alleen hoek nog even afronden thuis.
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Mooie tafel en een goed idee!
Ik was ook even 3 weken met de Kip op stap, vandaar dat ik niet reageerde. Vandaag de auto en Kip in "bad" gedaan en het span staat weer te blinken!
Weer een paar dingen ervaren die aangepast moeten worden, maar daar hebben we de winter voor.
Ik was ook even 3 weken met de Kip op stap, vandaar dat ik niet reageerde. Vandaag de auto en Kip in "bad" gedaan en het span staat weer te blinken!
Weer een paar dingen ervaren die aangepast moeten worden, maar daar hebben we de winter voor.
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Hoi Jaco, je laatste bericht suggereerde dat je nog verder zou gaan klussen in de winter. Heb je nog meer updates over dit geweldige klusproject?
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Hoe kun je met een Kip van 900kg een witte nummerplaat hebben?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Hoe kom jij op 900 kg? Die kippies zijn ook beneden de 750 te koop.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Staat een paar postings terug. Of gaat dat over een andere Kip?
... het feit dat het een shelter Basic is van max 900 kg...
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18940
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Kip Shelter Basic / Plus(sen)
Op de foto lijkt het een Shelter. En daar zijn er best wel een aantal op het caravan forum weekend geweest. Die hadden allemaal een witte plaat, behalve die uit België kwamen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.