omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Chris » vr 25 mei 2018 22:12

RE.gif

Toppie.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wouter Eichelsheim

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Wouter Eichelsheim » di 16 apr 2019 10:54

Geachte forumleden, even wat advies omtrent het vervangen van de Scheiber trafo (omvormer). Wij bezitten een Caravelair caravan uit 1999.
Heb het hele verhaal gelezen wat betreft het vervangen van de omvormer voor een Led voeding.
Duidelijk voor mij is de 220 V aansluiting, maar bij de Scheiber omvormer komen een rode en twee zwarte draden uit.
Hoe sluit ik deze op de Led voeding aan?
En vraag 2: welke amperage adviseren jullie?
scratch.gif Alvast bedankt.
Vrgr. Wouter.

Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Acker » di 16 apr 2019 11:54

Even in de gaten houden hoe snel Chris antwoord gaat geven . Mij heeft hij in ieder geval goed advies gegeven. Alles werkt perfect voor een fractie van wat het bij de caravanboer kost.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Chris » di 16 apr 2019 12:58

@ Wouter..

Stuur mij even een PB met de gegevens van eea.
Op zich is het niet moeilijk om zo'n LED omvormer te plaatsen maar ik wil wel wat meer info over de huidige situatie hebben..

Stuur dus maar een PB..

Groet..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Ab » di 16 apr 2019 21:46

Bovenstaande vervanging van de omvormer gaat bijna altijd goed.
Wees er echter zeker van dat met het verwijderen van de oude omvormer, ook niet meteen de omschakelautomaat verdwijnt.
Dat kan problemen geven als je bijv. eens zowel het 230 volt snoer aangesloten hebt, en ook de stekker van de auto erin zit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Chris » di 16 apr 2019 22:03

Vaak is het mogelijk om de "oude omvormer" wat om te bouwen.
Dan demonteer je alleen de trafo en de elektonica die gelijkricht enzo.
De zekering automaat/aardlek schakelaar laat je intact.
En, uit zo'n stukje omvormer elektronica komt vaak maar 1 DC en soms nog wat 12 volt AC voor verlichting.
Die twee kunnen prima samen, verlichting brand ook perfect op DC.
Dan kan je vaak de bestaande zekeringen behouden die achter de omvormer zitten, EN het omschakel relais.
Blijft die functie dus ook volledig behouden.
Dus trafo en elektronica er uit en de nieuwe LED voeding erin... werkt zeer goed.
En.. kost 10% van een nieuwe originele..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Chris » di 16 apr 2019 23:09

Net een foto gezien..
De rode en 2 zwarte draden is de bedrading van alleen de trafo..
Eigenlijk is dat maar een klein onderdeel van de hele omvormer...... wel de grootste/zwaarste.

Maar, dit is een eenvoudig "geval" een LED voeding kan prima.
Alleen zijn er meer gedetaileerde foto's nodig... sorry..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Roeland
Berichten: 256
Lid geworden op: di 26 aug 2014 22:49

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Roeland » wo 17 apr 2019 11:04

Ik heb voor de zekerheid ook een 12volt voeding gekocht via bovenstaande link... de 30 AMP versie is gisteren binnen gekomen....

Zit wel een ventilator op helaas......
C8E5F51C-5C2A-473A-A77E-CF87B24AF6AC.jpeg
Skoda Octavia Combi 3 1.6 TDI CR 150 PK (2016) Dethelfs Camper 460 T (2000)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door thmeyer » wo 17 apr 2019 12:37


Beste Roeland,

Het is jammer dat deze voeding een ventilator heeft, toch zou ik voor een andere gaan zonder ventilator. Ik heb er 1 gevonden 12 volt 300 zonder ventilator voor € 26,77 en 12 cent verzendkosten, maar die komt dan boven de € 22 en dan moet je officieel invoerrechten over betalen. Hij kan bij de douane er tussen door glippen, maar je weet nooit. Je zou aan de verkoper direct via de email of hij of zij kunnen vragen voor een lagere prijs < €22 op de verpakking te kunnen zetten.

Link 1: Geschakelde voeding 12 volt 300 watt zonder ventilator

Ik heb er nog 1 gevonden voor een lager in prijs van € 17,10, maar wel met € 11,89 aan verzendkosten en dat staat nergens dan vermeld op het pakket.

Link 2: Geschakelde voeding 12 volt 300 watt zonder ventilator

Nog een vraag: Waarom 300 watt. Halogeen lampjes kan je vervangen door Ledlampjes. Het is maar een opmerking !!!

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Roeland
Berichten: 256
Lid geworden op: di 26 aug 2014 22:49

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Roeland » wo 17 apr 2019 13:26

RE.gif

Werd hier geadviseerd om een wat grotere 12v voeding aan te schaffen zodat hij niet zo hard hoeft te werken....

Ik heb hem even aangesloten moet zeggen dat ik de ventilator niet heel erg hoor valt best mee omvormer hangt bij ons in de kleding kast dus zal wel mee vallen kwa geluid.... ga het eerst hier wel mee proberen mocht het toch niks zijn kan ik deze altijd nog vervangen door eentje zonder....
Skoda Octavia Combi 3 1.6 TDI CR 150 PK (2016) Dethelfs Camper 460 T (2000)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door thmeyer » wo 17 apr 2019 14:27

RE.gif
Dat advies is zeker wel juist geweest, alleen bij grotere vermogens heb je al gauw een ventilator voor de koeling nodig.

Het is voor ons allen: weer een leer voor de volgende keer.

Overdag zal je weinig last hebben van die ventilator, maar s’ nachts als het stil is, hoor je vaak alles, zeker als je op 1 of ander manier niet inslaap kan komen.

Mijn advies is ook: probeer het mooi uit en als de ventilator toch achteraf te veel lawaai blijft maken, moet je toch iets anders bedenken of kopen.

Ik blijft het in ieder geval volgen.

Succes Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 25 jul 2019 23:53

Met interesse dit topic doorgelezen waarin met name Chris met uitzonderlijke goede adviezen komt thumbup.gif
Aangezien ik in de Knaus ook de omvormer wil gaan vernieuwen ben ik benieuwd hoe je met deze LED voeding de handel zo kunt aansluiten dat als je walstroom en stekker van de auto aangesloten hebt dit niet gaat vloeken met elkaar. En hoe koppel je eventueel je mover/hh accu er wel/niet aan vast? Heb jij een idee Chris?
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019 11:52

RE.gif
Jawel..heb ik.

Al meerdere keren zo gedaan..
Oude omvormer openen, trafo en event. gelijkrichting eruit halen, maar de print met zekeringen en 1 of 2 relais laten zitten.
Dan ik het de kunst even om exact het punt te vinden waar de oude gelijkrichter zich splitste naar div. zekeringen en relais. ( van de omschakeling)
Dat punt is bij de vele omvormers die ik ondertussen gezien heb nogal verschillend, lastig aan te geven omdat ik niet weet welke omvormer jij hebt.
Maar, op dat punt de nieuwe LED voeding dus aansluiten. ( ook al eens een paar componenten er uit gehaald om een mooi nieuw aansluitpunt te creeren.)
Dan blijven alle originele zekeringen en omschakel relais gewoon in gebruik, loop je niet tegen extra problemen aan.
En de ingang, de 230 volt aansluiten op de zekering/aardlek automaat... zoals de trafo eerst ook was aangesloten.
Dan kan je de nieuwe omvormer gewoon met 2 kabeltjes naast de oude vastmaken en die kabeltjes de oude behuizing invoeren.
Nog anders kan ook, de hele ouwe bubs eruit en een nieuwe opstelling met zekeringblok maken, is duidelijk meer werk.

Nog een weetje..
Ik heb eens een grote Tabbert zo omgebouwd en toen aan het meten geslagen hoeveel stroom er getrokken werd aan de 12 volt kant.
Dat viel me eigenlijk enorm mee, ondanks dat het allemaal nog Halogeen was toen, later is dat ook naar LED omgebouwd... nog minder stroomverbruik dus.
Dat ombouwen naar LED voeding was ook om LED's te kunnen gebruiken.
Het gaat nogwel eens mis n.l.
Mensen denken vaak dat je een LED lamp zo op de omvormer aan kan sluiten... is toch 12 volt???
Met een LED voeding is er dan geen enkel probleem, werkt al een speer.. dat is n.l wel een heel goede gelijkspanning, de oudere omvormer helemaal niet.

Welke omvormer heb jij trouwens?? een Dometic of een Miko, een Zig of nog iets anders... zoveel soorten en mogelijkheden..ik weet het niet...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019 12:08

awhoea.gif awhoea.gif

Ik zat zo eens even terug te lezen...
Lees wel dat ik al de nodige Ali voedingen op mijn conto heb staan.
Zullen de caravan reparateurs minder blij mee zijn... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 26 jul 2019 12:35

Ik heb de Miko MK375 en die wordt behoorlijk warm ondanks dat er geen enkele gebruiker ingeschakeld staat. Daarbij heeft deze voeding mijn mooie LED spotjes kaduuk gemaakt terwijl ik deze op de gestabiliseerde uitgang had aangesloten. Aangezien ik ook nog een Schaudt booster en zonnepaneel met Votronic MPPT regelaar heb (jaja, is nog steeds niet aangesloten) dacht ik om het najaar maar eens te gebruiken hoe ik e.e.a. wil gaan aansluiten. Daarbij wil ik ook achteruitrijverlichting op de caravan gaan plaatsen en dikkere constant stroom kabels trekken.

ach nog zoveel wensen, alles op z’n tijd he? haphop.gif
BDCB1D11-049D-417F-928C-736F94D794A8.jpeg
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019 13:21

Tja..
De Miko maakt idd geen mooie gelijkspanning... that's a fact.
Dat daar LED's door overlijden geloof ik direct... pech maar logisch als je het technisch bekijkt.
De binnenkant van jou Miko is ong. een dikke trafo, klein printje met 2 relais en een paar componenten.
De beste gelijkspanning die er uit komt is nog maar zozo... daar loopt de kachelventilator op dacht ik.
Pas nog eentje gerepareerd, was de gelijkrichtbrug van "hemelen"
Op het printje zie je al dat het aantal componenten niet echt indrukwekkend is...
Wel dat de 4 ampere gelijkrichtbrug nu vervangen is voor eentje die ik nog had, alleen die was 8 ampere, maar doet dus hetzelfde.
De " 12 Volt 2 Ampere Stab. uitgang wordt verzorgd door een 7812 spanningsregelaar... van 1 ampere... scratch.gif
De 2 relais is voor de omschakeling van 12 volt auto naar 230 volt CEE aansluiting.
230 V heeft voorkeur.
Kijk zo ziet dat er binnenin uit..
.
20190604_195630_resized_1.jpg
20190605_090545_resized_2.jpg
20190605_122507_resized_1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 26 jul 2019 14:45

Ik zal als ik thuis ben de Miko maar eens gaan demonteren en kijken hoe ik ‘jouw’ Ali voeding er tussen kan zetten. Het omschakelrelais lijkt me wel handig om te behouden. Ga ik direct de overige lampjes ook maar ombouwen tot LED.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

paulus58
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 8 sep 2019 22:12

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door paulus58 » di 10 sep 2019 11:37

hallo
ook ik heb de omvormer kapot van mijn Hobby uit 2005.
heb hem inmiddels open gemaakt en wil hem nu vervangen door een led voeding
maar wil hem eigenlijk in de ori omvormer verwerken en dan de 12v gedeelte zo aansluiten dat de schakel functie blijft behouden.
probeer foto's met het bericht weer te geven
misschien kan iemand mij dan vertellen hoe ik hem moet aansluiten.
20190908_215931 verkleind.jpg
20190908_220456 verkleind.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Chris » di 10 sep 2019 12:51

Ik ken er vele ondertussen.
Niet een standaard oplossing, altijd wat slim uitzoekwerk.
Zo ook voor deze....op afstand erg lastig....
Ik kan je zo geen antwoord geven helaas, ik kan niets uitzoeken of meten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Gerardo » zo 15 sep 2019 10:59

Eeh daag...wij van de gelicenceerde radio zendamateurs willen op dit draadje toch graag nog even inbreken en een "kleine" note plaatsen bij de volgende opmerking:

" En nog een nadeel.... radio ontvangst... de lange golf.... die stoort.
Maar wie o wie luistert er nou nog naar de lange golf.... etherpiraten misschien "

Oei dat doet zeer, daar worden wij zendamateurs niet zo gezellig van.

Niet alleen wij radio amateurs hebben hier last van; vanuit de luchtvaart, defensie en nationale veiligheidsdiensten Is de noodklok geluid mbt ether vervuiling door allerlei goedkoop geconstrueerde electronica. Het zorgt voor gevaarlijke situaties door belemmering van de communicatie. Het bezuinigen op ontwerp en op componenten om storing te onderdrukken is helaas prioriteit No.1 bij veel fabrikanten. En ja ook de lezer die nu denkt: wat zou dat ik heb nergens last van, kan door deze verkeerde besparingen benadeeld worden. En dat gebeurt vaker dan men denkt. Draadloze signaal overdracht word steeds meer toegepast in consumenten electronica en die apparatuur wordt dus ook door diezelfde goedkope rommel gestoord. Gaat U maar eens de relatie leggen tussen een storing in draadloze overdracht of vreemd systeem gedrag, met dat lekker goedkope telefoon ladertje of die "EL Cheapo" led driver uit het verre oosten. Nog een beruchte zijn die makkelijke netwerk apparaatjes die via het stopcontact de computer met het modem verbinden. Uit China zijn ze niet ontstoord. En afgezien van het feit dat die dingen geen stabiel werkend alternatief zijn voor een kabel of 5.8 Ghz WiFi, lusten ze op jaarbasis ook een aardig slokje uit dat zelfde stopcontact. Of neem die draadloze weerstations en deurbellen. WAAROM DOETIE HET NIET, WAAROM LEIDT DAT DING EEN EIGEN LEVEN! veel van die krengen beginnen bij een te lage batterijspanning te storen als een malle. Nah ja, ik weet dat het niets met caravanning van doen heeft. Maar ik hoop toch dat bij uw volgende aanschaf van een bizar goedkoop stukje electronica uit China, U het bovenstaande hopelijk toch wilt meewegen in het maken van uw keuze. aflower.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Chris » zo 15 sep 2019 11:25

RE.gif
Het "storen" van alles waar een geschakelde voeding inzit is een bekend "fenomeen".
Waar ik dan nog verbaasder over ben is dat het in vliegtuigen heel erg veel gebruikt wordt, en zelden afgeschermd is.
Gewoon open en bloot in de vliegtuig-elektronica verwerkt.
De LED voedingen ( die als omvormer vervanging gebruikt worden) zitten in elk geval nog in een kooi van Farady die aan massa hangt...
De grote Schaudt omvormer ( geschakelde voeding) in mijn caravan ( fabrieksmontage) is niet eens afgeschermd..
Dan vraag ik je toch..

Maar blijft..
In de basis heb je gelijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Gerardo » zo 15 sep 2019 12:36

Ja Klopt mrgreen.gif

Ja geschakelde voedingen worden veel toegepast, ook in vliegtuigen. Ze zijn heel efficiënt en radioamateurs gebruiken ze ook. Waar het om gaat is de kwaliteit van het ontwerp en de moeite die is gestoken in het ontstoren. Een voorbeeld: in verschillende draadjes is aangegeven hoe belangrijk het is voor led lampjes dat een 12 Vdc omvormer een nette schone spanning levert. Dat vinden die ledjes en ook de andere 12 volt gebruikers in de caravan fijn, daar doen ze het beter en langer op. Dat schoonmaken van de uitgangspanning is bij een omvormer met een transformator goedkoop en niet ingewikkeld. Bij een geschakelde voeding is dat echter een stuk lastiger en dat komt door het principe waarop de werking is gebaseerd. Belangrijk om te weten is dat de spanning in een dergelijke voeding zeer snel aan en uit geschakeld wordt waarbij de pulsen ook nog in lengte variëren. De snelheid waarmee dit gebeurd is wel meer dan 100KHz. We noemen dat hoogfrequent, en dat gaat gepaard met zogenaamde harmonischen. Deze hebben tot ver in het radiospectrum een storende werking en moeten uit het uitgangsignaal weg gefilterd worden. Dit vereist een goed doordacht ontwerp en de nodige electronica componenten. Wil je een goedkoop product fabriceren en je hebt ook nog eens l<ak aan storing, dan bespaar je op bovenstaande. Dat vinden instanties en hobbyisten die zich met draadloze communicatie bezighouden niet leuk want storing. En de consument die een dergelijke omvormer heeft aangeschaft loopt het risico met storingen geconfronteerd te worden die zonder deze achtergrond kennis niet te duiden zijn. Dus de aanschafprijs buiten beschouwing gelaten, word niemand beter van dergelijke inferieur ontworpen en gefabriceerde electronica. Kwaliteit heeft een prijs. Dat geldt voor onze caravans en en onderdelen waar ze van worden gebouwd en dat weten we allemaal op waarde te schatten. Het geldt dus even zo goed voor de schakelende omvormers en andere apparatuur waar hoogfrequent in opgewekt wordt. Die zouden we ook op kwaliteit moeten beoordelen. Ik begrijp dat de gemiddelde consument hun electronica niet op genoemde kwaliteitsaspecten beoordeelt, maar daar heeft de fabrikant een verantwoordelijkheid. Helaas zien de meeste van hen alleen Dollartekens voor ogen.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door iemand » zo 15 sep 2019 12:42

eens zoeken of je bij Ali ook LOW-pass filters kunt kopen scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Gerardo » zo 15 sep 2019 12:47

Denk het wel awhoea.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: omvormer kapot ? Hobby 495 2000

Bericht door Chris » zo 15 sep 2019 12:58

Gerardo schreef:
zo 15 sep 2019 12:36
Ja Klopt mrgreen.gif

Ja geschakelde voedingen worden veel toegepast, ook in vliegtuigen. Ze zijn heel efficiënt en radioamateurs gebruiken ze ook. Waar het om gaat is de kwaliteit van het ontwerp en de moeite die is gestoken in het ontstoren. Een voorbeeld: in verschillende draadjes is aangegeven hoe belangrijk het is voor led lampjes dat een 12 Vdc omvormer een nette schone spanning levert. Dat vinden die ledjes en ook de andere 12 volt gebruikers in de caravan fijn, daar doen ze het beter en langer op. Dat schoonmaken van de uitgangspanning is bij een omvormer met een transformator goedkoop en niet ingewikkeld. Bij een geschakelde voeding is dat echter een stuk lastiger en dat komt door het principe waarop de werking is gebaseerd. Belangrijk om te weten is dat de spanning in een dergelijke voeding zeer snel aan en uit geschakeld wordt waarbij de pulsen ook nog in lengte variëren. De snelheid waarmee dit gebeurd is wel meer dan 100KHz. We noemen dat hoogfrequent, en dat gaat gepaard met zogenaamde harmonischen. Deze hebben tot ver in het radiospectrum een storende werking en moeten uit het uitgangsignaal weg gefilterd worden. Dit vereist een goed doordacht ontwerp en de nodige electronica componenten. Wil je een goedkoop product fabriceren en je hebt ook nog eens l<ak aan storing, dan bespaar je op bovenstaande. Dat vinden instanties en hobbyisten die zich met draadloze communicatie bezighouden niet leuk want storing. En de consument die een dergelijke omvormer heeft aangeschaft loopt het risico met storingen geconfronteerd te worden die zonder deze achtergrond kennis niet te duiden zijn. Dus de aanschafprijs buiten beschouwing gelaten, word niemand beter van dergelijke inferieur ontworpen en gefabriceerde electronica. Kwaliteit heeft een prijs. Dat geldt voor onze caravans en en onderdelen waar ze van worden gebouwd en dat weten we allemaal op waarde te schatten. Het geldt dus even zo goed voor de schakelende omvormers en andere apparatuur waar hoogfrequent in opgewekt wordt. Die zouden we ook op kwaliteit moeten beoordelen. Ik begrijp dat de gemiddelde consument hun electronica niet op genoemde kwaliteitsaspecten beoordeelt, maar daar heeft de fabrikant een verantwoordelijkheid. Helaas zien de meeste van hen alleen Dollartekens voor ogen.
Ik denk dat het niet meer tegen te houden is Gerardo.
De techniek van geschakelde voedingen heeft enorm veel voordelen t.o.v. voedingen met een trafo.
Dan praat je natuurlijk over geld, electronica uit lage lonenlanden kost idd geen drol.
De gebruikte componenten zijn ook allemaal cheap.
En... misschien wel de aller belangrijkste.... het gewicht is een fractie van de trafo voedingen.
Echter...
Realiseer je eens waar geschakelde voedingen allemaal inzitten..... enorm grote groep apparatuur hoor.
En al die dingen komen .... juist ... uit China.
Jou dure Apple dingen komen ook uit... idd.
Foxcon produceert bergen van deze dingen...en echt niet allemaal 100% verantwoord hoor.
Waar je zeker gelijk in hebt is de grote verschillen in kwaliteit, dat ontkent niemand.
Maar stoppen van deze techniek.... dan gaan we terug naar de rooksignalen.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”