Gas op de wintercamping
Re: Gas op de wintercamping
Hallo,
Het probleem is dus gewoon het laatste model van de duomatic welke met het lage druk gasnet van de camping niet uit de voeten kan.
Om de duomatic te omzeilen moeten er dus twee aanpassingen gedaan worden.
De eerste aanpassing;
de "hoofd gasleiding" welke dus direct na het duomatic systeem komt moet afgesloten kunnen worden, dit kan dus door daar een gasafsluitingskraan in te plaatsen. Er kan dan geen gas meer vanuit het duomatic systeem naar de hoofdleiding stromen, en dus ook in de andere richting van de hoofdgasleiding naar het duomatic systeem niet. Normaal gesproken kan dit ook niet maar doordat het systeem nu aangepast moet worden zou de mogelijkheid kunnen bestaan en moet dit verhinderd worden.
Voor de duidelijkheid bij gebruik van het duomatic systeem de gasafsluitkraan dan gewoon "open" zetten.
De tweede aanpassing;
in de hoofdgasleiding na de gasafsluitkraan van de eerste aanpassing moet een externe gas invoeraansluiting gemonteerd worden welke automatisch afsluit (snelkoppeling) als hier geen externe invoer op aangesloten is.
Er zullen wel verschillende uitvoeringen van snelkoppelingen zijn verwacht ik, maar ik wil hier geen type/model noemen/adviseren omdat ik geen gas specialist ben.
Bij het gebruik van het lage druk gasnet van de camping moet de gasafsluitkraan van de eerste aanpassing dus zo gezet worden dat hier geen gas meer door kan stromen.
Op de externe gas invoeraansluiting wordt het lage druk gasnet van de camping aangesloten, eventueel met reduceerventiel/drukregelaar van 30Mbar.
Op deze manier is het duomatic systeem geheel buiten werking gesteld,
Ik zou dus ook adviseren om zelf een reduceerventiel/drukregelaar van 30Mbar, welke dus op de externe gas invoeraansluiting gekoppeld kan worden (snelkoppeling), aan te schaffen. De camping kan dan het gasnet direct aansluiten op het reduceerventiel/drukregelaar, en je loopt niet het risico dat de camping het aansluitsysteem niet tot zijn beschikking heeft.
Hoop dat dit verhaal nu wat meer duidelijkheid heeft gebracht.
Groeten,
Eric-Norbert
Het probleem is dus gewoon het laatste model van de duomatic welke met het lage druk gasnet van de camping niet uit de voeten kan.
Om de duomatic te omzeilen moeten er dus twee aanpassingen gedaan worden.
De eerste aanpassing;
de "hoofd gasleiding" welke dus direct na het duomatic systeem komt moet afgesloten kunnen worden, dit kan dus door daar een gasafsluitingskraan in te plaatsen. Er kan dan geen gas meer vanuit het duomatic systeem naar de hoofdleiding stromen, en dus ook in de andere richting van de hoofdgasleiding naar het duomatic systeem niet. Normaal gesproken kan dit ook niet maar doordat het systeem nu aangepast moet worden zou de mogelijkheid kunnen bestaan en moet dit verhinderd worden.
Voor de duidelijkheid bij gebruik van het duomatic systeem de gasafsluitkraan dan gewoon "open" zetten.
De tweede aanpassing;
in de hoofdgasleiding na de gasafsluitkraan van de eerste aanpassing moet een externe gas invoeraansluiting gemonteerd worden welke automatisch afsluit (snelkoppeling) als hier geen externe invoer op aangesloten is.
Er zullen wel verschillende uitvoeringen van snelkoppelingen zijn verwacht ik, maar ik wil hier geen type/model noemen/adviseren omdat ik geen gas specialist ben.
Bij het gebruik van het lage druk gasnet van de camping moet de gasafsluitkraan van de eerste aanpassing dus zo gezet worden dat hier geen gas meer door kan stromen.
Op de externe gas invoeraansluiting wordt het lage druk gasnet van de camping aangesloten, eventueel met reduceerventiel/drukregelaar van 30Mbar.
Op deze manier is het duomatic systeem geheel buiten werking gesteld,
Ik zou dus ook adviseren om zelf een reduceerventiel/drukregelaar van 30Mbar, welke dus op de externe gas invoeraansluiting gekoppeld kan worden (snelkoppeling), aan te schaffen. De camping kan dan het gasnet direct aansluiten op het reduceerventiel/drukregelaar, en je loopt niet het risico dat de camping het aansluitsysteem niet tot zijn beschikking heeft.
Hoop dat dit verhaal nu wat meer duidelijkheid heeft gebracht.
Groeten,
Eric-Norbert
Re: Gas op de wintercamping
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom men overstapt op het nieuwe model Duo-Control van Truma. Waarschijnlijk het idee van "Nieuw is beter". Helaas blijkbaar niet waar en bovendien duurder dan het origineel. Hoe zit dat dan? Truma heeft nog nooit een Duo-Control gemaakt. Dat deed GOK voor ze. En GOK verkoopt nog steeds de oude bekende Duo-Control onder de naam "Caramatic Drive Two". Voordelen: bekende bewezen techniek, gemakkelijk vervangen en bovendien een klap goedkoper dan die van Truma.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Gas op de wintercamping
Hallo,
Onderdelen kunnen na verloop van tijd natuurlijk wel eens gemodificeerd worden, om welke reden dan ook, of de modificatie dan beter is zal de tijd leren.
Ik verwacht ook niet dat de Truma duomatic vervangen zal worden door de gebruiker omdat er opeens een nieuw model op de markt is gebracht.
Bestel je de accessoires voor de caravan/camper direct vanaf de fabriek zal de uitvoering gemonteerd worden welke er op voorraad is, na het overgangsjaar van de modificatie zal dit dan over het algemeen het laatste model zijn.
In de laatste tientallen jaren heeft er natuurlijk al vaker een modificatie van de duomatic plaats gevonden.
Het voorgaande Truma duomatic model heeft een ingangsdruk van 0,6 tot 16 Bar, bij de huidige GOK Caramatic Drive Two is deze ingangsdruk ook 0,6 tot 16 Bar.
Het laatste model van de Truma duomatic heeft een ingangsdruk van 0,7 tot 16 Bar, de ingangsdruk van deze uitvoering is hier dus al 0,1 Bar hoger, dit is dan waarschijnlijk ook de reden van “het probleem” met het aansluiten op de lage druk gasleiding bij gebruik van de Alde verwarming.
De kans is dan ook wel groot dat na de modificatie van het GOK systeem dit systeem ook een minimale ingangsdruk van 0,7 Bar heeft.
Groeten,
Eric-Norbert
Onderdelen kunnen na verloop van tijd natuurlijk wel eens gemodificeerd worden, om welke reden dan ook, of de modificatie dan beter is zal de tijd leren.
Ik verwacht ook niet dat de Truma duomatic vervangen zal worden door de gebruiker omdat er opeens een nieuw model op de markt is gebracht.
Bestel je de accessoires voor de caravan/camper direct vanaf de fabriek zal de uitvoering gemonteerd worden welke er op voorraad is, na het overgangsjaar van de modificatie zal dit dan over het algemeen het laatste model zijn.
In de laatste tientallen jaren heeft er natuurlijk al vaker een modificatie van de duomatic plaats gevonden.
Het voorgaande Truma duomatic model heeft een ingangsdruk van 0,6 tot 16 Bar, bij de huidige GOK Caramatic Drive Two is deze ingangsdruk ook 0,6 tot 16 Bar.
Het laatste model van de Truma duomatic heeft een ingangsdruk van 0,7 tot 16 Bar, de ingangsdruk van deze uitvoering is hier dus al 0,1 Bar hoger, dit is dan waarschijnlijk ook de reden van “het probleem” met het aansluiten op de lage druk gasleiding bij gebruik van de Alde verwarming.
De kans is dan ook wel groot dat na de modificatie van het GOK systeem dit systeem ook een minimale ingangsdruk van 0,7 Bar heeft.
Groeten,
Eric-Norbert
Re: Gas op de wintercamping
Vandaag ben ik aangesloten op het gasnet van de camping. Via duocontrol was de koppeling lastig omdat de slangen een ander formaat aansluiting gebruiken. Duocontrol zelf loskoppelen was geen optie, maar gelukkig heb ik een buitengasaansluiting voor de bbq waar de slang van de camping aan gekoppeld kon worden.
Laatst gewijzigd door Scout15 op vr 30 sep 2022 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Gas op de wintercamping
Wat doet een m3 gas op de wintercamping?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Gas op de wintercamping
Wat dan weer overeenkomt op ca 1.80 kg.
1 M3 gas in dampvorm is ca 3, 6 liter vloeibaar gas.
Is wel afhankelijk van druk en temperatuur.
1 M3 gas in dampvorm is ca 3, 6 liter vloeibaar gas.
Is wel afhankelijk van druk en temperatuur.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Gas op de wintercamping
Dat is niet duur, flesje vullen in Nederland is duurder.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Gas op de wintercamping
Maak dan aan de binnekant wel een afsluiting voor dat gat. Zo voorkom je dat er bv in de stalling muizen door kunnen kruipen.
Gewoon alu plaatje met schroefje aan de zijkant, die er je zo over het gat draait.
Gewoon alu plaatje met schroefje aan de zijkant, die er je zo over het gat draait.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Gas op de wintercamping
Is dat een reactie op pag 1 Erik ?
Er zitten nog wel meer en grotere gaten in de bodem van een disselbak..Dat is verplicht overigens.
Er zitten nog wel meer en grotere gaten in de bodem van een disselbak..Dat is verplicht overigens.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.