Kogel te laag of dessel te hoog ?

Plaats reactie
darkness

Kogel te laag of dessel te hoog ?

Bericht door darkness » ma 9 apr 2007 14:08

Hallo

Ik heb een Opel Vivaro met een Alko trekhaak af fabriek ... De trekhaak is in twee standen verstelbaar en staat momenteel op de hoogste stand. De caravan die ik wil trekken is een Hobby 650 UMFE (standaard zonder dat er veranderingen zijn aangebracht )

Het probleem is als volgt ... wanneer ik het neuswiel volledig los draai dan zakt de koppeling niet ver genoeg naar beneden ( tandemasser ) en blijft ong 2 cm boven de kogel hangen. Met veel moeite en duwwerk op de koppeling kan ik de caravan aanpikken, maar dan heb ik geen kogeldruk meer ... de caravan tilt de wagen omhoog.

De afstand van de grond tot aan de vlakke kant van de kogel is 44cm ( ik kom dus ong 10cm tekort )

Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

Mvg
Frank

DJ

Re: Kogel te laag of dessel te hoog ?

Bericht door DJ » ma 9 apr 2007 15:49

darkness schreef:Hallo

Ik heb een Opel Vivaro met een Alko trekhaak af fabriek ... De trekhaak is in twee standen verstelbaar en staat momenteel op de hoogste stand. De caravan die ik wil trekken is een Hobby 650 UMFE (standaard zonder dat er veranderingen zijn aangebracht )

Het probleem is als volgt ... wanneer ik het neuswiel volledig los draai dan zakt de koppeling niet ver genoeg naar beneden ( tandemasser ) en blijft ong 2 cm boven de kogel hangen. Met veel moeite en duwwerk op de koppeling kan ik de caravan aanpikken, maar dan heb ik geen kogeldruk meer ... de caravan tilt de wagen omhoog.

De afstand van de grond tot aan de vlakke kant van de kogel is 44cm ( ik kom dus ong 10cm tekort )

Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

Mvg
Frank

Ik zou er in elk geval niet mee gaan rijden totdat ik zeker wist dat het goed was.

Ben al aan het zoeken geweest voor je, maar ik kan tot op heden niets vinden.

Ik Heb nog niet van dit probleem gehoord. (ook niet over nagedacht) Ik weet ook niet hoe het zit met de kogeldruk van een dubbelasser. Maar volgens mij krijg je kogeldruk van een dubbelasser nooit op het juiste gewicht. Of je trekhaak moet op precies op de juiste hoogte staan.

Zoek nog wel verder. En er zullen nog wel meer mensen zijn die mee willen zoeken. Of mischien weet iemand met een dubbelasser zo het probleem wel op te lossen.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 9 apr 2007 17:10

Het probleem is als volgt ... wanneer ik het neuswiel volledig los draai dan zakt de koppeling niet ver genoeg naar beneden ( tandemasser ) en blijft ong 2 cm boven de kogel hangen. Met veel moeite en duwwerk op de koppeling kan ik de caravan aanpikken, maar dan heb ik geen kogeldruk meer ... de caravan tilt de wagen omhoog.
Informeer eens bij www.triorep.nl , of er wijzigingen aan je dissel mogelijk zijn...

darkness

Bericht door darkness » ma 9 apr 2007 17:39

Ik denk dat ik een combinatie van dingen moet proberen om de caravan op een veilige manier naar de dealer te vervoeren ... misschien de achterste banden van de tandem op 4 kg zetten en de voorste op 3.5 kg en dan vooraan de desselbak zwaar beladen ... misschien kan ik op deze wijze toch iets kogeldruk verkrijgen ... hoe dan ook, normaal is het niet !

bedankt voor jullie reacties

frank

BDoets

Bericht door BDoets » ma 9 apr 2007 18:17

darkness schreef:Ik denk dat ik een combinatie van dingen moet proberen om de caravan op een veilige manier naar de dealer te vervoeren ...
Ik zou eerst die dealer eens bellen; hij kent dit soort probleem vast wel?!
Bart

DJ

Bericht door DJ » ma 9 apr 2007 20:03

bdoets schreef:
darkness schreef:Ik denk dat ik een combinatie van dingen moet proberen om de caravan op een veilige manier naar de dealer te vervoeren ...
Ik zou eerst die dealer eens bellen; hij kent dit soort probleem vast wel?!
Bart

Heb wat gevonden maar neem zelf de site maar door .

http://www.aanhangcarsnederland.nl/inde ... iew/45/53/

Leek: auto met tandemasser over de kop
Een personenauto met daarachter een tandemasser is dinsdagmorgen op de A7 bij leek over de kop gevlogen. De combinatie bestuurd door een 38-jarige inwoner van Tolbert raakte plotseling in onbalans waarna de zaak ging slingeren. De aanhanger raakte daarna los en belandde samen met de auto in de berm. De lading bestaande uit puin en ander afval kwam voor een deel op de weg te liggen. De bestuurder heeft zich voor enkele verwondingen laten behandelen in het ziekenhuis. De auto die totaal vernield raakte is door een bergingsbedrijf afgevoerd. De oorzaak van het ongeval moet worden gezocht in een verkeerde verdeling van de lading, waardoor de kogeldruk onvoldoende was om de aanhanger in het goede spoor te houden. Tegen de bestuurder wordt proces-verbaal opgemaakt. Hij bleek niet in het bezit te zijn van een E-rijbewijs hetgeen voor deze combinatie wel noodzakelijk was.

Dit is niet om je bang te maken


Maar kijk ens bij google, en tik kogeldruk tandemasser in en je vind zoveel links dat je een jaar bezig bent.

Willie

Re: Kogel te laag of dessel te hoog ?

Bericht door Willie » za 21 apr 2007 17:56

darkness schreef:Hallo

Ik heb een Opel Vivaro met een Alko trekhaak af fabriek ... De trekhaak is in twee standen verstelbaar en staat momenteel op de hoogste stand. De caravan die ik wil trekken is een Hobby 650 UMFE (standaard zonder dat er veranderingen zijn aangebracht )

Het probleem is als volgt ... wanneer ik het neuswiel volledig los draai dan zakt de koppeling niet ver genoeg naar beneden ( tandemasser ) en blijft ong 2 cm boven de kogel hangen. Met veel moeite en duwwerk op de koppeling kan ik de caravan aanpikken, maar dan heb ik geen kogeldruk meer ... de caravan tilt de wagen omhoog.

De afstand van de grond tot aan de vlakke kant van de kogel is 44cm ( ik kom dus ong 10cm tekort )

Iemand een idee hoe dit op te lossen ?

Soms is het mogelijk zowel bij aanhangers en caravans om de oplooprem die nu boven op het chassis gebout is deze los te halen en onder het chassis te bevestigen. Zo win je in de hoogte ongeveer 80 a 100 mm.
Laat dit wel bekijken door een gespecialiseerd bedrijf of een en ander ook mogelijk is.

Groet.

Mvg
Frank

Vroem

Bericht door Vroem » zo 22 apr 2007 20:47

Draadje is weer schoon. :wink:

Werner Zülke

Bericht door Werner Zülke » di 24 apr 2007 11:14

Als ik het goed begrijp zou de trekhaak in een hogere stand moeten komen. Hier verkoopt men wel hulpplaten voor maar de kans is dan groot dat je de achterklep van je Vivaro niet meer kunt openen. Ik denk niet dat ze iets aan de dissel van je caravan kunnen veranderen. Voor een goede wegligging bij een tandemasser is het inderdaad noodzakelijk dat de hoogte van de trekhaak precies overeenkomt met de caravankoppeling.

BDoets

Bericht door BDoets » di 24 apr 2007 12:04

De enige simpele oplossing die ik zo gauw kan bedenken is, grotere wielen en/of banden monteren aan de caravan... maar dat is een duur grapje (4x).
Maar ik denk nog steeds dat een firma die dubbelassers verkoopt hier vast wel oplossingen voor weet. Als die er zijn.
Bart

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”