Vaste hordeur in Eriba Touring

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Trolletje

Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door Trolletje » vr 6 apr 2007 22:42

Hebben jullie een idee hoe je een vaste hordeur in een Eriba Touring kan plaatsen? Ik vind een gordijntje of de bekende stoffen strippen helemaal niets. Momenteel hebben we 4 stroken horrengaas (met zo'n verzwaring onderaan) voor de deur hangen. Maar ik vind dit ook niet ideaal. Die flappen blijven steeds hangen als je met iets in je handen de caravan in- of uitstapt. Het liefst zou een vaste hordeur hebben, maar ja, de Eriba loopt natuurlijk een beetje rond.

Heeft iemand ideeen?

Alvast bedankt!
Hennie

gastjw

Bericht door gastjw » za 7 apr 2007 00:09

Je kunt in bijna alle gevallen een rol-hordeur plaatsen. Die hebben aan een zijkant een oprolmechanisme, dat je uittrekt zoals een rolgordijntje naar beneden.
Het klikt met een paar magneetjes vast aan de andere kant. Onder en boven zit een railtje.
Met zo nodig vulstukken (hout) maak je de ruimte tot de wand dicht en ook daaraan bevestig je de hordeur. Zelfs als die scheef staat (door de gebogen wand) werkt het goed.

Als je iets wilt voor alleen de bovendeur kun je ook heel gemakkelijk een rolhorretje maken aan de bovenkant; maar ik heb dat eens gedaan en dat bleek te lastig in de doorloop.

Daarvoor in de plaats is toen een vouwdeurtje gekomen. D.w.z. met een verticale scharnier in het midden.
Je kunt bij de bouwmarkt daarvoor alu-profieltjes, hoekstukjes, gaas enz. krijgen. Dus past altijd, maar je moet er wel een hoekverstijving op schroeven, anders zakt het ding uit.
Het was nog wel een kunstje om een goede mugdichte aansluiting te krijgen op de onderdeur én de sluiting gemakkelijk, als je van buitenaf komt.
Daarvoor heb ik zelf een schuif gemaakt die even dik is als het vulstuk dat tegen de binnenkant van de onderdeur moest komen.
Mugdichting ging goed met zo'n borstel als onderaan de cassettehor zit.

Gradje1952
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 dec 2020 11:57

Re: Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door Gradje1952 » zo 26 sep 2021 22:34

Heeft iemand tips hoe je een plisse rolhordeur plaatst in een Eriba Touring? Waar kopen, merk, passtukken maken. Maak je die van hout, aluminium? Elk advies is welkom. De prijs van €800 die een dealer vraagt, vind ik absurd hoog.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door Chris » zo 26 sep 2021 22:57

Hallo Gradje 1952.

Je reageert op een topic uit 2007....en beide reacties zijn van uitgeschreven leden.
Ik denk dat er niet heel veel meer uit zal komen.

Edoch...
Ik vrees dat er niet veel "standaard" is voor een Touring..
Allemaal speciaaltjes..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Eefje
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 10:55
Locatie: regio oud blauw...

Re: Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door Eefje » ma 27 sep 2021 08:45

[re.gif] [re.gif]
je zou je vraag eens kunnen stellen op de volgende facebook pagina's: 'Eriba Touring' (vooral veel in duits, maar je kan ook in engels of nl een vraag stellen) of 'Eriba Touring NL'
ik denk dat je daar meer kans hebt op een oplossing...
zelf hebben we 2 horflappen met een verzwaring van fiamma en dat werkt vrij goed eigenlijk thumbup.gif
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line caravan.gif

Gradje1952
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 dec 2020 11:57

Re: Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door Gradje1952 » ma 27 sep 2021 16:32

Dank je wel voor de reacties. Ik ben er idd bang voor dat er weinig mogelijk is en dat ikaangewezen ben op de originele kostbare oplossing van Eriba zelf, maar ik geef me niet zo snel gewonnen. Als ik een rolhordeur kan vinden die ik zelf op maat kan maken, dan vind ik er wel iets op.
De tip ivm facebook, vind ik een goeie. Ga ik doen, dank!

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door stoney33 » ma 27 sep 2021 22:00

Wij hebben een "gewone plissé hor" in onze touring.
Tussen het metalen frame en de caravanwand zitten, op maat gezaagde, houten opvulstukken. Afbeelding

Groet, Rob


Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door graaf » di 28 sep 2021 01:42

Ik heb dezelfde Plissé standaard hordeur als stoney33 hierboven laat zien. In mijn vorige Troll had ik een hor die je verticaal van boven naar beneden trekken en op de vloer middels 2 magneten werd vastgehouden. Die hor neemt een aluminium stangetje mee naar beneden dat op de knik blijft zitten en de zo de vorm van de zij-wand volgt. Ik heb die hor ooit overgezet naar m'n vorige Troll. Het werkt, maar toch erg onpraktisch!
Ik gebruik meestal een kattenstaarten gordijn dat redelijk werkt maar toch een "ordi" uitstraling heeft vind ik. Ik was het na 1 jaar een keer en daarna koop ik weer een nieuwe, Doordat de staarten bij gebruik dunner worden krijg je vliegend ongedierte binnen. Overigens trekt licht alleen motten e d aan, maar geen vliegen of muggen. Dat is een fabeltje. Die komen af op de adem van mensen.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door Morgoth » di 28 sep 2021 11:47

[re.gif]
Dan zal ik de volgende keer eens een foto maken van de hoeveelheid muggen en vliegen rond de buitenlamp onder de luifel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door graaf » wo 29 sep 2021 02:43

[re.gif] Geloof ik best. Maar ik heb deze info van een medische site die daar een onderzoek over publiceerden. Toegespitst over aantrekken van muggen.
Adem schijnt dus bepalend te zijn.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Paul Vingerhoets
Berichten: 2415
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 29 sep 2021 12:00

Bij de hornbach verkopen ze een aantal maten plissé hordeuren in verschillende hoogten misschien dat daar wat tussen zit op bestelbaar in zwarte omlijsting

Een kader er omheen om het pas te maken op de caravanwand zal de beste oplossing zijn.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gradje1952
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 dec 2020 11:57

Re: Vaste hordeur in Eriba Touring

Bericht door Gradje1952 » vr 8 apr 2022 15:37

stoney33 schreef:
ma 27 sep 2021 22:00
Wij hebben een "gewone plissé hor" in onze touring.
Tussen het metalen frame en de caravanwand zitten, op maat gezaagde, houten opvulstukken. Afbeelding

Groet, Rob
Dank je wel Rob. Dit lijkt me inderdaad de beste oplossing. Hier ga ik voor!

Groet, Gradje1952

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”