Breekkabel en Losbreekreminrichting info

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door p_vingerhoets » za 29 jul 2017 21:30

Carnavalswiertz schreef:Zo had ik het tot dusverre ook, totdat ik Micky's foto's zag met en een lus om de trekhaak en de kabel "binnen" de karabijnhaak *ikbeneenbeetjeverwardnu*.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hier wordt er gekust door het sleepoog dus gelust en daar gaat het om. Blijkbaar kunnen fabriekanten van de noodremkabels geen haken inkopen die sterker zijn dan de kabel. Door te lussen komt er minder kracht op de haak en dan maakt het niet uit of de lus om de trekhaak zit of om het sleepoog zoals hier het doel van het monteren aan een ander punt 'hoe en welk punt dan ook' is om te voorkomen dat de lus van de kogel komt op het moment dat de caravan los komt en wat omhoog gaat, moet nu eenmaal omhoog om van de kogel te kunnen, als de lus mee omhoog gaat zou die dus ook over de kogel getild kunnen worden.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Nimma » za 29 jul 2017 21:39

Los breek kabel met gaffel 1mtr-500x500.jpg
Los breek kabel met gaffel 1mtr-500x500.jpg (18.04 KiB) 3718 keer bekeken
Als je nu geen zin hebt om die erg strakke soort sleutelring met tang en schroevendraaier onder aan de handrem hendel te monteren en ook het dichtknijpen van ring te lastig vindt: Knott levert ze ook met een zg gaffel. Simpeler kan het bijna niet.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door p_vingerhoets » za 29 jul 2017 21:41

Dat lijkt een aardige oplossing nu nog een certificaat van de treksterkte van het geheel dan hoeft er dus niet gelust te worden lijkt me
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Micky » za 29 jul 2017 22:21

RE.gif

lussen wil je alleen al om schuren over de grond tegen te gaan, ik iig wel mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door JackRyan » za 29 jul 2017 22:48

Ik vind het wel raar dat in Nederland nog steeds wordt geroepen door de (R)overheid dat de kabel met de "haak" aan een "vast punt" moet maar dat je dus in Duitsland "officieel" een boete kunt krijgen. Nu is de Polizei de beroerdste niet en legt gewoon even uit hoe ze het in Duitsland willen zien en schrijven niet direct een prent uit.
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Micky » za 29 jul 2017 22:53

RE.gif scratch.gif

in Duitsland is dat niet verboden, alleen het hoeft niet, mijn Duitse auto heeft zelfs speciaal een ingegoten oog ervoor.
ik heb controle gehad in Duitsland en kreeg een compliment hoe netjes alles voor elkaar was, niets van uitleg dat het anders zou moeten...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door janoniem » za 29 jul 2017 22:55

JackRyan schreef:.....Nu is de Polizei de beroerdste niet en legt gewoon even uit hoe ze het in Duitsland willen zien en schrijven niet direct een prent uit.
Mijn voertuig moet toch in het buitenland uitgerust zijn conform Nederlandse wetgeving?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door JackRyan » za 29 jul 2017 23:35

janoniem schreef:
JackRyan schreef:.....Nu is de Polizei de beroerdste niet en legt gewoon even uit hoe ze het in Duitsland willen zien en schrijven niet direct een prent uit.
Mijn voertuig moet toch in het buitenland uitgerust zijn conform Nederlandse wetgeving?
Uitgerust zijn betekent wat anders dan het gebruik ervan. Als je het hebt over de losse voertuigen, ja, dan is de staat waarin hij is toegelaten op de weg in het land van herkomst (in dit geval Nederland) bepalend. Maar het gaat hier om het "aankoppelsysteem". Er staat in de EU toelatingseisen alleen dat er een "losbreekreminrichting" moet zijn geïnstalleerd. Ook staat in de ECE-R55 dat de trekhaak voorzien moet zijn van een "voorziening" om deze "losbreekreminrichting" aan vast te maken. De verschillende landen binnen Europa mogen hun eigen "gedragsregels" (zie bijvoorbeeld ook de "winterbandenplicht" in Duitsland wat sec. geen plicht is) vaststellen omtrent het gebruik van de voertuigen. Dit houdt dus in dat Nederland zegt dat er niet gelust mag worden maar aan de voorziening van de trekhaak gekoppeld moet worden. In Duitsland houdt men het gebruiksvoorschrift van de Fabrikant van de losbreekkabeltjes aan. Zo ken ik nog wel een paar onderwerpen waar buitenland eist maar wij als Nederlander officieel niet aan hoeven te houden omdat de lokale wetgeving verkeerd is opgesteld.
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Micky » zo 30 jul 2017 00:01

RE.gif

nogmaals, het is andersom, wij moeten ons in Nederland aan de regel houden dat alleen lussen om de haak niet voldoende is, in het Buitenland hoef je alleen maar te lussen, waar staat volgens jou dat lussen en aan een vast deel vastmaken niet toegestaan is in Duitsland?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door JackRyan » zo 30 jul 2017 00:12

RE.gif
1. Dat staat in de StVO. 2. De Polizei heeft het mij eens uitgelegd toen ik met een aanhanger met 1200kg lading een controle kreeg (ja ze zagen dat het draadje op de NL manier vastzat, toen nog met auto met hulpkoppelingsbeugel) dat dat in Duitsland niet toegestaan was. Hij mag juist alleen om de steel onder de kogel gelust worden. In Nederland "gedoogt" men het door de hulpkoppelingsbeugel leiden van het draadje maar volgens de wet moet hij met de haak door een gaatje bevestigd worden. Ik rij niet met aanhangers <750kg (hoef ik niet, heb alleen aanhangers >750kg) dus ik heb die hulpkoppelingsbeugel niet op mijn haak te hebben dus kan ik hem daar ook niet doorheen leiden.
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Micky » zo 30 jul 2017 00:23

Waar staat dat in de StVO?


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Hans1954 » zo 30 jul 2017 08:55

Hoe deze discussie verloopt, doet mijn tenen krommen. Er wordt gesproken over niet mogen lussen in Nederland terwijl dat dan wel weer in Duitsland zou moeten. En daar worden dan weer de wetten van de beide landen bijgehaald. En om de kennis wat meer te benadrukken wordt een (fictieve?) Duitse politieagent opgevoerd. Bekende gesprekstechnieken die het eigen gelijk moeten bewijzen. Helaas heeft dat geen nut wanneer je niet met de juiste wetsartikelen komt en niet het besef hebt dat een agent het vaak ook bij het verkeerde eind heeft. Waarvoor hebben we anders gespecialiseerde advocaten?.
Hoe het echt zit: Voor ons als Nederlanders is het echt van nul en generlei waarde om te weten hoe de regels in Duitsland zijn. Wij hebben met de Nederlandse wetgeving te maken. Volgens Internationaal recht dient Duitsland onze Regeling Voertuigen te accepteren en dus Nederlandse voertuigen te beoordelen naar Nederlands recht. Een verstandige agent (voor zover aanwezig) zal zijn vingers niet willen branden aan wat mogelijk uitloopt op een conflict.
Waar gaat het dan in dit geval om? De Regeling Voertuigen onder 5.18.34 lid 2 geeft hier een antwoord op: "Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling." Met het vaste deel wordt dus een oog van de trekhaak of een sleepoog van de auto bedoeld en met een "daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak" de bekende klemmen.
Wat de Regeling Voertuigen helaas niet voorschrijft is hoe je de kabel dan moet bevestigen. En omdat de gemiddelde agent totaal geen benul heeft (Politie is niet mijn beste vriend) wat hier nu mee bedoeld wordt, vinden ze dus dat het aanklikken van de musketonhaak deze remwerking zou kunnen bewerkstelligen. Een misvatting zoals bewezen werd in de uitzending van Blik op de Weg. Daar wordt klip en klaar duidelijk dat het lussen toch echt noodzakelijk is. Iets dat de fabrikanten van onderstellen ook voorschrijven. Het is ook zeer goed mogelijk om te lussen en om je aan de wet te houden. Veiliger en ook toegestaan.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door FWalraven » zo 30 jul 2017 10:58

FWalraven schreef:RE.gif
Was maar het eerste wat ik tegen kwam.
Het maakt niet uit of het een afneembare of een vaste trekhaak is.

Wie befestigt man das Stahlverbindungskabel am besten?

Der Rat der Experten ist einhellig: An der Anhängerkupplungstraverse befindet sich normalerweise eine Sicherungsöse oder Langlochbohrung, durch die der Federhaken des Abreißseils gesteckt wird. Dabei spielt es übrigens keine Rolle ob die Anhängerkupplung starr oder abnehmbar ist. Nach dem der Federhaken in die Öse gesteckt wurde, legt man die Schlaufe um den Kugelhals und klinkt den Haken am Seil ein. Auf diese Weise sind zwei feste Punkte gegeben, auf denen sich die Zugkraft im Notfall verteilen kann. Dies hat sich nach dem heutigen „Stand der Technik“ als die bestmögliche Variante erwiesen.

Ist die Bohrung zum Durchfädeln des Federhakens zu klein, darf der Haken nicht direkt in das Loch eingeklinkt werden. Sind die Ösen zum Durchfädeln von Seil und Haken zu eng, helfen dicke, am Kupplungsträger befestigte Schäkel. Durch diese lässt sich das Abreißseil dann problemlos führen. Allerdings muss der Schäkel eine Kraft von mindestens 7500 Newton aushalten.
Der Federhaken muss überdies als Schlinge ins Seil einhaken, denn nur so erfüllt er die 7500-Newton-Norm. Erlaubt ist das direkte Einklinken daher nur, wenn ein Abreißseil mit einem handelsüblichen Feuerwehrkarabiner anstelle des Originalhakens nachgerüstet wird. Der Feuerwehrkarabiner muss eine Mindestlänge von 70 Milimetern aufweisen und nach DIN 5299 zertifiziert sein. Dann hält er die Belastung im Ernstfall auch aus.

Was tun, wenn Öse oder Bohrung fehlen?

In einigen Fällen befindet sich an der Anhängerkupplungstraverse keine Sicherungsöse oder Langlochbohrung.

Was nun? Es gibt sogenannte Sicherungsschellen, die am starren oder abnehmbaren Kugelhals angeschraubt werden. Diese bieten im Vergleich zur gebräuchlichen Schlaufe um den Kugelhals einen deutlich mehr Sicherheit. Denn das Seil kann nach dem Einfädeln nicht mehr über den Kugelkopf rutschen. Diese Variante ist übrigens in den Niederlanden und der Schweiz ebenfalls zulässig.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Hans1954 » zo 30 jul 2017 11:09

RE.gif Ook hier wordt naar geen wetsartikel verwezen. Wie zijn de "experts"?
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door JackRyan » zo 30 jul 2017 11:20

Hans1954 schreef:Hoe het echt zit: Voor ons als Nederlanders is het echt van nul en generlei waarde om te weten hoe de regels in Duitsland zijn. Wij hebben met de Nederlandse wetgeving te maken. Volgens Internationaal recht dient Duitsland onze Regeling Voertuigen te accepteren en dus Nederlandse voertuigen te beoordelen naar Nederlands recht.
Hier ga je dus volledig fout. In onze regeling voertuigen staat ook niets over winterbandenplicht. Daar staat ook niets over de ECE 70 markering voor vrachtwagens die in Spanje weer wel gevoerd "moeten worden" op auto caravancombinaties >12m.

En nee, er bestaat niet een "winterbandenplicht" in sec die bewoordingen. Maar veroorzaak jij op zomerbanden in 30cm sneeuw problemen op de autobahn dan heb jij voor de Duitsers heel wat uit te leggen tot aan het betalen van eventueel afsleepkosten en nog wat meer omdat jij onder die omstandigheden geen cm meer mag rijden.

Hetzelfde geldt voor een tankje reservebrandstof. Is niet verplicht in Nld, kom jij in DlD aan de kant te staan met ernstig brandstoftekort, heb je wel een prent aan je broek + servicekosten van een afsleper die jou of een tankje benzine brengt danwel afsleept omdat bijvullen op de Seitenstreifen ernstig gevaarlijk is. En ja, Duitsland heeft auto's toegelaten in Nederland op grond van de Nederlandse wet onverminderd toe te laten, echter de regeling voertuigen die jij aanhaalt slaat niet op de toelatingseisen, die slaat op de staat v/h voertuig tijdens gebruik. De toelatingseisen zijn namelijk gelijk aan de EU-Typegoedkeur eisen. De RDW heeft voor het gemak deze onverminderd overgenomen omdat deze zwaarder zijn/waren dan de Nederlandse eisen.

Sterker nog, de Duitse ADAC waarschuwt mensen zelfs dat bij aanhangers <750kg de hulpkoppeling verplicht is:
ADAC schreef:Bitte beachten Sie, dass die Schweiz und die Niederlande bei ungebremsten Anhängern eine zusätzliche Sicherungsverbindung vorschreiben, die ein Losreißen des Anhängers vom Zugfahrzeug verhindert (z.B. Seil, Kette).
Verder zegt
ADAC recht schreef:Sofern der Hersteller hierzu eine Empfehlung oder Anleitung veröffentlicht hat,
ist diese zu beachten.
Heb nog wat doorgezocht, in Duitsland mag alleen een karabijnhaak vlgs DIN5299 direct aan een oog worden gekoppeld.
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door meeder » zo 30 jul 2017 11:45

In Nederland is de hulpkoppeling op aanhangers <750kg ook gewoon verplicht hoor.
Die verplichting is een paar jaar geleden eventjes opgeheven maar daarna snel weer ingevoerd.

Gebruikersavatar
JackRyan
Berichten: 66
Lid geworden op: di 18 jul 2017 16:31

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door JackRyan » zo 30 jul 2017 12:03

RE.gif Dat zeg ik toch ook????
BMW 5-serie touring (F11), 2.0 TDI (2013). Eriba Hymer Moving 545, Spiegels EMUK, Truma SE Mover, Alfa R36 WiFi, Omnistor Luiffel.
Wensen: Satelliet ontvanger, zonnepaneel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Micky » zo 30 jul 2017 12:13

Ik pak even een zak chips en een biertje, het wordt steeds leuker...:)


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door janoniem » zo 30 jul 2017 12:14

En nu hebben we het alleen nog maar over de verschillen in regelgeving m.b.t. die simpele breekkabel; het wordt mij te onoverzichtelijk, ik denk dat ik maar niet meer met mijn caravan de grens overga.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door PD » zo 30 jul 2017 12:15

Tjah, met ons nieuwe lid JR hebben we er weer één uit de categorie WAB awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door meeder » zo 30 jul 2017 12:17

JackRyan schreef:RE.gif Dat zeg ik toch ook????
Sorry, nu zie ik het. Ik had niet goed gelezen.

Kasper

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Kasper » zo 30 jul 2017 12:20

Wat is WAB? weenie.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door meeder » zo 30 jul 2017 12:21

Internet afkorting voor weet alles beter.

Kasper

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Kasper » zo 30 jul 2017 12:24

Oké, misschien nog een beetje last van de narcose..... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Breekkabel en Losbreekreminrichting info

Bericht door Hans1954 » zo 30 jul 2017 12:31

JackRyan schreef:
Hans1954 schreef:Hoe het echt zit: Voor ons als Nederlanders is het echt van nul en generlei waarde om te weten hoe de regels in Duitsland zijn. Wij hebben met de Nederlandse wetgeving te maken. Volgens Internationaal recht dient Duitsland onze Regeling Voertuigen te accepteren en dus Nederlandse voertuigen te beoordelen naar Nederlands recht.
Hier ga je dus volledig fout. In onze regeling voertuigen staat ook niets over winterbandenplicht. Daar staat ook niets over de ECE 70 markering voor vrachtwagens die in Spanje weer wel gevoerd "moeten worden" op auto caravancombinaties >12m.

En nee, er bestaat niet een "winterbandenplicht" in sec die bewoordingen. Maar veroorzaak jij op zomerbanden in 30cm sneeuw problemen op de autobahn dan heb jij voor de Duitsers heel wat uit te leggen tot aan het betalen van eventueel afsleepkosten en nog wat meer omdat jij onder die omstandigheden geen cm meer mag rijden.

Hetzelfde geldt voor een tankje reservebrandstof. Is niet verplicht in Nld, kom jij in DlD aan de kant te staan met ernstig brandstoftekort, heb je wel een prent aan je broek + servicekosten van een afsleper die jou of een tankje benzine brengt danwel afsleept omdat bijvullen op de Seitenstreifen ernstig gevaarlijk is. En ja, Duitsland heeft auto's toegelaten in Nederland op grond van de Nederlandse wet onverminderd toe te laten, echter de regeling voertuigen die jij aanhaalt slaat niet op de toelatingseisen, die slaat op de staat v/h voertuig tijdens gebruik. De toelatingseisen zijn namelijk gelijk aan de EU-Typegoedkeur eisen. De RDW heeft voor het gemak deze onverminderd overgenomen omdat deze zwaarder zijn/waren dan de Nederlandse eisen.

Sterker nog, de Duitse ADAC waarschuwt mensen zelfs dat bij aanhangers <750kg de hulpkoppeling verplicht is:
ADAC schreef:Bitte beachten Sie, dass die Schweiz und die Niederlande bei ungebremsten Anhängern eine zusätzliche Sicherungsverbindung vorschreiben, die ein Losreißen des Anhängers vom Zugfahrzeug verhindert (z.B. Seil, Kette).
Verder zegt
ADAC recht schreef:Sofern der Hersteller hierzu eine Empfehlung oder Anleitung veröffentlicht hat,
ist diese zu beachten.
Heb nog wat doorgezocht, in Duitsland mag alleen een karabijnhaak vlgs DIN5299 direct aan een oog worden gekoppeld.
Nee hoor ik ga niet fout. Ook in het Duitse of Spaanse equivalent van onze regeling voertuigen staat niets van wat jij aanhaalt. Dit zijn regels die afhankelijk van de situatie voor iedereen gelden. Beste voorbeeld is de Belgische verplichting voor een brandblusser. Is daar een uitvoeringseis en daarom meteen NIET verplicht voor buitenlandse voertuigen. De verbandtrommel in Duitsland en andere landen is ook geen uitvoeringseis. Net zo min als gele hesjes. Die regels gelden dan ook voor iedereen. Aan karabijnhaken etc worden in Nederland geen eisen gesteld. Zou ook redelijk idioot zijn omdat ELKE karabijnhaak sterker is dat het flutsding dat aan de breekkabel zit. Doe maar een nieuwe poging of accepteer gewoon zoals het is.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”