Schotland te doen met 2.5m brede tandemasser?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Schotland te doen met 2.5m brede tandemasser?

Bericht door AndreGr » vr 2 jun 2017 16:26

Wij willen na de zomer een paar weken naar Schotland.
We komen al zeer regelmatig in Engeland maar als we andere kampeerders vragen dan word ons verteld dat de wegen in Schotland nog smaller zijn dan in de rest van Engeland.
Wie heeft er ervaring in, bv richting Inverness?

Hoor graag jullie ervaringen.
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schotland te doen met 2.5m brede tandemasser?

Bericht door Micky » vr 2 jun 2017 16:47

RE.gif

het is er enorm smal, persoonlijk durf ik het wel aan hoor met 2,5 breed, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, je rijdt ook nog eens aan de andere kant van de weg waardoor je veel zicht niet hebt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: Schotland te doen met 2.5m brede tandemasser?

Bericht door Mees » vr 2 jun 2017 17:08

Ik geef toe, dat Schotland in 1995 voor ons de laatste keer was; 3 keer eerder geweest. (met een 7,3 bij 2,2 caravan)
Alle wegen waren toen goed te berijden voor grote caravans,
mits die wegen de gewone dorpen verbinden !
Het was ook het enige land waar de caravanspiegel eraf gereden werd (op een smalle weg, bij het elkaar passeren);
sinds die tijd altijd een reservespiegel bij me.
Als je de kleine weggetjes op gaat zoeken naar vuurtorens, de stilte-gebieden en de echt mooie vergezichten,
dan kan je wel eens iets heel breeds tegenkomen.
Die beesten passeren je gewoon rustig ondanks dat onze auto toen rood was.
Op afstand al stil gaan staan, motor uit, ramen dicht en deuren op slot (tegen de brutale apen)
File1756.jpg
Zie je dat witte verkeersbord?
Dat zijn uitwijkplaatsen.
Uh, soms te klein voor caravans;
Wij gaan ongeveer dezelfde tijd als jullie daar naar toe,
dus zwaaien naar onderstaande combi
en/of een PM voor een kopje Engelse thee of Schotse whisky zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schotland te doen met 2.5m brede tandemasser?

Bericht door Micky » vr 2 jun 2017 17:24

Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Schotland te doen met 2.5m brede tandemasser?

Bericht door janvijn » vr 2 jun 2017 21:47

AndreGr schreef:
Wij willen na de zomer een paar weken naar Schotland.
We komen al zeer regelmatig in Engeland maar als we andere kampeerders vragen dan word ons verteld dat de wegen in Schotland nog smaller zijn dan in de rest van Engeland.
Wie heeft er ervaring in, bv richting Inverness?
Hoor graag jullie ervaringen.
Wij zijn vandaag onze tweede etappe gereden in Scotland, verblijven op dit moment in Morvich aan de Westkust Highlands.
jullie richting Inverness willen is dat geen enkel probleem mits je op de A wegen blijft, en dat is het geval als je de normale route neemt. Wat dacht je hoe anders hier een vrachtauto zou kunnen rijden, die zijn allemaal 2,50 breed en komen toch ook overal.
Als je terecht komt op B wegen met je caravan heb je hetzelfde probleem als die chaufeur met z'n vrachtauto, maar die komt er ook als hij daar echt moet zijn. Je wordt dat regelmatig geconfronteerd met moeilijke passages, maar iedereen is hier heel erg beleefd in het verkeer, ze zullen je helpen(voorrang verlenen) in zo'n situatie als jij moeilijk achteruit kunt zullen zij dat zeker doen.
Laat je niet beinvloeden door opmerkingen over toelaatbare breedte in Scotland, die zijn hetzelfde als in Engeland, en 2,50 mtr breed is geen enkel probleem, daar hoeven jullie net als iedereen anders niets extra voor te hebben, het is gewoon toegestaan nét als in Nederland.
Wij zijn vandaag van onder Glasgow naar Morvich gereden, het is een vergelijkbare weg. We zijn tig aantal grote trailers en touringcars tegen gekomen, geen enkel probleem, soms moet je even afremmen en soms even bijna stilstaan als je elkaar tegenkomt op een smal(er) brugje of zo, maar het gaat allemaal vanzelf.
Links rijden stelt ook helemaal niks voor, ze doen het hier allemaal.
Gewoon gaan, het mooiste land van Europa, met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Re: Schotland te doen met 2.5m brede tandemasser?

Bericht door AndreGr » za 3 jun 2017 01:01

Mickey, Jan,

Bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties, we zullen in september de sprong maar gewoon wagen richting Inverness in dehoop daar ok een camping te vinden waar we ook vanaf de A-wegen toch makkelijk kunnen komen, maar campings genoeg daar zo te zien.
Hogerop in Schotland willen we ook nog wel eens maar het lijkt mij een prima uitvalsbasis om voor de volgende keer de wegen verderop in Schotland te verkennen.

Varen jullie over vanuit Hull of vanuit Dover?

Groet,
André
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Schotland te doen met 2.5m brede tandemasser?

Bericht door janvijn » za 3 jun 2017 10:09

Als je van een ferry houd kun je het beste naar en vanaf Hull varen, New Castle kan ook ,maar duurt nog langer.
Wij zijn dit jaar gevaren met Stena van Hoek v. Holland - Harwich, dat ging nog net (6,5 uur) met onze teckeltjes die in de auto zijn blijven zitten. Ik weet niet of ze zich vermaakt hebben, denk het niet maar wij hebben een comfortabele overtocht gehad, met een (best goed verzorgt) diner vóór aankomst. We hebben dat gedaan omdat we de rondreis in Engeland (Cotswold) zijn begonnen. Als jullie zo'n grote tandemasser hebben raad ik je aan ook een keer naar de Cotswold te gaan, daar kijk je je ogen uit aan de omgeving en ook aan dat soort caravans.
Inverness is een goede plek om het Cairngorms National Park te verkennen, prachtig gebied, en ga een keer op de thee bij de konigin op Balmoral Castle. Ik weet niet of het ten noorden van Inverness mooi is, denk het wel, maar de westkust is veel spectaculairder dan de oostkust.
Als ik je een tip mag geven zou ik vanaf Inverness langs Log Ness terug rijden naar Fort Williams (tussenstop) en dan van daaruit weer terug via Glencoe,- en Glasgow richting ferry. Dan neem je op je reis ook een stukje westkust mee, een ervaring die je niet meer zal vergeten.
Alvast een hele fijne reis toegewenst
Jan Vijn

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Schotland te doen met 2.5m brede tandemasser?

Bericht door Knaus440 » za 3 jun 2017 11:41

Als je van rijden houdt, dan Dover. Zo niet, dan Hull of Newcastle.
We zijn net terug van onze vakantie in Schotland, zonder caravan.
Twee keer eerder met caravan gegaan.
IJmuiden - Newcastle is prima te doen, met de nachtboot.
We zijn inmiddels enkele keren naar Schotland geweest, met caravan en met camper.
De eerste keer met een oldtimer camperbus, Saviem SG2. Die groot, zwaar, breed en niet snel was.
Mijn ervaring met rijden in Schotland is erg positief, vriendelijke medeweggebruikers.
Vooral buiten de grote steden.
Vrachtauto's en brede caravan kijken wat verder vooruit en wachten dan even op de passeerplekken.
Achterop komers vinden het ook fijn als je ze in laat halen.
Geen ervaring met een 2.5 brede caravan, maar gewoon doen in mijn ogen.
Koop een goede wegenkaart en let op echt smalle weggetjes.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Re: Schotland te doen met 2.5m brede tandemasser?

Bericht door AndreGr » zo 4 jun 2017 17:06

Dank jullie allemaal voor de positieve reacties!
We zullen de stap maar wagen in september en goed opletten dat we de goede wegen daar pakken.

Groet,
André
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

Plaats reactie

Terug naar “Groot-Brittannië”