Fietsen mee in de caravan

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door dieseltijger » ma 30 okt 2023 09:30

Nu ja...we hebben een dwars "bed" aan de voorzijde, dus deze meesterlijke oplossing wordt bewerkelijk. Dus we stellen de elektrische fiets uit, en als ze er komen - dan vlij ik ze zachtjes neer op bed (tenzij er ooit een robuuste, werkbare oplossing komt om 2x 30 kg op het autodak te hijsen en te fixeren).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Gerrie » ma 30 okt 2023 09:38

[re.gif] waarom zou je twee fietsen van 30 kg. willen. Ze zijn er al onder de 20 kg. Misschien eens kijken bij Sensa bikes.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

sailor wim
Berichten: 2687
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door sailor wim » ma 30 okt 2023 10:03

[re.gif]
Ik zou met de Sensa 2kg besparen tov mijn Sparta 8 shine.
Had ik dit merk 3 jaar geleden gevonden was dat mijn keuze geweest.
Enfin met de LMC slapen wij voorin en is fietsen op de dissel een probleem vanwege contragewicht wat dan achterin moet komen.
Ik sprak iemand bij het bezoek van de LMC fabriek, hij loste het op met twee kratten bier onder de tafel.
Niet mijn ding maar goed, ik weet zeker dat voor ons fietsen in het gangpad beschadigingen gaat geven dus is hier het besluit genomen om deze later met de fietsendrager optehalen.
Wij verblijven in Nederland met de voor of najaars vakantie.
In het buitenland waar wij kamperen is het vaak te gevaarlijk om te fietsen.
Bijkomend voordeel is dan dat je met de fietsendrager een groter gebied kan verkennen.
Groeten Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Hans 555 » ma 30 okt 2023 10:09

Wij hebben 2 elektrische Lacros vouwfietsen (met 24 inch wielen) en deze passen, in opgevouwen toestand, rechtop achter in de Tucson. Wel even de rugleuningen van de achterbank in de horizontale stand brengen.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gerrie
Berichten: 1409
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Gerrie » ma 30 okt 2023 10:23

Sailor Wim, klopt dat wel. Ik kom een gewicht van 27 kg tegen met accu. De Sensa weegt 19 zonder accu. Dat keer twee loopt toch aardig op.
Heb je de fietsen dan snap ik dat je niet zomaar veranderd, zeker gezien de prijs. Maar moet je nog iets kopen is je goed informeren zeker verstandig als je ze mee wilt nemen op vakantie. Bij wat wij hebben kunnen vinden was Sensa de lichtste.
De keuze van twee vouwbare e bikes lijkt me ook niet verkeerd. Neem echter aan dat je thuis er niet op fietst. Betekend dan twee keer de aanschaf van een e bike.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door dieseltijger » ma 30 okt 2023 10:50

Gerrie schreef:
ma 30 okt 2023 09:38
[re.gif] waarom zou je twee fietsen van 30 kg. willen. Ze zijn er al onder de 20 kg. Misschien eens kijken bij Sensa bikes.
De reden is gelegen in het feit dat ik - mocht zo'n ding er ooit komen - wensen heb ten aanzien van wieldiameter, riemaandrijving, motor en frame. Want dan ga ik dat ding dagelijks gebruiken en inzetten voor het transporteren van bloemkolen, aardappelen en fotospullen. Dan kom je bij o.a. Koga uit (27 kg), Riese & Muller (ook zoiets).

Maar dat speelt nog niet, en ik heb er geen kennis van - ik moet het nu doen met 700cc, 50 kW vermogen, en een gewicht van 260 kg. Ik laat me graag tzt voorlichten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Hans 555 » ma 30 okt 2023 10:52

[re.gif]
De vouwfietsen worden thuis zeker wel gebruikt. Zijn even te duur om die ongebruikt te laten staan.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 697
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Jeroent83 » ma 30 okt 2023 10:55

Fietsen verkopen en 2 e-steps kopen thumbup.gif. die passen gewoon achter in de kofferbak.
Op onze nieuwe adria zat ook de Thule SuperB, die dus direct verkocht.

Fietsen deden we toch al niet voor de lol, dus die staan nu thuis onder een laag stof.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18372
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door deusjevo » ma 30 okt 2023 11:16

Wij hebben ook een e step mee in het buitenland, prima uitvinding
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door dieseltijger » ma 30 okt 2023 11:26

Grapjassen. Niks mis met grote wieldiameters en 150W trapvermogen afkomstig uit hamstrings en overschatting van de eigen prestaties.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bernd
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 aug 2023 21:10

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Bernd » ma 30 okt 2023 12:00

Wanneer je fietstochtjes van +50 km maakt in een glooiend landschap is wat ondersteuning geen luxe meer
Zonder werden deze tripjes niet gemaakt en werd de wagen gebruikt

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door dieseltijger » ma 30 okt 2023 12:54

Inderdaad: dit zou ik in 2-en splitsen. En dan hebben we het nog niet eens over hellingen. En wat we ook vaak doen: Fiets op de auto, rijden naar een leuke lokatie, en daar een rondje fietsen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 617
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door dehoekies » ma 30 okt 2023 14:05

Ab schreef:
di 30 jun 2020 00:14
Dat is ook de beste plek voor fietsen.
Zoveel mogelijk gewicht van caravan naar de auto overbrengen is het beste wat je kunt doen. Auto zo zwaar mogelijk, caravan zo licht mogelijk.
Kogeldruk hoort daar ook bij.
Dat is ook gewicht van de caravan wat naar de auto overgebracht wordt.
Ik heb een uitschuifbare thule fietsendrager voor 2 E-bikes ( accus in de auto) op de dissel zitten en als ik alles rijklaar heb geladen heb ik een kogeldruk van 85 kg.
Hobby 495 UL Caravan leeg op kenteken massarijklaar 1281 kg daar komt dan een mover, vaste luifel en de fietendrager bij en een gasfles, katrol en klein spul.
Totaal gewicht 1500 kg daarom keuze andere trekauto ( Mazda CX 5)
De fietsen kunnen ook in de caravan maar voor het overnachten onderweg is dat niet handig plus beschadigingen in de caravan zit ik niet op te wachten
Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36276
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Chris » ma 30 okt 2023 16:17

Jeroent83 schreef:
ma 30 okt 2023 10:55
Fietsen verkopen en 2 e-steps kopen thumbup.gif. die passen gewoon achter in de kofferbak.
Op onze nieuwe adria zat ook de Thule SuperB, die dus direct verkocht.

Fietsen deden we toch al niet voor de lol, dus die staan nu thuis onder een laag stof.
Dat laat je in NL wel uit je hoofd.
Dochterlief heeft ook een E step... 2x aangehouden... 2e keer mazzel gehad met een aardige agente...
Maar voor hetzelfde geld was ze hem kwijt geweest en een prent op de koop toe gehad.
In het buitenland mogen die dingen overal zo'n beetje, tot ergernis van de vele voetgangers... maar in NL zijn ze verboden.
JE kan ook geen verzekering afsluiten.
En..
De ziektekosten verzekering betaald ook niet als er iets gebeurd met de berijder.

Staat hier een E-step stil in de schuur... na een jaar vervallen de schriftelijke waarschuwingen en kan ze weer proberen tot.....

( Zelfs BOA's schijnen ertegen te mogen optreden..... ik denk dan: Ga boefjes vangen oid...doe iets nuttigs)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5790
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Morgoth » ma 30 okt 2023 16:38

Chris schreef:
ma 30 okt 2023 16:17
In het buitenland mogen die dingen overal zo'n beetje, tot ergernis van de vele voetgangers...
In Duitsland mogen ze ook niet op de stoep en in voetgangersgebied. Alleen op het fietspad. Als dat er niet is moeten ze op de weg. Alleen toegelaten steps mogen worden gebruikt en er geld een WA verzekeringsplicht dus je moet verzekeringsplaatje gemonteerd hebben. Je moet minimaal 14 jaar zijn. Sta je er dronken op, dan verlies je ook voor een maand je autorijbewijzen.

Ik vraag me af of ik als Duits ingezetene met zo'n ding naar Nederland mag...
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1422
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Bob Diesel » ma 30 okt 2023 16:53

[re.gif]
Natuurlijk mag dat scratch.gif alleen niet gebruiken
Maar op prive terrein weer wel
Dus makkelijk op een camping , ff naar de receptie oid

De wazige wetgeving maakt dat ik er nog geen heb
Maar vorige reis uitgeprobeerd van iemand,,,,,, ik vind het top
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Ab » ma 30 okt 2023 19:11

Gerrie schreef:
ma 30 okt 2023 10:23
Sailor Wim, klopt dat wel. Ik kom een gewicht van 27 kg tegen met accu. De Sensa weegt 19 zonder accu. Dat keer twee loopt toch aardig op.
Heb je de fietsen dan snap ik dat je niet zomaar veranderd, zeker gezien de prijs. Maar moet je nog iets kopen is je goed informeren zeker verstandig als je ze mee wilt nemen op vakantie. Bij wat wij hebben kunnen vinden was Sensa de lichtste.
De keuze van twee vouwbare e bikes lijkt me ook niet verkeerd. Neem echter aan dat je thuis er niet op fietst. Betekend dan twee keer de aanschaf van een e bike.
Wij nemen ook 2 Lacros 24 inch elektrische vouwfietsen mee in de camper. De fietsdrager heb ik eraf gesloopt.
Thuis gaan ze eruit.
En komen dan bij onze elektrische Koga Miyata's te staan, die we ook nog hebben.
Waar denk je dat we thuis het meest gebruik van maken?
Bijna altijd pakken we de Lacros.
Gewoon omdat die net effe lekkerder rijden.
Eigenlijk kunnen de Koga's wel weg.
We houden ze toch maar, onze kinderen en kleinkinderen lenen ze regelmatig effe, als ze weer eens hun fiets niet in orde hebben.
Vooral de mijne,.die nogal hard kan.. mrgreen.gif

De Lacros vouwfietsen kunnen ook in de auto handig mee.
De fietsdrager achterop de auto gebruiken we ook nooit meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sailor wim
Berichten: 2687
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door sailor wim » ma 30 okt 2023 19:32

Gerrie schreef:
ma 30 okt 2023 10:23
Sailor Wim, klopt dat wel. Ik kom een gewicht van 27 kg tegen met accu. De Sensa weegt 19 zonder accu. Dat keer twee loopt toch aardig op.
Heb je de fietsen dan snap ik dat je niet zomaar veranderd, zeker gezien de prijs. Maar moet je nog iets kopen is je goed informeren zeker verstandig als je ze mee wilt nemen op vakantie. Bij wat wij hebben kunnen vinden was Sensa de lichtste.
De keuze van twee vouwbare e bikes lijkt me ook niet verkeerd. Neem echter aan dat je thuis er niet op fietst. Betekend dan twee keer de aanschaf van een e bike.
Ik zie bij de Sensa damesfiets ex accu 20,5 kg.
De Sparta shine 8 damesfiets 23,5 kg ex accu
Aii dat scheelt dus geen 2 maar 3 kg per fiets.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1221
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door fortissimo » wo 6 dec 2023 18:46

Op de dissel kunnen wij 2 fietsen kwijt.
Tegen de caravan de fiets met trapondersteuning van mijn vrouw en de schoolfiets van onze puber.
Op het bed (voorzijde) mijn Brompton en de fiets van onze dochter.

En dan de tent en alles eromheen op de grond op de as en de caravan ligt als een blok op de weg :o
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Robertolini
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door Robertolini » wo 6 dec 2023 19:06

Hans 555 schreef:
ma 30 okt 2023 10:52
[re.gif]
De vouwfietsen worden thuis zeker wel gebruikt. Zijn even te duur om die ongebruikt te laten staan.
Nou Hans, ik heb je er nooit mee naar t werk zien komen 😛
Je hebt nog heel even…😉
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door JanPunne » do 7 dec 2023 12:11

Nog nooit fietsen in de caravan vervoerd, zowel eerst twee gewone fietsen op het dak van de auto alsmede de laatste jaren onze Beixo elektrische vouwfietsen (cardanas) achter in de auto.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1404
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door cortrans » do 7 dec 2023 14:05

Hier absoluut geen fietsen IN de caravan.
De kans op schade aan het interieur is me veel te groot.
Op de dissel een mooie Enduro BC260 schuifbare fietsendrager waar 1 elektrische fiets op gaat, en op de achterkant van de caravan een Thule fietsendrager waar ook een elektrische fiets op gaat.
Geen schade zo, en een prima gewicht verdeling.
Accu’s gaan uiteraard los in de auto mee
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11217
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door dieseltijger » do 7 dec 2023 14:21

Als erooit e-bikes komen (let wel: ALS), dan motten we wat. Bovenop de auto zal niet gaan. Dus resteert op- of in de caravan. Met name aan de achterkant zal dit een godsvermogen kosten - dus ik ben gekke Henkie niet, dan gaat het gewoon in de caravan mee. Maar die e-bikes die komen er niet zo 1-2-3. Gewoon met de tong op straat, en dan maar langzamer (maar gezonder).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1221
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door fortissimo » do 7 dec 2023 15:46

cortrans schreef:
do 7 dec 2023 14:05
Hier absoluut geen fietsen IN de caravan.
De kans op schade aan het interieur is me veel te groot.
Ik gooi twee verhuis-/paardendekens op het Fransbed.
Hierop gaan de klapstoelen.
Daarop gaan de fietsen.

Het hoofdeinde en de zijkant is van stof, het paneel van het toilet is van hout.
Hier zit een stuk deken zodat de wielen van de fiets het niet kunnen beschadigen áls ze er tegen komen.
Alles ligt vast tussen de stoelen en als ze ergens tegenaan zouden schuiven dat er schade kan komen, weet ik haast wel zeker dat er aan de buitenzijde van de caravan nog meer schade zal zijn ... :o
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18372
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fietsen mee in de caravan

Bericht door deusjevo » do 7 dec 2023 16:40

Wij hadden een dwars bed voorin en daar legden wij of 1 e-bike of 2 vouwfietsen plat op.
Linkerpedaal draaiden wij eraf en van de e-bike werd het stuur ook dwars gezet.
Hadden 95 kilo kogeldruk en de laatste Qashqai mocht max 100 kilo hebben.
In en uitladen was 2 minuten werk.

Nooit iets beschadigd aan het interieur
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”