Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Roadstar » wo 16 mar 2022 12:49

De geldigheid in NL is inderdaad het verschil tussen een 5dagen kenteken (Kurzzeitkennzeichen) en export kenteken (Uberfuhrungskennzeichen) in Duitsland.

Gebruikersavatar
Dirk Jan Troll 535
Berichten: 177
Lid geworden op: za 9 okt 2021 10:53
Locatie: Sittard

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Dirk Jan Troll 535 » wo 16 mar 2022 13:40

@Roadstar
Hartelijk bedankt voor de tip. Dat wist ik helaas niet dat er een verschil tussen is.
gr. Dirk Jan
Geen caravan meer - Camper Carthago Malibu 600 DB met Sky Roof , Solar en luchtvering

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » wo 16 mar 2022 20:55

Ik hang de witte kentekenplaten van de auto op de caravan en rij daarmee naar Nederland.
Bij de grens het NL eendagskenteken van de RDW erop en de weg vervolgen naar het RDW station voor invoer.

workel

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door workel » do 17 mar 2022 11:25

[re.gif]
Dat is ook nog een idee, niet over nagedacht.

Kwam afgelopen zomer ook een NL onderweg tegen uiteindelijk ook op de overnachting camping in zuid duitsland, die had ook jij witte kentekenplaat van de auto op de caravan, geen idee wat de reden hiervan is geweest.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Morgoth » do 17 mar 2022 14:32

princewv schreef:
di 15 mar 2022 17:46
Dat kan vrij simpel in Dld. De verkoper neemt nadat hij jou heeft geholpen de caravan over de grens te brengen en naar de RDW de kentekenplaat en het kentekenbewijs mee en kan hem daarna afmelden in DLd. Jij hebt als het goed is alleen de COC verklaring nodig bij de RDW.

Wel een fijne tegemoetkoming van de verkopende partij!

Kenteken van de RDW krijg je pas binnen 5 werkdagen en dan kun je ook pas een kentekenplaat laten maken.
Helaas klopt dit niet.
Je hebt in Duitsland een Fahrzeugbrief en een Fahrzeugschein De brief hou je thuis en het Schein neem je mee in de auto.
Een caravan of auto moet VOOR export worden afgemeld. Je krijgt dan de doorgehaalde papieren mee en de nummerplaat lever je in. Dat de Duitse verkoper met je mee wil naar de RDW is wel heel mooi maar bij mijn weten kun je bij de Nederlandse RDW geen Duits kenteken afmelden. Dus kan de RDW niks innemen want anders kan de Duitse verkoper niks afmelden.
Je kunt in Nederland een importkenteken krijgen (kopen) waarmee je rechtstreeks naar de RDW kunt rijden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door princewv » do 17 mar 2022 14:44

Van de kFZBrief en KFZSchein weet ik. Heb jaren in Dld gewoond, maar das niet belangrijk.
Ze hoeven bij de afmelding het voertuig, lees caravan, niet te zien. Dus je kunt er tot de daadwerkelijke afmelding mee blijven rijden. Dus de verkoper kan mee naar NL en als daar het is geregeld, neemt hij de kentekenplaat mee en gaat met de KFZBrief en KFZSchein naar de Zulassungsstelle om hem af te melden voor export.

De RDW doet helemaal niks met de Duitse registratie. Je hebt in principe ook alleen de COC brief nodig bij de RDW.
Laatst gewijzigd door Ab op wo 23 mar 2022 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Aub niet quoten op voorgaand bericht.

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » do 17 mar 2022 15:14

princewv schreef:
do 17 mar 2022 14:44
De RDW doet helemaal niks met de Duitse registratie. Je hebt in principe ook alleen de COC brief nodig bij de RDW.
Op basis van alléén het COC invoeren bij RDW kan alleen indien nog niet eerder op kenteken gezet bij mijn weten.
Zodra een caravan/auto eerder op kenteken heeft gestaan heb je altijd het kentekenbewijs nodig.

Verder is het zo dat als er een kenteken bij zit, de RDW de gegevens van het kenteken overneemt en niet die van het COC.
Betreft het een nieuwe caravan, dan worden de COC gegevens gebruikt.

Vorig jaar 2 keer een caravan ingevoerd vanuit Duitsland en zodoende met beide gevallen te maken gehad.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Morgoth » do 17 mar 2022 22:48

[re.gif]
Dat is ook wat ik bedoelde. De RDW heeft het afgemeld kenteken uit Duitsland nodig. Je kunt met een aangemeld kenteken wel naar de RDW. Die zullen dat waarschijnlijk ook wel gebruiken maar dan kan de Duitse eigenaar hem niet meer (eenvoudig) afmelden.
Maar er is wel een uitwijkmogelijkheid. Je kunt een voertuig ook aangemeld verkopen. Dan kan de nieuwe eigenaar er op jouw.kenyeken mee naar huis rijden. In dat geval.moet de nieuwe eigenaar het kenteken afmelden. Dat kan met de volledige papieren en de nummerplaten. Maar als hij dat niet doet dan kun je het Verkehrsamt vragen om de boel af te melden zonder de papiepkraam. Dat is veel werk en ze doen het niet graag maar het kan wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Twiks
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 jan 2022 15:34

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Twiks » vr 18 mar 2022 12:10

Morgoth schreef:
do 17 mar 2022 14:32
Helaas klopt dit niet.
Je hebt in Duitsland een Fahrzeugbrief en een Fahrzeugschein De brief hou je thuis en het Schein neem je mee in de auto.
Een caravan of auto moet VOOR export worden afgemeld. Je krijgt dan de doorgehaalde papieren mee en de nummerplaat lever je in. Dat de Duitse verkoper met je mee wil naar de RDW is wel heel mooi maar bij mijn weten kun je bij de Nederlandse RDW geen Duits kenteken afmelden. Dus kan de RDW niks innemen want anders kan de Duitse verkoper niks afmelden.
Je kunt in Nederland een importkenteken krijgen (kopen) waarmee je rechtstreeks naar de RDW kunt rijden.
Oke, dank! Dit is al waar ik voor vreesde, dat er eerst wat afgemeld moet worden, voordat we bij de RDW kunnen aanmelden.
Dus nieuw stappenplan:

* Caravan door de duitse verkoper naar de RDW laten rijden op zijn duitse platen/verzekering
* Vanaf daar de caravan afmelden (kan dit zonder bij een fysiek kantoor langs te gaan (?) )
* Caravan is nu afgemeld en nu kan de RDW de caravan weer aanmelden.
* 1 daags RDW kentenken aanvragen om caravan naar de stalling te rijden en om verzekering op aan te melden

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Morgoth » vr 18 mar 2022 13:30

Twiks schreef:
vr 18 mar 2022 12:10
* Vanaf daar de caravan afmelden (kan dit zonder bij een fysiek kantoor langs te gaan (?) )
Nee, dat kan niet. Bij het afmelden moet je de nummerplaat inleveren.

Wat ik zou doen:
Caravan gewoon afgemeld bij de huidige eigenaar ophalen. Witte plaat van jouw eigen auto erop en rechtstreeks door naar de RDW. Eventueel even overleggen met je verzekering als je niet zonder casco verzekering wilt rijden.

Of even met de RDW bellen en vragen of ze het Duitse kenteken innemen of dat de huidige eigenaar dit volledig terug krijgt. In dat laatste geval kan ie hem thuis wel gewoon afmelden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » vr 18 mar 2022 13:59

Twiks schreef:
vr 18 mar 2022 12:10
* 1 daags RDW kentenken aanvragen om caravan naar de stalling te rijden en om verzekering op aan te melden
1 daags kenteken is bedoeld voor een bezoek aan het RDW.

Dit staat er op vermeld:
voor een rit met het onbeladen voertuig met bestuurder naar en van
1. de plaats van ambtelijke weging
2. de plaats van onderzoek door de RDW
3. het aangiftepunt van de douane
Verder zou ik verzekeren op het chassisnummer en later het definitieve kenteken doorgeven.
Verzekeren op 1 dags kenteken en dat later weer wijzigen lijkt mij vragen om problemen.

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » vr 18 mar 2022 14:06

Morgoth schreef:
vr 18 mar 2022 13:30
Wat ik zou doen:
Caravan gewoon afgemeld bij de huidige eigenaar ophalen. Witte plaat van jouw eigen auto erop en rechtstreeks door naar de RDW. Eventueel even overleggen met je verzekering als je niet zonder casco verzekering wilt rijden.
Zo heb ik het ook gedaan de 2e keer, met dien verstande dat ik de witte plaat met het 1daags kenteken heb gewisseld aan de grens de 2e keer.
De eerste keer ben ik vanuit Duitsland rechtstreeks naar huis gereden met de witte plaat op de caravan en pas later naar de RDW geweest.

Twiks
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 jan 2022 15:34

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Twiks » zo 20 mar 2022 19:59

TFJ schreef:
vr 18 mar 2022 14:06
Morgoth schreef:
vr 18 mar 2022 13:30
Wat ik zou doen:
Caravan gewoon afgemeld bij de huidige eigenaar ophalen. Witte plaat van jouw eigen auto erop en rechtstreeks door naar de RDW. Eventueel even overleggen met je verzekering als je niet zonder casco verzekering wilt rijden.
Zo heb ik het ook gedaan de 2e keer, met dien verstande dat ik de witte plaat met het 1daags kenteken heb gewisseld aan de grens de 2e keer.
De eerste keer ben ik vanuit Duitsland rechtstreeks naar huis gereden met de witte plaat op de caravan en pas later naar de RDW geweest.
Witte platen erop, bedoel je daarmee gewoon de platen die ik ook op mijn fietsendrager heb bv. Zit je dan niet met problemen in Duitsland of Nederland dat hij niet op specifieke platen staat van RDW/Duitsland? En hoe zorg je ervoor dat je well all risk verzekert bent dan richting de RDW? Nederlandse verzekering nemen op chassisnummer dan?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Morgoth » zo 20 mar 2022 20:33

Tsja, ik heb nog nooit een all risk verzekering gehad op de caravan. En ook nog nooit schade gehad. Maarja...
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Dirk Jan Troll 535
Berichten: 177
Lid geworden op: za 9 okt 2021 10:53
Locatie: Sittard

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Dirk Jan Troll 535 » zo 20 mar 2022 20:47

@ Twiks,
Je kunt in Nederland op het chassisnummer een verzekering afsluiten. Ik heb dit twee keer gedaan. De verzekering medegedeeld dat ik de caravan / camper in Duitsland gekocht hebt en dat hij nog bij de RDW gekeurd moest worden. Was geen probleem.
gr. Dirk Jan
Geen caravan meer - Camper Carthago Malibu 600 DB met Sky Roof , Solar en luchtvering

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » zo 20 mar 2022 22:49

Twiks schreef:
zo 20 mar 2022 19:59
Witte platen erop, bedoel je daarmee gewoon de platen die ik ook op mijn fietsendrager heb bv.
Ja, die bedoel ik. Witte platen met het kenteken van je eigen auto die je gebruikt voor een fietsendrager of een aanhanger < 750kg.

Ik merk daarbij op dat ik gewoon defensief rijd en geen risico's neem.
Gewoon met 80 op de CC onderweg en verder geen aanleiding vorm om aan de kant gezet te worden, dan moet het goed komen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Morgoth » ma 21 mar 2022 09:28

Ik denk dat de meeste agenten wel begripvol voor je fietsdragerplaten zullen zijn als je aantoont dat je onderweg bent naar de RDW.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Twiks
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 jan 2022 15:34

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Twiks » di 22 mar 2022 09:13

Net even met RDW gebeld. Ze nemen het duitse kenteken niet in. Nu is de vraag, wat is in Duitsland nodig om een caravan af te melden. Is het kenteken alleen voldoende, of hebben ze ook de originele papieren nodig. Die worden namelijk wel door de RDW ingenomen.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door princewv » di 22 mar 2022 09:21

Normaal gesproken zouden ze alleen de Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein nodig hebben oftewel deel 1 en 2. Ik weet niet wat de RDW dan wil innemen?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Morgoth » di 22 mar 2022 12:28

Twiks schreef:
di 22 mar 2022 09:13
Net even met RDW gebeld. Ze nemen het duitse kenteken niet in. Nu is de vraag, wat is in Duitsland nodig om een caravan af te melden. Is het kenteken alleen voldoende, of hebben ze ook de originele papieren nodig. Die worden namelijk wel door de RDW ingenomen.
Wat bedoel je eigenlijk met kenteken? De nummerplaat?

Om een kenteken af te melden hebben ze de Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein en de nummerplaat nodig. Maar dat is ook gelijk alles wat je hebt, op een eventueel TüV rapport na.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » di 22 mar 2022 15:05

Om af te melden in Duitsland heeft de eigenaar Deel 1 (= Fahrzeugschein) & de kentekenplaat nodig, Deel 2 (= Fahrzeugbrief) is niet nodig voor het afmelden.
Jij gaat met de in Duitsland afgemelde caravan + Deel 1 + Deel 2 naar de RDW en klaar is kees.

Zodra de caravan is afgemeld ziet Deel 1 (achterzijde) er zo uit:
afgemeld.jpg

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Morgoth » wo 23 mar 2022 09:19

Sorry, dit klopt niet helemaal. De Fahrzeugbrief moet ook. Die ziet er na afmelden zo uit (zonder de witte delen, die gegevens wilde ik niet op een forum zetten):
Brief.jpg
Hobby 420 De Luxe uit 1988

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » wo 23 mar 2022 12:42

[re.gif]
Ik ben met caravan + Deel 2 naar huis gereden en de Duitser, waarvan ik de caravan heb gekocht, heeft daarna de caravan afgemeld middels Deel 1. Die heeft hij mij later per post opgestuurd. Dus Deel 2 is zeker niet altijd nodig. Wellicht is dit weer per deelstaat anders geregeld?

Twiks
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 jan 2022 15:34

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Twiks » wo 23 mar 2022 14:01

Handig deze ervaringen! Ik lees ook het volgende, maar ik ben beperkt bekend met de materie.
https://www.kreis-viersen.de/service/di ... ldung-ikfz

Hierin staat dat online afmelden ook zou moeten kunnen in Duitsland? Dat zou ideaal zijn!

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Morgoth » wo 23 mar 2022 16:13

[re.gif]
Geen idee. Ik heb het even opgezocht hoe het in mijn Landkreis gaat. Zie onder. Nergens spreken ze over online. Het lijkt erop dat dit inderdaad van regio tot regio kan verschillen.
Knipsel.JPG
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”