Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Roadstar » wo 23 mar 2022 19:06

Volgens mij is bovenstaande site een algemene (commerciele) info site, en niet die van de overheidsinstantie zelf?

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door princewv » wo 23 mar 2022 19:09

Nee is overheid, namelijk de Strassenverkehrsamt

Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Roadstar » wo 23 mar 2022 19:13

Bij “wir über uns” begrijp ik wat anders. Wil niet zeggen dat er foute info staat hoor.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door princewv » wo 23 mar 2022 19:34

[re.gif]

Je hebt helemaal gelijk! Zo ver had ik nog niet gekeken. Maar de Strassenverkehrsamt zelf is een overheidsinstantie, soort van Rdw maar dan anders knipoog.gif

Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Roadstar » wo 23 mar 2022 20:04

Yep, dat is bekend. Ik bedoel dus dat deze site niet van het Strassenverkehrsamt is, maar van een commerciële partij. Via de site van het Kreis en dan KFZ zulassungen kom je bij de desbetreffende site met de officiële info.
Dat wil niet zeggen dat de aangehaalde site onjuist is, sterker nog zeker handig en overzichtelijk. Maar het is dus geen “officiële” site.

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door princewv » wo 23 mar 2022 20:50

Keurig

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Xecto » ma 22 aug 2022 15:49

Hallo allen!

Wij gaan ook een caravan uit Duitsland importeren. Normaal gesproken zou ik netjes naar het Strassenverkehrsambt gaan en export platen regelen om vervolgens de 500km naar NL te rijden. Met een 9,4m lange, 2100kg zware tandemasser ga ik het lot maar niet tarten en met de witte plaat er op dat hele eind kachelen.

Maar nu de (hoogstwaarschijnlijk) complicerende factor: het Fahrzeugschein ligt bij de kredietverstrekker van de huidige eigenaar en ik vermoed dat hij mijn centjes nodig heeft om die in bezit te krijgen. Ik zie het niet zitten om geld over te maken en vervolgens afhankelijk te zijn van een financiele instelling voor ik mijn caravan kan ophalen... Hoe zouden jullie dit oplossen?

Mijn idee is om op chassisnummer mijn eigen verzekering af te sluiten, op de platen van de huidige eigenaar (en met Fahrzeugbrief) naar NL te rijden en na ontvangst van de Fahrzeugbrief de kentekenplaat naar hem op te sturen. Kan hij met alleen deel 1 en het kenteken de caravan afmelden? Of lijkt het handiger dat hij deel 1 nastuurt en er op vertrouwt dat ik de caravan afmeld?

Groet, Geert
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

workel

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door workel » ma 22 aug 2022 20:20

[re.gif]
Zo das wel ff een dingetje.

Geen idee of de verzekering dat pruimt, chassisnummer verzekeren met duits kenteken er nog op. Geen idee hoe dat gaat als je wel schade rijdt.

Duitse caravan achter een NL auto zie ik ook nog wel als een risico.

Of export kenteken op de duitse caravan en na de grens eendagskenteken erop.

Als hij deel 1 na stuurt ben je nog afhankelijk van hem, caravan wel betaald maar niet met papieren erbij.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Daphne » ma 22 aug 2022 20:57

Xecto schreef:
ma 22 aug 2022 15:49


Maar nu de (hoogstwaarschijnlijk) complicerende factor: het Fahrzeugschein ligt bij de kredietverstrekker van de huidige eigenaar en ik vermoed dat hij mijn centjes nodig heeft om die in bezit te krijgen. Ik zie het niet zitten om geld over te maken en vervolgens afhankelijk te zijn van een financiele instelling voor ik mijn caravan kan ophalen... Hoe zouden jullie dit oplossen?
Hoe zou ik dit oplossen? Laten staan. Je weet niet eens of de persoon de caravan mag verkopen als hij/zij niet eens de eigenaar is. En geen geld overmaken!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door PD » ma 22 aug 2022 21:02

[re.gif]
Precies zoals ik in zijn andere Xecto topic ook al schreef:
PD schreef:
ma 22 aug 2022 20:30
[re.gif]
Ik wil de pret niet verstoren maar....

Wanneer de caravan daadwerkelijk is geleased (ik wist niet eens dat dit kan), is de leasemaatschappij toch de eigenaar en niet de gebruiker van de caravan ?
Lijkt me nuttig om eerst uit te zoeken wie nu echt de eigenaar is, anders koop je straks een caravan van degene van wie deze niet eens is...

Bovendien zou ik géén euro overmaken voordat ik alle benodigde documenten in handen had....... de enige garantie is alles in handen thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Xecto » ma 22 aug 2022 21:18

Je hebt helemaal gelijk dat zelfs koopcontract, caravan en kenteken deel 2 geen enkele garantie biedt. Eens kijken wat hun eigen plan is als ik ze telefonisch spreek aankomend weekend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4015
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Gemineye » ma 22 aug 2022 21:35

Voor mij zouden nu alle alarmbellen afgaan eerlijk gezegd. Als degene de papieren niet heeft dan vraag ik me af of hij feitelijk wel eigenaar is en dan zou hij de caravan helemaal niet mogen verkopen.

Caravan meenemen en later laten overschrijven zou ik ook niet aan beginnen. Voor t zelfde geld geeft hij de caravan op als gestolen nadat je wegrijdt en dan ben je evengoed de pineut.

Ik vind het vreemd verhaal….
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » ma 22 aug 2022 22:18

Xecto schreef:
ma 22 aug 2022 15:49
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Als het de juiste caravan voor de juiste prijs is, zou ik proberen om eerst eens te achterhalen hoe de vork precies in de steel steekt (verhalen verifiëren!!!) en daar een oplossing in zoeken.
Uiteraard geen geld overboeken, dat zou ik oplossen door gewoon cash geld mee te nemen.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Xecto » ma 22 aug 2022 22:20

Helemaal een vreemd verhaal is het niet perse: ik heb ook al eens een ‘financial lease’ auto verkocht, maar deze pas afbetaald nadat de koop rond was. De ‘lease’ maatschappij zat om de hoek dus ik kon na betaling direct de papieren even aan de balie afhalen.

Als deze caravan op afbetaling is, moet het restant dus worden afbetaald en is er niet zoveel aan de hand. Meest belangrijke blijft dan dus wel: eerst Kenteken deel 1 in t handje voor er een euro wordt betaald


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Xecto » ma 22 aug 2022 22:23

Bedankt voor het meedenken en de gezonde achterdocht!

De caravan is niet ontzettend goedkoop, maar het is een eerlijke marktconforme prijs. We hebben deze mensen ook al ontmoet en de caravan gezien, tot nu toe dus geen schimmig verhaal.

Maar eens zien wat hun eigen plan is, ik zal in ieder geval niet meer de door mij bedachte oplossing voorstellen ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » ma 22 aug 2022 22:25

Precies, de verkoper hoeft helemaal niet te kwader trouw te zijn, die is zelf ook "gegijzeld" door deze situatie.
Succes met het vinden van een oplossing.

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Xecto » ma 22 aug 2022 22:38

TFJ schreef:
Xecto schreef:
ma 22 aug 2022 15:49
Hoe zouden jullie dit oplossen?
Als het de juiste caravan voor de juiste prijs is, zou ik proberen om eerst eens te achterhalen hoe de vork precies in de steel steekt (verhalen verifiëren!!!) en daar een oplossing in zoeken.
Uiteraard geen geld overboeken, dat zou ik oplossen door gewoon cash geld mee te nemen.
Dat contante geld vind ik opzich niet een probleem, maar het gaat niet over €5000,- Welke coupures kun je überhaupt nog pinnen?!

Gelukkig staat ie binnen de EU, anders moest ik eerst aangifte doen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4015
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Gemineye » ma 22 aug 2022 23:03

Maximaal 500 euro. Toen wij hier een huis bouwden nam ik regelmatig dat soort grote bedragen op, maar das wel een gedoe hoor. Betaal limiet verhogen, en dan opnemen. Ik had meerdere rekeningen dus dat is al twee keer zoveel opnemen. Maar dat is nog steeds niet genoeg denk ik
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » ma 22 aug 2022 23:06

Ik ben met 2 bankpassen 3 dagen bezig geweest om het benodigde geld te pinnen vorig jaar, dat was bij de ING waar je per dag per bankpas €5000 uit de flappentap (automaat bij een ING kantoor) kunt trekken (na verhogen limiet).....sommige banken is de limiet een stuk lager.
En alles in briefjes van €50...... whistle.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4015
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Gemineye » ma 22 aug 2022 23:07

Ja precies, dat soort geouwehoer.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Xecto » ma 22 aug 2022 23:17

Moet ik maar vast beginnen met elke dag naar de automaat fietsen, een koffer kopen om t in te doen en de dag van afhalen een paar uur uittrekken om daarginds alles uit te tellen

Ik zal eens bij de bank informeren, maar €200 en €500 wordt meen ik al niet meer uitgegeven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

TFJ

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door TFJ » ma 22 aug 2022 23:26

Ik hoop dat je niet bij de verkeerde bank zit, want dan ben je nog wel even bezig met geld pinnen mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Xecto
Berichten: 682
Lid geworden op: do 13 mei 2021 15:30
Locatie: tussen Vallei en Heuvelrug

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Xecto » ma 22 aug 2022 23:50

Max €5000 per dag, maar ik vraag me af of dat wel in de Geldmaat apparaatjes zit. Ik mag dan hopen dat ze t bij t bankfiliaal (dat zit gelukkig op een kilometer of 5) wel gewoon hebben en elke dag bijvullen Ik voel me binnen ook wat prettiger met zo’n stapel uit de flappentap dan buiten met een handvol mogelijk geïnteresseerden

Zitten we eigenlijk nog wel een beetje Ontopic?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mercedes-Benz V300d 4Matic + Dethleffs 740 RFK ; geht nicht, gibt's nicht!

Volvodriver

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Volvodriver » di 23 aug 2022 09:47

[re.gif]
Je kan idd niet bij elke geldmaat tot €5000,- opnemen.
Bij ons in het dorp is er slechts eentje. De andere 2 kunnen slechts tot € 2500,-

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Morgoth » vr 26 aug 2022 08:37

Duitsland heeft geen deel 1 en deel 2 maar een Fahrzeugschein en een Fahrzeugbrief. Die laatste is je eigendomsbewijs, de eerste is het kentekenbewijs die je bij je moet hebben. Om een auto af te melden heb je beide delen en de kentekenplaat nodig. Zolang het kenteken actief (aangemeld) is, MOET hij ook verzekerd zijn. Neem je de caravan dus mee op het kenteken van de verkoper, dan is hij ALTIJD in ieder geval WA verzekerd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”