Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Tuimelaar
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 09:41

Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Tuimelaar » vr 19 mei 2017 22:55

Beste geïnteresseerden,

Hierbij mijn import ervaring met de aankoop van een Fendt 515 SKE van een particulier uit Duitsland. In Nederland haast niet jong gebruikt te vinden, in Duitsland ook moeizaam maar toch gelukt!

* caravan zoeken, ik heb een zoekfunctie op app van Mobile.de opgeslagen (scheelt tijd, zoekt eenvoudig)
* caravan gevonden, afspraak maken met koper en zaakjes gaan regelen als de prijs akkoord is.
Stap 1) vraag Kopie teil I + II + evt CoC (scheelt tijd bij keuring) + controleren chassis nr (foto van chassis)
stap 2) downloaden formulier van ADAC website ivm koopovereenkomst
Stap 3) paypal account aanmaken ivm online betalingen
Stap 4) Nondos.de ivm opvragen eVB code voor de verzekering (groen vel papier in printer)
Stap 5) kurzzeitkennzeichen-versand.de ivm aanvragen 5 daags kenteken om in Duitsland te mogen rijden
Stap 6) naar rdw.nl ivm aanvraag eendagskenteken + datum ingeven wanneer je naar RDW komt
Stap 7) nummerplaat knippen uit wit karton + zwarte stift (kenteken en afmeting staat in email van RDW)
Stap 8) geld, slot of wielklem, spiegels en evt reservewiel meenemen wanneer je caravan ophaalt
Stap 9) caravan naar huis rijden, na de grens ben ik gewoon doorgereden met Duitse kurzzeitkennzeichen
Stap 10) dag erna naar RDW om 6.30u, Teil I + II + paspoort + CoC meegenomen en even kijken waar chassis nr zit. Betalen en klaar... Alleen nog even kenteken (RDW heeft 5 werkdgn nodig) laten maken.

Het is echt niet ingewikkeld, neem voldoende tijd om echt een interessante caravan te zoeken, reageer een keertje op een mogelijk interessante caravan om er wat gevoel bij te krijgen (Duitsers zijn erg prettige mensen om zaken mee te doen maar zullen duidelijk een grens aangeven tav prijs). Respecteer dat..

Al met al (excl ophalen en prive tijd, lunch, etc):
Nondos ivm eVB €25,- / Kenteken DE €75,- (incl verzending naar eigenaar in DE) / rdw €104,98 / NL kenteken maken €15,-

Succes en probeer er vooral relaxed in te zitten dat maakt het nog echt leuk om te doen!! Over de voordelen nog maar niet te spreken, zowel het ruimere aanbod als interessante prijs al moet je je op dat laatste niet blind staren. Het scheelt zeker maar is ook wat extra moeite, brandstof, tijd en km's.....
Ik vond het leuk om te doen en we zijn erg blij met onze keuze!! Geduld is beloond, 7 mnd "oud", bj 2016, welgeteld 4 dgn gebruikt... Steter Tropfen höhlt den Stein!
Volvo V60 T6 / Fendt 515 SKE Saphir

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 952
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Tjub » za 20 mei 2017 12:07

Interessant. Nu nog een paar foto's van de aanwinst?
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door VIP » za 20 mei 2017 17:06

CoC kost ook nog een aardige duit als dit er niet bij zit. En duurt soms ook nog enkele
weken.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 5 aug 2011 08:24
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Kees_S » zo 21 mei 2017 09:20

CoC kun je altijd opvragen bij de fabriek. Moeten ze eigenlijk gratis (hooguit verzendkosten) afgeven.
Een nieuwe in Nederland laten opstellen bij RDW-TTV is idd erg duur.

En let op:
Voer geen caravan in die geen buitenlands kenteken heeft gehad, dan betaal je hier de volle BTW over de NL-prijs en moet je maar zien dat je de buitenlandse BTW terugkrijgt. Dus minimaal één dag in het buitenland op kenteken van iemand laten zetten.
PS. Voor campers/auto's is de minimaal kenteken periode in het buitenland 6 maanden EN 6000 km op de teller.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 3850 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door meeder » zo 21 mei 2017 09:43

Is het bij auto's niet of/of?
Mijn ouders hebben een auto die geïmporteerd is en die was 2 maanden oud en wel 6000km.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door erichendri » zo 21 mei 2017 10:17

Bij auto of camper betaal je altijd de bpm maar dat
heet tegenwoordig CO belasting.
Na een bepaalde leeftijd, meen 10 jaar een rest bpm.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7968
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door VIP » zo 21 mei 2017 11:03

Kees_S schreef: En let op:
Voer geen caravan in die geen buitenlands kenteken heeft gehad, dan betaal je hier de volle BTW over de NL-prijs en moet je maar zien dat je de buitenlandse BTW terugkrijgt. Dus minimaal één dag in het buitenland op kenteken van iemand laten zetten.
PS. Voor campers/auto's is de minimaal kenteken periode in het buitenland 6 maanden EN 6000 km op de teller.

Voor caravans is dat niet het geval, als je hem nieuw koopt in de EU op factuur met gesplitste BTW vermelding kun je ook zonder kenteken kopen en hoef je geen BTW te betalen als je hem in NL laat keuren. Maar dan moet je er van de dealer wel de CoC bij krijgen.
Porsche + Tabbert

Snowy White
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 31 mar 2014 21:36

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Snowy White » wo 24 mei 2017 07:58

Beste .........,

Wij overwegen om een jong gebruikte caravan te importeren uit Engeland van een particulier of handelaar. Het aanbod is er vele malen groter en de prijzen liggen gunstiger. Is er iemand die hier recentelijk ervaring mee heeft? In dat geval horen wij graag over alle ervaringen mbt de aankoop.

Groeten,

Snowy

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16284
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Jan van Vijven » wo 24 mei 2017 15:20

Dit lijntje gaat over import uit Duitsland.....
Begin een Engels lijntje, tipje: wacht niet te lang ivm brexit!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

ducygne
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 21:39

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door ducygne » zo 30 jul 2017 13:46

@Tuimelaar, dank voor het stappenplan thumbup.gif

Ik wil een caravan uit Duitsland importeren en het stappenplan helpt hierbij, alleen loop ik al vast op stap 1 scratch.gif De 'gebruikte' caravan welke ik op het oog heb, is nl. niet gekentekend. Het betreft een Kip welke in 2015 nieuw in Duitsland is ver- en gekocht. De caravan is door de Duitse caravanhandelaar naar de Duitse koper gereden en hier heeft de caravan vervolgens 2 jaar ongebruikt gestaan. De caravan is om deze reden niet gekentekend en geregistreerd. Factuur en CVO/CoC zijn wel aanwezig. Bij invoer kan ik dus niet het buitenlandse kentekenbewijs overleggen. Weet iemand hoe en/of het mogelijk is om deze Kip caravan toch te importeren zonder dat er een buitenlands kentekenbewijs kan worden overlegd? Volstaat het overleggen van de CVO/CoC voor afgifte van een Nederlands kenteken? En wordt dit zodoende de 1e (inter)nationale inschrijving/registratie? Ik kan hierover in andere draadjes helaas niets vinden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
BMW 3-serie touring met Kip Isa White 47 TEB gedownsized naar BMW 1-serie met Kip Kompakt

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door meeder » zo 30 jul 2017 13:56

Ik zou dat toch bij de RDW navragen als ik jou was.
Eventueel kan Kip ook helpen met eventuele documenten.

Ferdi

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Ferdi » zo 30 jul 2017 14:45

Je hebt geen kenteken nodig, met de coc, factuur en caravan naar rdw (afspraak) rijden en de rest volgt vanzelf.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ducygne
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 21:39

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door ducygne » di 8 aug 2017 22:55

RE.gif Donderdag de Kip Kompakt opgehaald in Duitsland en direct doorgereden naar RDW. CoC volstond thumbup.gif Alleen omdat het een 'gebruikte' caravan betrof welke in Duitsland niet was gekentekend, moest RDW 1e ingebruikname vaststellen. Bouwjaar van de Kip is 2014 en daarom heeft RDW 30-6-2014 als 1e ingebruikname vastgesteld. 30-6 Hanteren ze omdat dan normaliter de modelwisseling is. Hoewel ik weet dat de caravan later in gebruik is genomen c.q. verkocht, heb ik geen moeite met deze datum. Nu is de invoer/registratie eenvoudig en snel geregeld. Nu wachten op de kentekenpapieren en dan uitproberen.
BMW 3-serie touring met Kip Isa White 47 TEB gedownsized naar BMW 1-serie met Kip Kompakt

Twiks
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 jan 2022 15:34

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Twiks » di 15 mar 2022 14:21

Misschien kaap ik dit (oude) topic een beetje, maar ik heb een vraag over import vanuit Duitsland naar NL.

Ik ben overeen gekomen met een duitse particulier vlak bij de grens NL/DE. We willen binnekort de transactie doen. Omdat de afstand die we in Duitsland naar RDW in Nederland moeten afleggen maar 40km is, heb ik met hem besproken dat hij de caravan met zijn auto en verzekering naar de RDW rijdt en we bij de RDW de uitwisseling doen en de aanmelding van de caravan in Nederland. Vanaf daar nemen wij de caravan dan over.

Alleen vroeg ik mij nu opeens af. Moet de caravan nog afgemeld worden in Duitsland, en zo ja, hoe zou dat nou het best passen als we bovenstaande willen ondernemen? Doel is voor mij om tijdelijk duits kenteken+verzekering te omzeilen. Eventueel heeft de duitse verkoper ook aangeboden na de RDW de caravan naar de stalling te rijden, omdat ik nog wachtende ben op BE rijbewijs+ trek auto. Maar dat lijkt me dan weer lastiger, want dan heeft de caravan een duitse trek auto en een nederlands kenteken (na de RDW).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dergelijke constructie?

princewv
Berichten: 431
Lid geworden op: ma 16 aug 2021 21:06

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door princewv » di 15 mar 2022 17:46

Dat kan vrij simpel in Dld. De verkoper neemt nadat hij jou heeft geholpen de caravan over de grens te brengen en naar de RDW de kentekenplaat en het kentekenbewijs mee en kan hem daarna afmelden in DLd. Jij hebt als het goed is alleen de COC verklaring nodig bij de RDW.

Wel een fijne tegemoetkoming van de verkopende partij!

Kenteken van de RDW krijg je pas binnen 5 werkdagen en dan kun je ook pas een kentekenplaat laten maken.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door nonblond » di 15 mar 2022 17:56

Je krijgt het kenteken niet gelijk mee. Officieel heb je een eendagskenteken nodig omdat de caravan is overgeschreven. maar er zal onofficieel geen haan naar kraaien als de caravan met duitskenteken achter een auto hangt met een duits kenteken.

workel

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door workel » di 15 mar 2022 18:08

Ik ga met een eendagskenteken van Monchengladbach naar de RDW in Venlo om onze nieuwe Fendt in te voeren met een COC verklaring een aankoopfactuur.

Verzekering verzekert de caravan op chasisnummer.

Maak eerst een afspraak bij de RDW en daarvoor de aflevering bij de dealer.

Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Roadstar » di 15 mar 2022 18:35

@Workel, met een NL 1 dags kenteken in Duitsland? Mag dat? Dacht dat deze alleen in NL geldig is, net zoals het Duitse 5dagen kenteken niet in Nederland geldig is?

Een Duits 5 dagen kenteken inclusief verzekering kostte me overigens vorige week EUR 101. Vond ik erg meevallen. Vervolgens vanaf de grens met het Nederlandse (gratis) 1 dag kenteken naar de RDW (en naar huis). Volgende dag het Nederlandse kenteken in de brievenbus en een kentekenplaat laten maken.

Gebruikersavatar
Dirk Jan Troll 535
Berichten: 177
Lid geworden op: za 9 okt 2021 10:53
Locatie: Sittard

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Dirk Jan Troll 535 » di 15 mar 2022 19:25

@ Roadstar
Beste Roadstar . Heb je de 5 daagse Duitse kentekenplaat online aangevraaqd?
Gr. Dirk Jan
Geen caravan meer - Camper Carthago Malibu 600 DB met Sky Roof , Solar en luchtvering

Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Roadstar » di 15 mar 2022 19:27

[re.gif] nee, ter plaatse bij het Strassenverkehrsamt. Aldaar ook de verzekering geregeld, vooraf aan de afspraak. Bij het “bedrijfje” dat ook de kentekenplaat maakt.

workel

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door workel » di 15 mar 2022 19:38

Roadstar schreef:
di 15 mar 2022 18:35
@Workel, met een NL 1 dags kenteken in Duitsland? Mag dat? Dacht dat deze alleen in NL geldig is, net zoals het Duitse 5dagen kenteken niet in Nederland geldig is?

Een Duits 5 dagen kenteken inclusief verzekering kostte me overigens vorige week EUR 101. Vond ik erg meevallen. Vervolgens vanaf de grens met het Nederlandse (gratis) 1 dag kenteken naar de RDW (en naar huis). Volgende dag het Nederlandse kenteken in de brievenbus en een kentekenplaat laten maken.
Het mag niet maar voor die 25 km. tot de grens waag ik de gok. ALs ik aangehouden word dan zien wij wel verder. Hij is verzekerd geen idee waar de politie moeilijk over kan doen en als er kosten aan verboden zijn dan neem ik die voor lief.

5 dagen kenteken word voor ons lastig zit namelijk een duitse registratie op. Tis een nieuwe caravan.

Roadstar
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 10 sep 2021 09:44

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Roadstar » di 15 mar 2022 21:08

Dat kan ook met een nieuwe caravan (zelf vorige week gedaan met onze nieuwe caravan), maar begrijp dat je de “gok” neemt gezien de korte afstand naar de grens.

Twiks
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 jan 2022 15:34

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Twiks » wo 16 mar 2022 09:25

princewv schreef:
di 15 mar 2022 17:46
Dat kan vrij simpel in Dld. De verkoper neemt nadat hij jou heeft geholpen de caravan over de grens te brengen en naar de RDW de kentekenplaat en het kentekenbewijs mee en kan hem daarna afmelden in DLd. Jij hebt als het goed is alleen de COC verklaring nodig bij de RDW.

Wel een fijne tegemoetkoming van de verkopende partij!

Kenteken van de RDW krijg je pas binnen 5 werkdagen en dan kun je ook pas een kentekenplaat laten maken.
Dank je wel! Ik dacht dat kenteken deel 1 en kenteken deel 2 werden ingenomen door het RDW, dit staat op de website van de RDW:
"Neem het volgende mee:

* het complete originele buitenlandse kentekenbewijs (wij nemen dit in)
* uw legitimatiebewijs
* Certificaat van Overeenstemming (CVO). Dit document is niet verplicht om mee te nemen."
Mocht dit originele buitenlandse kentekenbewijs worden in genomen, dan kan de verkopende duitse partij deze toch niet gebruiken voor het afmelden?

m.b.t. verkopende partij: Ja, dat is heel fijn, goed contact met de verkopers, volgens mij ook oprecht en niet dat ze heel graag de caravan kwijt willen.
nonblond schreef:
di 15 mar 2022 17:56
Je krijgt het kenteken niet gelijk mee. Officieel heb je een eendagskenteken nodig omdat de caravan is overgeschreven. maar er zal onofficieel geen haan naar kraaien als de caravan met duitskenteken achter een auto hangt met een duits kenteken.
Check: Dus ik moet wel even een ééndags kenteken bij de RDW aanvragen, dat is opzich geen probleem.

workel

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door workel » wo 16 mar 2022 10:41

Roadstar schreef:
di 15 mar 2022 21:08
Dat kan ook met een nieuwe caravan (zelf vorige week gedaan met onze nieuwe caravan), maar begrijp dat je de “gok” neemt gezien de korte afstand naar de grens.
Ja ik neem de gok. De kans is 50-50 of het gaat goed of niet. Zullen het zien half mei.

Gebruikersavatar
Dirk Jan Troll 535
Berichten: 177
Lid geworden op: za 9 okt 2021 10:53
Locatie: Sittard

Re: Handleiding import Duitsland in 10 stappen

Bericht door Dirk Jan Troll 535 » wo 16 mar 2022 11:36

Wij hebben afgelopen jaar een Eriba Troll uit Zuid Duitsland opgehaald met een 14 daags kenteken + verzekering.
Hiermee zijn wij gewoon naar Nederland gereden. Op een woonwagen is geen BPM , daarom is het geen probleem met een Duits Überfürungs Kennzeichen naar Nederland te rijden. Ook bij de RDW geeft dit geen problemen met een Duits kenteken.
Deel1en deel 2 blijft bij de RDW.
Geen caravan meer - Camper Carthago Malibu 600 DB met Sky Roof , Solar en luchtvering

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”