Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Wanneer E achter B?
sandoz
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 mei 2016 12:01

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door sandoz » wo 9 aug 2017 16:00

maar die gegevens gaan dus uit van de maximaal te beladen gewichten op papier?

Auto: 407 SW 2.0
gewicht: 1464 kg
Aanhanger geremd: 1500 kg
Toegestane max. massa voertuig: 2105 KG
Maximale laadvermogen: 525 kg

Caravan:
Massa ledig voertuig: 975 KG
Toegestane max. massa voertuig: 1350 KG

Als ik, door te veel mee te nemen, boven de 3500 kg uitkom, en onderweg staande wordt gehouden en dan ter plekke wordt gewogen heb ik wel een probleem?
https://t.me/pump_upp

martinaarts
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 3 mei 2017 16:08
Contacteer:

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door martinaarts » wo 9 aug 2017 16:18

RE.gif

Als je boven de 3500kg uitkomt, dan heb je de auto of caravan zwaarder beladen dan toegestaan. Daarnaast heb je voor een combinatie van meer dan 3500kg een BE rijbewijs nodig. Je bent dan dus op twee manieren in overtreding.

De tool gaat uit van de maximum gewichten, omdat dat relevant is voor de berekening om te bepalen welk rijbewijs je nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 9 aug 2017 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Daphne » wo 9 aug 2017 16:51

martinaarts schreef: Als je boven de 3500kg uitkomt, dan heb je de auto of caravan zwaarder beladen dan toegestaan. Daarnaast heb je voor een combinatie van meer dan 3500kg een BE rijbewijs nodig. Je bent dan dus op twee manieren in overtreding.
Het blijft maar 1 overtreding. Want de combinatie heeft geen E nodig. Overbelading maakt het geen BE combinatie. Voor het bepalen van het rijbewijs telt alleen de MTM van de combi. Niet het werkelijk gewicht.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

martinaarts
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 3 mei 2017 16:08
Contacteer:

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door martinaarts » do 10 aug 2017 16:04

Daphne schreef: Het blijft maar 1 overtreding. Want de combinatie heeft geen E nodig. Overbelading maakt het geen BE combinatie. Voor het bepalen van het rijbewijs telt alleen de MTM van de combi. Niet het werkelijk gewicht.
Klopt natuurlijk helemaal!

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » do 10 aug 2017 16:42

Daphne schreef:
martinaarts schreef: Als je boven de 3500kg uitkomt, dan heb je de auto of caravan zwaarder beladen dan toegestaan. Daarnaast heb je voor een combinatie van meer dan 3500kg een BE rijbewijs nodig. Je bent dan dus op twee manieren in overtreding.
Het blijft maar 1 overtreding. Want de combinatie heeft geen E nodig. Overbelading maakt het geen BE combinatie. Voor het bepalen van het rijbewijs telt alleen de MTM van de combi. Niet het werkelijk gewicht.
Sterker nog:
Indien je combi te zwaar is voor enkel het B rijbewijs,en je daar dan niet mee mag rijden, kun je de caravan "terug laten keuren" zodat het gewicht beneden de 3500 kg blijft.
Als je nu dezelfde caravan te zwaar belaad krijg je hooguit een boete,en als de overbelading minder dan 10 % is helemaal niets,en mag je je reis vervolgen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

sandoz
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 mei 2016 12:01

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door sandoz » do 10 aug 2017 19:14

Terugkeren is maar een papier kwestie geloof ik?
https://t.me/pump_upp

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Micky » do 10 aug 2017 20:01

RE.gif

klopt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » do 10 aug 2017 20:12

RE.gif RE.gif

Ondanks t slechts een papieren kwestie is breng je daarmee het max gewicht voor eventueel met een B riojbewijs te mogen rijden naar beneden.
Maar het gewicht wat je naar beneden bij laat stellen gaat tevens óók van je laadvermogen af,ondanks er aan de technische staat van het voertuig niks verandert.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

sandoz
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 mei 2016 12:01

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door sandoz » do 10 aug 2017 20:16

Klopt
Ikzelf heb dat probleem niet
Een kennis wel komt hij nu achter, 20 kg boven de 3500. Dan is terugwegen de beste oplossing lijkt me
https://t.me/pump_upp

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » do 10 aug 2017 20:49

RE.gif

Klopt je kennis mag niet met deze auto rijden,en bij controle mag hij niet verder.
Gwoon 20 kg terugkeuren en die 20 kg als overbelading meenemen,dan is er niks aan de hand. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

sandoz
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 mei 2016 12:01

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door sandoz » vr 1 sep 2017 21:16

Ik heb hier een kenteken bewijs met technische maximum massa van 1350 en toegestane maximum massa. Welke moet ik aanhouden?
https://t.me/pump_upp

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » vr 1 sep 2017 21:44

RE.gif
DE toegestane maximum massa.
Zit er verschil in die twee??
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door deusjevo » vr 1 sep 2017 22:29

Technische maximum massa aanhouden, hij is waarschijnlijk teruggekeurd om met B te kunnen rijden
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Peter 1969 » vr 1 sep 2017 23:01

Ik heb de laatste tijd gemerkt dat caravantrekker.nl ook de plank mis slaat met B+E advies.

Mijn vorige auto had een MTM van ~1900 kg. De caravan MTM van 1500 kg. In mijn boekje is dat 3400 kg dus 100 kg onder de cat B grens. Toch zegt de site :

Niet met B-rijbewijs

Op basis van de onderstaande technische gegevens is voor deze combinatie een (code 96) of BE-rijbewijs nodig om ermee te mogen rijden. Een B-rijbewijs is dus onvoldoende!


Ik zie dat vaak als ik andere combinaties in klop. Ik vraag me af waarom.

Als ik de informatie van de overheid ( https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen ) lees mag je trouwens wel met een auto van 3 ton een ongeremde aanhanger trekken van 650 kg ( in de voorbeeld tabel ) ....totaal 3650 kg dus....( zal dan ook wel opgaan voor een ongeremde aanhanger <750 kg. ) dus je mag in sommige gevallen wel meer massa verplaatsen dan je rijbewijs op papier toelaat.

Als je goed leest, staat dat er ook letterlijk in tekst al :

Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); ( niemand heeft het hier over max 3500 kg......)
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen. 
Laatst gewijzigd door Peter 1969 op vr 1 sep 2017 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door deusjevo » vr 1 sep 2017 23:07

deusjevo schreef:Technische maximum massa aanhouden, hij is waarschijnlijk teruggekeurd om met B te kunnen rijden
Ik bedoel natuurlijk Toegestane maximum massa.... thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

sandoz
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 mei 2016 12:01

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door sandoz » za 2 sep 2017 06:16

Toegestane maximum massa 1300 kg
Met deze zitten we eronder, met de technische erbiven
https://t.me/pump_upp

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Hans1954 » za 2 sep 2017 08:57

Die hele tool stelt niets voor steevast antwoord bij mij: "Onvoldoende gegevens over de auto in het kenteken register.
Auto niet gevonden, of gegevens onvoldoende. Controleer het kenteken, probeer het opnieuw of voer handmatig de gegevens in.

Fouten voorbehouden. Hier kunnen geen rechten aan ontleend worden."
Dus niets waard.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Jan van Vijven » za 2 sep 2017 09:15

Waarom moeilijk doen?
Iedereen mag een karretje van 750 kg trekken, dus max 4250 met B. Een personen auto mag immers max 3500 kg wegen!
Wordt het karretje zwaarder mag de combi niet zwaarder zijn dan 3500 kg anders is E nodig.
Even de papieren erbij, de gewichten optellen, en je weet wat je nodig hebt.
Mocht dit te moeilijk zijn, het optellen mag ook met een zakjapanner :-)

Of zie ik het te simpel en mis ik iets?

Edit:
Aanhangers zonder kenteken mogen nooit zwaarder dan 750 kg zijn, dus geen papieren dan ook niet rekenen.



Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Peter 1969 » za 2 sep 2017 11:37

Moeilijk doen ?

Ik vind het op het oog onlogisch dat je met een geremde aanhanger tot 3500 kg gecombineerd mag gaan en met een ongeremde aanhanger tot 4250 kg met rijbewijs B. Ik zou dan verwachten dat iedere combinatie binnen de 3500 kg moet blijven.

Maar met het oog op dat een trekker van 3500 kg zo zwaar is dat een ongeremd karretje van <750 kg onbenullig is en op geen enkele manier het voertuig of diens remvermogen beinvloed.....ja technisch begrijp ik dat wel,

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » za 2 sep 2017 13:17

sandoz schreef:Terugkeren is maar een papier kwestie geloof ik?
Ja,maar moet je wel vooraf regelen met de RDW,en duurt enige dagen/weken.
Als je gecontroleerd word kun je dat niet ter plekke regelen en heb je n probleem,de kans is heel groot dat je niet meer verder mag rijden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Peter 1969 » za 2 sep 2017 16:03

Teruggekeurd om met B te mogen rijden, maar het kan dus ook teruggekeurd om onder het treingewicht te blijven.

Ik zag dat ik dat laatste over het hoofd heb gezien bij de vorige auto. En dat was idd een Franse auto waarbij dat vaker speelt.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door eurotrotter » za 2 sep 2017 16:26

RE.gif

Bedoel je i.v.m het maximaal trekgewicht?
Dat blijkt alleen uit weging,je kunt best een zware caravan achter je auto,waarvan t max trekgewicht beperkt is,hangen.'
als de caravan maar niet meer weegt dan het maximaal te trekken gewicht ,endat kan men alleen concluderen door de caravan te wegen.

Dat van die Franse auto is n fabel;
Op je kentekens staat precies wat je auto en caravan mogen wegen(MTM) ,en wat hij mag trekken,dat is t enige wat maatgevend is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door meeder » za 2 sep 2017 16:56

Er zou in het geval van een ongeluk of iets dergelijks toch best gekeken kunnen worden wat het maximaal treingewicht mag zijn en als je daar overheen bent gegaan dan weet ik niet of het een fabel is.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Stigter » za 2 sep 2017 18:32

eurotrotter schreef: Dat van die Franse auto is n fabel;
Op je kentekens staat precies wat je auto en caravan mogen wegen(MTM).
Dat is niet waar zelf een Renault Megan station gereden waar het mtm auto + max. trekgewicht boven het max. treingewicht kwam.

In de owners manual stond dat het max. mtm van de aanhanger alleen was toegestaan wanneer de auto niet vol beladen was. Er stond ook bij dat de overige zitplaatsen niet allemaal bezet mochten zijn bij max mtm aanhanger.

Het is zeker geen fabel betrof bouwjaar 2004 kan nu wel anders zijn dat weet ik niet.
Groet Arnold

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Benodigd rijbewijs op kenteken van de combinatie checken

Bericht door Ab » za 2 sep 2017 19:36

Dat van die Franse auto's klopt nog steeds in sommige gevallen.
Max treingewicht lager dan de optelsom van Mtm
van auto en max trekgewicht.
Gelukkig heb ik daar geen last van.
Max combinatie gewicht staat op het kenteken vermeld als 7000 kg.
BE is wel noodzakelijk uiteraard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”