Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door jazzper » ma 24 apr 2017 22:57

Afbeelding

Sinds een paar dagen nu ook echt voor de deur deze Burstner Fun 490TK. Vorig jaar op de camping de vorige eigenaar ontmoet en recent weer contact gehad dat ze hem wilden verkopen. Daar hadden we wel oren naar. Mede door het drievoudig stapelbed erin. Kan de treinzit blijven zoals die is en kunnen we makkelijk doorreizen.

In dit topic: viewtopic.php?f=112&t=32004 hebben jullie mee kunnen helpen en lezen met de stappen er naar toe.

Bij het ophalen had ik geleende spiegels mee. Van die naamloze kleine dingen met twee rubberbanden. Hopeloos op de grote spiegels van de Citroen C4 Grand Picasso II (de jongste generatie). Met het nodige gaffertape bleef het zitten. Echter... die caravan is echt immens... Kom er steeds meer achter :D :D

Ding is 2.30 breed en dat red zelfs de C4 GP met extra spiegels ernaast niet. Dus dat was al een hele uitdaging onderweg zo'n eerste onervaren trip. Wel veel ervaring met vouwwagen rijden (smaller, lager, lichter en uitgerust om mee door te rijden). De 115pk dieselmotor in deze auto zou volgens caravantrekker.nl voldoende zijn (groen zeg maar). Het was in zijn 4 rijden als ik legaal wilde rijden. In zijn 5 was mooier maar dan moest ik toch richting 100 gaan om hem lekker te laten lopen. Bewaren we maar voor Frankrijk.

En wat vangt zo'n ding een wind. Ik ben nu vooral nieuwsgierig hoe andere auto's dezelfde of andere caravans trekken. Geen referentiemateriaal. Wel lekker relaxen zo op de rechterbaan, haha. Nu nog leren afsand schatten.

Enfin, vanavond met blocnote uitvoerig caravan bestudeerd:
- stopcontacten; maar 1 en wel boven de keuken > uitzoeken of extra wcd plaatsen te doen is (ik ben handig)
- witte achteruitrijlichten werken niet. De rest wel. Vreemd. Uitzoeken
- inlezen hoe zo'n Thetford C2 werkt. Lang leve youtube
- inlezen hoe zo'n Thruma Therme boiler werkt. Nu uiteraard leeg (vorige eigenaar was erg netjes)
- inlezen hoe de Truma Trumatic kachel met ringleiding werkt
- goede spiegels regelen. Milenco Aero lijken ok
- piezo-onsteking fornuis werkt niet. Is dit te fixen?
- Gerjak Prima Vera voortent uitproberen :)

Zin om op pad te gaan met dit monster van 7.28m.

Hij is echt keurig en alle boekjes en rekeningen zitten er bij.
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door Daphne » ma 24 apr 2017 23:17

jazzper schreef: - witte achteruitrijlichten werken niet. De rest wel. Vreemd. Uitzoeken
Zit waarschijnlijk geen lamp in en is niet aangesloten. Pas verplicht bij aanhangers/caravans vanaf 2010. (Datum eerste toelating)
jazzper schreef: - piezo-onsteking fornuis werkt niet. Is dit te fixen?
Ik betwijfel of dit erop zit. Bij de wat oudere caravans steek je een gaspit met een gasaansteker of lucifer aan. Waaruit maak jij op dat er een piëzo-ontsteking op zit?

Veel plezier met je nieuwe caravan!
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door MarcoC » ma 24 apr 2017 23:58

Ik denk dat je de thermokoppel aanzien voor piezo ontsteking op het fornuis. Die kleine pinnetjes naast de gaspitten zeg maar.... om de pitten te laten branden moet je de gaskranen uiteraard open draaien en indrukken. .. pas na enkele seconden kan je de kranen loslaten zodat de gaspitten blijven branden, daar zorgt dus die thermokoppels voor....

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door MarcoC » di 25 apr 2017 00:00

Stopcontacten bijplaatsen is vrij makkelijk. In de kast zit (als het goed is) een zekeringkast met omvormer, hier kun je extra bedrading op aansluiten voor extra wcd's

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door Rembrandt » di 25 apr 2017 00:45

Is die "piezo"-knop niet voor het op gas zetten van de koelkast?

Lekkere lengte. Vergelijkbare bak als die van ons.
Maar mijn trekker schakelt gewoon door naar z'n 7de versnelling op de snelweg, met 110pk.
En vanmiddag "berg"-op in Limburg durfde hij zelfs op te schakelen naar 3. haphop.gif

Veel kampeerplezier!
thumbup.gif
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door AadB » di 25 apr 2017 17:53

Veel plezier met de nieuwe aanwinst en veel klusplezier mrgreen.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door jazzper » di 25 apr 2017 20:59

pit.jpg
pit.jpg (269.33 KiB) 6344 keer bekeken
knop.jpg
knop.jpg (189.83 KiB) 6344 keer bekeken
Nu begin ik te twijfelen over die piezo. Check de foto's. Misschien inderdaad voor gas van de koelkast en die pinnen de bedoelde thermokoppels.

Overigens wat doen jullie bij standplaats: kachel en koelkast op gas of op 220V?

@rembrandt: dat klinkt lang niet gek. Ik kwam deze Tow Car of de year nog tegen. Wel de Picasso ipv de Grand Picasso maar verder zelfde motorisering. Misschien toch gewoon wennen: http://www.thetowcarawards.com/tow-car/ ... picasso-2/

@marcoc: ik zal me inlezen. Lijkt me prima te doen. Loopt een 220V ader langs de 'overkant'. Misschien dat ik daar aftap.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door janoniem » di 25 apr 2017 21:29

jazzper vroeg: ...wat doen jullie bij standplaats: kachel en koelkast op gas of op 220V?

Mijn antwoord:
Zodra er stroom komt van een "paal" gaat onze koelkast op 230V.
De kachel brandt op gas, maar dat maar heel beperkt want we zoeken meestal de zon op.
Laatst gewijzigd door janoniem op di 25 apr 2017 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door Daphne » di 25 apr 2017 21:32

jazzper schreef: Nu begin ik te twijfelen over die piezo. Check de foto's. Misschien inderdaad voor gas van de koelkast en die pinnen de bedoelde thermokoppels.

.
Niet misschien, maar inderdaad :lol:


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door MarcoC » di 25 apr 2017 21:45

RE.gif
Die piezo-knop is inderdaad voor de koelkast en de pinnen bij de gaspitten de thermokoppels thumbup.gif

Wel even kijken waar die ader aan de overkant voor dient..... voor hetzelfde geldt tap je stroom af voor hele andere doeleinden! Succes thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
opwouters
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 mar 2017 10:20
Locatie: Enkhuizen

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door opwouters » di 25 apr 2017 22:28

Mooi topic.
Hier worden termen als 'thermokoppels' gepost alsof het de normaalste zaak is. :) heb toch echt even Wikipedia erbij moeten halen om er achter te komen wat ze doen.

Maar maakt wel een hoop duidelijk. Heb van het weekend toevallig ook alles getest in onze caravan en dacht ook dat onze ontsteking van het kooktoestel stuk was ;)
Weet nu dat ik twee apparaten voor de helft aan het aanzetten was :)

Super leerzaam dus zo'n forum! Top.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Peugeot 308SW GT-line, Home car Rapid 39 1998

Kasper

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door Kasper » di 25 apr 2017 22:38

Veel kampeerplezier met je nieuwe caravan! thumbup.gif

Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door jazzper » wo 26 apr 2017 11:45

dank voor het meedenken weer!

vanmiddag setje spiegels scoren en misschien nog wat losse accesoires.

Volgende halte extra wandcontactdozen / stopcontacten want dat is echt maar matig op dit moment.
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door jazzper » za 29 apr 2017 22:13

texel.jpg
UPDATE ZA 29 APR - EERSTE PROEVE

Milenco Grand Aero III spiegels gescoord. Wat een genot t.o.v. die cheap ass plastic meuk met rubberen banden.

Rit inclusief veerboot naar Texel. Prima te doen. Had erg mijn best gedaan bewust te beladen. Zo veel mogelijk midden en laag.
Toch last van deinen onderweg. Beetje duwerig gedrag van de caravan. Vooral in 30-60kmu range. Erboven leek het minder te worden. Niet slingeren/zijwaarts. De Reich CWC meter en de losse kogeldrukmeter (zo'n vierkante staaf) gaven verschillende getallen, maar het zal iets van 85-95 zijn geweest. Vond de C4GP wel laag hangen achter. Stiekem de 95-105kmu range liep de trein het soepelst.

Caravan neergezet, zo goed mogelijk horizontaal en ingericht. Was dag erna niet tevreden, auto opgehaald, aangekoppeld en wig opgereden stukje bij gebrek aan mover en mankracht. Vrouw vond het onzin, maar wellicht is het mijn fotografie-hobby waardoor ik waterpasafwijking heb: ik had er last van. Enfin; gefixt!

Kachel, trumatic 3002p gaat moeizaam aan maar eenmaal aan en die ventilator erbij aan op de ringleiding werkt het machtig! Wel jammer dat ik graag gas uitdoe voor slapen. Toch weer naar disselbak om fles dicht te draaien. Zou een luikje moeten maken. Zit een vensterbank recht boven de fles!

Water dan: 22L tank gevuld en geplaatst. Kraan aan, motor lopen, niets. Hoorde ondertussen afvoer wel druppelen. Kraan weer uit. Half uur later tank leeg :X. Lang verhaal kort: uiteraard vergeten boileraflaat dicht te doen. Door, ik vermoed aanzuigende werking, trekt het stromende water gewoon hele tank leeg. Pomp of niet ;)
Maar goed dat werkt ook. Boiler ook!

Echter, een probleem met het water: de leidingen hebben nogal aanslag! Is dat schoon te krijgen of wordt het leidingen vervangen?

Dan de voortent. Aan de caravan hing een Fiamma Caravanstore 410 zakluifel. Die eerst maar eens proberen. Rits open, klittenbandjes los en ik verwachte soort rolgordijn-constructie. Wist ik veel. Seconde later 12,5kg aluminium rail op mijn kop. Au! Even gekeken hoe en wat en handig voor op reis, maar nu wilde ik de voortent zien! Siliconenspray in de caravanrails en met zijn tweeen schoven we de etuiluifel er zo af. Oprollen, dichtmaken en dan heb je dus een object waar je niets mee kan. Onder de caravan dan maar!
De Gerjak Prima Vera 975 (neem aan dat 975 de maat is) voortent had volgens mij nog maar zelden zonlicht gezien. Mijn voormalige vouwwagen had nog echt buizengedoe. Deze stond echt in 15 minuten. Ben nog niet tevreden hoe hij staat maar dat doe ik volgende keer wel met meer zorg. De bijbehorende schort was nog de volle lengte en dat werkt niet bij deze caravan. Of ik zie iets over hoofd of ik moet hem doormidden knippen in twee delen. Heb ook kleine middenschort.

Thetford C2 toilet dan. Na boekje en videos gekeken te hebben snapte ik. Gevuld en gevuld en werkt super. Nu nog duur Thetford wc-papier maar Aldi schijnt goed alternatief te hebben, toch? Kids doen er af en toe plasje op 's avonds. En ik na biertje 's nachts ;)

Verder nog wat scharnieren gesmeerd waardoor kastjes en de disselbak niet schreeuwend opengaan.

Zaken:
- 2e gasfles? Voor het gemak en om de oude echt leeg te kunnen maken
- die waterleidingen zitten me niet lekker
- tekort stopcontacten breekt me nu al op :D
- achterruitrijdlichten doen het beiden niet. Caravan is van voor 2010, maar de bak zit er op en 13-polige stekker. Zou moeten werken.

Vooralsnog geen spijt van overstap klapper naar caravan (ok, het is wat krapper qua leefruimte).
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Gerhard N

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door Gerhard N » za 29 apr 2017 22:18

RE.gif

Achteruitrij lichten zijn loze aansluitingen, zul je zelf moeten aansluiten, verder leuk verslag.


Verstuurd vanaf mijn SM-T280 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Daphne op za 29 apr 2017 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door MarcoC » za 29 apr 2017 22:33

Ziet er goed uit, en een mooi en duidelijk verslag thumbup.gif

De gasfles hoef je s'avonds echt niet dicht te draaien hoor! Kachel uit is voldoende. Maar als je dat niet lekker zit kun je volstaan met de gaskranen dicht te zetten in de caravan onder het keukenblok knipoog.gif hoef je de caravan niet uit. idee.gif

Waterleidingen zijn wel schoon te krijgen hoor, wij reinigen ze elk jaar met steradent..... ja ja het is niet alleen maar goed voor je gebit! mrgreen.gif Een andere optie is een reinigingsmiddel van 123.
Met de steradent doe je het volgende: vul de tank met warm water (zorg wel dat alle aftapkranen dicht staan) en doe dan 3 tot 6 tabletten erin, even op laten lossen en dan zet je de kranen van de gootsteen en het toilet open. Even wat water laten doorspoelen en dan kranen dicht en laat het een paar uur inwerken. Na een paar uur zet je de kranen weer open om verder door te spoelen. Je hoeft de tank niet leeg te maken via de kranen hoor, als je een aantal liters hebt laten doorspoelen doe je de kranen weer dicht en leeg je de watertank handmatig. daarna spoelen met schoonwater..... 2 tanken vol moet voldoende zijn. thumbup.gif

Achteruitrij lichten zijn in die jaren nooit aangesloten. Als je in de lichtunits kijkt zul je zien dat er ook geen bedrading op die punten zit. Die zal je zelf door moeten trekken en aan moeten sluiten. Op onze caravan van 2001 zitten ook geen achteruitrij verlichting en dat deert mij ook niet. Als ik achteruit moet rijden stapt mijn vrouw altijd uit om aanwijzing te geven dat ik niet ergens tegenaan rijdt wat ik niet kan zien thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door janoniem » za 29 apr 2017 22:52

@jazzper,

...de leidingen hebben nogal aanslag!...
Ik denk dat je die aanslag met de beste producten die daarvoor te koop zijn, niet volledig verwijdert.
Onze waterleiding wordt alleen met puur water gespoeld en ik dring er steeds op aan niet uit caravankranen te drinken.
Wel eens gezien hoe thuis de leiding er uitziet aan de binnenkant?

....Siliconenspray in de caravanrails en....
Ik reinig vooraf die rail altijd eerst door met een doekje gewikkeld om een wattenstaafje er doorheen te schuiven.

De bijbehorende schort was nog de volle lengte en dat werkt niet bij deze caravan.
Of ik zie iets over hoofd of ik moet hem doormidden knippen in twee delen. Heb ook kleine middenschort.

Dat schort of tochtstrook wordt als één deel over de volle breedte in de rail geschoven.
Bij het wiel komt de middenschort of wielflap en die bevat meestal een koppelstrip met bevestigingsstaaf zodat de wielflap te koppelen is met de tochtstrook op een passende hoogte.


Nu nog duur Thetford wc-papier maar....
Daar zien wij het nut ook niet van in; gebruiken gewoon als thuis de AH bonus aanbiedingen.

....achterruitrijdlichten doen het beiden niet....
Zitten er bij ons ook op maar nooit gecontroleerd of dat werkt; kan me niet herinneren dat ik die verlichting ooit gemist heb.

Je hebt al heel wat ervaring opgedaan, fijne vakantie nog op dat toch een beetje buitenland voelende eiland.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door Chris » za 29 apr 2017 23:28

Hoi Jazzper.

Mijn hutje is exact even lang, 728cm.
En ik prop mijn kofferbak zo vol mogelijk, zo veel mogelijk gewicht op de achteras, zo min mogelijk in de hut.
De auto kan dat gelukkig hebben, ik heb een sport chassis.
Kogeldruk >75 Kg, bak vol en zo vlak als een streep..
Dat scheelt met rijden ..echt.
Let wel op dat je de auto niet overbelaad......bij mij valt dat niet op zelfs.

Ik zou eens overwegen om de Citroen stabieler te maken mbv hulpveren.
Je hebt mooie systemen die progressief werken, dus strakker als het nodig is....hoe fraai wil je gaan..

succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door Bantam » zo 30 apr 2017 00:32

Leuk verslag! Dat is heel leerzaam!
En.... jouw ervaringen zijn spannend om lezen. C forum6.gif

Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door jazzper » zo 30 apr 2017 12:49

Zou die hulpveren wel in de C4 willen steken, maar het is niet de onze :)

Vannacht waaide het hard. Waar ik met de vouwwagen (slaapgedeelte, voortent en luifel met zijflappen = 9 miljoen haringen en scheerlijnen) een meester was in het strak krijgen van de tent had ik gister de voortent met de rode plastic haringen die ik aantrof even lafjes neer getimmerd. Werd vanochtend wakker en een herrie! Bleken zowat alle haringen gesprongen te zijn, haha.

Net de voortent opnieuw gedaan. De basis gelijk recht/strak. Nu ook met stormband. De Gerjak heeft een geintegreerde maar ik mis daar paar delen van. Heb nu maar losse stormband die ik nog had eroverheen gelegd. En wat losse scheerlijnen. Staat al stuk beter nu.

Ik denk echt dat ik een klein luikje ga maken in de vensterbank boven de gasfles. Of ik moet leren leven met via buiten lopen of dat het dichtdraaien van de kraantjes onderin de keuken ook afdoende is. Ben een neuroot in die dingen.

edit; verder todo vandaag: bleekmiddel en steradent scoren! Leidingen zijn wel echt ranzig overigens. Voor bleekmiddel moet ik de boiler er tussenuit halen toch?
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door RichTrip » zo 30 apr 2017 13:23

RE.gif
Bij ons gaat de kraan op de fles bij aankomst open en bij vertrek weer dicht whistle.gif
Je draait thuis ook niet elke avond de gas kraan dicht?

Uiteraard zorg ik wel dat de installatie in orde is en ik een recente slang heb gemonteerd thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door Henny » zo 30 apr 2017 14:12

https://www.nkc.nl/advies/techniek/wate ... #watertank


Tips ivm de waterleiding. ( niet alleen van het toilet!) thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
jazzper
Berichten: 38
Lid geworden op: za 4 mar 2017 21:07
Locatie: Zeist

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door jazzper » ma 1 mei 2017 08:37

Goed.... de niveaumeter of niveauindicator of hoe dat groen/rode metertje van het Thetford C2 chemisch toilet heet werkt niet. Proefondervindelijk uitgevonden grrrrrr.

Eens kijken hoe we dat slim gaan oplossen. Staat nu spoelwater/plas boven de klep zelfs.
2018 Mazda CX-5 SkyActiv 2.0 165PK + 2003 Bürstner Fun 490 TK

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door RichTrip » ma 1 mei 2017 08:45

RE.gif
Gewoon er uit trekken en de rest opdweilen. Zou wel zoveel als mogelijk het zichtbare "vocht" in een handdoek of zoiets laten trekken zodat er zo weinig als mogelijk naar beneden valt bij het uittrekken van de cassette.
En dan gewoon aanleren dat je aan het geluid van het vallende "vocht" altijd hoort of de cassette vol raakt. Als het niet meer klettert, dan is ie bijna vol mrgreen.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Onze nieuwe 2003 Bürstner Fun 490 TK

Bericht door Hobby Linka » ma 1 mei 2017 08:50

RE.gif RE.gif

Kan simpel opgelost worden (spoelwater boven de klep)

Gewoon de bak laten zitten in het toilet. De buis van de uitstort naar buiten draaien. Emmertje er onder en dop los draaien. Hierdoor loopt de vloeistof uit de bak in de emmer tot onder het niveau van de klep. Even de klep openen en je zult zien dat het vloeistof niveau tot onder de klep zakt.

E.e.a. staat ook ergens in de handleiding van Thetford.

Succes met dit "smerige" klusje.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Bürstner”